KL-varaosat  Race.fi

940 lämppärin kennossa vuoto?

  • 26 Vastauksia
  • 9711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
940 lämppärin kennossa vuoto?
« : 24.04.2011, 14:43:54 »
Jep eli tälläistä tällä kertaa.
Aloitin auton täydellisen sisustan purun tulevan hifi-projektin takia. Auton sisätilat tullaan vaimentamaan kauttaaltaan. Pohjan purussa tulikin yllätyksenä, kun volvo näköjään työntänyt alustan täyteen lumppuvillaa. Ja mikä parasta, se oli kuskin puolelta litomärkä. Pahat aavistukset lähtivät liikenteeseen ja jatkoin auton purkua sekä mattojen kuivattelua.

Maistoin sitten nestettä ja kyllähän tuo makiaa oli. Mutta, mistäpä sitä tulee? Lämppärin hanan kiersin talouspaperiin ja testilenkille, eipä tullut paperiin kosteutta. Nukutun yön jälkeen autolle ja prkl, lattian vanu/kumi matto kuskin jalkatilan vasemmasta reunasta märkä...

Lämppärin kennoa yritin sivusta katsella eikä ainakaan näkyviä vuotoja löytyny, toisaalta muuten kennon alapuolella pölyä mutta yhdessä kohdassa ei.. liekkö siitä tiputellut ja päässyt vanu/kumimaton alle ja sieltä kuskin jalkatilaan valunu?

Autohan on muuten sisältä purettu mutta kojelautaan ei ole koskettu.

Pitäisikö kenno purkaa esille ja näkeekö siitä ihan silmämääräisesti että onko vuotoja?
Tullut landian ja vrcfn kennon vaihtojutut luettua ja suoraan sanottuna ei ihan hirveästi kiinnostaisi ottaa kennoa esille..  :-\

Tässä vielä ne tärkeimmät eli auto on karvalakki lämmityksellä, ei ilmastointia eikä valmiuksia. Hana vajjeri käyttöne. Lämppärin kennosta putket kuskin suuntaan, ylempi suora ja alempi osoittaa aavistuksen ylöspäin..

Miten tuon kennon vaihto eroaa ilmastoidun kennon vaihdosta?

Ensi viikolla pitäisi äänieristely aloittaa ja asialla vähän kiire, nopeiden vastausten toivossa laitoin tälle puolelle, enkä tolle erilliselle lämppäripuolelle. Konkarit vissiin enempi tällä puolel..

Vastauksista kiitäen.
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #1 : 24.04.2011, 17:35:07 »
Voi olla kenno tai sen letku, kyseessä siis vaijerilämppäri jos kerta hana on jalkotilassa. Testata voit käyttämättä konetta, eli se pitkä ohut syyläriltä paisarille menevä letku irti paisarin päästä, 1/4" sarjan jatko tulpaksi letkun päähän, pieni pätkä samanpaksuista letkua kiinni paisarin nippaan ja paineilmapistooli letkun toiseen päähän ja pistät sinne sevverta painetta kun paisarin korkki siellä katsoo tarpeellisena pitää. Nyt järjestelmä on kivasti paineistettu, ja voit tutkia, mistä vettä tulee. Suositan kokeilemaan lämmitysvivun kääntelyä täysin kylmän ja noin puolivälin välillä eestaas, ja samalla tiirailet kraanaa. Mulla vuoti kraana aina kun vipuun koski, mutta vuotoa ei esiintynyt jos säätönupin antoi olla samassa asennossa koko ajan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #2 : 25.04.2011, 00:19:43 »
Kiitoksia vastauksesta tvs.

Antoi vähän yrittämisen ideaa.
Taidan huomena autoa sen vertaa kasata, notta käyntiin lähtee. Pitää käännellä sitä lämppärin vipua ja toivoa, että vuoto löytyisi hanasta. 
Kennon vaihto nimittäin pelottaa jo niiden "yläpuolella olevien ruuvien" takia, mitä museon puolella kovasti toitotettu. Ei todellakaan innostaisi työntää ruuvaria olemattomaan väliin..
Tietenkin käyttöauton ja harrasteauton yhdistelmä niin pitäähän se kuntoon laittaa.

Sinällään mielenkiintoista, kun syksyyn mennessä tulee autolle 1.5v ikää omissa käsissä ja auton hinta+harrastepalikat= 10 000€.  :D  :2funny:

Mutta sytyttää kyllä joka aamu huomattavasti enemmän kuin uuden karheet muovipulkat, joita alkuun koeajossa oli..
Nyt takaisin raudan ääreen..  :pomo:
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #3 : 25.04.2011, 00:51:42 »
Vahvistan TVS kommentin. Sama ilmiö peruslämppärissä myös allekirjoittaneella. Vuoto on tosin niin vähäistä(mutta todettu) että ei nyt kesäaikaan heti viitsi ryhtyä suurempan korjaus/purkuprojektiin. Totuushan on kumminkin että vuodot ei ainakaan ilmettyään pienene.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #4 : 28.04.2011, 19:12:21 »
Vaijerilämppäriin olen kennon vaihdon tehnyt niin sanotusti pitkän kaavan mukaan, eli koko lämppäri irti (koko siusta ensin), kaksi päivää siihen meni. Valitettavasti kaikkia yksityiskohtia en muista, mutta väitän, että kotelo on suunniteltu niin, että kennon saa vedettyä pois paikaltaan kuskin jalkatilan kautta purkamatta koko autoa.
Kenno itsessään on vinosti tulipeltiin nähden, mutta esim. päätypalan ruuvit, jotka pitävät kennon paikallaan, ovat tulipellin suuntaisesti. Kun kotelon pääty on avattu ja letkut ja hana pois tieltä, vedetään kennoa pari senttiä ulos, jonka jälkeen sen saa käännettyä tulipellin suuntaisesti ja vedettyä pois.

Ja kojelaudan keskisuuttimet kun ottaa pois, pääsee näkemään suoraan kennolle, kyllä siellä kotelon pohjalla näkyy nestettä, jos kenno vuotaa kunnolla.

Meillähän oli vuoto sekä kennossa, että hanassa ja puolen vuoden päästä taas uudestaan motonetin uudessa hanassa, joka vaihtui vielä orkkikseen.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 19:13:25 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #5 : 28.04.2011, 20:11:27 »
ja voi myös olla vanhojavuotoja mitkä joku jo korjannut,jättänyt vaan lattian kuivaamatta,mutta jos nestettä häviää niin sieltähän ne sitten löytyy.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #6 : 04.05.2011, 15:50:22 »
vähä näyttää munkin volvossa taas vuotavan -  hana.
motonetissa oli ja on myynnissä sellaisia messinkirungolla olevia yleispallohanoja lämppäreihin.
itse ajattelin viritellä sellaisen tämän vuotavan originaalin tilalle...
saas nähdä onnistuuko....
moottoritilaan olen jo laittanut pallohanavesijohtosulun kesäaikaa varten. ei lämpiä kenno tippaakaan sen kun vääntää kiinni....

-sfr-

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #7 : 04.05.2011, 16:59:57 »
Mites aloittajalla, onko märkyyden syy selvinnyt?

Vähän kummalta kyllä kuulostaa että kuskin jalkatilan vasen laita kastuisi kennovuodon takia. Enempi ehkä se oikea puoli? Vasenta laitaa vois kastella vuotava reumaluukku tai tuulilasin vuoto / kattoluukulta A-tolppaan tuleva vedenpoisto. Tai ihan lattiassa oleva reikä ja märkä sää --> roiskuu sisään kun ajaa.

Mutta, vaijerihanallisesta lämppäristä saa kuin saakin kennon vaihdettua kuskin jalkatilan kautta purkamatta koko kojelaudan alustaa päreiksi. Ainakin 740 -89:ssä onnistui meillä. Ei ole mukava homma siltikään, mutta paljon vähemmän ruuvaamista.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #8 : 05.05.2011, 10:25:48 »
 :)
Märkyyden tutkiminen onkin todella kiWaa!
::)

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #9 : 05.05.2011, 13:30:30 »
Auto tosiaan kokonaan purettuna eikä sisällä ole juuri muuta kuin ratti ja käsijarrukahva.
No kattopahvin olen jo takaisin saanut, tuli 4mm silent coattia ja 8mm noise isolatoria silent coatilta+alkuperäinen kattopahvi paikalleen. Loppu katon notkuminen. (hifikäyttöä ajatellen)

Ja kori tosiaan paljas ja läpikäyty> ei missään edes alkavaa ruostetta, reijistä puhumattakaan. Sama koskee alustaa.  8)

Pitää auto vaimennella loppuun asti lattiaa myöten ja saada auto asennusten jälkeen tulille, tämä tapahtuu aikasintaan 2 viikon päästä. Kunhan hifit eka paikallaan.
Pitää sitten seurailla tuleeko lattialle nestettä lisää vai ei. Voisihan tuo aine olla peräisin jo edellisenkin omistajan korjailuista. Asiaa katsellaan viisaammin silmin kunhan auton saa taas tulille.

Muistatko TOK tuosta kennonvaihdosta enempää? Kennohan näkyy kuskin puolen jalkatilasta ihan hyvin. Eli miten työvaiheet?

Nesteet pihalle, sitten?
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #10 : 05.05.2011, 19:40:14 »
Ja kori tosiaan paljas ja läpikäyty> ei missään edes alkavaa ruostetta, reijistä puhumattakaan. Sama koskee alustaa.  8)

 :P  Yhtään en oo kateellinen, en yhtään  :'(   Oma projekti on kans paljas kori ja sitä on käyty läpi (ärräpäitten kera) mutta siinä ei juuri muuta oo kuin reikää  :buck2:

Muistatko TOK tuosta kennonvaihdosta enempää? Kennohan näkyy kuskin puolen jalkatilasta ihan hyvin. Eli miten työvaiheet?

Tämä koskee sitten vain ilmastoimattomia, ilmastoidussa on erilainen lämppärin jakoboksi ja kennoa ei saa jalkatilan kautta ulos.

Konehuoneen puolelta irrotetaan rintapellistä kennolle menevät letkut. Ne ovat ihan päällekkäin ja selkeästi näkösällä.

Sitten kuskin jalkatilasta ratin alapuolinen "jalkatilan katto" -paneeli pois. Se on ruuveilla kiinni ratin puoleisesta reunasta.

Nyt käydään mukavasti selin makuulle kuskinoven kynnyksen päälle pää jalkatilassa ja irrotetaan rintapellin läpivientinä toimivasta vaijerihanasta lämmönsäätövaijeri. Sekä avataan letkuklemmarit joko rintapellin läpivienneistä tai kennon päästä, kummasta tuntuu paremmin lähtevän.

Nyt pystyy vaihtamaan lämppärin hanan jos haluaa.

Kenno on varmaan jotenkin kiinni lämppärin kotelossa mutta en muista miten. Jotenkin kohtuu helposti(?) se siitä kuitenkin lähtee ja sitten se tarvii vaan vetää ulos. Polkimien ja rintapellin kanssa on vähän tiukkaa mutta se mahtuu kyllä sieltä ainakin 740:ssä. Jos ei muuten tunnu sopivan niin poljintelineen ja/tai kaasupolkimen voi ruuvailla pois tieltä.

Mut jos sulla on auto purettuna paljaalle korille niin eikös sulla ole se lämppärikin kourassa jo valmiiksi? Helpompi se on vaihtaa/tarkistaa ennenkuin kokoaa auton.  :D
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #11 : 06.05.2011, 20:04:08 »
TOKille tuhannet kiitokset! Tekstisi voi nousta arvoon arvaamattomaan. :)

Juu siis paljas ja paljas.. Voimansiirtoon ei tietenkään ole koskettu, mutta koko auton verhoilut poistettu. Eli peräkontti on pelkällä pellillä, ja auton sisältä muuten pelkällä pellillä, mutta juurikin "keskikonsolin" jätin paikalleen, koska sen purkamiselle ei tarvetta. Mankan ja johdotukset saa sivukautta nätisti ilman sen konsolin purkua. Muuten tosiaan paljas auto.

Ja auton kunto selittynee sillä, että ollut ekat 12v kiirunassa, tullut vasta viime vuona tänne itä-suomeen. Tänä kesänä auto menee ruostesuojaukseen, pidetään auto kunnossa ainakin seuraavat 20v.  :D Vulvanihan on vasta murrosiän alkutaipaletta aloittamassa, ikää siis himpun yli 13v.

Minkäs näköistä rojektia TOK sulla työn alla? Mitä autolle tarkoitus tehdä  ja miten päässy ruostuun? Vai onko autosi 740 ennen vm87? Eihän volvot muutoin juuri ruostu.

Mutta joo kennoa tutkaillaan kunhan auto tulille ja kiitokset sulle vielä kerran.

Autosta tulee projektikuvia kunhan projekti kokonaan tehty.. (hifin osalta)

EDIT:
Sen verran vielä selvyyttä tuohon minun auton korin läpikäymiseen, että se on siis läpiä katsottu ja mistään ei alkavaa ruostetta löydy. Autolle ei siis ole ikinä mitään paikkoja tahi peltejä hitsailtu. Vain hyvää hoitoa korille.  8)
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 20:06:25 kirjoittanut S.M.R »
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #12 : 06.05.2011, 22:01:11 »
Juu siis paljas ja paljas.. Voimansiirtoon ei tietenkään ole koskettu, mutta koko auton verhoilut poistettu. Eli peräkontti on pelkällä pellillä, ja auton sisältä muuten pelkällä pellillä, mutta juurikin "keskikonsolin" jätin paikalleen, koska sen purkamiselle ei tarvetta. Mankan ja johdotukset saa sivukautta nätisti ilman sen konsolin purkua. Muuten tosiaan paljas auto.

Ok! Mulla on ehkä vähän keskimääräistä korkeampi rima käsitteelle "paljas kori" kun omassa projektissa ei ole kiinni muuta kuin tuulilasi ja sen yläpuolinen sisäverhoilulista (liimasivat senkin kiinni tuulilasiliimalla lasinvaihdossa >:( ). Maalitkin on puhallettu pois  :D

Minkäs näköistä rojektia TOK sulla työn alla? Mitä autolle tarkoitus tehdä  ja miten päässy ruostuun? Vai onko autosi 740 ennen vm87? Eihän volvot muutoin juuri ruostu.

No niinpä just, 1985 valmistettu eli sinkkiä ei ollut vielä keksitty  :(  Ja on siis 760 farkku, yksi ensimmäisistä. Se on pyörinyt jossain Ruotsissa ensin ja sitten eteläisessä Suomessa, suolakylpyä tainnut saada ihan perusteellisesti. Vekotin rakennetaan täydellisesti uudestaan, pikkusen jotain parannusta sinnetänne mitä tehdas ei ole muistanut asentaa eli ruosteenestopohjamaalista aloitetaan ja jotain muutakin pientä siihen päälle, torsenlukkoa ja tehdasuus kone ja mitä nyt mieleen tulee. On sillle projektipäiväkirjan alkukin tuolla projektiosiossa mutta ei ole sinne tullut päivitystä vielä tälle uudelle foorumille, ensin ei ollut tallilla tilaa ja nyt ko ois talli ni ei oo kerinny.

Sen verran vielä selvyyttä tuohon minun auton korin läpikäymiseen, että se on siis läpiä katsottu ja mistään ei alkavaa ruostetta löydy. Autolle ei siis ole ikinä mitään paikkoja tahi peltejä hitsailtu. Vain hyvää hoitoa korille.  8)

S*

Mulla pitää puolet korin osista vaihtaa uusiin...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #13 : 08.10.2012, 17:00:47 »
Kuinka märäksi se matto tässä "vuodossa" meni? Itsellä niin märkä, että tulee painaessa sormen ympärille pieni lammikko. Tuntuu epärealistiselta, että vuotaisi kenno noin paljon... :o tai siis hana...

Sisällä ei kuitenkaan haise ollenkaan lykooli, matto tuoksahtaa lievästi. Kennossa ei myöskään lorise ja lämpöä tulee sisälle. Kuitenkin vain kuskin lattia noin märkä, niin pakko miettiä sitä hanaakin...

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
« Vastaus #14 : 08.10.2012, 17:15:28 »
Kyllähän sitä nestettä tulee lattialle juuri niin paljon, kun sitä mahdollisesti vuosien aikana on paisariin lisätty, tai kunnes pinta saavuttaa oven reunan ja valuu yli ;D
Tutulta kuulostaa tuo pesusieniefekti ja lähes varmuudella sitä märkää löytyy takajalkatilasta asti oli kysessä sitten sadevesi tai glykoli tai niiden sekoitus. Jos lämppärin kenno vuotaa vähänkään, niin sen huomaa kyllä huurtumisena jo ennen, kuin vesi tulee matoille asti.
Hanan vuotoa ei tosiaan välttämättä huomaakaan, ennenkuin painelee mattoja kunnolla tai kurkkaa alle. Hanan pääsee myös nääkemään, kun poistaa jalkatilan ylämuovin, ns. potkumuovin ja jos ei märkää juuri silloin näy, niin todennäköisesti valkoisia vuotojälkiä kuitenkin.

Meillä 940 on aiheuttanut päänvaivaa lämppärin osalta jo useaan otteeseen, kolmas hana ja kolmas kenno menossa alkuperäiset mukaan laskettuna. Enää en edes odota osien kestävän, odotan vaan, kuinka kauan ne kestää :facepalm:  Kuskin jalkatilan vaahtomuovi-eristeet on jo ensimmäisen tulvan jälkeen vaihdettu umpisolumuovisiin, jotka imevät vähemmän vettä itseensä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

Autoracing  KL-varaosat