Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 850 AWD takaiskari

  • 13 Vastauksia
  • 4128 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa voge850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • XC40 D4 AWD
Volvo 850 AWD takaiskari
« : 03.01.2014, 17:43:39 »
Kaverin 850 AWD sai hylkäyspäätöksen katsastuksessa, toisen puolen takaiskarista, mittaustulos oikea 48, vasen 18.
Otettiin vaimentaja pois tarkempaa tarkastelua varten ja löydettiin Volvon originaali vaimentaja, jossa oli numeroiden lisäksi teksti Sachs Volvo high pressure k50 16283 NHQ15.
Vaimentajan kokonaispituus 460mm, paksuus 72mm ja sylinterin pituus 240mm.
Onko tämä nyt sellainen Nivomat-vaimentaja, vai ihan tavallinen vaimentaja?
Tietäisi lähteä metsästämään oikeanlaista vaimentajaa.
Nuo Nivomat-vaimentaja on kuulemma aikas arvokkaat paketit, jos sitten ei ole edullisempaa vaihtoehtoa?

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6000
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #1 : 03.01.2014, 19:25:54 »
Nivot ovat.

Volvolla vähintään 800e pari.

Googlesta numeron mukaan etsimään halvinta paikkaa, eli ulkomaan ostoksi menee.
:smoke:

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #2 : 04.01.2014, 15:29:40 »
noi "pitäisi" pystyä korvaamaan kunnon iskareilla ja kuormajousilla, mutta silloin tietty tarvii olla ajovalojen korkeudensäätömoottorit umpioissa ja namiska kojelaudassa...muistaakseni..

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6000
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #3 : 04.01.2014, 16:13:05 »
noi "pitäisi" pystyä korvaamaan kunnon iskareilla ja kuormajousilla, mutta silloin tietty tarvii olla ajovalojen korkeudensäätömoottorit umpioissa ja namiska kojelaudassa...muistaakseni..

Muttakun AWD:n ei löydy mitään kunnollisia jousia taakse, kuormajousista puhumattakaan.
Ainut vaihtoehto on teetättää jouset.
:smoke:

Poissa Caideman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Paluu ruotsinrautaan...
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #4 : 04.01.2014, 16:26:03 »
Onko AWD:ssä aina automaattisesti nivomat tehdasvarusteena, vai onko se vain joissain malleissa? Mulla kun on ihan tavalliset iskarit takana, enkä oo nänyt mitään kompuraa, letkuja tms roippeita roikkumassa missään...  Valojen korkeudensäätökin on napilla kojelaudassa.
V70 AWD 2.5T A 1998, Impala 4d HT '63

Poissa voge850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • XC40 D4 AWD
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #5 : 04.01.2014, 16:44:47 »
Itsekin kallistuin Nivomatin puolelle kun pitelin vaimentajaa käsissä, mutta ajattelin varmistaa täältä jotka tietävät varmuudella asian.
Täytyy keskustella kaverin kanssa mitä asian eteen tehdään, lähdetäänkö ostelemaan uusia vastaavia, kun ei ihan viitsisi ruveta kikkailemaan tavallisten iskareiden ja jousien vaihtoon.

Jäi muuten tuosta ensimmäisestä jutusta pois tiedustelu, kun iskarin alapäässä on T-mallinen kiinnitys joustintukeen, lähteekö rauta pois tuosta iskarista, vai tuleeko se uusien mukana.
En huomannut koettaa irtoaako kiinnitysrauta.
Katselin google-kuvista että joissakin on tuo rauta kiinni ja joissain vain pelkkä silmukka.

Kiitos kaikille tähän astisista tiedoista, tietoa otetaan kyllä vastaan, jos jollakin on hyviä ideoita asian pelastamiseen.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #6 : 04.01.2014, 17:04:26 »
kun katselee kuuklesta niitä kuvatekstejä niin mä sain sen käsityksen että xc ja awd malleissa olisi se tappi molemmin puolin ja ilman sit normi vehkeessä..kanattaisi varmistaa volvo-huollosta.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6000
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #7 : 04.01.2014, 17:30:10 »
Tavan iskareita ollut awd:ssä myös, mutta hyvin harvakseltaan.

Alapään poikkitappi tulee uusien iskareiden mukana kyllä.
Tavan iskarissa on ilmeisesti eri kiinnitys alapäässä, eli joutuis sen itse tekemään/vaihtamaan vanhasta.

Mä olen noita takajousia todella paljon etsinyt ja kysellyt.
Joitain vaihtoehtoja on kyllä tullut vastaan, mut mitään mittoja/fakta tietoa niistä ei löydy.
Itsellä tosin R ja se on aika paljon matalampi mitä normi awd.

Nyt on öhlinssit takana, mut vielä puuttuu kunnolliset jouset takaa.
Ainut vaihtoehto on teetättää ne sinne.
Alkuperäisille öhlinssin jousille kyllä on numerot ja niitä saisi vielä volvoltakin, mut niistäkään ei löydy oikein mitään tietoja, kokemuksia, etc...
Ja vielä kun on 7h auto... progresiiviset täytyy olla.
:smoke:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12747
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #8 : 06.01.2014, 11:22:05 »
Onko AWD:ssä aina automaattisesti nivomat tehdasvarusteena, vai onko se vain joissain malleissa? Mulla kun on ihan tavalliset iskarit takana, enkä oo nänyt mitään kompuraa, letkuja tms roippeita roikkumassa missään...  Valojen korkeudensäätökin on napilla kojelaudassa.
Nivomat näyttää ihan normi-iskarilta, ei ole letkuja eikä mitään. Ja se korkeuden säätö nappi on aina näissä alustasta riippumatta :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Caideman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Paluu ruotsinrautaan...
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #9 : 06.01.2014, 23:56:27 »
Jos nivossa on aina sellainen kumipalje, niin mulla on kyllä tavalliset iskarit. Ettei olis vaan jotkut KYB:in(en muista varmaksi) tuotokset. Alusta on kyllä hemmetin jämäkkä. Ihan siis mielenkiinnosta nyt otan osaa tähän keskusteluun, kun en oo nivoja koskaan livenä käpälöinyt, enkä sen enempää tutustunut systeemiin.  :)

Meillä on töissä autonosien maahantuonti ison rapakon takaa ja sieltä saa jotkin(lähes kaikki) osat huomattavasti halvemmalla, kuin täältä. Nivoja ehkä vois kysellä sieltäkin kautta.
V70 AWD 2.5T A 1998, Impala 4d HT '63

Poissa Caideman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Paluu ruotsinrautaan...
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #10 : 11.01.2014, 00:43:39 »
Niin, olisiko kiinnostusta/tarvetta Nivojen tilaamiseen, jos hinta on järkevä? Voin nimittäin selvittää, jos laitatte mulle vaan orkkis varaosanumerot. Uskon että ovat takuulla halvempia kuin kotomaassa. Hintaan sisältyy sitten verot, tullit ja toimituskulut Suomeen(toimitus matkahuollolla kotimaan sisällä).  :)
V70 AWD 2.5T A 1998, Impala 4d HT '63

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #11 : 11.01.2014, 11:44:42 »
Googlaapa: iPD USA. Tilasin sieltä, reilussa viikossa tuli, tullista tuli postissa tullauslappu ja tullauksen veroineen pystyy netissä hoitamaan...

Poissa Caideman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Paluu ruotsinrautaan...
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #12 : 11.01.2014, 18:19:48 »
Googlaapa: iPD USA. Tilasin sieltä, reilussa viikossa tuli, tullista tuli postissa tullauslappu ja tullauksen veroineen pystyy netissä hoitamaan...

Paljonko maksoi extraa kaikki kulut?
V70 AWD 2.5T A 1998, Impala 4d HT '63

Poissa voge850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • XC40 D4 AWD
Vs: Volvo 850 AWD takaiskari
« Vastaus #13 : 18.01.2014, 18:19:32 »
Löydettiin sitten käytetty Nivomat ja vielä kaiken lisäksi ehjä ja siisti, suojakumikin täysin ehjä.
Varaosanumerokin täysin sama kuin pois otetussa, ja vielä ihan tästä kotinurkista.
Hinta oli noin puolet uuden hinnasta, mutta kaikesta erikoisestahan joutuu maksamaan aina extraa.
Katsotaan nyt miten käy katsastuksessa ensi viikolla.

Kiitos kaikille jotka ovat tarjonneet apua tässä hommassa ja antaneet vinkkejä.

 

Kulkukoira  Proturbo