To do:
- EGR tulppaus - pumpun ajoitus - lohkolämmittimen vaihto

(samalla termari ja nesteet)
- katti tyhjäksi
- 1 din mankka ja sen alle lisämittarit (ahto, voltti, öljynpaine? kolmesta tärkeimmästä otetaan ehdotuksia vastaan!) tai ks. seuraava kohta...
- voisi tutkia mahdollisuuksia johonkin PC-pohjaiseen, VOL-FCR:n käyttöön perustuvaan lisämittarisysteemiin, nyt kun selvisi, että tässä onkin vuosimallista huolimatta MSA 15.7...
- evry- ja ahtomodit
- tehostajan öljyjen vaihto
- öljypohjan ja -pumpun tiivisteiden vaihto + laakeripukkien pultit uusiksi samalla (kiitos vinkistä paku97!)
- pienien öljyvuotojen korjaukset
- laatikon öljyjen vaihto
- ilmastoinnin korjaus (polttaa sulakkeen jos laittaa päälle)
- mittaristosta palanut pari merkkivaloa (cruise jos oikein kaaviota tulkitsin ja tracs)
- takaikkunoiden kalvotus
- kaikenlaista pientä koristelua mitä nyt mieleen tulee

Tämä lista elää ja päivittyy sitä mukaa kun ilmenee tehtävää tai tulee ideoita...

Pyrin tekemään jonkinlaista huolto-/puuhastelupäiväkirjaa kaikesta mitä tulee autolle tehtyä.
----
Alkutarinaa:
Paluu Volvon rattiin koitti viimein 27.12.2012, kun joulunvietto huipentui autokauppoihin Helsingissä.

Kyseessä on siis Volvo V70 TDI Automaattivaihtein vuosimallia 1999 (rekisteröity 12/1998), joka on saapunut Suomeen 2004 Pohjois-Saksasta (edellinen rek tunnus PLÖ-alkuinen). Autolla on ajettu nyt (12.1.2014) 402 tkm, mutta kunto on kilometreihin nähden ilahduttavan siisti. Kone ei savuttele ylimääräisiä ja laatikko pelaa, alusta ei kolise ja ajonautinto on taattu.

Välillä iloinen, välillä vähän takkuisempi kulku sai kuitenkin kiinnostumaan tutkimaan konetta tarkemmin samalla, kun vaihdettiin koneen ylätuen hela uuteen isukin upouudessa autotallissa - sivuhuomautuksena, onpa kivaa että rakensi sellaisen nyt, kun ei allekirjoittanut asu enää kotipaikkakunnalla.

Syytin tukkoilusta katalysaattoria, mutta taisin haukkua väärää puuta... Auton yleisilmeestä tuli mielikuva, että se on ollut hyvällä pidolla, mutta seuraava näky sai minut suhtautumaan asiaan hieman varauksellisesti:

Lehtiä ja muuta p*skaa oli koko putsarinkotelon syvä pää täynnä! Jopa niin täynnä, että lehtimuodostelma oli muotoutunut tasalakiseksi ilmanpuhdistinta vasten

Lienee sanomattakin selvää, että tuota ei ole vaihdettu herran vuosiin.
Onneksi mitään muuta katastrofaalista ei löytynyt. Mitä nyt öljypohjan tiiviste hieman vuotanut (menee kyllä vielä tänä vuonna vaihtoon), pientä mehimistä myös venakopan pulttien ympärillä ja huohotussysteemin läpiviennissä. Imuilmaputkeen menevän pikkuletkun nippa oli irronnut, laitoin sikamömmöllä kiinni. Imusarjan päässä oleva nippa oli tukossa, ei ole enää. EGR-venttiili oli melko hurjan näköinen. Puhdistin sen ja löin takaisin toistaiseksi tiivisteineen, mutta öljyp*skasta päätellen tulppaaminen voisi olla ihan hyvä idea, joten leikkasin ohuesta kuparilevystä (koska sellaista sattui olemaan tallin pöydällä) laipan imusarjan ja venttiilin välistä tiivistettä mukaillen... MSA 15.8 vaatinee softamuutoksen jotta vikavalo ei palaisi tuosta (?), siksi jätin toistaiseksi tekemättä.
PÄIVITYS: 20.1.2014 sitten selvisi Taavi.H:n suosiollisella avustuksella, että mulla on "välimallin" -99 eli vaikka on VINin mukaan -99, ecuna on MSA 15.7. Ilmankos ei vikavalo syttynyt kun tulppasin EGR:n...Oli tänä viikonloppuna tarkoitus tehdä paljon enemmän, mutta kummasti sitä aikaa vaan saa kulumaan ihmetellessä kun on ennestään täysin vierasta tekniikkaa käsissä... Mutta mikä ärsyttävintä, koneen ylätuen helan vaihto ei korjannut koneen asentoa. Toisaalta ei mikään yllätys, aika pehmonen puslahan tuo on ja varmaankin vaan tarkoitettu koneen liikehtimisen rajoittamiseen. Mutta silti. Vaihteisto makaa apurungon päällä (tai siis sen kuminpalan siinä), ja kone on selkeästi myös menosuuntaan kallellaan. Jos joku tietää mikä koneen tuista pitää vaihtaa, otan ilomielin neuvot vastaan! Sitä isoa moottorin etutukikumia epäilen itse, mutta pitääpä vielä yrittää katsoa olisiko se vaihteiston tuki syyllinen. Voihan tuolla kuitenkin ajaa, mitä nyt tyhjäkäynnillä tulee tärinät ohjaamoon, ja ylätuen helan vaihdon mentyä pieleen entistä kovemmin...
PÄIVITYS: Pumpun ajoitus auttoi jonkun verran, nyt ei enää häiritse. Tukikumi-ihmettely siirtyi tulevaisuuteen...