Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 -05 ohjaus "narahtaa" oikealle kääntäessä paikallaan ja hitaassa vauhdissa??

  • 20 Vastauksia
  • 11538 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Jeps, eli otsikon mukainen vika iski liki viikon vanhaan ostokseen :(

Kyseessä siis V70 D5 -05 geartronic, 285 tkm.

Oire ilmenee kaikista selvimmin auton ollessa paikallaan ja rattia oikealle käännettäessä, noin vajaa kierros ennen topparia. Ratissa tuntuu sellainen muutama tärähdys tai narahdus ja renkaissa huomaa aivan silmin nähden isot värinät samaan aikaan. Nämä tuntuu myös todella selvästi esim. parkkihallissa oikealle päin kaarrettaessa. Auto ikäänkuin lipeää aina hiukan kun tärinä kohta osuu ohjauksen kohdille.. Oireet eivät siis olleet havaittavissa ostohetkellä, joka tapahtui vielä kelien ollessa plus asteiden puolella. En tiedä miten ja miksi tuo pakkanen vaikuttaa tähän asiaan, mutta mielestäni kuitenkin kylmällä autolla vika ilmenee selvemmin kuin lämpöisellä.  :-\ Ja siis tuli esiin vasta pakkasten alettua. Normi maantieajossa ja nopeuksissa vika ei tule esille. Silloinhan renkaat ei juuri käänny paljoakaan.

Selailin tätä foorumia ja muutama asia ja tarkastus on jo tehtykin.

- Ohjaustehostin ei vuoda ja on muutenkin päällisin puolin ok.

- Vaihdoin ohjaustehostimen öljyt( kahteen kertaan imin mitä säiliöstä sain ja uutta tilalle), koska näyttivät olevan aika kuraa.. -> Ei vaikutusta. En tiedä sitten onko Valvolinen öljy riittävän laadukasta Volvoon, mutta pitäisi sopia tarkoitukseen ainakin Valvolinen tietojen mukaan. Vihreää oli.

- Auto nosturille ja tutkinta jatkui. Suoraan renkaista käsin käännettynä tuntui selvä tärinä renkaisiin ja sellainen vastaan kahnaus tai lievä jumitus. Samalla kun apukuljettajan puoleista rengasta käänsi oikean suuntaan, renkaan tärinän aikaan myös iskunvaimentin jousi tärähteli. Tarkemmissa tutkimuksissa huomattiin iskarin yläpään kumin olevan rikki. Tällöin arveltiin vian johtuvan iskunvaimentimen yläpään laakerin ja kumin hajoamisesta. -> vaihdettiin molemmat, ei vaikutusta. Tosin vaikutti niin päin, että ehkä vielä selvemmin tuntui tämä tärinä renkaissa :idiot2:

Mitäs arvon herrasväki arvelisi seuraavaksi tehtävän tai vaihdettavan?? En viitsisi ihan summassa alkaa ostamaan uusia osia laitteeseen.. Hammastanko, ohjausakselin ristikkonivel( luin jostain että semmonen on), tehostimen pumppu, auto????

Ei viitsisi vielä heti viikon jälkeen todeta, että paska ostos tuli tehtyä, kun muuten on niin älyttömän makee peli päästellä!

Jos foorumilaisilla olisi jotain tietoa uudelle tulokkalle, niin kiitollisena otan vastaan.
Hyvät arvauksetkin kiinnostaa, jos vaikka sitä kautta pääsis jäljille..

sami



Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Onkohan pyöränlaakerissa probleemaa?

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Onkohan pyöränlaakerissa probleemaa?

Ilmenisikö paikallaan rattia käännettäessä??

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vetonivel?? :hello: Koita peruuttaa pyörät vinkkelissä, jos paukkuu, niin nivel.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Jousen yläpään laakeroinnissa voi olla monenlaista vikaa, kuten laakeri jumissa ja/tai vulkanointi pettänyt. Ei maksa monta kymppiä eikä ole vaarallinen vika. Samoin jousien alapäähän kuuluu kumiletkua alimman jousikierroksen ympäri vaimentamaan ääntä.

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vetonivel?? :hello: Koita peruuttaa pyörät vinkkelissä, jos paukkuu, niin nivel.
En ole huomannut että vetonivel ääntäisi..
Ja tekisikö rikkinäinen vetonivel mitään oireita rattia käännettäessä paikallaan ollessa?

"Nortti" myös laakerointi ja kumi on jo yläpäähän vaihdettu. Ei toivottua tulosta..

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Ilmenisikö paikallaan rattia käännettäessä??

Ota rengas ilmaan, vaihde vapaalle, rengas linkkuun ja pyöritä rengasta. Kahiseeko laakeri? Tai tekeekö ylipäätään samaa ilmiötä rengas ilmassa?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
"Nortti" myös laakerointi ja kumi on jo yläpäähän vaihdettu. Ei toivottua tulosta..

Enpä huomannut. Oire vaan sopii niin hyvin yläpään laakeriin. Toivottavasti on ehjä varaosa ;).

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Ohjaustehostimen ölpät on helpompi vaihtaa kun ottaa säiliölle tulevan ylemmän letkun ja laittaa sen pulloon ja auto käymään. Tässä on hyvä olla kaveri ja vielä parempi jos saa etupään ylös niin voi käännellä rattia samalla. Sitä tulee sieltä sitte aika vauhdilla. Ite jouduin lutraamaan n. 3 litraa uutta atf:fää ennenki tuli kirkasta öljyä letkusta.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Juu uusi varaosa oli, ja ad huollossa vaihdettu. Pitää tuota pyöränlaakerointiakin tutkailla kun pääsee nosturille tai ku pakkanen lauhtuu.. Hrrrrr...... Jotenkin vaan pelkään että vika löytyy pumppu tai vielä pahempaa, hammastanko puolelta.. Halpaa kuin saippua..

Näkyykö muuten nää viestit / kysymykset yleisesti korjaamo ja yleistekniikka puolella vai pitääkö eksyä tänne v70 osioon jonne kirjoitin, jotta esitetty kysymys osuu silmiin? Jos vaikka ymmärrystä olisi muillakin kuin v70 miehillä tähän asiaan :o  vaikka tuskinpa muilla sentään  :pomo:

T. Ummikko

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Kyllä näiden pitäs näkyä tuolla viimeisimmissä viesteissä aina kun on uusia vastauksia tullut.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Ohjaustehostimen ölpät on helpompi vaihtaa kun ottaa säiliölle tulevan ylemmän letkun ja laittaa sen pulloon ja auto käymään. Tässä on hyvä olla kaveri ja vielä parempi jos saa etupään ylös niin voi käännellä rattia samalla. Sitä tulee sieltä sitte aika vauhdilla. Ite jouduin lutraamaan n. 3 litraa uutta atf:fää ennenki tuli kirkasta öljyä letkusta.

Voisiko kehnot öljyt aiheuttaa moista tärinää, värinää ja nytkähtelyä?? Ensin ajattelin että joo, mutta ainakaan osittainen öljynvaihto ei auttanut. Voisin kyllä vielä kokeilla lutrailla niitä..

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Miksei jos siellä on moskaa ja vettäkin jo seassa? Mulla se öljy oli mustaa kuin kokis ja yhtä juoksevaakin. Mulla muuttu aikalai ohjaus ton jälkeen.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Ilmavaivaa pumpulla ensin ajattelin ja kun vielä oireilu alkoi pakkasten alettua olinkin jo aika varma että pas#at nesteet liittyy asiaan.. Ad huollon mies oli mieltä, että ei olisi kyse öljystä. Ei tosin osannut het tuoreeltaan arvella mitään muuta yksittäistä syytä, kun ei vika ollutkaan vaihdetussa laakerissa ja kumissa.


Poissa therealdeal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Ittellä oli melko samanlainen juttu yhessä s40:ssä . Iskarissa kun on ne reiät älhaalla mistä työnnetään pultit ja kiinnitetään runkoon kiinni niin oli lähtenyt leviämään

 

Kulkukoira  Proturbo