Auto on 2007 malli, kilometrejä mittarissa 275tkm, 5 vaihteinen ruotsin tuonti, ohjelmalla otettu tehoja noin 180hv.
Auto on eukolla työmatkakäytössä noin 120km tulee mittariin päivässä.
Ongelmat oikeastaan alkoivat viime talven loppupuolella, kun huomasin että öljyt ovat huollon välillä lisääntyneet jonkun verran ja ne haisevat löpölle.
Ajattelin että se on tehnyt hiukkassuodattimen polttoja paljon kun sitä ei tuohon ollut silloin vielä ikinä vaihdettu ja johtuisi siitä.
Sitten alkoi tulla kevät ja auto ei halunnut aina lähteä kaikilla pytyillä käymään vaan kävi kolmella aina muutaman sekunnin kuin käynnisti.
Ajattelin että siitä on varmaan menny joku hehku rikki, meinasin ne mitata että ovatko kunnossa, mutta ovatkin tässä moottorissa niin hankalassa paikassa että vaihdoin kaikki samalla uudet, kaksi niistä oli palanut. Samalla puhdistin myös EGR- venttiilin.
Sitten tuli kesä ja auto toimi normaalisti, kunnes auto kävi valittamaan että hiukkassuodatin ei puhdistu, siinä sitten avasin suodattimen ja kurkistin sisään niin aivan tukossahan se oli. Porasin suodattimen läpi 2,5" läpi reijän ja takas paikoilleen, pukkasi vikakoodia pakokaasun riittämättömästä puhdistuksesta. Tuohon koodiin sitten kokeilin monenlaista huijauskikkaa, paine-ero anturille ja lämpöanturille mutta sitten meni jossain vaiheessa hermo ja pistin ihan uuden hiukkassuodattimen paikalleen.
Auto toimi taas normaalisti loppukesän kunnes taas öljyjä tarkastellessa huomasin että ne ovat lisääntyneet.
Vaihdoin vaan uudet ölpät ja eukko jatkoi ajoa valitellen että kulutus on autossa noussut parilla litralla sataselle.
Nyt sitten ilmojen taas kylmetessä autoon tuli taas ongelmaa käynnitykseen että lähtee vain kolmella käyntiin, eikä ota kaikkia pyttyjä mukaan kuin parin minuutin käynnin jälkeen, lueskelin täältä että jollain oli ollut saman tapaista vikaa ja siitä oli yksi suutin kuseskellut ainetta pyttyyn ja korjaantunut suuttimen vaihdolla. Nakkasin suuttimet viimeviikolla irti ja käytin diesel pajalla ultraäänipesussa ja testerissä jossa kaikki toimivat eivätkä vuotaneet. Samalla kun suuttimet oli irti niin mittasin koneesta puristukset, jotka nyt jäi kuitenkin vähän arveluttamaan koska käyttämässäni mittarissa ei ollut asteikko kun 18 bariin (joka on dieselille pikkasen liian vähän), mutta kuitenkin, koneen pyöhrähdettyä aina neljä kierrosta niin mittari oli tapissaan. Ei auttanut muu kuin lyödä suuttimet takaisin ja auto takas ajoon. Toimii lämpimänä hyvin, vedot tallella, mutta kylmänä ei meinaa käynnistyä kaikilla pytyillä ja ajo on nykivää vielä kaikkien pyttyjen tullessa mukaankin, kulutus nyt noin 10l/100km.
Yhtään vikakoodia tuo ei nyt anna, auto seisoo tuossa pihassa ja eukko joutuu ajamaan Smartilla

Sanokaahan arvon raati mikä tuota vaivaa, mistä lähtisitte seuraavaksi tutkimaan?
Itsehän olen sellainen että en mitään autoa ikinä mihinkään pajalle vie korjattavaksi/huoltoon vaan teen kaikki itse.