Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma

  • 36 Vastauksia
  • 26595 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Auto on 2007 malli, kilometrejä mittarissa 275tkm, 5 vaihteinen ruotsin tuonti, ohjelmalla otettu tehoja noin 180hv.
Auto on eukolla työmatkakäytössä noin 120km tulee mittariin päivässä.

Ongelmat oikeastaan alkoivat viime talven loppupuolella, kun huomasin että öljyt ovat huollon välillä lisääntyneet jonkun verran ja ne haisevat löpölle.
Ajattelin että se on tehnyt hiukkassuodattimen polttoja paljon kun sitä ei tuohon ollut silloin vielä ikinä vaihdettu ja johtuisi siitä.
Sitten alkoi tulla kevät ja auto ei halunnut aina lähteä kaikilla pytyillä käymään vaan kävi kolmella aina muutaman sekunnin kuin käynnisti.
Ajattelin että siitä on varmaan menny joku hehku rikki, meinasin ne mitata että ovatko kunnossa, mutta ovatkin tässä moottorissa niin hankalassa paikassa että vaihdoin kaikki samalla uudet, kaksi niistä oli palanut. Samalla puhdistin myös EGR- venttiilin.

Sitten tuli kesä ja auto toimi normaalisti, kunnes auto kävi valittamaan että hiukkassuodatin ei puhdistu, siinä sitten avasin suodattimen ja kurkistin sisään niin aivan tukossahan se oli. Porasin suodattimen läpi 2,5" läpi reijän ja takas paikoilleen, pukkasi vikakoodia pakokaasun riittämättömästä puhdistuksesta. Tuohon koodiin sitten kokeilin monenlaista huijauskikkaa, paine-ero anturille ja lämpöanturille mutta sitten meni jossain vaiheessa hermo ja pistin ihan uuden hiukkassuodattimen paikalleen.

Auto toimi taas normaalisti loppukesän kunnes taas öljyjä tarkastellessa huomasin että ne ovat lisääntyneet.
Vaihdoin vaan uudet ölpät ja eukko jatkoi ajoa valitellen että kulutus on autossa noussut parilla litralla sataselle.

Nyt sitten ilmojen taas kylmetessä autoon tuli taas ongelmaa käynnitykseen että lähtee vain kolmella käyntiin, eikä ota kaikkia pyttyjä mukaan kuin parin minuutin käynnin jälkeen, lueskelin täältä että jollain oli ollut saman tapaista vikaa ja siitä oli yksi suutin kuseskellut ainetta pyttyyn ja korjaantunut suuttimen vaihdolla. Nakkasin suuttimet viimeviikolla irti ja käytin diesel pajalla ultraäänipesussa ja testerissä jossa kaikki toimivat eivätkä vuotaneet. Samalla kun suuttimet oli irti niin mittasin koneesta puristukset, jotka nyt jäi kuitenkin vähän arveluttamaan koska käyttämässäni mittarissa ei ollut asteikko kun 18 bariin (joka on dieselille pikkasen liian vähän), mutta kuitenkin, koneen pyöhrähdettyä aina neljä kierrosta niin mittari oli tapissaan. Ei auttanut muu kuin lyödä suuttimet takaisin ja auto takas ajoon. Toimii lämpimänä hyvin, vedot tallella, mutta kylmänä ei meinaa käynnistyä kaikilla pytyillä ja ajo on nykivää vielä kaikkien pyttyjen tullessa mukaankin, kulutus nyt noin 10l/100km.
Yhtään vikakoodia tuo ei nyt anna,  auto seisoo tuossa pihassa ja eukko joutuu ajamaan Smartilla :P

Sanokaahan arvon raati mikä tuota vaivaa, mistä lähtisitte seuraavaksi tutkimaan?
Itsehän olen sellainen että en mitään autoa ikinä mihinkään pajalle vie korjattavaksi/huoltoon vaan teen kaikki itse.

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Onko sulla se urea säiliö, taka-akselin päällä, hiukkasten polttoon

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Kulutuksesta ja öljyn lisääntymisestä päätelleen tekee kokoajan polttoja. Käynnistyksessä voi olla "vain" kaasuläppä jumissa, jolloin käyntiinlähtö muistuttaa Smartin moottoria ;) Läpästä pitäisi hioa hieman pois niin ei takertelisi. Hiukkassuodattimen ottaisin pois ja ohjelma perään, mutta olet hankkinut jo uuden niin ehkä ei kannata. Testerillä pitää kertoa uuden hiukkassuodattimen asennuksen, jotta osaa käsitellä sitä oikein eli tuosta lähtisin liikenteeseen!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Onko sulla se urea säiliö, taka-akselin päällä, hiukkasten polttoon
On säiliö jota on täytetty myös säännöllisesti ja myös kuitattu täytetyksi.
Kulutuksesta ja öljyn lisääntymisestä päätelleen tekee kokoajan polttoja. Käynnistyksessä voi olla "vain" kaasuläppä jumissa, jolloin käyntiinlähtö muistuttaa Smartin moottoria ;) Läpästä pitäisi hioa hieman pois niin ei takertelisi. Hiukkassuodattimen ottaisin pois ja ohjelma perään, mutta olet hankkinut jo uuden niin ehkä ei kannata. Testerillä pitää kertoa uuden hiukkassuodattimen asennuksen, jotta osaa käsitellä sitä oikein eli tuosta lähtisin liikenteeseen!
Eihän kaasuläpän jumitus voi olla vika tuohon kolmella pytyllä käymiseen, kun on vain yksi läppä.
Hiukkassuodattimen poiston ohjelmointiakin olen kysynyt muutamasta paikasta mutta tuo on joku ruotsin malli josta sen poisto ei ohjelmallisesti onnistu? Suodatin pönttö kyllä sieltä heti pois lähtisi jos joku tuohon sellaisen ohjelman osaisi tehdä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
On säiliö jota on täytetty myös säännöllisesti ja myös kuitattu täytetyksi.Eihän kaasuläpän jumitus voi olla vika tuohon kolmella pytyllä käymiseen, kun on vain yksi läppä.
Hiukkassuodattimen poiston ohjelmointiakin olen kysynyt muutamasta paikasta mutta tuo on joku ruotsin malli josta sen poisto ei ohjelmallisesti onnistu? Suodatin pönttö kyllä sieltä heti pois lähtisi jos joku tuohon sellaisen ohjelman osaisi tehdä.

Tuossa moottorissa on yksi yhteinen läppä, joten käynti kolmella tai tuntua siltä on mahdollinen.

Yhdestäkään vastaavasta autosta ei ole jäänyt poisto ohjelmallisesti tekemättä ja autoja on sitten ollut vaikka mistä tuotu.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Suuttimet toimiii ja puristukset loytyy. Voisko vika olla korkeapainepumpussa

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Suuttimet toimiii ja puristukset loytyy. Voisko vika olla korkeapainepumpussa

Antaa koodia jos vika olisi siinä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Autosalpaan ohjelmiston palautuksesta aloittaisin, pääsee korkeapainepumppu vähemmällä kun saat tehtaan ohjelman, viri tuunauksen tilalle, niin ja pysyy hiukkaspönttö puhtaampana.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Autosalpaan ohjelmiston palautuksesta aloittaisin, pääsee korkeapainepumppu vähemmällä kun saat tehtaan ohjelman, viri tuunauksen tilalle, niin ja pysyy hiukkaspönttö puhtaampana.

Jos ohjelma tehdään oikein niin polttoaineen paineeseen ei kajota, joten pumpun elinikä on normaali. Myöskin jos ohjelma tehdään oikein pääsee loukku vähemmällä, koska hyötysuhdetta nostetaan, jolloin palaminen on puhtaampaa, tietysti egr:ääkin säädetään joka omalta osaltaan pidentää loukun elinikää. Voisin väittää, että vakio-ohjelmasta ei ole mitään hyötyä vaan vika pitää etsiä ja korjata!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Omalla kokemuksella hiukkassuodattimen poisto ja viri ja eikun pönttö tyhjäks ja huolettomia kilometrejä ilman öljyn lisääntymistä ja litran pienentynyt keskikulutus.. :)

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Autosalpaan ohjelmiston palautuksesta aloittaisin, pääsee korkeapainepumppu vähemmällä kun saat tehtaan ohjelman, viri tuunauksen tilalle, niin ja pysyy hiukkaspönttö puhtaampana.
En kyllä ole ohjelmaa tuosta vakioimassa ainakaan, on niin nuhapumppu lastun kanssakin..
Jos ohjelma tehdään oikein niin polttoaineen paineeseen ei kajota, joten pumpun elinikä on normaali. Myöskin jos ohjelma tehdään oikein pääsee loukku vähemmällä, koska hyötysuhdetta nostetaan, jolloin palaminen on puhtaampaa, tietysti egr:ääkin säädetään joka omalta osaltaan pidentää loukun elinikää. Voisin väittää, että vakio-ohjelmasta ei ole mitään hyötyä vaan vika pitää etsiä ja korjata!
Tämän kanssa olen samaa mieltä, tässähän on nyt SamppaSportin kautta teetätetty softa, eli taitaapi olla Karalan käsialaa..
Huomenissa meinasin vähän taas tutkia tuota jos kerkiän, puran sen sammutusläpän ja testaan sen ohjausletkut ilmavuotojen varalta.

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Testerillä pitää kertoa uuden hiukkassuodattimen asennuksen, jotta osaa käsitellä sitä oikein eli tuosta lähtisin liikenteeseen!

Oliko tämä tehty?
C70 T5 2006 Summum

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Oliko tämä tehty?
Ei ole, en ole koskaan kuullutkaan että tuollainen olisi pitänyt tehdä.

Poissa Atezi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Kokemuksia oman V50 2.0d Volvon oireista. Eli hyvin samantapaisia asioita ilmaantui joulun alla, lisääntynyt kulutus sen jälkeen kun kone on lämmennyt, pieni nykäys ennen sitä. Todennäköisesti yrittää polttaa koko ajan loukkua puhtaaksi. Öljyn pinta oli koholla. Ensin yritettiin puhdistaa huoltamolla kemikaaleilla mutta kulutus ei laskenut. Sitten pienen tuumailun jälkeen loukku irti ja reikää kairaamaan. Sen jälkeen Ecu irti ja ohjelmointiin. Eilen sain auton kasaan mutta yhä käy niin että kulutus pomppaa kun motti on lämmennyt. Seuraava toimenpide on nyt sitten tuhka-arvojen nollaus ja ilmoitus autolle että suodin vaihdettu. Saa nähdä auttaako nuo...?

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Tämän kimpussakin kerkesin taas tovin viettää, otin läppäkotelon irti ja testasin läpät, läpät toimi imupumpun kanssa moitteitta, mutta toinen niistä, muovinen cuulerilta tuleva läppä jää kiinni asentoon kun sormella painaa, cuulerin ohitusläppä on alumiinia ja ei jäänyt jumiin vaikka kuin painoi.
Pitää siitä vähän hioa kamaa pois tuosta toisesta niin ettei jumittuisi.
Samalla sitten vilkaisin taskulampulla imusarjaan sisälle niin jopa oli karstaa kertynyt reilusti, EGR venttiililtä tulevan putken jälkeen imusarja oli tosi vahvassa töhnässä, nappasin koko imusarjan irti ja tein täydellisen puhdistuksen, oli pahimmissa kohdissa jopa 5mm paksulti karstaa.

Alla pari kännykällä napsattua kuvaa imusarjan sisältä

Sammutusläpän jälkeen

kanteen menevä kanava

On muuten puhdistuksen kannalta aika pirullista töhnää, sotkee jokapaikan mukavan mustaksi :P
Ja on aika erikoinen tuo imusarja rakenteeltaankin, kun on integroitu puolet venttiilikopasta tuohon samaan muovi valuun, ja myös kanavat on kaksihaaraiset.

Kone pelkästään imusarja poistettuna

 

Futurez  Kulkukoira