Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 ajovalon pesimet

  • 9 Vastauksia
  • 4176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa henkkan11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
S80 ajovalon pesimet
« : 18.05.2014, 19:02:30 »
Vm 2001 s80. Olisin kysellyt kyseisen auton ajovalojen pesinten, (pyyhkimet ja pumpun), sulakkeen/sulakkeiden sijoitusta. tarttis kyseiset vehkeeet saada pois toiminnasta. Kiitos etukäteen

Poissa mpk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #1 : 19.05.2014, 20:36:31 »
Moro
Sulake nro 5 (15A), siinä sulakekotelossa konehuoneessa kuskin puolella.
Vasemman puolen sulakerivissä, viides keulastapäin lukien.
Sen kun nappaa pois niin ei pese lamppuja eikä myöskään tuulilasille tuu vettä... :-[
Itellä polttaa nuo jumittelevat lampunpyyhkijät välillä tota sulaketta,huomaa siitä kun lakkaa
veden tulo tuulilasille 8)

Poissa henkkan11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #2 : 22.05.2014, 15:32:00 »
Kiitoa vinkistä. Mutta tuulasitkin olisi pidettävä puhtaana. katsastusta varten tarttis saada ne pois toiminnasta

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #3 : 23.05.2014, 08:51:50 »
Hep. Itse poistin koko etuvalopesimet moottoreineen ja tulppasin pissapojan pumpulta ajovaloille lähtevän letkun. Toimii hyvin. Onnistu hyvin kun oli koko puskuri irti.

Poissa TiK

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #4 : 25.05.2014, 22:02:18 »
Onko noita moottoreita muuten saatavana mistään muualta kuin merkkiliikkeestä?
Ihanan lainsäädännön mukaan kun xsenoni valoissa nuo on pakko pitää toiminnassa ja jo edellisessä leimassa on näköjään itselle otteeseen tuosta maininta...
Mulla ei taida olla tyystin jumissa vasen pyyhin kun se ajoittain aina vaihtaa paikkaa.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #5 : 25.05.2014, 22:23:19 »
Purkaamoiltahan noita saa, sieltä tilasin itsekkin kerran uuden, mutta ei sekään toiminu.

Taitaa olla aika usein juuri apukuskinpuoleinen pesimen moottori rikki. Joku tais joskus olla itekki näitä korjannu.

Poissa Hetuz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #6 : 26.05.2014, 23:33:41 »
Mulla kans oikuttelee molemmat puolet -04  v70:ssä. Mikä niissä on yleensä vikana? Hapettuneet/huonot johdotukset vai mikä? Ja onko niille itse tehtävissä mitään?

En oo ehtiny vielä purkaa keulaa, jotta näkis millainen systeemi sieltä löytyy. Ite pitäisin mielelläni toiminnassa. Vielä kevään loskakelien aikaan toimi hanttimiehenpuoleinen normaalisti ja ero valotehossa oli huomattava kuskinpuoleiseen kurakelillä ajettaessa.
V70 D3 (MY16)

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #7 : 28.05.2014, 12:28:26 »
Olen selvittänyt tätä lampunpesimien ongelmaa huvikseni, ja niiden epämääräiseen toimintaan / toimimattomuuteen on tasan tarkkaan yksi yhteinen pääongelma: surkeasti toteutettu sähkömoottori siellä paketin pohjalla! Tai eihän se surkeasti ole toteutettu vaan valmistajalle tarkoituksenmukaisesti  ::) tarkoittaa sitä, että toimii kyllä takuuajan, mutta varmistaa myös varaosien myynnin..
Moottorin vika on sen liian pehmeiksi tehdyt hiiliharjat, joista käytössä irtoaa runsaasti hiilipölyä ja jopa ihan kappaleitakin. Nämä sitten saavat aikaan oikosulkua ja moottorin ottaman virran määrä kasvaa uusiin lukemiin. Ensimmäisiin oireisiin kuuluu sulkien pysähteleminen mihin sattuu: pyyhinkoneistossa on ptc-vastus ylikuormituksen varalle. Virran kasvaessa se siis katkaisee syötön ja näin ollen sulka pysähtyy lähteäkseen taas liikkeelle seuraavalla käyttökerralla vastuksen jäähdyttyä.
Kun moottorissa on tarpeeksi hiilipölyä, edes vastus ei ehdi mukaan vaan käynnistyksen ottama virta on jo niin suuri, että sulakerasiasta palaa pesimille/pissapojalle tarkoitettu 15A sulake.
Olen purkanut kymmenkunta tuollaista pesintä, kun niitä kerran sain romuttamolta ilmaiseksi. Olivat testanneet ne toimimattomiksi. Jokaisessa oli lopulta vain tuo sähkömoottorivika.
Moottoria voi yrittää elvyttää avaamalla se päädystään ja poistamalla hiilipölyn sieltä, mihin sitä on mennyt ja varsinkin kollektorin raoista. Aivan helppoa se ei ole: moottori on murrettava auki ja kokemuksen perusteella ne ovat jo niin huonossa kunnossa, että työ on käytännössä turhaa.
Samasta syystä käytettyä pyyhinpakettia ei kannata ostaa.
Moottoreissa on Boschin numerosarjat, mutta sellaista ei kuitenkaan löydy mistään heidän luetteloistaan. Tai ainakaan itse en ole onnistunut vielä löytämään vaikka ole tuntikaupalla netistäkin etsinyt.
Jos joku löytää niin kertokoon. Aika kallis nimittäin on uusi pyyhinpaketti  :'(
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #8 : 04.03.2019, 09:49:40 »
https://blog.fcpeuro.com/how-to-repair-a-volvo-headlight-wiper-motor tässä vielä vanhaan topiciin kerään toisen syyn miksi noi jumii. Itseä kiinnostaisi onko 90-luvun Volvojen pyyhinmoottoreissa yhteensopivia osia 2000-luvun alun mallien kanssa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6652
  • Global alligator
Vs: S80 ajovalon pesimet
« Vastaus #9 : 05.03.2019, 06:45:48 »
Ota niiden moottoreiden takana olevat pistokkeet irti, n10 sentin päässä moottoreista ja tulppaa konehuoneesta pesurille menevä letku.
Näin tehden tuulilasipuoli pysyy toiminnassa.
Vähän myöhässä tämä vinkki mutta kun ketjua oli nostettu niin lisäsin sen silti tähän näkösälle.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo