Muutenkin nyt on tullut pimeällä enemmän ajeltua ja tullut huomattua että isompien volkkarien ja skodien xenonit häikäisee liki aina... 
Uudet mersut jossa on ne kahdennetut led lähivalot taitavat pistää vielä skodastakin yli häikimisessä.
Ja ainakin TM:n mukaan ne eivät ole edes kosin hyvä valot (verrattuna edellismallin xenoneihin)
Voisi elvistellä, että kappas vaan, kun en ole huomannut. Mutta ihan oikeasti tässä on suurelta osalta omaa valintaakin mukana. Kokemuksesta voin luvata, että häikäisy vähenee totuttamalla silmänsä omiin jatkuvasti kirkkaisiin valoihin. Etenkin iän myötä silmän kyky sopeutua valoisuuden nopeisiin vaihteluihin heikkenee, joten pitämällä koko ajan kirkas valaistus päällä vähentää silmiensä rajallista sopeutumisen tarvetta. Iän suhteen puhun lähinnä itsestäni, kun 55 on jo mittarissa ja ikänäkö on vaatinut varifocus lasit jo vuosia.
Isojen valojen vastuuton käyttö on eri asia, en puhu nyt siitä, vaan yksinomaan itselle mukaan otetun valon kirkkaudesta. Quad xenonien takaa katsellessa häikäisevät vain selkeästi väärin asennetut tai raskaasti pieleen suunnatut, joita on onneksi sangen vähän.
Uuden Mersun LEDivaloja en ole nähnyt luonnossa, mutta mittaustiedot olivat minullekin pettymys. Usean LEDin matriiseja voidaan mukauttaa paljon tarkemmin ja enemmän kuin yhtä xenonvalaisinta, joten hyvällä adaptaatiolla olisi tehokkaiden valojen haitta muille entistä paremmin eliminoitavissa. Kun viimeinenkin syy heikkoihin valoihin on poistettu, olisin toivonut radikaalia parannusta tähänastiseen pupillien venyttämiseen äärimmilleen pimeydessä

Lisävalojen asennus menee entistä monimutkaisemmaksi, joten saisivat laittaa ne valot autoon jo tehtaalla, nyt kun tekniikka sen mahdollistaa.