Autoracing  KL-varaosat

Kannen jälkikiristys?

  • 15 Vastauksia
  • 9214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Kannen jälkikiristys?
« : 17.06.2014, 23:37:50 »
Nyt olisi rempattu B20 kasassa ja saatu käyntiinkin. Muistelin lukeneeni, että kannen jälkikiristys olisi fiksu toimenpide. Kuinkas tämä pitäisi suorittaa? Kone lämpimäksi ja pultit momenttiin, normaalissa kiristysjärjestyksessä ja samalla momentilla? Pitääkö kiristää uudelleen esim. muutaman sadan kilometrin jälkeen?

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #1 : 18.06.2014, 06:52:53 »
Kone lämpimäksi, jonka jälkeen annetaan jäähtyä. Tämän jälkeen oikeassa kiristysjärjestyksessä löysää pultin kerrallaan ja vetää uudelleen momenttiin. Noin oon itse tehnyt.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #2 : 18.06.2014, 08:53:29 »
Jos nyt muistan oikein niin B30sessä oli ohjeena kiristää pultit jonnekkin 85Nm, jonka jälkeen kone lämpimäksi ja sitten 95-105Nm, välillä löysyttämättä. Kai jossain netin syövereissä on korjausopus B20seenkin.

EDIT: Pitihän se kaivaa:
1. vaihe 40 Nm
2. vaihe 80 Nm
3. vaihe 90 Nm, moottoria käytetään ensin 10 minuuttia

Lähde, vihreäkantinen: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/100/1974%20Service%20Manual/TP10867-1_1974_140_section_2_engine.pdf
« Viimeksi muokattu: 18.06.2014, 09:15:06 kirjoittanut TD Power »
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #3 : 18.06.2014, 11:31:20 »
Kiitos, näillä mennään!

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #4 : 18.06.2014, 14:51:17 »
Vaatii jälkitiukkauksen tai sitten käy kuin minulla eli alkaa vuotaa. Ja varmasti oli kierteet puhtaat?  :o
940 classic

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #5 : 18.06.2014, 15:05:18 »
Vaatii jälkitiukkauksen tai sitten käy kuin minulla eli alkaa vuotaa. Ja varmasti oli kierteet puhtaat?  :o

Puhtaat on. Lohkosta putsattu kierteet koneistamolla ja uudet pultit. Pulttien alle laitetut kovat prikat meinaa vaan aiheuttaa turhaa kitkaa, mutta josko ne crc:llä liukastuisi. Laitoin varuilta prikat kun on kantta laskettu.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #6 : 18.06.2014, 18:53:03 »
Isojen vanhojen Volvojen kansipultit laitettiin remontin ajaks likoomaan johonkin öljyyn (en nyt muista mihin, oli oma puteli) ja ravistettiin ylimääräset pois ennen asennusta. Joku idea siin oli mut nyt en muista...
940 classic

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #7 : 25.06.2014, 16:10:22 »
Aihetta sivuten ...

Miten olette kannen laittaneet paikoilleen, vesipumppu kiinni vai irrotettuna?

Joskus olen tästä keskustellut vanhan kansan asentajan kanssa, jonka mielestä vesipumppu pitää olla irti kun kansi laitetaan paikoilleen ja pultit vedetään momenttiin. Ei sitten jää "kantamaan". Jälkikiristysvaiheessa vesipumppu on tietysti paikoillaan.

« Viimeksi muokattu: 25.06.2014, 16:12:42 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #8 : 25.06.2014, 21:02:26 »
Aihetta sivuten ...

Miten olette kannen laittaneet paikoilleen, vesipumppu kiinni vai irrotettuna?

Joskus olen tästä keskustellut vanhan kansan asentajan kanssa, jonka mielestä vesipumppu pitää olla irti kun kansi laitetaan paikoilleen ja pultit vedetään momenttiin. Ei sitten jää "kantamaan". Jälkikiristysvaiheessa vesipumppu on tietysti paikoillaan.

Mulla oli molemmissa konerempoissa vp jo paikoillaan. Hyvin on toiminu ja ei oo vuotanu.
940 classic

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #9 : 25.06.2014, 21:15:34 »
Sanoisin että varmemmin saa pitämään jos pumppu on paikoillaan. En jaksa uskoa tuohon, että jäisi kantamaan, kun onhan siinä kumitiivisteet välissä jotka joustaa...
suomenvolvokerho.com

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #10 : 06.07.2014, 23:27:33 »
Nyt on kansi kiristetty. Koneistamolla sanoivat, että valurautakannet kiristetään lämpimänä, joten tein niin. Kyllähän nuo kiristyivätkin noin 90°  :o

Poissa PVtuning

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #11 : 10.07.2014, 15:41:31 »
Valurauta kansi kiristetään aina lämpimänä.

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #12 : 27.09.2016, 15:58:56 »
Mulla on tuossa 142:ssa b20a kone, josta ei ole koskaan käytetty venttiili koppaa syvempää konetta auki (sekin vain sen takia, kun joutuu venttiili välykset perhana säätämään :) ) Sen verran tiedän myös, että siitä on ehkä ensimmäisen huollon yhteydessä yli 40 vuotta sitten tarkistettu kannen pulttien kireys. Olisiko järkevä tarkistaa pulttien kireys? Ja onko ohjetta miten tarkistetaan, kun on vähän pitempi aika edellisestä tarkistuksesta? Ulos eikä auton sisälle vuoda ja öljyn sekaan ei tule jäähdytin nestettä, mutta vähän aina välillä joutuu lisäämään. Joten ajattelin, että olisko kannen kireyden tarkistuksella ratkaisu tuohon lievään nesteen vajoamiseen.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #13 : 27.09.2016, 22:28:46 »
Mulla on tuossa 142:ssa b20a kone, josta ei ole koskaan käytetty venttiili koppaa syvempää konetta auki (sekin vain sen takia, kun joutuu venttiili välykset perhana säätämään :) ) Sen verran tiedän myös, että siitä on ehkä ensimmäisen huollon yhteydessä yli 40 vuotta sitten tarkistettu kannen pulttien kireys. Olisiko järkevä tarkistaa pulttien kireys?

Ne on niin tiukassa että jos alat vääntämään kireämmälle, niin katkaiset jonkun, joka on ruosteessa. Jos nestettä menee sylintereihin, niin tulppa on kauniin puhdas. Öljyä vanha, väljä kone vie aina.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Einari Lindberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen jälkikiristys?
« Vastaus #14 : 02.03.2017, 17:06:08 »
Pitääkös tuo jälkikiristys tappikoneeseen tehä lämpösenä vai kylmänä? Molempia on neuvottu niin foorumilla kuin kaveripiirissäkin. Just kokeilin jälkikiristää kylmänä ja ei ne juurikaan kiristyny, ehkä iha millin ku tarkkaan seurasi.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo