Kuinka kauan sulla on ollu pesä puhki? Mietin vaan että oisko karstaa päässy kiertoon ja kennolle? Aika kaukaa haettua ehkä. Mutta vika kyl kuulostaa siltä et palopesä ois puhki, kun kerran kiehuttaa.
Vanha palopesä ei ollut puhki, vaan pullahtanut vesitilaan päin.
Korkki on kanssa uus alkuperäinen. Kerronpa tarinan ardicistani.
Eli ardic ei lähteny käyntiin kun ostin auton, noh tilasin sitten heti hehkutulpanja puhaltimen.
Menin pajalle ardikkia käpälöimään ja huomasin ohjainlaitteen kuoressa halkeaman. Huolestuneena avasin kuoret ja huomasin myös että kosteus oli päässyt korttiin. Ei muutakun siniseltä uus ohjainlaite. Noh sitten romut läjään ja vikakoodien luku ja poisto ja käynnistämään. Ei lähtenyt käyntiin vaikka kuinka monesti yritin. No yritin käynnistellään joka päivä pari kertaa ja sitten eräänä päivänä se heräsi, luultavasti polttoaineletku oli kuiva kun ei ollut piiiitkään aikaan ollu käytössä. Voi sitä ilon määrää autossani oli toimiva ardic harmi vaan ku oli vielä syksy ja lämmintä ei vielä tarvinnut.
Ardik on luultavasti myös jälki asennettu, kun saan sen suorakäynnistykselllä on/off pakotettua olemaan kokoajan päällä, tai pois.
Noh sitten tulikin kylmemmät kelit ja ardik piti ottaa käyttöön taas taukoilun jälkeen. Jäähdytinnesteen katoaminen ilmaantui. Tuntui ettei alussa kadottanut niin paljoo, mutta kerran parissa viikossa piti lisätä muutama desi ja lämmitintä pidettiin välillä päällä kauankin.
Sitten nyt uuden vuoden vaihteessa jouduin lisäilemään nestettä joka toinen päivä, kun aamu lämmityksen jälkeen kun koneen laitto päälle ilmoitti aina nesteen vähyydestä.
Aloin tarkkailla neste pintaa ja huomasin että nyt on jokin pielessä, kun neste pinta aina korkkiin saakka täys kun ardikkia käyttää. Ajattelin sitten ottaa hommaksi ardikin kunnostuksen, mutta koitin ekaks uutta paisuntasäiliön korkkia, mutta ilman vaikutusta. Sitten olikin lähdettävä ostaan korjattua lämmönvaihdinta ja vesipumppua. Ja ei kun asentamaan siinä toivossa että ardic olisin vihdoin käyttö kunnossa. Vanha lämmönvaihdin irti ja huomasin heti että palotilaan pohja oli epäsymmetrinen ja lättänä. Aattelin että täällähän se vika oli ja vaihoin vesipumpunkin, ettei heti tarvitse alkaa taas ardikkia irrottelemaan. Ja kokeilemaan. paisuntasäiliöön ei kertynyt tippaakaan kun ardik oli ajossa
Päällä yli tunnin verran. Sitten seuraavana aamuna laitoin ardikin ajastuksella ja menin varttia ennen ajastuksen loppua autolle ja tarkistin paisuntasäiliön. Nestepinta max merkissä eikä vuotoja, mutta painetta tuli jonkin verran kun korkin avasin, ajattelin että ehkäpä järjestelmässä oli vielä ilmaa. Noh seuraavana päivänä lähin kaupoille ja lämmitin puolituntista käsikäytöllä ja ajoin auton kaupan pihaan ja jätin lämmittimen päälle. Kaupasta tultuani huomasin että auton alta nousee jumalattomasti höyryä, noh jäähdytin nesteethän ne siinä hangella noin puol litraa. Nyt olenkin pitänyt ajastuksella että tulen aina 20min ennen ajatuksen loppua autolle ja sammutan lämmityksen, niin ongelma ei niin paha ole, mutta muutamina päivinä en ole päässyt autolle aikasemmin, kun hommia ollut enemmän ja ardic pöhöttynyt kauvankin ja auton alla helvetinmoinen lätäkkö. Oireet on sillein lievenneet, että vanhalla lämmönvaihtimella painetta kertyi ajon aikanakin, nykyään ei.
Mutta nyt täytyy sanoa että toivottomalta tuntuu tämä minun ardikin tarina. Usko meinaa loppua että tuleeko ardic ikinä kuntoon. Olisin säästänyt paljon aikaa,rahaa ja hermoja, kun olisin asentanut autooni sähkölämmittimen. Noh jälki viisautta.
