Kulkukoira  Proturbo

Jambon Volvot: 242:een ZFää ja muuta mukavaa - Voi laittaa lukkoon

  • 73 Vastauksia
  • 23602 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
Vs: '87 740 GL, B230K
« Vastaus #45 : 11.04.2015, 21:25:54 »
Siistiltä näyttää ja hieno spoileri!  ::)

Mä vedin joskus lamin-x kalvolla vilkut punaseks: http://www.moottorit.net/galleria/kuva17912/
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K
« Vastaus #46 : 11.04.2015, 21:39:15 »
Siistiltä näyttää ja hieno spoileri!  ::)

Kiitokset vaan, spoikan saattas ylimaalata/lakata samalla kun tuon lipan käy läpi.
Jos huomenna viittis niin punaset takatuikut paikalleen ja mennä pimiällä peruuttelemaan. Nyt vasta huomaa miten mukavat nuo suvipallot on ajella kun sai putken hiljaseks, eikä resonoi enään.  :)
Tuli räpsittyä kirkon parkkiksella muutama kuva sisältä, vaan ovat koneella niin laitella toinen kerta...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K feat. 245 talvilintta!
« Vastaus #47 : 22.08.2015, 22:23:39 »
Pitäis varmaan tiheämmin päivitellä kun romutkin lisääntyy.  :)

Mutta elikkäs joo tuli hommattua mätä 245 talviautoksi.

Tekniikka on väkilaiska B200F kera kovan viitosen, on tätä edellisen omistajan aikana laitettu ihan järjettömästi auton arvoon nähden (lambdaa, IMMua, syyläriä yms. ja kaikki liikkeessä!), että josko tällä talven humputtelis. Tai meneehän tällä jo nytkin, mikäli kehtaa päiväsaikaan ajella.  :D
Varustelista on tässä niin karvalakki että neljäs pölykapselikin on säästösyistä jätetty pois, ratio sentään on!

Väri taas on niin pirtsakan harmaa että melkein alkaa migreeni ja ahistuskohtaus. (mie romahan just ny  :)))

Sellanen Bilteman arkki meni peltiä ja vielä olis innokkaalle hitsailtavaa, mutta jos noilla leimaa saisi jatkettua kun se vuoden lopussa loppuu. Tähän mennessä ei muuta ole tullut investoitua paitti hirvitarrat ja lisäpakkivalo tollasesta pienestä ledityövalosta. Bilteeman lisäpitkää ja mahdollista tankkipumpun vaihtoa olis suunnitteilla vielä ennen talvikelejä. Ja olihan sitä kupolissa haavekuvaa karjaraudasta sekä sähkövinssistä, mutta taian heittää vaan ison taljan ja pitkät liinat konttiin.  ::)

Ulkonäköhän on vähän rujo, katossa lakkavikaa, kontinluukku aivan mätä, takapöntön nappasin hurrimutkineen pois kun oli mätinyt, sisältäkin on muoveja säpäleinä, mutta kehtaapahan hypätä paskaset remppavehkeet niskassa autoon ja hakea lisää instrumentteja tahi varaosia. Ja mahtuuhan tuonne konttiin vaikka tilapäismajoitukseen jos alkaa hallitus äänestämään pihalle.  *karkuun->

Ja jos tästä kehtaa kansan verkkokalvoille polttaa taas ikimuistoisia painajaisia:

Eikö vielä näytäkkään niin pahalta? Katoppas seuraava!


Takaluukku on mitä on, oikea takavalo jäikin tosta jo fiksattujen listasta, on jo vaihdettu enempi parempi tilalle, ja lisäpakkivalo riippuu tuosta koukun kupeesta.


Ja sama synkkyys jatkuu sisälläkin...


Ja seiskaan on tullut oikeen uusi Pillklinttoni laitatettua, eli enää ei halkinaisesta lasista tullut korjauskehotusta kun leimaa yli vuoden hain tuossa 20.7. Ainoa k-kehotus oli moottorin öljyvuoto, vissiin öljypohjan tiivisteestä kusee...

Jakopäätä ja kaikenlaista muutakin huoltoa tullu tässä tehtyä taas. Eli ennen leimaa vaihtelin jakopäähän kaikki stehvat (Volvolaiset), remmit ja kiristäjän, vesipumpun (tarvike, mutta tiivisteet Volvolta, ja ensi yrittämällä piti vedet sisällään), termariin Volvolaisen tiivisteen, Pierburgin vuotavia alipaineletkujen liitoksia tuli tiivisteltyä ja käyntiä säädettyä - Loppui kylmäkäynti ongelmat. Suodattimet, öljyt ja vedet vaihtu samalla. Takaluukkuun vaihoin spoilerillisen kaasujouset, eli enää ei tarvi giljotiinia peljätä.  P>

Etulipasta kuiduttelin (ensimmäistä kertaa leikin lasikuidulla) ja kittailin vanhan Defan reiän umpeen, nurjan puolen vedin Ruppercompilla (ei ikinä enää) ja maalasin uusiksi:


Vetokoukkua mä en tässä enää tarvinnut joten se lähti veks, palkki jää kuitenkin jäykkäriks.kuukkaa.

Ja niitä interiöörifotoja muutama:







Yli vuosi yhteiseloa ja liki 20tkm ajeltu, ilman suurempia murheita.  :)
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015, 22:52:23 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K feat. 245 talvilintta!
« Vastaus #48 : 03.09.2015, 23:16:18 »
Ja ympärivuotiseen Stiigaan tuli lisäpitkät mallia Bilteema kera xenonien. Kiitokset JesseV:lle vaan, nyt näkyy...  :hello:



Kaikki johdot on väh. 2,5mm2 narusta, tai no, eipä valehdella. Releen ohjauksen vedin puolellatoista. Kasasin kytkennän johku Fiboxin rasiaan mikä sattui löytymään ja releeksi laitoin tollasen "tuplareleen", eli molemmilla oma ohjaus ja kärki, mutta ovat yhtä muovia (oli halvempi kuin kaksi relettä  :P). Sulakkeetkin on ja liittimiksi laitoin oikein "supersealit", meinas vaan hermo palaa kun en aluksi hoksannut sitä lukitusta...

Pirun kauas noilla näkis, olishan se vaan fiksumpi kun olis leveämpi/laajempi keila vähän lähempänä, mutta josko noilla kelpais.
Casinon rannassa hyvä aiheuttaa veneilijöille ja vastarannan kiiskeille vähän iltamasennusta. :nohnoh

Siirtopumppu olis varmaan ihan oikeasti kohta vaihdettava kun pari puolen minuutin starttia saanut jo tehdä kun tankista päässyt vähän lentopetrooli huventumaan. (Jännä juttu  ::))
Akkukin on vielä "romulavalta" niin talvella saattaa olla kaapeleille tarvis. Tottakai sitä vois paremman, ehkei nyt kuitenkaan ihan uutta, hommata...
Kuitenkin hyvin on auto kestänyt vaikka kytkinpommia ja muuta ilkeää saa jatkuvasti. Toinen perä varmaan käytävä purkamassa ja tehdä tinalukko tähän.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä-242.
« Vastaus #49 : 08.12.2015, 21:37:52 »
Joo, elikkäs sunnuntaina lähti farkku vaihtoon ja syvällä Savossa kun oltiin niin pitkä olis ollu kotimatka kävellen. Siispä avaimia vaihdeltiin ja mulle jäi nappisilmänen 242.


Tuskin mitään suurta tulee nyt ainakaan vähään aikaan tapahtumaan, sillä enää on vajaa kuukaus siviilissä, eikä intin aikana paljoa jaksa laitella. Sisustaa vähän parempaan päin, laitoin mä kesävalsseista ostoilmoa, eli vaikka Hydria saa tarjota kelpo hintaan.


Autohan on suurinpiirtein kylkilistoista alespäin maalattu uusiks, mätätyöt siis suurimmaks osaks tehty (korjauskehotuksissa yks paikka, vielä kun sen löytäis  :) ). Pientä laittoa löytyy ympäri autoa ja tarkoitus on pikkuhiljaa sipistellä koppaa kuntoon, jos vaikka joskus tekniikallekkin tapahtuis.  ::)


Alustaa on parannettu pikku madalluksella (olikohan eestä -2 ja takaa -1,5 kierrosta), kotimaisena käsityönä valmistetut tukiraudat tulipellistä iskaritorniin löytyy ja etutolpat on vaihdettu uudemmasta että saanut eteen jäähdytetyt jarrut. Ehkä sitä vois paksut vakaajat metsästää jostain, eessä näytti 19mm olevan...
Mielessä käynyt kommandopuskimien päivitys pienempiin, tuon Bussiliitto ry:n standardisoiman ratin taidan heittää jontkaan jonkun vähän siromman ralliratin tieltä. Sisustan osista tässä jo vähän kauppaa hieronutkin, ja iänentoiston päivityspakettiakin hankittu. Mitään subbareita en ole virittämässä, lähinnä täyttää nuo ylimääräset reiät hattuhyllyllä ja ovipahveissa, ylimääräset hifijohdot poistaa ja jne...

Tekniikka on B19A, M45 ja hitsidiffillä varustettu perä. Varusteet on aikalailla nollassa, takalasin lämmitys löytyy ja meikkipeili hanskalokeron kannessa, yks yllätys, (no joo, koska Volvo niin miltei arvattavissa jo) että takapenkkiläisille on vyöt ja kauhukahvat. Tehostettu ohjauskin on suunnitteilla, mutta nää on kaikki vähän "ens kesän"-juttuja.


Kylkiputki on senverta härski olemukseltaan että se saa jäädäkkin, nykyisellä versiolla vaan tuppaa ainakin vaimentajat roikkumaan, ja tällä korkeudella raapivat turhan usein mm. pihaan ajaessa. Ulkonäkö asioista vielä sen verran että kirkkaat vilkut, vaikka Hydrat jopa pikku spacereilla ja pikkupuskurit niin aika liki ois oma mieli. Kevyt tummennus laseihin, huoranportaat ja joku A-group mallin takaspoikka? Mene ja tiedä...  :-\



Seiska on oikeastaan siitä lähtien kun farkku jäi ajoon ollut seisonnassa. Tuli siihen kynäteline ostettua, taas sitten kesällä ajoon tai sitten pikku sipistelyt vielä ja myyntiin... Toisaalta sen tahtos pitää hamaan loppuun saakka.  8)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #50 : 10.12.2015, 20:52:52 »
242 sai rammari-asennukset sitä vaille finaaliin että mankalle sen kehyksen laittaa, lauantaina olis tarkoitus hakea se, ehjä kuskin jakkara, lasinpesurille T-haara ja letkua (apparin puoleiseen suuttimeen loppuu nyt letku), ja vähän äänieristystäkin suunnitella kun lattiamatto tais löytyä.

Ovipahvit käytin irti että sai apparin puolelta vanhan kajarin pois, samalla tuli entrattua kiinnityksiä ja ihan hyvät niistä tuli. Kuskin ovipahvi vaan päässyt niin vettymään että mennyt semmoseksi puuroksi, ja tulihan noita pahveja kuumailmahöheltimellä hiukan kuivailtua.

Muutenkin sisustan hankinnat edistyneet, eli parempaan päin. Kärjetöntä sytystäkin tarjottiin, mutta taian vielä jättää ostamati. Semmonen harvinaisuus tästä löytyy kuin täysin ehjä kojelauta!  8) Toivottavasti pysyykin ehjänä...

Joku päivä jos tän pesis, koittas muoviosia jollain myrkyillä taas entrata, ja vetokoukan nyhtäis hiiteen kun ei sille tule johtojakaan.

(Ja jostain kumman syystä osa seiskan kuvista kadonnut kuin kusi lumeen?)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #51 : 22.12.2015, 21:41:04 »
Tämmönen hiien turha kuvaton päivitys, mutta kun tässä on hankintoja tehty ja huomenna olis tarkoitus ottaa auto maalle talliin, maalata nuo lattioihin tehdyt paikat tässä joulun korvilla (puhtaaksi, Rostex ja suht lähelle korinväriä sävytettyä Miranolia). Ja äänieristettäkin olis 16 arkkia, mitähän STP:n suht ohkasta tarttu Motonetistä eilen mukaan...

Takalattiamatto olis pestynä odottamassa jahka saa maalit ja eristeet läiskittyä, eteen on paksummasta vakaajasta kaupat tehty, taakse tulee toinen 19mm vakaaja nykyiselle kaveriksi. Aattelin ruiskumaalarin taitojani koittaa noihin vakaajiin ja vetää ne tuolla Rostex-Miranol -kavalla.

Kesän mittaan olis jarrupäivitystä tehdä malliin MTEC:n uritetut/kolotut-levyt, Greenstuffia paloiksi ja teräspunosletkut. Eteen olis varmaan molemmat pyöränlaakerit ja ainakin toinen raidepää, iskarien ylälaakerit ja olishan se kiva päivittää vaikka iskaritkin Bilsteinin B6:iin, sit olis varmaan alusta suht tikissään ellenmä särje kaikkia puslia tolla Kemppi-lukolla...  ::)

Mittaristoon pitäs polttimoita vaihtaa mutta onhan jumankauta tiukassa toi mittarinvaijeri, eikä taustavalaisun polttimoita saa oikein mittari paikallaan vaihdettua.  :tickedoff:
Himmenninkin pitäis ohittaa kun se toimii vähän kehnosti.

Mieleen alkanut hiipiä ajatus että hommais 230 lohkon ja kasais tuplakaasareilla semmosen budjettivaparin. Tai sitten tohon nykysen lohkon katolle vaikka 405-kansi ja Megan kanssa hyrrää kylkeen.

Kertaalleen auton ehtinyt pesemäänkin ja koukun nykäsin pois. Palkin maalasin ja pulttasin takas (ja onkin muuten semmonen kyläsepän tekeleen näkönen tuo palkki  :facepalm:)

Kait tää tästä, tulis jo kesä kun tota luntakin näyttää niin huonosti tulevan..
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #52 : 24.12.2015, 13:48:21 »
Jouluja vaan, tässä on konttiin saatu Rostexia kerros. Takalattioihin pnkin saatu Rostexin päälle jo kerros Miranolia, joka on kyllä melko lähellä korin väriä vaan lattiat onkin taas eri sävyä. Ei sillä maton alla mitään merkitystä ole mutta tulipahan huomioitua tollanenkin. Kontista oli sangen veemäistä raapia saumatattanoita pois...

Huomenna jos illasta lääppis lisää Miranolia ja sit viikonloppuna sais sisustan kasata.
Pari huonoa kuvaa mutta ompahan ees jotain:



Koko konttia en maalannut kun tuosta tankin päätyjen päältä, mistä lattiat liittyy pyöränkaareen on ihan mätää ja tankin joutuu pudottamaan että nuo viittii hitsailla, eli kesään menee... Ja kuskin etulattiaan saa varmaan paikan tehdä, tuskin jää juur peltiä jäljelle jos sen putsaa  :-\
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #53 : 25.12.2015, 20:39:22 »
Maalaushommat saatu päätökseen, konttiin tarttis kyllä toisen kerroksen kun kuultaa jonkunverran harmaa alta mutta jos meinaa että ehtii kuivumaan niin ei aikataulu pidä, kumminkin maanantaina päästävä töihin. Ja alko se maalikin vajaantumaan...  :)
Huomenna äänieristeitä ja sisustan kasuuta.

Hyvin huomaa eron kun on kaksi kerrosta

vs. yksi kerros:


Ja on se hyvä että äänieristeet on oikein venäläistä Mil-Specciä  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #54 : 29.12.2015, 21:13:45 »
Äänieristeet sain viikonloppuna juu liimailtua ja sisustan kasattua. Täytyy etulattiamatto pestä samalla kun etusiin keskittyy muutenkin. Hiljenihän tuo vähän, nyt on ihan inhimillistä ajella isompiakin nopeuksia. On sitä vanhan auton tuntua vielä kumminkin  :)

Konttiin tein tuohon pitkittäispalkkien päälle vanerin, 15mm vesivanerista ja palalle tuli kokoa sellanen 590x950mm. Neljästä kohtaa kiinni noihin palkkeihin (niittimutterit ja tavan pultit). Nurkkiin tein palohaoista sidontapisteet kun kontissa noita pieniä sidontaliinoja aina on, saa isommat edes vähän kiinni. Täytyis varmaan noihin suoralla pellillä korvattuihin munapusseihin keksiä joku käytännöllinen "verhoilu". Joku sopiva lokero tai sitten vaan vanerista saranoitu kansi että olis tasassa tuon isomman kanssa ja josko toiselle puolelle vielä sopisi varapyörä?

Björkiltä tilasin tähän edukkaan ratin ja keskiön, mitälie halpavalmistetta mutta jos vaikka menisvät. Ratti on 65mm syvä, jänskättää että mitenhän asettuu etäisyys, kait se hyvä on...  ???

Lankulta tuli eteen 21mm vakaaja, takanen lähti toiselta myyjältä tänään liikkeelle ja huomenna tarkotus saada sisustaan mm. 240:n omat kuramatot, kilvenvalot, sisustaan oikean värisiä osia yms. Ja muovinhoitoon tuli taas Iponea pari pönttöä, saa noita astetta kirkkaaman tuikun haalistamia osia ehostella ja tuon kojelaudan hinkkaan sellassilla myrkyillä ettei vaan mene halkemaan mistään!

Alustan osista alkaa olla suht selvillä mitä tuonne hankkii, yhtään en enempää madalla! Putki soi sorateillä nytkin ihan liika usein.  >:(
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #55 : 02.01.2016, 20:01:53 »
Tuplavakaajien kiinnikkeille tuli käytyä maalla reijät porailemassa, oviin romulokerot ja konttiin se täyttöputken suojamuovi tuli laitettua. Himmentimen ohitin kun se vaan tuppas kekkuloimaan, nyt näkee jo vähän mittaristostakin pimeämmällä.  :)

Sisustan osia vaihdeltu oikean värisiksi, kuramatot laitoin ja Iponella taas räiskitty muoviosia uudenkarheen näkösiksi. Rattikin tuli keskiöineen niin ne laittelin paikalleen. Aavistuksen kun olis ulottuvaisemmat näpit niin olis viikset paremmin hollilla. Ylttää niihin nytkin, eihän tietty vahingossa saa enää pyyhkästyä viiksistä kun on tämmöset lyhkäset tumpit.
Töötin nappula vaan ei tuossa pelaa, kaverilta jo toisen lätkän hainkin, pitäs huomenna varmaan koittaa sitä...

Ja tuo LohkoVirtanen(?) tuli testattua ja perhana toimiihan se vaikka vähän epäilytti että pääseekö IF:n kaverille käsiään levittelemään.  :D

Sitten vielä suru-uutisia.  :'(
Tavoilleni, sekä aatteilleni vastaisena olen tähän suunnitellut konttiin pientä subbaria. Olis tuo mukavempi kuunnella rautalanka-rokkia lujaa kun olis vähän enempi bassoa mitä nuo Pioneerit kykenee tarjoamaan. Kaverilta koittanut sellasta siroa aktiivi-subbaria ostaa, olis kuulemma joku toinen lähtökin mistä sais yhdet kajarit lisää vahvarin perään. Tiijä noista, mä en ihan hifipuoleen ole perehtyny...

E: Ää ja joo! Foorumilta löyty etuiskarien yläpäihin valmiit levyt, joihinka väsäilis poikkituen, josko joillain lomilla ehtis nekin tekemään. Nyt meinaan tämä vähäinenkin vahinkojen aikaan saaminen hidastuu entisestään kun maanantaina vaihtuu vaatteiden väri ja alkaa Vekaranjärven varuskunta alueen armoton piina. Sieltä noita varmaan vuoden mittaan saa bongailla...  :hello:
« Viimeksi muokattu: 02.01.2016, 20:13:40 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #56 : 07.02.2016, 18:55:43 »
Tääs on nyt sotimisen lomassa tehty vähän hankintoja ja kerran meinannut autokin kyrvähtää. Syynä ei tosin ollu lohkovirtanen vaan lämmenny sulake ja pari johtoa. Oli meinaan kiva tulla mettästä kasarmille ja kattoa puhelinta kun tullu viesti että autossas palaa parkit ja rammarit huutaa :o
No onneks eno kävi nappaamas akun irti ja lomilla selvittelin että yksi sulake ollut huonolla kontaktilla, ottanut sitten enempi virtaa/lämpöä ja paria johtoa siitä vierestä kärytellyt... Kivakiva  >:(

No siitä selvittiin ja sitten kuolikin iskarit yksitellen kun ihan umpijäässä saivat runtua. Muuten ei ole vahinkoja tullut tehtyä...  ::)

Hankinnoista senverta että eteen tulee Superflexit, MTEC:ltä tuli "dimpled/grooved" laikat pinnotettuina, Greenstuffit on jossain päin pitäjiä tulossa, iskarien ylälaakerit tulee samassa kyydissä puslien kanssa. Mitähän muuta? Juzilta tuli 16" Fondmetalit. Vielä kattella muut nippelit nappelit sitä mukaa kun tietää tarpeen. Jarrulinjoja fiksu hommais kaikki kerralla mutta taidan ostaa sitä mukaa kun tuhoaa asennuksissa edellisiä.
Alustan kun hommais niin suurimmat ois siinä. Taaksekkin tulee ehkä vielä polyuretaanipuslat hommattua...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #57 : 12.04.2016, 20:51:57 »
Joo ne sanoo että kuvattomat päivitykset on perseestä mutta kun on niin tylsää täällä intissä niin jotain runoja raapustaa taas kevään tapahtumista.

Mitä 242:lle kuuluu? Lähinnä huoletonta ajoa, tinalukko alkaa jo ihan oikeasti ottamaan sipulista.  >:(
GTS:n 60/40 sarja kotiutu, kesävalssit saatu alle, jopa se saakelin subwuufferi eksy konttiin (sellanen GZ:n 12" valmispaketti, riittää mulle  :P).
Parin viikon päästä kun pääsee taas kotivierailulle niin tyrkkästään vajaaovinen talliin pukeille ja taidampa etupäästä alottaa. Kuskin etulattiaan olis vähän lappua tehtävä ja miettiny pitäiskö nuo mutkalle tunkatut poikkipalkitkin uusia. Ja olishan tota palikkaakin pultattavaks.
Toveri 240:n kanssa hierottiin kauppaa toimivista etuvöistä ja puuttuvasta takapään pohjaanlyöntikumista, ei ihan nappaa sinisen tiskin hinta moiselle leuhakkeelle...

Tulevaisuuden haaveet onkin sitten varmaan uusiksi maalaaminen ja alkanu ahdettu tinaviitonenkin mietityttämään, aina pelkkiä 8V turboja...  8)

Sitten seiskasta...

Tossa pari viikkoa sitten kaapeleilla eka startti talven jälkeen ja ihan kivasti tuo pelaa, eipä siinä seisomisen tuomia onkelmia ollu.
Viime viikonloppuna putsasin huohottajan, vaihdoin imusarjan tiivisteen ja sormet ristissä toivoin ettei se enää niin vuotais ja jäähytysnesteen vuoto lakkaskin, öljyn vuoto väheni. Oli nääs pikkusen huohotin tukossa, semmosta ikiskeidaa lähti kun pari tuntia kuumalla fairyvedellä ja bräkkiksellä huuhtelin sitä.  :o

Niin ja sellanen vinkki:
Mikäli autosi imusarjassa kiertää jäähdytysneste, koita herrajumala tyhjentää sieltä ne vedet. Ettei käy niinkuin allekirjoittaneelle joka päätti imuventtiilien pitävyyttä testata jäähdytysnesteellä!  ;D Kuulu vaan hulaus ja luraus kun oli 1. ja 4. pytyn imukanavat puolillaan vihreetä vettä. Siitä vaan ruutalla imien pois mitä sai...

Tekis tähänkin mieli satsata vähän parempaa palikkaa alustaan ja pitäs yheltä paikalliselta harrastelijamaalarilta käydä kysymässä paria paikkamaalausta.

Jos vaikka ottais ens lomilla tämän ajoon kun tyrkkää sinisen talliin. Meinaan pikkusen mukavempi ajaa tätä, ihan jo siitäkin syystä että tässä voi vaikka moottoritienopeuksissa vaan jutella, 242:ssa joutuu huutamaan eikä kuule oikein siltikään...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: '87 740 GL, B230K, '80 nappisilmä 242.
« Vastaus #58 : 24.04.2016, 17:42:47 »
No viikonloppua vietetty rattoisasti tallissa, mutta otitko saavutuksistas kuvia? No **ttu en ottanu...  :nuhtelu

Seiska otettu ajoon, pesty talven jäljiltä, tosin pelkkä ulkokuori eikä oo vielä uusia vahojakaan pinnas, ehkä vapuksi.
En tiiä hallusinoinko vaan vai syökö toi oikeesti vähän jäähytyslientä, seuraillaan. Jos vielä tänään ennen Vekaralle lähtöä laittas takalasin verhot paikalleen ja kynätelineen...


Sininen on nyt seisonnassa ja maalla tallissa pukkien päällä. Etupäästä kaikki alustan/jarrujen rojut purettu ja jos ens lomilla sais hilut puhallukseen kaverin työpaikalle ja toivon mukaan seuraavan kuukauden sisään pääsis maalutuin ja uusin osin kasaamaan. Etutolpat laitoin faijan mukana työpaikalle, saa jätkät aukoa ne iskarin mutterit yövuorossa...  >:D

Ihme kyllä sain etusatuloista kaikki putkilähdöt ja ilmausnipat auki, muutama mäntä oli jumissa. Ja kun taas vastusti ikuisuusliitokset harrastuksia niin muutamaa jarruputken liitosta (putki-letku) saikin sit hieroa että lähtivät auki. Lämpöä ja rost-offia ja sit varovasti auki. Nyt olis paria jarruputkea vaille kaikki osat eteen... Vyöt ja pohjaanlyöntikumikin tuli...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Rakkaat kuuntelijat, bed mörjäre. Tervetuloa kanssani tänne mieltä mullistavaan kärpässieni-konferenssiin tänne kesäiseen Togon kansallispuistoon... Eeikäku!

Kesäkauden ensimmäinen terassiolut saunan lämpöjen välissä vissiin huurrutti tilapäisesti pääni. Kerrotaapas taas hetken tauon jälkeen mitä sitä on tullut lomilla tehtyä, nyt kun taas sai ihtensä tänne foorumille hilattua... (ja oi kyllä, mä istun tässä pyyhe päällä terassilla kylmä tölkki käässä hikisenä  <Kippis>)

Aloitetaan nyt vaikka seiskasta kun toissapäivänä tuli tasan 2 vuotta yhteistä historiaa täyteen, eikä rakkaudessa liiemmin ole ryppyjä näkynyt, uskollisenakin sitä on puolin ja toisin pysytty. ( <Kippis>) Ne takalasin verhot on yhä asentamati kun ei sillon älli riittäny, eikä taas ole asiaa miettinykkään. Kynälokeron asennuksen ja öljynvaihdon sensijaan sain tossa vielä huhtikuun puolella aikaseks. Huomenna pitäis pestä ja vahata niin kehtais lauantaina parille juhlillekkin sillä lähtiä (Üllatüüs! Ylppäreitä). Muuten vaan ajettu  :smitten:

( <Kippis> <Kippis> ja läts, taas loppu yhen kimiläisen (vai kolibrin eiku mitä nää pikkulinnut mitkä pistää kärsällään niin perhanasti on nimeltää) tarina. On muuten noitakin ihan tarpeeks täs seurana...)

Mut sitten toin sininen vajaaovinen. Sen kanssa on edistyttykin, tosin vähän eri tahdissa kuin kuvittelin kun vasta viime perjantaina sain osat hiekkapuhaltajalta, mutta nyt olis jo tukivarret vahvistettu, kaikki osat maalattu, jarrusatulat kasattu ja peltityöt hyvässä vauhdissa.
Joten tähän väliin ( <Kippis>) pientä kuvakollaasia:

Aloittakaamme vaikka napojen ehostelulla.



Juunou, uudet laakerit, rasvat, sokat, vähän maalia pintaan ja good as new!

Siitä sitten satuloitten kimppuun. Reseptinä uudet kumit, tiivisteet, Greenstuffit, pari mäntää ja hiekkapuhallettuun pintaan Biltsun jarrusatulamaali. Kaikki muut männät liikkuu oikein herkästi sormin paitti noi kaks uutta. Kaippa ne siitä vielä notkistuu...



Sit vaikka räpsy kun lattioihin vähän peltiä sovitettu, vielä vähän lappua, mm. poikkipalkinpohja, loput hitsaukset, maalit, liimat ja matto päälle.


Seuraavaks kiva kattella taas vasta maalatuista osista fotoa,
Ekaks vähän pohjia:

Kuvasta nyt puuttuu mm. jarrukilvet, tukivarsien "pahkat", kaik pikkuosat kuten jousilautaset, uudet nivelet yms. Vanhat alapallot nyt jäi vaan maalauksen ajaksi paikalleen. Huomatkaa kuinka näppärät maalaustelineet sai tukivarsille noista alustapukeista. Vetarit kävi taas tolpille kuin isi äitin selkään. Pohjamaalina Rostex ja Rostex Super, levitystapana ruisku.

Sit kesäisiä pintavärejä mallia sävytetty Miranol. Yks syy miksi halusin vetää Miranolilla on mun sysipaska ruisku. Toi kun tuppaa hiukan tasottumaan kuivuessaan niin se antaa ruiskun räkimiset aika hyvin anteeks. Kestää varmasti ihan hyvin, ja on hyvin saatavilla mieluisissa sävyissä.





Oli taas maalari-huurupäänä hauskaa kun aluks ollu mitään henkifiltteriä, meinas tulla höpö olo ja tukka kipiäks, sit kun sain suodattimen naamalle niin hyvin sekoitettua maalia kaataessani ruiskun säiliöön tuli taas Nikke Nakertajan laulaessa "ettei nyt vaan sattuis mitään!" tajuttua että se pönttöhän on irti ruiskusta ja tallin lattiaa sävytettyä enempi yhteensopivaiseks autoni kanssa. Tiiä sit onko asioilla yhteyttä...  :D

Tukivarsien vahvikelaput tein 2mm levystä, sen verta siistit noista tuli että jossei katsuri tiedä noitten olevan itse tehdyt niin ei se noista sitä huomaa. Vakaaja vaan 21mm, ehkä jossain vaiheessa IPD:ltä paksumpaa, 23mm:stä ei löytynyt, eikä sille olis varmaan polyutrsi-puslia heti löytynytkään...
Mut sit seuraavaks odotellaankin maalin kuivumista, ton Miranolin huono puoli kun on että se kuivuu ikuisuuden niin varmaan vasta seuraavilla lomilla alan kasailemaan. Tekis mieli jo päästä GTS:t kasailemaan tolppiin ja purtsi-puslia paineleen tukivarsiin.
Eli oikeestaan peltihommat loppuun ja vaikka pikkupuskureitten sovittelua/keskuslukon asentelua kun semmottisetkin tuli haettua (kiitokset vaan Nastolan suunnalle  :)

Ja joku vois muuten myydä mulle halvalla teräspunosletkut, niitä vieläkin pähkäilly että jos sitten kuitenkin. Ja visio lopullisesta alkaa jo hahmottua, hivit lentää hiiteen, tulis kuppijakkarat ja nelipistevyöt, tehostuksen sijan tuliskin nopea ohjaus (joo kato jemmataan se hyvin  ;)), keskikonsoliin kätkettäis line-lockki, maybe hydr. käppäri (suljettavissa pois käytöstä), takapenkit hiiteen, 588 Torsen-lukko, huoranportaat ja ylimaalaus. Tekniikasta ei kyl mennä vielä varmaksi, volvolaista se ainakin. Ja ahdettua! Mutta sylinteri/venttiililuku on vielä auki. Jotain väliltä 280-320 pyörältä voisin haaveilla, olis nääs yks turbo-Camry millä pitäis tulevaisuudessa pyyhkiä lattiaa... :3/4 jättää sen:

Että semmosta. Varmaan jossain välivaiheessa taas ajoon edes yhdeksi viikonlopuksi.

Mut nyt mä lähden takas saunaan, kalja loppu jo ennen noita kuvia ja itikat kärsiny kintut ihan luille asti!
« Viimeksi muokattu: 03.06.2016, 01:07:35 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Proturbo  Autodiagnoosi