KL-varaosat  Race.fi

V70 -00 alapallonivelen kiinnitys

  • 8 Vastauksia
  • 16812 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kimmoke72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« : 16.04.2011, 22:17:42 »
Tuli tuossa vaihdeltua alapallonivelet kummallekin puolelle ja hienosti meni, kunnes kiristin vielä viimeistä pulttia ja NAPS!

Mikähän on nimeltään tämä osa johon nivel kiinnittyy? Toisesta päästäänhän se on alatukivarressa, mutta mikä on tämä osa johon ne kaksi M 10 pulttia tulevat? Nohevana porasin tietysti katkenneeseen pulttiin reiän ja tein uusia kierteitä, kun kuului uusi
NAPS! Kierretappi katkesi!!! Ja siihenhän ei enää pora pysty.

Eli vaihtoon kai menee osa, mutta en tiedä nimitystä sille. Vai olisiko jollakulla ehdotuksi korjaukseen.
Onnistuisko poraus isommalla poralla, että kierretapin saisi ulos ja sitten uusikierre esim M 12 ?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #1 : 16.04.2011, 22:46:33 »
kiinnittyy olkatukeen. kierretapiin yrittäisin porata koboltti terällä reiän ja vastakierretapilla kääntää kierretappi pois.
olet ilmeisesti yrittänyt kääntää liian paljon uutta kierrettä kerralla ja/tai reikä on ollut liian pieni kun kierretappi meni poikki.
itse olen alkanut käyttää enemässä määrin momentti avainta jotta voisi välttää pulttien katkeamisen, kun niitä kierteitä/pultteja on tullut tuhottua useasti.

toi pulttin katkeaminen syö miestä kun työ alkaa olla valmis ja sen takia pitää alkaa uudestaaan purkamaan. 

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #2 : 18.04.2011, 13:35:37 »
Usein olen irroittanut katkenneen ruuvin kuten vaikka jarrujen ilmausruuvin ottamalla ison mutterin (m10, m12 tai m14). Sitten melkolailla reilulla virralla hitsaus mutterin reiästä pultinjämään. Hitsauksen pitäisi tunkeutua syvälle pultinjämään samalla lämmittäen sitä mahdollisimman paljon. Jäähdyttyään pultti luultavasti irtoaa helposti, eikä tarvitse purkaa tai vaihtaa ylimääräisiä osia. Ruostuneen pultin irroitusta voi tehostaa ruosteenirroitussprayllä.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2011, 13:37:52 kirjoittanut Nortti »

Poissa Laakkanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #3 : 23.05.2011, 18:14:30 »
Alapallonivelen vaihto ilmeisesti onnistuu irroittamatta pyörännavanpulttia? Tuli nuo napapultit uusien nivelten mukana niin aloin ihmettelemän että pitteekö muka napapultti irroittaa.
S60 2.0T 2011

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #4 : 23.05.2011, 20:34:52 »
Alapallonivelen vaihto ilmeisesti onnistuu irroittamatta pyörännavanpulttia? Tuli nuo napapultit uusien nivelten mukana niin aloin ihmettelemän että pitteekö muka napapultti irroittaa.

Suotavaa on irroittaa se napapultti ja ottaa vetoakseli pois sieltä navasta, monelle kun on käynyt siten, että vetonivelen kuulat on purkautuneet suojakumin sisään, eikä se ole sitten yhtään hauskaa.

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 377
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #5 : 24.05.2011, 09:33:48 »
Heittäkää hyvät ihmiset ne vastakierretapit hevonp:seen!! Niillä saadaan ainoastaan tuhoa aikaan. Tuo hitsaus on hyvä, itse poraan pulttiin reijän, jonka jälkeen katkaisen hieman isomman kuusiokolo avaimen --ja lyön sen pultin sisälle, nyt voidaankin pultti pyörittää ulos hylsyllä tms. Aina on irronnut..

Poissa Laakkanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #6 : 28.05.2011, 16:25:42 »
Kokeilin vaihtohommaa ja tyssäs siihen kun ei ollut välinettä vetää/lyödä alapalloniveltä irti sijastaan. Tosiaan se napapultti kannattaa irroittaa.
Vinkkiä siihen miten tunkin varassa olessa pääsee löymään/vetämään niveltä irti? Pistin tukivarrenkin sen verran takaisin että koitin tukivarren kanssakin sitä houkutella pois.
S60 2.0T 2011

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #7 : 28.05.2011, 16:28:41 »
Kokeilin vaihtohommaa ja tyssäs siihen kun ei ollut välinettä vetää/lyödä alapalloniveltä irti sijastaan. Tosiaan se napapultti kannattaa irroittaa.
Vinkkiä siihen miten tunkin varassa olessa pääsee löymään/vetämään niveltä irti? Pistin tukivarrenkin sen verran takaisin että koitin tukivarren kanssakin sitä houkutella pois.

Meinaatko sitä ihan nivelen irroitusta siitä olka-akselista, eikä alatukivarren irroitusta pallosta?
Jos siis sit koko vaihdettavaa nivelosaa tarkoitit, niin se lähtee esim. kalpeetilla lyömällä siihen kiinnityslaipan reunaan, vuoroin molemmin puolin.

Poissa Laakkanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 alapallonivelen kiinnitys
« Vastaus #8 : 28.05.2011, 16:48:25 »
Meinaatko sitä ihan nivelen irroitusta siitä olka-akselista, eikä alatukivarren irroitusta pallosta?
Jos siis sit koko vaihdettavaa nivelosaa tarkoitit, niin se lähtee esim. kalpeetilla lyömällä siihen kiinnityslaipan reunaan, vuoroin molemmin puolin.
Just tätä tarkoitin, eli irti olka-akselista. Ahaa, eipä tullut mieleen lyödä laipan reuhoihin sivulta kun katselin että ylhäältä päin ei pääse jatkon kanssa löymään siihen reunaan. Kun se uuden nivelen reuna joka menee olka-akseliin sisään on hammastettu kevyesti mutta ilmeisesti se kolon seinämät johon se tulee on silieät. Pitää kokeilla uudestaan :) Koitin niin että laitoin lenkkiavaimen alapallon siihen varteen ja mutterin kiinni ja sitten vasaraa.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2011, 16:49:58 kirjoittanut Laakkanen »
S60 2.0T 2011

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron