KKD Motorsport  Samppasport

Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.

  • 64 Vastauksia
  • 70082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #15 : 08.10.2015, 13:20:04 »
Kuuleman mukaan hydraulikansia ei parane kierrättää yli 7500rpm koska tällöin öljyä pakkautuu mahottomasti kanteen jättäen alakerran vähemmälle. Tekee tuhoja varsinkin rata-ajossa.
Joten RN-kovapala kannet sopii paremmin ratailioille.
Joku fiksu voisi myös kerta kuinka hydrauli kannesta tehdään kovapala kansi?
Nostajat puretaan jne.
boost on käsitellyt tätä aihetta varsin kattavasti, en vaan kuollaksenikaan muista että missä keskustelussa :D
No kun halvalla sai.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #16 : 08.10.2015, 13:51:09 »
boost on käsitellyt tätä aihetta varsin kattavasti, en vaan kuollaksenikaan muista että missä keskustelussa :D

Tuoltahan se löytyi.
Tämä teksti on lainattu boostilta tästä ketjusta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57791.0

No pää ongelma on että öljy on kannessa eikä öljypohjassa niin kun öljypumppu haluaisi.

Ja joo työntää öljyä ulos huohotin pönttöön, jos on huohotuksen letkulähtöjä kannessa.
Toisessa omassa moottorissa ongelma on melkoisen suuri kun pyöritän sitä 8000rpm ja huohotus nippoja on kannessa oikein kaksin kappalein ja on lisätty paluulinja kannen takaata suoraan öljypohjaan.  Koko setin kruunaa se että mulla on huohotin pönttö koneen takapuolella niin kiihdytyksessä tuleva g-voima vetää öljyä oikein tehostettuna huohotinpönttöön eikä valu vedon aikana takaisin. (mulla siis takaisinkierto pöntöstä koneesee)

Toisessa moottorissa ei ole minkäänlaista huohotus ongelmaa, kun rajoitin on 7000rpm ja kannesta ei ole yhtään ylimääräistä lähtöä mihinkään.

Volvon tinakoneessa on muistaakseni 7mm painekanava kanteen joka on melkoisen suuri, sitten siellä on 24 kpl nostin öljy kanavia, lisäksi t6 kannessa vielä vvt öljykanavat ja nämä kaikki vuotaa öljyä tietenkin ohitseen.


Eli suosittelen tekemään moottoriin, jolla on tarkoitus napsutella yli 6500rpm pitempiä aikoja  kuristimen (2-3mm) öljykanavaan ja tukkimaan kaikki nostin öljykanavat. Samalla siirtymään koviin nostimiin.

Kovat nostimet pystyy tekemään hyvin helposti vanhoista hydris kupeista. 
Purat nostimen, työnnät mig langan öljykanavasta sisään ja painat liipasimesta yhden kerran, hioo ylimääräiset pois ja jos haluaa hifistellä mittaa nostinkupin pyöreys operaation jälkeen.

Nostin kupin sisälle menee esim. 960 kuppiin  m12 tai m14 pultti. Eli haet esim IKH:sta pisimpiä pultteja 12.9 kovuudella siitä sitten pätkii kulmahiomakoneella sopivia pätkiä siitä suorasta osuudesta ja sorvilla sopivan mittaisiksi ja viimeinen hifistely kiven tai lasin päällä hiomapaperilla.

Itselläni oli näillä setupeilla kone kasassa yli 40 dynovetoa ja sen jälkeen purin nostimet ja tarkistin onko kulumaa, Yhdessäkään pultinpätkässä ei ollut mitään jälkeä. Eli systeemi pelaa kuin junan vessa.  Ja säätöpalat ei maksa juuri mitään ja niiden teko on yllättävän helppoa. 

Kova hifistelijä voi koneistella noita vielä kevyemmäksikin, itse sorvasin päihin pikku viisteet niin venttiilin päähän jäi muistaakseni noin 8mm suoraa pintaa.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2015, 13:53:07 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 921
  • Lensu Power Shop
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #17 : 30.10.2015, 15:02:04 »
Kansi osina ja nostinpäissä ei edelleenkään mitään kulumaa, maantieajoa tullut hyvin vähän. Vartti vetoja noin 40-50kpl.

Nyt tulee toinen kansi ja samalla systeemillä, venttiilin varsi muuttuu vaan nyt 7:stä 6mm.   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 366
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #18 : 24.11.2015, 21:46:30 »
oiskos tästä virranjakajan siirrosta nokkapyörälle enempää infoa jossain? kenties valmiita palikoita...
nettisivu l-m-r.se myy jotain jakaja adaptereita
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #19 : 06.12.2015, 14:17:15 »
Tuossa videossa 25min kohdalla on esimerkki teräspuikoilla vahvistetusta tinalohkosta.
https://www.youtube.com/watch?v=teI-H3zvxbk&feature=youtu.be
citikka

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2307
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #20 : 08.12.2015, 22:05:08 »
Tuossa videossa 25min kohdalla on esimerkki teräspuikoilla vahvistetusta tinalohkosta.
https://www.youtube.com/watch?v=teI-H3zvxbk&feature=youtu.be


Mitä tuosta T5R:n ostamisesta lopulta siirty valmiiseen moottoriin!?! Kansihan ainakin vaihtui huomaamattomasti rn-malliin.  ;)

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #21 : 10.12.2015, 20:25:19 »


Mitä tuosta T5R:n ostamisesta lopulta siirty valmiiseen moottoriin!?! Kansihan ainakin vaihtui huomaamattomasti rn-malliin.  ;)

Juu ei taida t5 ja t5-r peruskoneessa olla eroa. R vaan kuulostaa paremmalta.
RN kansihan tuo oli, mutta olikohan myös rn lohko? Helkkari kun on tuo pätkä poistunut.
citikka

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 381
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #22 : 31.01.2016, 18:54:15 »
Varsinaisesti ei liity topicin aiheeseen, mutta löytyykö tinakoneista mitään stanssausta tai vastaavaa lohkosta mistä selviää mikä moottori kyseessä? Eli näkeekö mistään ilman että ottaa kantta pois ja mittaa porauksen?

Edit. Siinähän se vesipumpun vieressä lukee  ;D
« Viimeksi muokattu: 31.01.2016, 19:00:19 kirjoittanut Sato| »
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 458
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #23 : 31.01.2016, 19:01:33 »
Jakopään kopan takana, vesipumpun yläpuolella on lohkon tasopintaan stanssattu "pistekirjoituksella" koneen tyyppi.
Voi olla lian peittämä mutta sieltä se löytyy.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 575
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #24 : 02.02.2016, 15:48:06 »
Mitenkäs olette toteuttaneet huohotuksen takaveto tinakoneissa?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Paikalla pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #25 : 02.02.2016, 17:03:04 »
Juu ei taida t5 ja t5-r peruskoneessa olla eroa. R vaan kuulostaa paremmalta.
RN kansihan tuo oli, mutta olikohan myös rn lohko? Helkkari kun on tuo pätkä poistunut.
Lohko oli kyllä 850:stä, mitään muuta ei sitten ollukkaan
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 921
  • Lensu Power Shop
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #26 : 13.03.2016, 09:35:49 »
500-600hv pakettiin en tekisi juuri mitään. Vakio huohotus pöntöstä ulkoiseen pönttöön  ja mahdollisesti öljypohjasta tulevaan letkukaraan haarotus ja pönttöön.

Itsellä motti kävi uudella kannella dynossa ja nyt kovanostin kansi aihiona, jossa ei ole hydrauli nostimille painekanavia, lisäksi pää kanavassa kuristus jonka koko 3mm. 

Ei muuttunut öljyn kerääntyminen juurikaan mihinkään, yli 6500rpm ja moottori alkaa huohottamaan.  Huom. alakertakin ollut auki ja mitään vikaa ei ole. Ilmiö on hyvin omituinen. Mutta vaikka motti huohottaa on se täysin kunnossa, eli se on ominaisuus ;D Jonka yhteydessä tehoa tulee 1037hv 1145nm 
Seuraavaan versioon tulee kuivasumppu.     
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 450
  • vapari
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #27 : 15.06.2016, 21:03:52 »





Semmosta.

B6254 '95 kannen imukanavista muotti (vinamold).
Koskemattomat kanavat.
Imgur
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #28 : 18.06.2016, 19:18:56 »
Ei muuttunut öljyn kerääntyminen juurikaan mihinkään, yli 6500rpm ja moottori alkaa huohottamaan.  Huom. alakertakin ollut auki ja mitään vikaa ei ole. Ilmiö on hyvin omituinen. Mutta vaikka motti huohottaa on se täysin kunnossa, eli se on ominaisuus ;D Jonka yhteydessä tehoa tulee 1037hv 1145nm 
Seuraavaan versioon tulee kuivasumppu.     
Hitusen OT mutta voisiko tuo johtua siitä mistä isot pojat käyttää nimitystä "ring flutter" ?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 450
  • vapari
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #29 : 18.06.2016, 20:49:08 »
Voisihan se toki olla mahdollista.. männänrenkaat ovat kuitenkin 1,2mm/1,5mm (vuosimallista riippuen, ilmeisesti 6 koneessa ainakin?) ja 1,75mm paksut.

Käytännöstä en osaa itse sanoa mitään.. pitäisi perehtyä enemmän muihin moottoreihin, missä ei ole vastaavanlaista ongelmaa samoilla männän nopeuksilla, niin sitten ei tarvitsisi mutuilla.


http://alfatune.fi/cms_naytasivu.php?sivu=100
Imgur
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

 

Samppasport  Futurez