Olen selvittänyt tätä lampunpesimien ongelmaa huvikseni, ja niiden epämääräiseen toimintaan / toimimattomuuteen on tasan tarkkaan yksi yhteinen pääongelma: surkeasti toteutettu sähkömoottori siellä paketin pohjalla! Tai eihän se surkeasti ole toteutettu vaan valmistajalle tarkoituksenmukaisesti

tarkoittaa sitä, että toimii kyllä takuuajan, mutta varmistaa myös varaosien myynnin..
Moottorin vika on sen liian pehmeiksi tehdyt hiiliharjat, joista käytössä irtoaa runsaasti hiilipölyä ja jopa ihan kappaleitakin. Nämä sitten saavat aikaan oikosulkua ja moottorin ottaman virran määrä kasvaa uusiin lukemiin. Ensimmäisiin oireisiin kuuluu sulkien pysähteleminen mihin sattuu: pyyhinkoneistossa on ptc-vastus ylikuormituksen varalle. Virran kasvaessa se siis katkaisee syötön ja näin ollen sulka pysähtyy lähteäkseen taas liikkeelle seuraavalla käyttökerralla vastuksen jäähdyttyä.
Kun moottorissa on tarpeeksi hiilipölyä, edes vastus ei ehdi mukaan vaan käynnistyksen ottama virta on jo niin suuri, että sulakerasiasta palaa pesimille/pissapojalle tarkoitettu 15A sulake.
Olen purkanut kymmenkunta tuollaista pesintä, kun niitä kerran sain romuttamolta ilmaiseksi. Olivat testanneet ne toimimattomiksi. Jokaisessa oli lopulta vain tuo sähkömoottorivika.
Moottoria voi yrittää elvyttää avaamalla se päädystään ja poistamalla hiilipölyn sieltä, mihin sitä on mennyt ja varsinkin kollektorin raoista. Aivan helppoa se ei ole: moottori on murrettava auki ja kokemuksen perusteella ne ovat jo niin huonossa kunnossa, että työ on käytännössä turhaa.
Samasta syystä käytettyä pyyhinpakettia ei kannata ostaa.
Moottoreissa on Boschin numerosarjat, mutta sellaista ei kuitenkaan löydy mistään heidän luetteloistaan. Tai ainakaan itse en ole onnistunut vielä löytämään vaikka ole tuntikaupalla netistäkin etsinyt.
Jos joku löytää niin kertokoon. Aika kallis nimittäin on uusi pyyhinpaketti