Futurez  Kulkukoira

742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)

  • 146 Vastauksia
  • 60425 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #105 : 09.01.2012, 17:49:19 »
Toi alempi kuva on suhtkoht härski, noi vanteet tossa rakkorissa  :2funny:
Aika orvon oloiset on renkaaat juu  :D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #106 : 10.01.2012, 14:43:23 »
Tänään oli auruupäivä, 14cm parhaassa kohtaa jäätä ja heikoimmillaan taitaa olla siinä 10cm luokkaa tuolla alueella. Hyvin se 742 vaan auraa. Huomenna lisää  :)





Nostolaite siihen tarvii tehdä, on aika ehdoton kun rataa viimeistelee.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2012, 14:45:52 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #107 : 10.01.2012, 15:20:18 »
Hullujahan te ootte kun tonne autolla uskallatte mennä ajelee. Heikoille jäille  :2funny: Tosin jos mulla olis tuollainen laite niin en malttais olla ajamatta. On se sen verran karu.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #108 : 10.01.2012, 17:45:52 »
Teillä on paljon jäätä O0
Mää kävin viikonloppuna kattomas radan paikkaa niin ei päässy jäälle >:( Jäätä 2-3 cm ja päällä vettä saman verran, siihen kun astoi niin kuului ruts ja vesi rupesi lähestymään saappaan suuta >:( Enää jäädykään kun on lunta päällä ja ei pääse auraamaan >:( Pitää vissiin ettiä ilmatyynyalus aurauskalustoon ;D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #109 : 19.01.2012, 21:25:02 »
Jäärata pilalla kun tuiskutti lunta ja volvosta loppuu pidot. Nyt saa sitten ruveta miettimään, jos kiinnostaa, miten toteuttaa neliveto tähän. Itellä kaks vaihtoehtoa

1:

*etuvedosta kone + loota ja pitkittäis asennus, vetarin paikoista akselit taka-akselille ja toinen etuperälle. Eteen sovitettaisiin joku retkuperä suht samalla välityksellä kuin takaperä (4.1) Etuvedon laatikkoon tasauspyörästö jumiin = jatkuva 4WD ja etuperä jätettäisiin avoimeksi, muuten se ei käänny mihkään. Takaperähän on jo lukossa, niinkun pitääkin.

2:

*Nykyiseen kartaanin etupätkään sovittaa jokin "voiman ulosotto" eli haaroitus etuvedolle jollain tapaa, mutta miten? Eteen kuitenkin samaan tapaan retkuperä avoimena.

Eteen sitten mielellään 5x108 jaolla etuvetoisen auton etutolpat, tolppien kiinnitys koriin rakenneltavissa, volvon omaa raidetankoa käyttäen.

Ja sitten se joka epäilee että ei saa kardaania suoraan että ravistaa, aura autona tällä vehkellä on ihan turha 20km/h kovempaa ajaa ja siinä vauhissa ei jyrinät haittaa joten ei muutakun saadaan vetarit sinne päin hitsattua niin se riittää.

Ehkä tärkein kriteeri hommassa on, että sen pitää olla lähes ilmaista..

Ideoita?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)
« Vastaus #110 : 19.01.2012, 21:44:47 »
Minne se etuperä mahtuu jos kone on omalla paikallaan? Laita kone lavalle eli keskimoottori.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)
« Vastaus #111 : 19.01.2012, 22:13:08 »
Minne se etuperä mahtuu jos kone on omalla paikallaan? Laita kone lavalle eli keskimoottori.
Tuo konetta vähän taaksepäin tai muuta pientä sovitusta, kyllä se paikkansa hakee  :2funny:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #112 : 19.01.2012, 22:16:21 »
2:

*Nykyiseen kartaanin etupätkään sovittaa jokin "voiman ulosotto" eli haaroitus etuvedolle jollain tapaa, mutta miten? Eteen kuitenkin samaan tapaan retkuperä avoimena.
Toinen vaakasuora "kardaani" alle ja ketjupyörät kumpaakin.....
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)
« Vastaus #113 : 19.01.2012, 22:21:07 »
Voimanvälitys eteen ehkä helpoin kun hankkii jostain nelivedosta jako/vaihdelaatikon? Sitten jää enää etuperän toteutus mietittäväksi.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #114 : 19.01.2012, 22:38:09 »
Toinen vaakasuora "kardaani" alle ja ketjupyörät kumpaakin.....
Ei hassumpi. Tällä sais simmattua välityssuhteen samaksi. Jotain mankin takarattaita vain?  :)

Voimanvälitys eteen ehkä helpoin kun hankkii jostain nelivedosta jako/vaihdelaatikon? Sitten jää enää etuperän toteutus mietittäväksi.
Mutta mietin, kuinka vaikea sellainen on toteuttaa volvon lootan perään?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)
« Vastaus #115 : 19.01.2012, 23:07:31 »
Ei lavalle sovi tarpeeks painoja että pitäis piikeillä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)
« Vastaus #116 : 19.01.2012, 23:20:02 »
Ei lavalle sovi tarpeeks painoja että pitäis piikeillä?
Kyllä uskoisin että saa mutta nelivedossa olisi sitä jotain, tuskin montaa(yhtä hullua) löytyisi?  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori/jäärassi (Goes A-TRAKTOR)
« Vastaus #117 : 20.01.2012, 10:24:16 »
Mutta mietin, kuinka vaikea sellainen on toteuttaa volvon lootan perään?

Onhan niitä erillisiä jakolaatikoita (Niva, Gaz 69, Jeepit ym), joko kardaanin pätkä päävaihteiston ja jakolaatikon väliin tai kumilimpulla laipat yhteen.
Laita etuvetoisen laatikko volvon laatikon jatkoksi (kytkinkopalle teet väkivaltaa) niin saat hitaita välityksiä riittävästi :D Jos molemmissa ykkönen päällä (välitykset suurinpiirtein samat) ja etuvedon laatikossa perä noin 4:1 niin kokonaisvälitys jotain luokkaa 220:1 ;D kyllä muuten Volvo LB742 (LB=LastBil) kömpis vaikka puuhun jos pito riittäis :D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)
« Vastaus #118 : 20.01.2012, 12:11:16 »
Etuvetosen loota ois hyvä, onko niissä kytkinakselin pyörintäsuunta ja vetarien suunta sama? Ettei tarvi pakki päällä M47:ssa ajella kun eteenpäin halutaan. Kiinnitys on myös hieman kyseenalainen, kun kone-laatikko-kardaani paketti tulee olemaan pienessä kulmassa suhteessa pohjaan.

Etuperän sovitus eteen tehdään siis siten, että etupalkki pysyy paikallaan samoin raidetanko. Koria korotetaan perän verran, eli about 20-25cm joten perä mahtuu esimerkiksi öljypohjan alle ja siitä vetarit edelleen alastuotuihin etutolppiin. Samalla sitten myös perää tarvitsee korottaa ettei ala keulimaan.. Tästä johtuen käy niin että koko voimansiirtolinja tulee KARKEASTI ajateltuna näin  ;D Tosiaan tuossa kuvassa se etuvedon loota välissä.



Kyllä, nyt saa nauraa  :hello:

Ja modet vois siirrellä päiväkirja osioon  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 742GLT B200K+ M46 Piharaktori (A-Tractor)
« Vastaus #119 : 20.01.2012, 13:54:16 »
Ainakin niissä laatikoissa mitä olen tutkinut niin kytkiakseli ja vetarit pyörii samaan suuntaan, eli kytkinakselin päästä katsottuna jos kytkinakseli pyörii myötäpäivään niin myös vetarit pyörii myötäpäivään kun on eteenpäinajovaihde päällä. Vetarista rakentaa välikardaanin niin ei pieni kulmakaan laatikoiden välillä haittaa mitään. Nivassa olisi siitä mukava etuperä että tasauspyörästö ei ole keskellä autoa vaan hieman kuskinpuolella (muistaakseni), ja olis 4,1 välitys perässä (-84 eteenpäin, vanhemmissa 4,3), sitä en kyllä muista kumminpäin Nivean etukartaani pyörii.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

KL-varaosat  Race.fi