Carcom Oy  Elekma

240 B200F Käyntiäänen diagnosointi

  • 17 Vastauksia
  • 4632 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rautamuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« : 25.06.2014, 16:29:02 »
Heps,

Lunastin ukolta B200F koneisen ruumisauton, jossa kaikenmoista pientä laittoa  ::)
Ensi viikolla vaihtoon menee kuollut siirtopumppu, mutta akuutimpi pulma tuossa olisi koneen nakutus.
Jakohihna on vaihdatettu pari viikkoa sitten ja löin juuri uudet sytkäosat kiinni autoon. Öljyt vaihdettu myös jokunen viikko sitten.
Omasta mielestä tuo nakutus alkoi selkeästi kuulua toissapäivänä. Auto kerkesi ukolla olla n. 2kk ja tyhjäkäynti on kokoajan ollut röpäävää, mutta nakutusta ei ainakaan näin selvästi ole aikaisemmin kuulunut. Kulkuihin ei ainakaan vielä tunnu vaikuttavan.
Laittakaahan arvoisat asiantuntijat omia mietteitä / vinkkejä mitä voisi lähteä puuhailemaan.
Voiko olla, että pääpumppu ei yksinään jaksa antaa tarpeeksi kakkua? Jakohihnan kiristin löystynyt? Nostin antautumassa?


Elävää kuvaa (ääntä) ongelmasta. http://youtu.be/2t1qra-95Vc

Kiitoksia etukäteen!

Paikalla Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #1 : 25.06.2014, 21:02:54 »
Et tota suuttimien tikitystä tarkota kuitenkaa?
Onko vesipumppu tai ohjaustehostimen pumppu väljä?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Rautamuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #2 : 25.06.2014, 23:20:47 »
Et tota suuttimien tikitystä tarkota kuitenkaa?
Onko vesipumppu tai ohjaustehostimen pumppu väljä?

Taidanpa tarkoittaa.... Laitoinpas muuten suutinten puhdistajaa tankkiin ennen tikityksen alkua  ;D
Eli kenkää ja jos ei poistu, niin suutin yks kerrallaan irti ja vikaisan suuttimen paikannus?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #3 : 27.06.2014, 01:14:25 »
Tulpanjohdot ainakin näyttää olevan mitä sattuu.  ???

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #4 : 29.06.2014, 11:06:47 »
mulla on b230f ja vastaava kalke. Enkä tarkota nyt suuttimia enkä venttiilikoneiston ääntä. Onko sullakin niin kun antaa kierroksia kalke lähes häviää ja paluu kierroksilla kalke tuplaantuu? Sitte tuo kalke on mulla aika epäsäännöllinen. Välillä kalkkaa niin että oottelen koska jotain tulee pihalle ja välillä luulen ettei kalkkaa lainkaan. Ite vastaavaa täällä joskus kyselin ja piston slappia meinattiin

Vaihdoin kk-laakeritkin ko. moottoriin eikä ollut mitään vaikutusta ääneen. Aattelin seuraavaks kokeilla jäykempiä öljyjä 5w-40 --> 5w-50. Ei tosta kalkkeesta huolissaan kannata olla. Omalla rullannut jo 10tkm ja kalke on ja pysyy eikä mihinkään oo vaikuttanut  ;) Häiritsevä ääni tosin kun alkaa kuulostelemaan
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #5 : 29.06.2014, 11:14:44 »
Paljonko on moottorilla ajettu? Itte en videolta muuta kuin suuttimien "naksutusta", mutta se perus "vinokoneen kolkotus" on ihan normaalia kylmälle koneelle ja on just sitä "piston slap" -ääntä (mäntä keinuu sylinterissä, mistä kuuluu tuo ääni). Omassa B230FB:ssä on kylmällä koneella (pakkasella) kolina aika raju jos erehtyy kaasua painamaan. :-X

Mutta videon perusteella en kuullut mitään ihmeellisiä ääniä. Suuttimien nakse nyt päälimmäisenä äänenä oli, joten voihan ne suuttimet "mitata" varmuuden vuoksi ettei mikään vuoda.

Poissa Rautamuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #6 : 03.07.2014, 12:19:10 »
Heps!

Kiitoksia vastauksista. Olo huojentui kummasti ylläolevista kommenteista  :)
Ajomäärästä ei tietoa. Mittari näyttää 167tkm, mutta hetkeäkään en siihen lukemaan usko.
Suuttimen tikitys lakkasi ajamalla. Johtuipa siis suutinpuhdistin aineesta.
Kaikki sytkäosat tosiaan vaihdettu kuvan ottamisen jälkeen, joten ei huolta, en noilla sekajohdoilla itse pitkään ajanut. Tosin eipä käyntiin vaikuttanut osien vaihteleminen.

Pitäisi ottaa työn alle seuraavaksi siirtopumppu. Ohjeitahan kyseiseen operaatioon löytyy pilvin pimein, mutta onkos kellään kokemusta noista tarvikepumpuista?

Alustaa pitäisi myös huoltaa.
Tarviikos kyseisen vehkeen alatukivarren vaihtoon mitään kummallisia työkaluja?









Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #7 : 03.07.2014, 12:24:42 »
Heps!

Kiitoksia vastauksista. Olo huojentui kummasti ylläolevista kommenteista  :)
Ajomäärästä ei tietoa. Mittari näyttää 167tkm, mutta hetkeäkään en siihen lukemaan usko.
Suuttimen tikitys lakkasi ajamalla. Johtuipa siis suutinpuhdistin aineesta.
Kaikki sytkäosat tosiaan vaihdettu kuvan ottamisen jälkeen, joten ei huolta, en noilla sekajohdoilla itse pitkään ajanut. Tosin eipä käyntiin vaikuttanut osien vaihteleminen.

Pitäisi ottaa työn alle seuraavaksi siirtopumppu. Ohjeitahan kyseiseen operaatioon löytyy pilvin pimein, mutta onkos kellään kokemusta noista tarvikepumpuista?

Alustaa pitäisi myös huoltaa.
Tarviikos kyseisen vehkeen alatukivarren vaihtoon mitään kummallisia työkaluja?

pari viikkoo ennen remonttia kun silloin tällöin suihkii crc:tä tms. pultteihin ja muttereihin, varsinkin iskarin pultin holkkiin niin voi kaikki lähteä suht kivuttomasti :) erikoisia työkaluja ei tarvi, woimaa välillä sitäkin enemmän :D
No kun halvalla sai.

Poissa Rautamuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #8 : 03.07.2014, 12:25:38 »
mulla on b230f ja vastaava kalke. Enkä tarkota nyt suuttimia enkä venttiilikoneiston ääntä. Onko sullakin niin kun antaa kierroksia kalke lähes häviää ja paluu kierroksilla kalke tuplaantuu? Sitte tuo kalke on mulla aika epäsäännöllinen. Välillä kalkkaa niin että oottelen koska jotain tulee pihalle ja välillä luulen ettei kalkkaa lainkaan. Ite vastaavaa täällä joskus kyselin ja piston slappia meinattiin

Vaihdoin kk-laakeritkin ko. moottoriin eikä ollut mitään vaikutusta ääneen. Aattelin seuraavaks kokeilla jäykempiä öljyjä 5w-40 --> 5w-50. Ei tosta kalkkeesta huolissaan kannata olla. Omalla rullannut jo 10tkm ja kalke on ja pysyy eikä mihinkään oo vaikuttanut  ;) Häiritsevä ääni tosin kun alkaa kuulostelemaan

Enpä muuten ole kiinnittänyt asiaan huomiota kuin tyhjäkäynnillä. Elättelen toivoa, että siirtopumpun vaihdolla tyhjäkäyntikin kohentuu.
Tuntuu vaan, että mitä enemmän bensaa sitä parempi tyhjäkäynti.

Poissa Rautamuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #9 : 03.07.2014, 12:27:59 »
pari viikkoo ennen remonttia kun silloin tällöin suihkii crc:tä tms. pultteihin ja muttereihin, varsinkin iskarin pultin holkkiin niin voi kaikki lähteä suht kivuttomasti :) erikoisia työkaluja ei tarvi, woimaa välillä sitäkin enemmän :D

Tattista. Täytyys käydä ruikkimassa paikat täyteen ja toivoa, notta viikonloppuna irtoaa  :D
Puuron keittoon siis!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #10 : 03.07.2014, 12:29:55 »
No minulla nyt on 940, mutta...

Sinulla on siis kaksipumppujärjestelmä? (yksi siirtopumppu tankissa ja ns painepumppu kuljettajan alla)

Minua kovasti varoiteltiin siirtopumpun ostamisesta tarvikkeena (tankkipumppu), mutta nyt toiminut jo 1,5 vuotta ilman ongelmia. Joillakin hajonnut viikossa jne.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #11 : 03.07.2014, 12:34:16 »
Ja kannattaa tutkia onko tankkilaitteen läpiviennissä piuhat ehjänä, mulla oli siirtopumppu pimeänä kun oli piuha poikki :D
No kun halvalla sai.

Poissa Rautamuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #12 : 03.07.2014, 12:37:16 »
No minulla nyt on 940, mutta...

Sinulla on siis kaksipumppujärjestelmä? (yksi siirtopumppu tankissa ja ns painepumppu kuljettajan alla)

Minua kovasti varoiteltiin siirtopumpun ostamisesta tarvikkeena (tankkipumppu), mutta nyt toiminut jo 1,5 vuotta ilman ongelmia. Joillakin hajonnut viikossa jne.

Juurikin näin.
Näyttihän tuolla löytyvän myös oivia vinkkejä tarvikeosan tarkastukseen.
Ostitkos omasi moponetistä?

Kaziganth: Juu melko mädältähän ja alkuperäiseltä siellä tankin päällä näytti. Täytynee vielä putsauksen jälkeen kurkkia johdot ettei turhaan ala irrottelemaan systeemiä, jos vaikka hörähtäis vanha käyntiin :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #13 : 03.07.2014, 12:51:35 »
Juurikin näin.
Näyttihän tuolla löytyvän myös oivia vinkkejä tarvikeosan tarkastukseen.
Ostitkos omasi moponetistä?

Kaziganth: Juu melko mädältähän ja alkuperäiseltä siellä tankin päällä näytti. Täytynee vielä putsauksen jälkeen kurkkia johdot ettei turhaan ala irrottelemaan systeemiä, jos vaikka hörähtäis vanha käyntiin :)
Motonetistä juu ostin.
Ja vaihdettaessa vanha pumppu vielä toimi kädessä kokeillessa "kuin uusi", muttei jaksanut nostaa bensaa tankista. Meinasin aluksi jättää vanhan pumpun paikoilleen, mutta sitten vaihdoinkin tilalle uuden (onneksi).

Poissa Rautamuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
« Vastaus #14 : 03.07.2014, 12:57:46 »
Motonetistä juu ostin.
Ja vaihdettaessa vanha pumppu vielä toimi kädessä kokeillessa "kuin uusi", muttei jaksanut nostaa bensaa tankista. Meinasin aluksi jättää vanhan pumpun paikoilleen, mutta sitten vaihdoinkin tilalle uuden (onneksi).

Oolrait hyvä vinkki! Kiitos tästäkin!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy