Takasumariakaan ei tarvitse jos vauhti on rajoituksen mukainen. Mutta sitten kun hidastaa huonon näkyvyyden takia vauhtia niin takasumari päälle!
WTF? Useimmiten takasumuvaloa tarvitaan moottoritiellä, kun auton märästä tienpinnasta nostama vesisumu tai pöllyävä lumi hävittää näkyvyyden taaksepäin. Ei ole kovin kiva ohittaa rekkaa, kun tietää, että siellä pilvessä voi olla joku "rinnanpysäköijä", jolla ei ole edes takavalot päällä. Näitä tilanteita tulee keskellä kesääkin. Matalilla nopeuksilla takasumuvalo pois, koska näkyvyyttä haittaavaa pöllyämistä ei tule.
Sumun vuoksi takasumuvaloa tarvii harvoin. Etusumuvalot taasen.... no, pari kertaa on tullut eteen tilanne, missä mokomia on tullut kokeiltua. Etenkin uudempien autojen enempi kulmavaloiksi tarkotetuilla sumuvaloilla kun kantama on tyyliin 15 m, niin ajonopeus pitäisi sovittaa sen mukaiseksi (max 30 km/h). Mieluummin kuitenkin lähivaloilla.
Edit: aika jännä tieto, että etusumuvalot eivät niillä elvistelevien mielestä ketään häikäise, mutta takasumuvalo on saatanasta. Tosin etusumuvalojenkin myönnettiin voivan aiheuttaa häikäisyä siinä äärimmäisen harvinaisessa poikkeustilanteessa, jossa tien pinta on märkä tai jäinen.
Pieni vihje: teitä suolataan kahdesta syystä. Liukkaudentorjunnan ja pölynsidonnan merkeissä. Jälkimmäinen perustuu siihen, että suola imee ilmasta kosteutta, pitäen tien pinnan märkänä, mikä ehkäisee nastapölyn nousua ilmaan. Pölynsidontaa jatketaan, kunnes tiet uskalletaan pestä (ei enää yöpakkasia) - siis jonnekin huhti/toukokuun vaiheeseen asti.