Futurez  Kulkukoira

940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla

  • 45 Vastauksia
  • 15283 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« : 20.04.2014, 21:38:57 »
Moi!

AW71L laatikko vaihtaa korkeilla kierroksilla jopa miedolla kaasulla ja reilummalla kaasulla jää takomaan rajoitinta. Kaasun nostolla heittää suuremmalle. Vaihto on kuitenkin "normaali" eli ei luista.

Mikä vois olla vikana? S*

Kick-down? Venttiilikoneisto? Onko joku ahtovahti? Turbiini?

Mottia pikkuisen kutitettu: B230FK t5:n ahtimella 1,2 bar ahdoilla sekä Vikingin lastulla. ELK
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #1 : 20.04.2014, 22:14:58 »
aloita nyt ensin löystämällä kickdown vaijeria

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #2 : 21.04.2014, 13:58:29 »
Onko öljyjä ikinä vaihdeltu? omassa merikontissa teki vähän samantyylistä oiretta, mutta kunnollisen huuhtelu öljynvaihdon jälkeen parani huomattavasti.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #3 : 21.04.2014, 14:06:27 »
Kato ihan ensiksi onko kick-down vaijeri kunnolla paikoillaan siinä rullassa imusarjassa. Samalla voit tunnustella liikkuko puhtaasti ja herkästi. Omasta oli jumittunut ja irronnut siitä rullasta ja käyttäyty samalla tavalla, Vaijerin öljyäminen ja kiinnitys poisti  ongelman.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #4 : 21.04.2014, 23:46:17 »
Kiitti vastauksista.

Öljyä ei tod. näk. ole vaihdettu koskaan. Pitäis varmaan tehrä jotain. :2funny: Mitä ööliä toi tykkää syödä? :-\

Kikkari on rullassa paikoillaan ja liikku suht normaalisti. alussa n. 3 cm melko löysä, sitten kiristyy mutta ei älyttömän jäykkä vieläkään.

Mikä ton kikkarin oikea säätö on? :-[

Paljonkos tota ööliä menee hukkaan, kun huuhtelun tekee? Toi tomaattiööli ei oo ihan ilmaista. :nohnoh

Olikos se ylempi putki, joka piti ottaa irti jäähystä?

Tarttis varmaan hankkia lisä jäähy vai riittääkö ameriikan konsti vaihtamalla syylärijäähy aftermarket ulkoiseen jäähyyn? Miten toi lisäjäähy pitäis kytkeä? Minkä kokoinen jäähyn pitäisi olla?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #5 : 22.04.2014, 00:04:29 »
Omaani kun tein viime syksynä öljynvaihon niin meni jokin reilu 10L sitä öljyä. öljyksi dextron II ti dextron III latuluokitettua. Ja ylemmän putken kautta itekki huuhtelin.

Tähän hätään en nuita vaijerin säätöjä muista, mutta googlen haulla siitäkin löytyy paljon infoo.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #6 : 22.04.2014, 19:01:49 »
Löytyykö tohon kikkarin säätöön ohjetta?

Vai tarvisko vaan säätää hieman löysemmälle ja kokeilla?

Tosin tolla setupilla toimi talvella ja keväällä ok mutta nytten kesärenkailla ja hieman raskaammalla kaasulla toimi jonkin aikaa ja nyt alkoi kiukutteleen.

Tarvisko tolle askille tehdä jotain päivitystä, kun konetta päivittää?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #7 : 23.04.2014, 12:13:21 »
:hello: naapuri
Kolme tonkaa tommosta yleensä riittää, ellei ihan mustaks oo ölpät palaneet, eikä maksa ihan maltaita.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590230/Mobil-ATF-320-4l-Dexron-IIIG

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #8 : 23.04.2014, 19:50:07 »
Löytyykö tohon kikkarin säätöön ohjetta?

Vai tarvisko vaan säätää hieman löysemmälle ja kokeilla?

Tosin tolla setupilla toimi talvella ja keväällä ok mutta nytten kesärenkailla ja hieman raskaammalla kaasulla toimi jonkin aikaa ja nyt alkoi kiukutteleen.

Tarvisko tolle askille tehdä jotain päivitystä, kun konetta päivittää?

Perus säätö on karkeasti niin että kun kaasuläppä alkaa aukenemaan, samaan aikaan alkaa kickdown vaijeri liikkua. Vivuston väljistyminen aikaamyöden saa yleensä aikaan sen että kickdown vaijeri on ehtinyt tulla jo sentin verran ennen kuin kaasuläppä alkaa aueta.

Käytännössä järkevintä on löystää sitä jos on liian kierrosherkkä, jos taas tuntuu että pienemmälle vaihtamiseen tarvii murjoa kaasua on vaijeri liian löysä.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #9 : 24.04.2014, 14:18:23 »
Itsellä samansuuntaisia oireita. Löysäsin kickdownia erittäin paljon mutta ei auttanut riittävästi... Totesin että laatikossa on liikaa öljyä, sen vähentäminen auttoi.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #10 : 02.02.2015, 13:40:05 »
Nonniin.

Tossa loppukesästä loppui sitten veto tyystin kokonaan.

Öljynvaihdolla ja suotimen pesulla päästiin alkuun.

Mutta sellainen ikävä piirre jäi, että 1-2 vaihto on "tahmea", mutta heti, kun laatikko keksii vaihtaa kakkoselle, niin tulee tupaan kolmonen ja tarvittaessa myös nelonen. Ja edelleen kaasu "ON" asennossa jää takomaan rajoitinta.

Luin joltain jenkkifoorumilta, että tolla 1-2 vaihdolla olisi kuminen "check ball", joka kuluu käytössä (foorumin kaverilla oli 740, jossa kuulan halkaisija oli ~2 mm, kun uusi on 5,5 mm). Tähän hätään en sitä linkkiä sitten löytänytkään uudestaan.

Onko kellään kokemusta tämän vaihdosta? Voiko tehdä laatikko kiinni autossa?

Entäs toi accumulaattorien modaus? Ohje oli turbofriiksien (tms.) foorumilla, että 1,2 mm lyhyempi pultin pätkä (kuin jousi) jousen sisään nopeuttaa vaihtoja. Käykö tämä modaus tollaiseen "normaaliin" talviajoon? Voiko tota liikkumavaraa jättää hieman enemmän pikkaisen miedommille vaihdoille?

Tohon öljyn "huuhteluvaihtoon" on toinenkin tapa: ölyt pois propusta, uudet sisään, kunnon lenkki, että öljyt vaihtuu ~20 km (muista myös ajella R:llä esim. parkkiksella ympyrää), sitten taasen öölit pois ja uutta tilalle ... tee tätä niin paljon, kunnes alkaa tulla kirkasta öljyä pihalle. Yleensä 3-5 kertaa riittää.
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #11 : 02.02.2015, 13:53:48 »
Nonniin.

Tossa loppukesästä loppui sitten veto tyystin kokonaan.

Öljynvaihdolla ja suotimen pesulla päästiin alkuun.

Mutta sellainen ikävä piirre jäi, että 1-2 vaihto on "tahmea", mutta heti, kun laatikko keksii vaihtaa kakkoselle, niin tulee tupaan kolmonen ja tarvittaessa myös nelonen. Ja edelleen kaasu "ON" asennossa jää takomaan rajoitinta.

Luin joltain jenkkifoorumilta, että tolla 1-2 vaihdolla olisi kuminen "check ball", joka kuluu käytössä (foorumin kaverilla oli 740, jossa kuulan halkaisija oli ~2 mm, kun uusi on 5,5 mm). Tähän hätään en sitä linkkiä sitten löytänytkään uudestaan.

Onko kellään kokemusta tämän vaihdosta? Voiko tehdä laatikko kiinni autossa?

Entäs toi accumulaattorien modaus? Ohje oli turbofriiksien (tms.) foorumilla, että 1,2 mm lyhyempi pultin pätkä (kuin jousi) jousen sisään nopeuttaa vaihtoja. Käykö tämä modaus tollaiseen "normaaliin" talviajoon? Voiko tota liikkumavaraa jättää hieman enemmän pikkaisen miedommille vaihdoille?

Tohon öljyn "huuhteluvaihtoon" on toinenkin tapa: ölyt pois propusta, uudet sisään, kunnon lenkki, että öljyt vaihtuu ~20 km (muista myös ajella R:llä esim. parkkiksella ympyrää), sitten taasen öölit pois ja uutta tilalle ... tee tätä niin paljon, kunnes alkaa tulla kirkasta öljyä pihalle. Yleensä 3-5 kertaa riittää.

Tuo accumodi ei omalla kohalla vaikuttanu talviajoon ainakaan mitenkään ja toki jos jätät pultin lyhyemmäks nii vaihot on pehmeempiä. Ja linkkiä yms. tuohon kuulahommaan ois kiva kun omassa kontissaki vetää 1->2 täyskaasulla melkein rajottimen ennen ku se 2 rävähtää päälle.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #12 : 02.02.2015, 14:25:57 »
Tohon öljyn "huuhteluvaihtoon" on toinenkin tapa: ölyt pois propusta, uudet sisään, kunnon lenkki, että öljyt vaihtuu ~20 km (muista myös ajella R:llä esim. parkkiksella ympyrää), sitten taasen öölit pois ja uutta tilalle ... tee tätä niin paljon, kunnes alkaa tulla kirkasta öljyä pihalle. Yleensä 3-5 kertaa riittää.
Kuulostaa aika työläälle ja aikaavievälle tavalle verrattuna normihuuhteluun. ::)

Alipaineet ja imuvuodot jne. kannattaa myös tarkistaa, vaikuttavat varsin paljon laatikonkin toimintaan. Oma alkoi esimerkiksi imusarjan tiivisteen vaihdon jälkeen potkia paljon herkemmin pienempää päälle ja muutenkin toimia korkeammilla kierroksilla. Normikäyttöä ajatellen muutos oli siis huonompaan suuntaan.

ATF:t ostan 20l pöntössä, ei jää hirveesti litralle hintaa. ;)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #13 : 02.02.2015, 17:27:14 »
Tuolla tapaa ei ole pelkoa, että hörii ilmaa.

Sekä voi tehdä yksinkin.

Tossa on wanha korjausmanuaali: http://brickspeed.net/VolvoDocs/My-Scans/All-Cars/AW7x-Rebuild.pdf
« Viimeksi muokattu: 02.02.2015, 17:44:51 kirjoittanut 945turbo23 »
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #14 : 02.02.2015, 17:30:13 »
Tuolla tapaa ei ole pelkoa, että hörii ilmaa.

Sekä voi tehdä yksinkin.

Nii tai sitten jos huuhtelee perinteisesti nii ottaa vaan sen verta pitkän letkun että pöntön johon öljyä valuttaa saa otettua näkösälle.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy