Renault 9.
Oli saman värinenkin kuin oheisen linkin auto, mutta tämä minun näkemäni oli juuri sen näköinen että on ajettu se 40 vuotta sen kummemmin autoa säälimättä.
Eli ihan hirveän näköinen.
https://www.car.info/en-se/spot/177830
Flashback...
Isä osti joskus 90-luvulla tommosen valkoisen ja viikkoa myöhemmin samanlaisen punaisen äitille. Isä ehti omallaan ajamaan kuukauden, kunnes rattijuåppå ajoi oikeaan etunurkkaan 50km/h. Rellu liikkui vielä, pyörä oli varmaan 30 astetta negatiivisella camberilla ja ohjaus aivan solmussa.
Isä sai vakuutusrahat ja osti Renault 11:n (sama auto, mutta Hatchback), jolla ajoi 260tkm.
Sen mitä noista muistan, niin ihan pirun kuuma auto talvella ja varmatoiminen. Lähti käyntiin kelillä kuin kelillä, paitsi ovien lukot jäätyi +5 lämpötilassa toimimattomiksi ja "jenkkikeulan" valojen suuntaus vaelsi itsestään, sekä vetoakseleita piti kuulemma olla varalla mukana. Pehmeitä "vesisänkyjä", jonka takia äiti kutsui omaansa "keinuttelijaksi". 11 sai lempinimen "Reppuperse-rellu" pyöreän muodon ja aivan hervottoman taka-akselin joustovaran takia.

Tuon joustovaran takia sitä ei saanut minnekkään edes kiinni. Isä ajoi kerran ojanpohjalle talvella, kun ranskalainen heiluri ei täysin totellut T-risteyksen profiilia. Oja täynnä aurattua lunta, mutta kun pelkästään kytkimen tuntumalle nostaminen sai perän nousemaan/laskemaan, niin heijaamalla se sieltä nousi. Pysähtynyt 300-sarjalaisen BMW:n nuori kuski kattoi suu auki, koska oli täysin varma ettei ilman hinuria lähde.
Se 11 oli muuten samanlainen, kuin Bondilla jossain elokuvassa, missä rellusta lähtee katto ja perä. Bondin taksi oli vain Turbo...
Isoveli ajoi tolla 11:lla vielä vajaa 100tkm isän jälkeen ja sai ajettua sen ojaankin niin, että kuskin takarengas oli ilmassa.
