Dokumentoidaanpa vähän noita valokytkentöjä, mitä olen pommikäyttikseeni askarrellut. Kaikki alkoi tästä suunnitelmasta, joka suurinpiirtein tuollaisena toteutuikin:

Ensiksi pari paksua narua akulta ja niiden päähän parit sulakkeenpitimet:

Haaroitetaan vähän lisää ja löysin tuollaisen hienon sulakerasiankin:

Sitten syntyikin varsinainen käärmeenpesä, relepohjat releineen ja kaikki niille tarvittavat piuhoitukset:

Yo. kuvan nätillä punossukalla suojattu johtokimppu lähtee viemään virtaa lyhdyille, ja herätteet tulevat releille muovispiraalin sisällä, ryöstettynä alkuperäisen johtosarjan H4-liittimestä - tuon ryöstön voisi toteuttaa vielä elegantimmin, kun jaksaisi etsiä sopivan valmiin liittimen.
Kuvasta voi myös huomata, että pari mustaa piuhaa lähtee kohti ohjaamoa. Niitä pitkin tarjoillaan maata H3- ja H7-lisäpitkien releiden ohjauspuolelle, kabiinissa olevan ON-ON kytkimen kautta:

Tuo on tehty ihan katsastusta varten, valoissahan menee referenssit yli sen sallitun satasen jos kaikki pitkät palavat yhtä aikaa... Käytännössä joudun katsastusta varten myös poistamaan H4-pitkien releen tai sulakkeen, kun nekään eivät saisi palaa yhtäaikaa H7-ämpäriparin kanssa (pelkästään niiden kahden referenssiluvuista tulee jo se maaginen 100). Mutta:

Katkaisijaan keskelle tulee maa kuskin jalkatilan sivulta, jossa on valmis liitinkampa... Katsastusta varten siirretään H3-releen ohjauspuolelle menevä maapiuha katkaisijan alempaan liittimeen, muutoin se on samassa haarassa kuin H7-serkkunsa ja molemmat pitkät palavat katkaisijan H7-asennossa

*Tähän sellaista maanista superpahisnaurua*
Tarkoitus on siis, että katsastuksessa esitän partiopoikaa: H4-pitkät eivät pala ollenkaan, ja H3- ja H7-pitkistä vain jompikumpi pari palaa ohjaamossa olevan kytkimen mukaisesti.
Muuten kuin katsastuksessa sitten kaikki mahdolliset tuikut keulalla ovatkin toiminnassa, myös H7-ämpäreissä olevat T10-parkit... Jos muistan oikein, niin pysäköintivalojen (mikä lie virallinen termi niille) kahdentaminenkin taisi olla kiellettyä täällä DDR-Suomessa, eli eikun ensimmäisiä sakkoja odottelemaan...