Autoracing  KL-varaosat

240 takavalot

  • 37 Vastauksia
  • 10094 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HJM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
240 takavalot
« : 08.05.2014, 13:00:49 »
Morjesta pöytään! :-\

pari viikkoa sitten päätin liittyä kans volvojen ihmeelliseen maailmaan vaikka henkeen ja vereen foortti mies olenkin. Halvalla kun sai tuollasen lankun niin olihan se ostettava. Sitä olen nyt tässä hieman kunnostellu ja hipostellu niin törmäsin pienimuotoiseen onkelmaan nimeltä jarruvalot/takavalot ylipäätään. Elikkäs,kun painaa jarrua niin kuskin puoli pelittää ihan normaalisti mutta repsikan puoli taas ei, jarrua painaessa syttyy parkit, kun kytken parkit päälle niin kuskin puoli on ihan normi mutta repsikan puoli pimenee kokonaan  :-\  vaikuttais niin kuin joltain maa puolen vialta mutta en ole varma asiasta kun en (vielä) tunne näitä volvoja niin hyvin. Joku insinööri oli jossain vaiheessa kytkenyt tuon koko alarivin palamaan mutta ne ei ihan pelittänyt sillain kun olisin halunnut jotenka jos joltain löytyisi ohjeet tämmöisen homman toimintaan saattamiseksi kunnolla,olisin kovin tyytyväinen  :)

Seuraavassa hieman kuvia ->
Pelkkä jarru pohjassa:

jarru pohjassa mutta parkit päällä:

repsikan puolen liitin:

kuskin puolen liitin:

kuva koko ropposesta:


erittäin iso kiitos jo etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 13:04:55 kirjoittanut HJM »

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #1 : 08.05.2014, 20:04:03 »
Todennäköisesti vetokoukun sähköt sotkevat valot, varsinkin jos ne ovat rosvoliittimillä kytketty. Ne tarkistaisin ihan ensimmäiseksi. Suosittelen liittämistä juottamalla. Ja jos vetokoukun johdot ovat vanhat ja kuluneet niin ne kannattaa uusia samalla.
Toinen todennäköinen paikka on maadoituspisteet.
Tuon koko alarivinhän saa palamaan niinkin yksinkertaisesti kuin napsauttamalla takasumuvalojen kytkin päälle. Tosikoijari vaihtaa takasumarin tilalle tavallisen 5w polttimon ja ottaa kojelaudan napista taasen polttimon pois häikäisemästä. Ja näin palaa koko alarivi tyylikkäästi ja yhtä kirkkaasti.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 20:08:25 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #2 : 08.05.2014, 22:01:19 »
Mahdolliset edellisen omistajan rakentamat customoinnit pitää ensimmäiseksi purkaa.

Toiseksi katsotaan maadoitukset.  Ruuvi auki, santapaperia, tarvittaessa uusi silmukkaliitin johdon päähän, juottamalla tai asiallisilla pihdeillä puristaen.  Tähtiprikka korin ja liitinsilmukan väliin, ja ruuvi kiinni.

Jos ei vika ole poistunut, käydään vetokoukun kytkennän kimppuun.  Helpointa on purkaa vanha kokonaan, ja rakentaa uudestaan.  Joka välivaiheen jälkeen kokeillaan, toimivatko valot vieläkin.

Kun takavalot on saatu toimimaan, rakennetaan vetokoukun kytkennät uudelleen.  Joka välivaiheen jälkeen kokeillaan, toimivatko valot vieläkin.  Myös perävaunussa.

Vasta tässä vaiheessa voi takavalojen toiminnan customoida mieleisekseen.  Joka välivaiheen jälkeen kokeillaan, toimivatko valot vieläkin.  Myös perävaunussa.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #3 : 12.05.2014, 01:10:18 »
Ensimmäisenä tarkistat kummankin takavalon (erityisesti oikean) maadoituksen kun yrittää selvästi hakea maata väärästä paikkaa.. Jos ei korjaannu niin sitten vetokoukun sähköjen kimppuun.
Koko alarivin saa pelaamaan niinkin helposti kuin vetämällä hyppylangalla lampusta toiseen virran, Itselläni tämä aiheutti sen että mittariston polttimonpalamisen merkkivalo syttyi palamaan joten sieltä nyt polttimo puuttuu.. Saiskohan tuota mitenkään huijattua?

Takasumuvalo toimii vaan ajovalojen kans, joten sumuvalon kautta kytkeminen ei mulle ainakaan oo oikee ratkasu ku sillon koko alarivi palaa ainoostaan ajovalot päälläollessa. Yleensä itelläni valonvalitsin on tuossa keskimmäisessä eli parkkiasennossa.
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #4 : 12.05.2014, 08:22:01 »
siirrä sulakerasiasta syöttöjohto sulakkeelta 14 viiteentoista niin toimii jo parkeilla kun sumarin katkasia on päällä,ja tietysti sitten pienempitehoiset lamput sumareihin ja katkasiasta vaikka lamppu pois niin ei häiritse.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #5 : 12.05.2014, 12:11:33 »
Takavalolle menevän johtonipun liitinpalikasta takasumarin johto liittimineen irti purkutyökalulla.  Sumarin ja parkin nastat takavalaisimessa kytketään yhteen.  Painetaan liitinpalikka kiinni.  Toistetaan toisella takavalaisimella.  Katsastusta varten asennetaan erillinen takasumuvalo puskurin alle.

Lamppuvian ilmaisin vertailee kummankin puolen virrankulutusta.  Jos vasemman ja oikean puolen valot kuluttavat eri verran virtaa, syttyy lamppuvikalamppu.  Vilkut valvotaan etu/taka -vertailulla.  Sivuvilkun ja keskijarruvalon kunto valvotaan jollain muulla tavalla.  Monissa uudemmissa automalleissa on lamppukohtainen kontrolli.

Omassani poistin takasumarin turhana oikealta puolelta, että takana tuleva sen paremmin ymmärtäisi takasumuvaloksi.  Lamppuvikakontrolli ei reagoinut mitenkään.

Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 693
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #6 : 12.05.2014, 13:15:38 »
Takavalolle menevän johtonipun liitinpalikasta takasumarin johto liittimineen irti purkutyökalulla.  Sumarin ja parkin nastat takavalaisimessa kytketään yhteen.  Painetaan liitinpalikka kiinni.  Toistetaan toisella takavalaisimella.  Katsastusta varten asennetaan erillinen takasumuvalo puskurin alle.

Lamppuvian ilmaisin vertailee kummankin puolen virrankulutusta.  Jos vasemman ja oikean puolen valot kuluttavat eri verran virtaa, syttyy lamppuvikalamppu.  Vilkut valvotaan etu/taka -vertailulla.  Sivuvilkun ja keskijarruvalon kunto valvotaan jollain muulla tavalla.  Monissa uudemmissa automalleissa on lamppukohtainen kontrolli.

Omassani poistin takasumarin turhana oikealta puolelta, että takana tuleva sen paremmin ymmärtäisi takasumuvaloksi.  Lamppuvikakontrolli ei reagoinut mitenkään.
Tarviiko 240 volvossa olla katsastuksessa takasumuvaloa, kun se on pakollinen vasta 1.1.1993 jälkeen, että laittas valot toimimaan noin, että kaikki 3 palaa yhtäaikaa ja ottas katkasijan kokonaan pois vai pitääkö sittenkin olla, kun sumari on tehtaalla jo laitettu ?

Poissa HJM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #7 : 12.05.2014, 18:40:15 »
Dodiin, elikkäs viaksi paljastuikin oikean puolimmaisesta valosta se virtapiiri jutska mikä kiertää ympäri valon polttimoiden kantojen alla. Uudet takavalot oli muutenkin tarkotus hankkia kun noi on niin huonokuntoiset  :)


Poissa HJM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #8 : 12.05.2014, 19:07:12 »
siirrä sulakerasiasta syöttöjohto sulakkeelta 14 viiteentoista niin toimii jo parkeilla kun sumarin katkasia on päällä,ja tietysti sitten pienempitehoiset lamput sumareihin ja katkasiasta vaikka lamppu pois niin ei häiritse.



Kävin heti kurkkaan eikä sattunu tota virtakynää lähettyville niin minkä johdon noista siirrän mihinkäkin?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #9 : 12.05.2014, 20:26:32 »
toi numero 14 johto numero viiteentoista ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa HJM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #10 : 12.05.2014, 20:40:25 »
toi numero 14 johto numero viiteentoista ;)

tämän ymmärsin kyllä mutta siis kun siihen tulee noi 2 johtoa niin kumman niistä siirrän vai siirränkö molemmat?  ???

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #11 : 12.05.2014, 20:45:44 »
ei molempia mutta ulompi eli se mikä on helpompi.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa HJM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #12 : 12.05.2014, 21:17:44 »
ei molempia mutta ulompi eli se mikä on helpompi.

väännetääs ny oikeen rautalangasta  :2funny:   siis tuosta nro 14:sta siirrän tuon keskimmäisen pinnin johdon samaan kohtaa nroon 15,ja sit viidestätoista tuon valkoisen johdon neljääntoista? kö?  :D

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #13 : 12.05.2014, 21:25:05 »
väännetääs ny oikeen rautalangasta  :2funny:   siis tuosta nro 14:sta siirrän tuon keskimmäisen pinnin johdon samaan kohtaa nroon 15,ja sit viidestätoista tuon valkoisen johdon neljääntoista? kö?  :D
navasta 15 et siirrä mitään mihkään vaan lisäät sinne vaan sen numero 14 johdon ;) mikäli ei tilaa niin yks liitin lisää ;),ota nyt se numero neljätoista ulompi johto irti ja laita nyt ekax se  käsin siihen viiteentoista ja kato palaako jo parkeilla sumarit?
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 21:27:27 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa HJM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #14 : 12.05.2014, 21:30:51 »
navasta 15 et siirrä mitään mihkään vaan lisäät sinne vaan sen numero 14 johdon ;) mikäli ei tilaa niin yks liitin lisää ;),ota nyt se numero neljätoista ulompi johto irti ja laita nyt ekax se  käsin siihen viiteentoista ja kato palaako jo parkeilla sumarit?

aijjooo mutta nythän mää vasta hokasinkin  :-[ anteeksi vain kauheasti kun en heti tajunnu, maalta kun on  :D

 

Futurez  Kulkukoira