TamCar  KKD Motorsport

Tinamoottorin vahvistus

  • 55 Vastauksia
  • 21149 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #30 : 21.01.2014, 14:37:15 »
Siinä sitä nyt olis valmis putkitettu lohko, parempaa kuvaa tule kun saan järkkärillä kuvailtua.



Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #31 : 21.01.2014, 15:11:07 »
Kaunis kun sika pienenä! Me likey!
O0 O0 O0 O0 O0

/B
Täh?

Poissa 3B

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #32 : 21.01.2014, 18:38:27 »
Ihanan näköisiä koneistettuja pintoja :)

Mua huolestuttaisi eniten tässä ratkaisussa hitsauksen aiheuttamat materiaalin sisäiset jännityskeskittymät, eli ts. hitsauksen aiheuttamat paikalliset ja keinotekoiset raerajat sekä niiden viereen muodostuneet dislokaatiokertymät, jotka eivät pääse purkautumaan yli raerajan. Kun moottoria lämmitetään (lue: hilarakenteeseen tuodaan lisää muodonmuutosenergiaa) kerta toisensa jälkeen, nuo dislokaatiot haluaisivat mielellään jatkaa matkaansa tai hilarakenne haluaisi uudelleenjärjestäytyä (jos lämpöä tuodaan riittävästi), mutta tässä tapauksessa kumpikaan ei ole mahdollista.

Joku muukin on varmaan joskus nähnyt alumiinin murtuneen hitsaussauman vierestä...

Eiköhän se ole joku ulkoinen voima, joka aiheuttaa sen murtumisen hitsin vierestä. Hitsauksen jäännösjännitykset ovat kai korkeintaan myötölujuuden suuruisia ja se ei riitä murtumiseen, korkeintaan pieneen muodonmuutokseen. Enkä oikein usko että dekkitasossa syntyy sellaisia vaihtojännityksiäkään, että murtuman sinne saa. Epäpuhtaudet ja muut hitsaustekniset ongelmat on sitten oma lukunsa. Mielestäni jos tuo ei ole heti halki hitsauksen jälkeen niin ei se ihan heti hajoa käytössäkään. Alukansiakin hitsaillaan aika paljon ja ei niissäkään yleensä ongelmia ole, jos hitsaaja osaa hommansa.

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #33 : 21.01.2014, 19:22:14 »
Tässä kuva vielä suoraan göteborin tehtaalta  :D

Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1105
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #34 : 22.01.2014, 00:31:34 »
Kerro sampo nuista putkista vähäsen ,mistä ne on ja minkälaisella koneistuksella niitä soviteltiin ? sillä meinaan että onko tiukka sovitus ? tai sano vaikka  jos putki on esim 100mm niin tehtiinkö reikä 100+/- jotain

Poissa nylppääjä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #35 : 22.01.2014, 01:02:06 »
sylinteri putket on la sleeven valmistamat. krymppi on 0.07mm. seinämää putkeen jää 83 porauksella jotain 3.5-4mm

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #36 : 22.01.2014, 10:35:35 »
Eiköhän se ole joku ulkoinen voima, joka aiheuttaa sen murtumisen hitsin vierestä. Hitsauksen jäännösjännitykset ovat kai korkeintaan myötölujuuden suuruisia ja se ei riitä murtumiseen, korkeintaan pieneen muodonmuutokseen...  ...Mielestäni jos tuo ei ole heti halki hitsauksen jälkeen niin ei se ihan heti hajoa käytössäkään....

Kuten jo aiemmin yritin tieteen termein selittää, niin tuo ongelma ei ole niin yksiselitteinen, että siihen voisi soveltaa jotain taulukkokirjoista löytyviä materiaalien myötö- tai murtolujuuksia. Materiaalin mekaaniset ominaisuudet ovat keinotekoisilla raerajoilla (lue: hitsaussauman rajapinnalla) koko muusta materiaalista poikkeavat. Ilmiön voi todeta paljaalla silmälläkin, kun katselee kahden päittäin hitsatun levyn poikkileikkausta.

Joka tapauksessa Sampolta asiallista pioneerityöskentelyä :)
« Viimeksi muokattu: 22.01.2014, 11:05:15 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43, 960 -95 B6254F+M90, 960 -96 B6284T + AW30/43, V70 -08 D5244T5+TF-80SC, KTM 250 SX-F -06

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #37 : 22.01.2014, 18:07:17 »
Tässä vähän parempia kuvia ja läheltäkin niin että näkee seinämän ja muutakin.




¨

Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #38 : 22.01.2014, 22:08:49 »
Vesikierto lohkoon tehtynä


Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #39 : 24.01.2014, 00:48:28 »
Ei vedelly hitsaus runkolinjaa vinoon.

Kampura sovitettu uusilla laakereilla ja pyörii moitteettomasti.

Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.volvoracing.fi
    • Volvoracing
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #40 : 24.01.2014, 10:58:18 »
Asiallista jälkeä pukkaa ...  ::) 

Muutama kysymys jotka askarruttavat:
Kuinka tarkasti kellotit runkolinjan vai pudotitko akselin vain paikkaansa?
Runkolinja/Laakeripesien suoruustoleranssi on +/- 0.01mm ja käyntivälys Rk:n kaulalle 0.06-0.08mm (Vandervell,Clevite kirjoista kopsattua)

Entä mittailitko lohkoa(tasoa ja rk linjaa) kun porasit vanhat putket pois ?

Tulisi äkkiä mieleen että kun tuo lohko on kuitestin monimuotoinen, eri materiaalipaksuuksia yms.. ja kun ottaa huomioon alumiinin käyttäytyminen hitsatessa niin voisi hyvinkin vääntelyä olla havaittavissa.
Entä käytitkö minkaanlaisessa uunissa lohkoa jännitysten laukaisemiseksi? Dokumentointia ja kuvia lisää..

Minkä hintaisia sylinteri putket oli ?

Mielenkiinnolla seuraan  :hello:   

Ja syy näihin tyhmiin kysymyksiin on että minulla on pari vastaavaa projektia menossa (5syl.) mutta Dartonin putkilla.
Amazon -70  2.3T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, 83/4
240 T5 (projekti)

Poissa nylppääjä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #41 : 24.01.2014, 23:48:42 »
Asiallista jälkeä pukkaa ...  ::) 

jälki on sitä mitä nyt sirpillä ja vasaralla saa...

Muutama kysymys jotka askarruttavat:
Kuinka tarkasti kellotit runkolinjan vai pudotitko akselin vain paikkaansa?
Runkolinja/Laakeripesien suoruustoleranssi on +/- 0.01mm ja käyntivälys Rk:n kaulalle 0.06-0.08mm (Vandervell,Clevite kirjoista kopsattua)

Runkolinlinjaa ei ole tarkastettu, akseli vain pudotettu paikoilleen. Tseketaan vielä.
tuosta syystä mitään välyksiä ei ole vielä katsottu.


Entä mittailitko lohkoa(tasoa ja rk linjaa) kun porasit vanhat putket pois ?

Noi vanhat putket vaan kairattiin pois, samaan syvyyteen kaikki.

Tulisi äkkiä mieleen että kun tuo lohko on kuitestin monimuotoinen, eri materiaalipaksuuksia yms.. ja kun ottaa huomioon alumiinin käyttäytyminen hitsatessa niin voisi hyvinkin vääntelyä olla havaittavissa.
Entä käytitkö minkaanlaisessa uunissa lohkoa jännitysten laukaisemiseksi? Dokumentointia ja kuvia lisää..

Joka tapauksessa montaa sadasosaa tuo lohko ei vääntynyt, koska yllätykseksi kampiakseli pyöri hitsauksen jälkeen yhtä hyvin kuin ennen hitsausta.  Johtuen tod. näk. juuri tuosta uunituksesta ja hitsauksen aikaisesta lämmityksestä jne.

Minkä hintaisia sylinteri putket oli ?

siinä 100e kipale.

Mielenkiinnolla seuraan  :hello:   

Ja syy näihin tyhmiin kysymyksiin on että minulla on pari vastaavaa projektia menossa (5syl.) mutta Dartonin putkilla.

Laitatko darton m.i.d sleevet?

Ja tosiaan koko homma on TESTI ja riskit tiedostettu ennen hommaan ryhtymistä. Nostan lippistä sampolle, että sain olla osana tätä testiä, oli lopputulos mikä tahansa.










Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #42 : 25.01.2014, 09:21:49 »
Mahottoman hienoo. Kai tästä otetaan se megawatti ulos?
citikka

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #43 : 15.02.2014, 13:18:25 »
Tämmöset tuli jenkkilästä viikolla.
Eli toyota 7mgte 83mm.
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1083
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #44 : 15.02.2014, 15:44:41 »
Mihin käyttöön tätä konetta on uumoiltu?

 

KKD Motorsport  Samppasport