Proturbo  Autodiagnoosi

Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet

  • 27 Vastauksia
  • 13162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #15 : 12.04.2014, 11:50:13 »
Normia isomman aloitusreiän sijaan suosittelisin käyttämään vähintään kahden tai mielluummin kolmen tapin sarjaa. Eka tappi tekee kierteen alulle ja keskittää parhaiten, toinen tekee kierteen ja kolmas viimeistelee muodon. Menee enemmän aikaa, mutta tulee hyvä.
...

Normikokoisenkin poranterän hankkiminen voi olla vaikeaa, varsinkin pienille kierteille.  Harvalla on kotona poranteräsarjaa 0,1 mm välein.  Hyvästä työkaluliikkeestä löytyy normikokoinen terä joka kierteelle, mutta isompi puolen millin jaolle osuva terä voi jo olla liian iso.

Kolmen tapin sarjalla saa hyvän kierteen.  Joskus tarvitaan vielä neljäs tappi, jolla pohjalliseen reikään saadaan kierre pohjaan asti.

Kuparin poraaminen ja kierteittäminen on lähes ylivoimaisen vaikeaa.  Tarvitaan uudet erityisesti kuparille tarkoitetut välineet ja leikkuunesteet, ja silti teriä katkeilee.  Raudalle tarkoitettu terä ei leikkaa kuparia, vaan muovaa sitä.  Pitää olla eri teräkulmat.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Madbull

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • VolvoKapteeni
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #16 : 14.04.2014, 12:17:31 »
Muistakaa aina: Ainakin millisissä kierteissä hyvä muistisääntö. Kierteen nousu vähennetään kierteen nimelliskoosta, niin saadaan alkureiän koko. Esim. M10 reikä 1mm nousulla. Alkureikä on silloin 9mm.
-Homelompakko Racing Team-
940 -90
244 -78 V8
Kerava

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #17 : 14.04.2014, 13:25:01 »
Muistakaa aina: Ainakin millisissä kierteissä hyvä muistisääntö. Kierteen nousu vähennetään kierteen nimelliskoosta, niin saadaan alkureiän koko. Esim. M10 reikä 1mm nousulla. Alkureikä on silloin 9mm.

Väljä kierre tulloo ainakin tuossa esimerkkitapauksessa, muuta toimii ainakin jotenkin. Lujuus varmaan vähän kärsii vrt taulukkokirkjan koko.
V70 D5

Poissa Itsok

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 722
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #18 : 14.04.2014, 15:08:16 »
Väljä kierre tulloo ainakin tuossa esimerkkitapauksessa, muuta toimii ainakin jotenkin. Lujuus varmaan vähän kärsii vrt taulukkokirkjan koko.

No eikös tuolla nyrkkisäännöllä nyt tule aika tarkalleen oikein?
http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf

Tosin M10x1 on hienokierre ja sille esireikä on 9.0mm. Normaalille ISO-kierteelle nousu on 1.5 ja reikä siten 8.5mm

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #19 : 14.04.2014, 17:31:24 »
No eikös tuolla nyrkkisäännöllä nyt tule aika tarkalleen oikein?
http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf

Tosin M10x1 on hienokierre ja sille esireikä on 9.0mm. Normaalille ISO-kierteelle nousu on 1.5 ja reikä siten 8.5mm

No pahus, oikoluin tuon kommentin ja katsoin taulukkoa eri kohdasta. Pahoittelut. Ja kyllä tuo sääntö näköjään toimii ainakin kaikilla millikierteillä. Tuumaisiin ei riitä päässälaskutaito.
V70 D5

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #20 : 16.04.2014, 03:34:00 »
...Tuumaisiin ei riitä päässälaskutaito.

Ei tarvitse kovin vanhoihin Volvoihin mennä, kun tulee tuumakierteitä vastaan.  Sitten vaan noudatetaan seuraavia periaatteita:

- Ajatellaan kaikki mitat tuumissa
- Unohdetaan millimetrit
- Hankitan tuumakierretyökalut
- Katsotaan taulukosta kierrettä vastaava reiän halkaisija
- Porataan lähinnä oikean kokoinen reikä.  Voi joutua ostamaan tuumakokoisen poranterän.  Ei ehkä löydy huonosta rautakaupasta.

Hiukan liian isoon reikään, tai hiukan liian pieneen tappiin, tehty kierre useimmiten täyttää tehtävänsä, paitsi kriittisessä paikassa. 
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5755
  • Teiden tukko
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #21 : 16.04.2014, 10:13:26 »
No pahus, oikoluin tuon kommentin ja katsoin taulukkoa eri kohdasta. Pahoittelut. Ja kyllä tuo sääntö näköjään toimii ainakin kaikilla millikierteillä. Tuumaisiin ei riitä päässälaskutaito.

Tuumamitoille on saatavilla taulukko, josta selviää kaikki koot verrattuna lähimpään milliseen. Helpottaa kummasti.  ;) Sitten kun mukaan sotketaan vielä putkituumat, niin sitten on soppa valmis. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #22 : 16.04.2014, 11:22:52 »
No itsehhän tuon yhden taulukon lisäsin. Meinasin vain että tuon säännön toteamiseen ei riittänyt päässälaskutaito siltä osin. Itse en edes yritä muistella nousuja tai reiän mittoja vaan katson porareiän taulukosta tai mauserin kyljestä.
V70 D5

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #23 : 30.04.2014, 19:14:49 »
Pitäisi laittaa helicoil kierteet pyörännapaan M14x1.5 mutta kierresarjan mukana tullut poranterä ei mahdu porakoneeseen joten miten saada homma toimimaan ???
s60 d5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #24 : 30.04.2014, 19:28:45 »
Hommaa kone jossa on isompi istukka. Monissa normi koneissa istukka on vain 13mm.

Vie terä sorvarille ja käske hioa terä istukan kohdalta pienemmäksi.

Ota pyörännapa irti ja vie pylväsporakoneen ääreen.

Ei tuu mulla muuta mieleen nyt <Kippis>
V70 D5

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #25 : 30.04.2014, 20:00:03 »
Taidan viedä terän sorvarille, kiitti vinkistä.
s60 d5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #26 : 30.04.2014, 20:08:11 »
Niin ja onhan niitä olemassa myös semmoisia valmiita teriä, jotka ovat istukkapäästä 13mm ja terä sitten isompi. Puuilosta kerran semmoisen ostin, mutta taisivat ainakin siellä olla tasamillein...
V70 D5

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #27 : 01.05.2014, 03:58:00 »
14.3mm tarttis poranterä vissiin olla. Jos olisi volvoon niin ostaisin tietty uudet navat mutta kun on audin veekasiin niin napoja ei löydy ihan joka nurkasta.

Edellinen omistaja ruuvasi 5 x 114.3 vanteet kiinni...
« Viimeksi muokattu: 01.05.2014, 04:02:53 kirjoittanut volvos70 »
s60 d5

 

Race.fi  TamCar