Etu 8 ja taka 6 muistaakseni. Ja on se noillakin aika jäykkä. Neljän hengen kuormalla ajettu tänään ja pomppi ehkä hiukan vähemmän, tosin tuli ajettua rauhallisemmin.
E: Joo oli noi jouset.
2019:Polar sai vähän uutta väriä pintaan, vuodessa oli tullut useita naarmuja parkkipaikoilta. Onneksi on helppo ja halpa paikata. Ennen leimaa pitää ainakin katsoa käsijarru kuskin puolella ja öljyt voisi vaihtaa.
8-10.11.2019 Polar E85 muutoskatsastettu, vuosileima jäi saamatta väljän raidetangon sisäpään takia. Ennen leimaa tuli herkisteltyä kaikki jarrut, säädettyä käsijarru tasaiseksi ja bensasuodattimelle piti rakentaa uusi teline. Öljyt ja suodatin vaihdettu heti leiman jälkeen, samalla tuli todettua, että putki pitää hitsata katin jälkeen. Sauma ratkeamassa ja 02 oli koholla leimalla (4,7). Mittarilukema n. 357800km.
16-17+19.11.2019 Polar 358011km vaihdettu raidetangon sisäpää (Ruville) ja ulkopää (Professional parts). Putki hitsattu siitä kohtaa missä tehdssauma katin perässä oli antanut periksi. 19 päivä lunastettu vuosi ajoaikaa taas.

23.11.2019 358207km Polar sai haaroitussarjan letkulämppäriin, eli nyt lämpenee myös auton sisätilat. Jakajan kansi putsattu, oli pikkasen öljyä sisäpuolella eli jostain vuotaa.
14.4.2019 940 laitettu pikkuhiljaa kesäkuntoon taas, tälle kaudelle tuli jarrukilvet taakse, sporttilevyt ja teräspunosletkut joka nurkkaan, kunnostetut satulat uusilla männillä ja kumeilla eteen ja uudet 40mm mäntäiset satulat taakse. Eteen tuli ebc greenstuf palat. Taaksekin piti tulla ebc, mutta tulikin brembot, koska ebcn palat oli väärät. Pari jarruputkeakin vaihtui samalla ja kytkin/jarrunesteiksi vaihtui brembon 5.1 litkut.
Pieniä ruosteenkorjauksiakin on tullut tehtyä, mm. yksi vesireikä kuskin puolella oli hiukan hapero ja se korjasin uudella pellillä. Vastaava toisella puolella pakoputken keskivaimentaja yläpuolelta löytyi pintaruostetta, niille rälläkkää ja happoa. Pakoputken päivitin vähän, nyt 3" DP, katti ja suora auton alla. Ensimmäisen vaimentajan kohdalla supistuu 2,5" ja jatkuu sellaisena loppuun asti.

Polarilla lähinnä ajettu, jarruja herkistelin ja rasvasin liukutapit samalla kun vaihdoin kesärenkaat. Mittarissa 356tkm, eli kohta on menty 10tkm viinalla. Letkulämppärin avulla käynnistyi aina ekalla kovemmillakin pakkasilla, ilman lämmitystä oli vähän nihkeämpää jos auto seisoi pitkään (8h+) ja oli reilusti pakkasta. Kesäksi olisi ainakin listalla takapuskurin maalaus (sai hieman kyytiä kun auto oli pöllitty vajaan viikon) ja nokan stefa. Stafan vaihdoin kansirempan yhteydessä, mutta Elringin stefa on vähän erimittainen verrattuna OE stefaan. Molemmissa autoissa Elring on ruvennut vuotamaan melko nopeasti vaihdon jälkeen, mustassa OE taas on toiminut moiteitta.
20.4.2019 343tkm 940 uudet castrol 5w-40 ja volvon suodatin. 960 tuet reaktiotangon ja apurungon välillä (9178665/9178666) asennettu, meni suoraan paikalleen.
Ahveniston ratapäivillä tuli käytyä ja uudet jarrut todettua toimiviksi, ei hävinnyt tunto polkimesta missään vaiheessa. Muuten on tullut katukilsoja ihan kivasti, m.m. e85 lastun hienosäätöreissu Tampereelle ja käynti kaverin luona Raaseporissa. Ed. mainitulla reissulla laturi sanoi sopimuksensa irti, nappasin polarista laturin tilalle ja laitoin uuden tilaukseen.
26.6.2019 346tkm 940 uusi laturi.
20-28.7.2019 347055km 940 uusi antennijohto, lämppärikenno, hana ja letkut. Samalla koko sisusta siivottu, imuroitu ja penkit sekä matot pesty tekstiilipesurilla. Melko ruskeaa vettä jäi pesurin keräyssäiliöön vaikka penkit eivät päältäpäin olleet pahannäköiset.
Kuskin puolella edessä ja takana oli pakko vaihtaa äänieristeitä uusiin koska vanhoissa oli glykolia, samalla lisäsin äänieristeitä kuskin oveen, maton ja takapenkin alle ja muoviosiin kojelaudan sisälle.


8.8.2019 940 347tkm uusi o-rengas mittatikun putken ja lohkon väliin. Takaiskareita säädin kovemmalle (20/30) ja kyyti tasaantui, ennen tahtoi välillä pomppia hiukan jos tiessä oli teräviä epätasaisuuksia.
10.8.2019 347580km Raidetangon pää ulompi, Lemförder, apparin puolelle. Jälkitarkastuksessa todettiin myös kuskin alapallo väljäksi.
31.8.2019 348725km Alapallonivel, Lemförder, kuskin puolelle.
4.9.2019 Pyöränsuuntaus: Camber -1,4 astetta, caster 5,3 astetta, kokonaisauraus 0,23 astetta ja ratti suorassa. Kotimatkalla ainakin mukava ja suuntavakaa ajaa.

6.10.2019 349458km 940 uudet castrol 5w-40 ja volvon suodatin. Tukivarsien yms tarkastus edessä, kaikki kunnossa. Auto edelleen mukava ajaa.
19.10.2019 940 pesty ja jätetty talvisäiliöön. Kilsoja mittaristossa karvan alle 350tkm. 940 sai kesän aikana uuden BT soittimen ja vanha soitin siirtyi polariin. Talviremppaa 2019-2020:
Uudet tulpat (NGK BPR7ES), bensasuodatin (Bosch), bensalinja suodattimelta kiskolle, jarrutehostajan alipaineventtiili, b-suodatinteline kunnostettu, moottoriantennin piiska ja rasvat vaihdettu sekä säädettävä panhard polypuslilla asennettu .
2020:Polar:18.1.2020 360523km Polariin uusi bensasuodatin ja suodattimen ja suutintukin välinen letku otettu mustasta (parempikuntoisena). YKK anturi vaihdettu.
19.4.2020 363tkm Polarin tyhjäkäynti jäi roikkumaan 2500-3500prm eikä moottoruijarru tominut ollenkaan. Suutinten aukioloaika oli koko ajan vähintän 10%... Syyksi paljastui että kaasuläpän asentoanturi ei ollut arvoissa (ei klikannut). Säädin sen niin että klikkaa kuten kuuluukin ja tyhjäkäynti asettui normaalille tasolle.
19.12.2020 Polar sai ehjän vyön kuskin paikalle, vanha oli rispaantunut. Muuten se on ollut seisonnassa ja välillä käytetty lämpimäksi.
940:Auto otettu ajoon kesäkuussa. Talven aikana tuli säädettävä panhard uretaanipuslilla, uusi bensasuodatin ja bensalinja suodattimelta kiskolle, uudet öljyt vaihdelaatikkoon ja koneeseen, uudet tulpat, uusi moottoriantenni ja käytetty orkkis 2-nop. säköflekti viskon tilalle. ECU ohjaa flektiä ja 2-nopeuden saa lisäksi päälle napista. Bensasuodattimen telineen, takavakaajan ja vaihdelaatikon palkin hiekkapuhalsin ja maalasin epoksilla ja 2k maalilla. Vaihdelaatikon kannake sai samalla uuden tukikumin. Lisäksi lisäsin STP silveriä kaikkiin oviin. Vajaan viikon ehdin ajaa ennen kuin talvella vaihdettu bensaletku halkesi konehuoneessa kun olin kauppaan menossa. Onneksi en ehtinyt omasta ruudusta kauas, joten auto työntäällä takaisin ruutuun ja myöhemmin trailerilla tallille. Juhannuksena uusi letku tilalle ja sen jälkeen on toiminut. Mittarissa nyt reilu 350tkm.
3.10.20 940 viety talliin talveksi, mittaristossa reilu 352tkm. Hauskaa sillä oli ajaa, mutta alkukesän ongelmat bensapuolella vei luottamusta jonkun verran ja pidemmät reissut hoitui alkukesästä hommatulla XC70. 940 kansipahvi vaikuttaa myös hikoilevan jäähdytysnestettä tai jotain lohkon takapäässä, eli pitää tutkia.
E: 940 kone hikoilikin öljyä jakajasta, kansipahvi oli ehjän oloinen. Sen sijaan öljyissä oli lievää kimalletta ja nostin koneen pois. Veivilaakerit oli heikossa hapessa, runkolakerit hyvät.
XC70:Alkukesästä hain 2005 2,5T XC70n hoitamaan käyttöauton virkaa. Ostaessa mittaristossa oli 225tkm, huoltokirja oli kattava ja auto vaikutti yleisilmeltään hyvin pidetyltä. Moottoriöljyt, öljysuodatin ja raitisilmasuodatin (aktiivihiili) vaihtuivat 225317km kohdalla.
Sillävälin kuin 940 oli ajossa nostin XCn pukeille ja nappasin levikkeet ja sisälokarit irti. Kävin kaikki pyöräkotelot sekä osan pohjasta läpi hiekkapuhaltimella. Sen jälkeen happo- ja epoksimaalia pintaan sekä massaa päälle. Kuskin puolelta löytyi pieni, lievästi kukkiva korjauspaikka takakaaren levikkeen alta. Vanhat kitit pois, ruoste pois, pohjamaalit ja volvolta haettu paikkausmaali sekä lakka pintaan.
Etusäleikkö oli ostaessa musta merkitön joka ei miellyttänyt omaa silmää, joten hain sopivan orkkis-FL maskin romikselta. Lasipesurin pumppu tuli myös vaihdettua. Vanha oli ruostunut sisältäpäin niin että kuoret olivat halki ja lasinpesunesteet vuosivat pihalle, hitaasti, mutta varmasti. Mittaristossa n. 226tkm.
2021:Polar:13.2.2021 365tkm Polar leimattu toisella yrityksellä. Pari viikkoa sitten vein ensimmäisen kerran, silloin tuli hylky huonosta jarruletkusta apparin puolella ja korjauskehoitus etuvakaajan runkopuslista sekä apparin hikoilevasta takaiskarista. Korjausviikonloppuna oli rapeat -20 astetta, joten vaihdoin vain letkun ja satulan ilmausnipan. Korjauskehoitukset pitää vielä hoitaa lähiaikoina.
13.7.2021 Polar 366859km. Öljyt (Mobil 5w-50), suodatin ja ilmasuodatin. Penkit, matot ja kontti pesty tekstiilipesurilla. Pakoputki pörisee kardaanimutkan kohdalla, vaatinee korjauksen pikkuhiljaa.
XC70:27-29.6.2021 XC 232281km. Uudet jouset (eteen Sachs, taakse Volvo) iskarit (Monroe RideSense / 4C) ja koiranluut (Meyle HD) joka nurkkaan.
5.7.2021 XC 232810km. Öljyt, suodatin ja ilmasuodatin vaihdettu. Etusumuvalojen polttimot vaihdettu.
23.7.2021 XC 233966km. Ulompi raidetangonpää (Lemförder) vaihdettu apparin puolella ja nelipyöräsuuntaus tehty.
22.10.2021 XC 237tkm. Automaattiaskin öljynvaihto pesulla, jakolaatikon, perän sekä haldexin öljynvaihto. Haldexiin myös uusi suodatin.
12.12.2021 238tkm. Akku Exide Silver 95Ah. Parkki+sivupolttimo kuskin ajovalo. Parkkipolttimo apparin takavalo.
940:Hitaasti tehty isompi 350tkm huolto 2021 aikana.
- Lohko porattu ylikokoon ja hoonattu, kampiakseli kiillotettu.
- Uudet ylikoon Mahle männät ja renkaat, H-profiilit ja ARP pultit. Glycon runko- ja veivilaakerit.
- Uusi volvo -144 öljypumppu. Kaikki stefat orkkis volvo, tiivisteet ja kansipahvi elring.
- Nakutusanturi, molemmat lämpöanturit, öljypaineanturi ja "YKK"-anturi uusittu.
- Huohotuksen öljynpaluuputki lohkon sisälle uusittu, pönttö putsattu.
- Uusi teräsvauhtipyörä, SRE -765 asetelma, orgaaninen jousitettu 240mm levy ja Sachs painelaakeri.
- Jakohihna ja kiristäjä (INA) sekä suojakoppa uusittu. Lisäksi uusi hihnapyörä/dampperi.
- Uudet puslat keppitelineeseen ja vaihdekepin alapäähän.
- Uuden hydrauliset moottorin tukikumit.
- Uusi hukkaportinkello ja teline sille.
- Moottori, konehuone ja moottoripalkki maalattu. Vanhat massat poistettu ja pintaruosteet korjattu samalla.
- Bensaletku suodattimelta kiskolle vaihtui kumisesta teräspunospäällysteiseen teflonletkuun.
- Johtosarja putsattu ja kaikki liittimet suojattu CRC contact protectorilla.
- Tehostimessa ja koneessa luonnollisesti uudet öljyt (sisäänajo) ja suodatin.
- Prikkoja, muttereita, pultteja y.m.s. pikkunippeliä vaihdettu sinne sun tänne.


Maalipinta on mitä on kun on avotallissa tehty, mutta saa kelvata ainakin toistaiseksi. Kytkinhaarukan kuulan alle joutui laittamaan 3 prikkaa ja haarukan päähän hitsasin vähän lisää materiaalia sillä uusi VP+kytkinpaketti oli n. 10mm matalampi kuin kaksoismassasetti. Tähän pitää ehkä vielä tehdä muutoksia, mutta ainakin kone irrallaan vaikutti toimivalta. Kansi on vielä sama kuin ennen, sille ei nyt tehty mitään kun on kunnostettu muutama vuosi sitten. Ahtimeksi jäi myös vielä pikkumitsu

Nyt auto on siinä vaiheessa että kone käy, mutta koeajolle ei ole vielä päässyt. Jäähdytin ja etupuskuri pitää nyt ainakin laittaa vielä sekä ilmata kytkin. Kytkimen pää- ja työsylinterin väliin on myös tulossa uusi linja, oli vain osien saatavuudessa vähän haasteita.
Iso kiitos isälle ja kavereille avusta projektin aikana!
E: kolme prikkaa ei riittänyt, ei irroittanut kunnolla. Uusi yritys viidellä ja pidemmällä pinnapultilla. Orkkispultista oli kierteet loppumassa kolmen prikan jälkeen, nyt on 50mm pinnapultti 42mm sijaan.