TM otti jonkun, oliko se nyt 30tkm koeajon mopoautolla. Talvikäyttöön totesivat sen täysin sopimattomaksi. Hommasivat siihen kyllä nastarenkaat (jota laki ei kai edes vaadi), mutta liukkaalla saattoi äkkiseltään tehdä jotain niin arvaamatonta, että edes kokenut kuski ei ehtinyt muuta kuin todeta että hyvin menee ojassa ollaan. Takavetoinen, erittäin kevyt, metrin akselivälillä oleva kikotin, siinä ei kummoista vaadita kun maisema pyörähtää tuulilasin takana.
Joo, muistaakseni jutussa mainittiin että kyseinen ajoneuvotyyppi pitäisi kieltää täysin, kunnes muutamat "pienet ongelmat" saadaan ratkaistua. Yksi näistä oli variaattorin toiminta. Ajat vaikka 40km/h ja teet nopean jarrutuksen jossa pyörät
käväisevät lukossa. Kun nostat jarrun, ei vetävät pyörät lähteneet pyörimään, kiitos variaattorin vastuksen.
Eli jos mopoautosi olisi takavetoinen, äkkijarrutus = käsijarrusta vetäminen.

Ongelma ei piile kaikissa mopoautoissa, mutta liian monessa.
Samoin jokin lehti (TM/tuulilasi/moottori) otti koeajoon mopoauton (lähtöhinta noin 10000-12000€) ja Citroën C1:sen (lähtöhinta muistaakseni alle 10000€).
Jutun lopullinen päätelmä oli, ettei mopoautoissa ole minkäänvaltakunnan järkeä. Järkevämpää olisi valtiovallan säätää poikkeuslaki, jolla kevyt henkilöauto (olikohan alle 850kg) voitaisiin rekisteröidä kahden hengen kevyeksi nelipyöräiseksi, jonka nopeus on rajoitettu. Rajoittimen asennuksen & sinetöinnin voisi hoitaa vaikka valtion laitos tai valtuutetut katsastusasemat. Rajoittajan ohittaminen/purkaminen johtaisi ajo-oikeuden välittömään menetykseen ja sakkoihin. Rajoittajan voisi poistaa myöhemmin ja rekisteröidä auton tällöin takaisin henkilöautoksi (esim. kuljettajan saadessa B-ajo-oikeuden).
Erikoislain säätämistä vain häiritsee EU. En muista tarkkaan miten, mutta muistaakseni ei ole mahdollista koska EU:n alueella pitää olla yhtenäiset ajoneuvoluokat tjsp...
Jutussa todettiin, että sillä hinnalla kun ostaa uutena mopoauton (jonka lämmityslaite ei oikeasti suomen talveen riitä), saa pienikokoisen henkilöauton turvatyynyillä, ABS-jarruilla, ajonvakautusjärjestelmällä, tehokkaalla lämmityslaitteella, aktiivisella turvakorilla, penkinlämmittimillä, tavaratilalla ja ajo-ominaisuuksilla joista ei voida mopoautoilla edes unelmoida.
Ja muutoinkin nykyään kun tuo mopokortin hinta on jotain ihan älytöntä, eikä sitä edes hyvitetä B-korttia ajaessa, suosittelisin sanomaan likalle että menee jollain muulla kyydillä vuoden pitempään. Kevarikortti ei ole mopokorttia niin paljoa kalliimpi (sillä 3 tonnin mopoauton hinnalla saa jo muutaman kortin ja kevarin), että kannattaisi mopokorttia ajaa. Kevari on mielestäni mopoautoa reilusti turvallisempi, koska se on jo lähtökohtaisesti suunniteltu olemaan turvallinen yli 80km/h nopeuksissa. Kevarikortista olisi myös myöhemmin hyötyä, b-kortin hinta alentuisi aavistuksen ja olisi "helppo" halutessa hommata sitten se prätkäkorttikin, mikäli haluaa.
Eikä ne mopokoppien moottoritkaan nyt niiin ihmeellisiä ole. Kaksipyttyisiä suorasuihkutteisia dieseleitä. 1.5kk kun olin 2010 moottorikoneistamolla töissä, niin kunnostin neljä mopoauton moottorin sylinterikantta. Milloin oli venttiilivälit halki, venttiilit halki, kanavat tukossa, suutin paskana.... "Halpaa" hupia...