Kulkukoira  Proturbo

Mk1 C70 AWD?

  • 10 Vastauksia
  • 5783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Mk1 C70 AWD?
« : 01.07.2014, 01:50:16 »
Onko kukaan tehnyt Suomessa? Ruotsista löytyi yksi Googlaamalla, maailmalta ehkä useampikin. Ruotsin kaverin kirjoitusten perusteella muuten bolt-on juttu, mutta AWD:n taka-akselin kehikko vaati 4kpl kiinnikkeitä C70 pohjalevyyn. Tuon oman kulkineen kanssa on taitettu nyt taivalta sellaiset 8+ vuotta ja kilsoja rullattu 255tkm sinä aikana. Vakiohommat tehty eli jakolaatikkoon teetätetty uusi pääakseli ja laakeroitu sekä vaihdettu se nitrattu holkki. Taakse vaihdettu Nivomatin tilalle FWD iskarit (Koni Sportit) ja Vallilan jouset = yhdistelmä mikä toimii. Jotenkin houkuttaisi tuollaisen AWD C70 tekeminen, kun alkaa olla tuo tekniikka aika tuttu ja jotenkin kyllästynyt tuohon nykyiseen käyttöautoon. Vaikka heti perään täytyy todeta, että on kyllä kaikessa tylsyydessää ihan perhanan makea käyttöauto ominaisuuksiltaan. Vastaavaan päivittäminen maksaa ison kasan rahaa, jos lähtee hakemaan korviketta Volvoista, Mersuista, Audeista tai Bemareista. Täydellinen koneremontti tuli tehtyä myös n. 50tkm sitten, joten tuosta omasta saisi aika kivat hilut tuollaiseen konversioon. Ainakin tietää, mitä ne on syöneet. Olisi kerrassaan mainio arkiauto läpi kesän ja talven.

Vaatinee joka tapauksessa soiton Trafiin, jotta saa virallisen kannan asiaan. Vai onko jo joku soittanut? Tämän illan googlailujen perusteella kyseessä on melko suoraviivainen projekti, missä tehtaan osilla saadaan muutettua auto vastaamaan teknisesti saman mallisarjan perinteisiä sedan/farmari AWD malleja. Ainoa asia, mistä Trafi on varmaan huolissaan on tuo taka-akselin kelkan kiinnitys pohjalevyyn. Just nyt en saa omaa auto ilmaan, että näkisin miten se sinne on kiinnitetty. Löytyykö joltain linkkiä tai suoraa kuvaa kiinityksestä liittää tämän viestin jatkoksi?

P.S. Koitin hakea aiheesta tältä foorumilta aiempia viestejä, mutta en löytänyt/osannut hakea. Tästä on varmaan aiemminkin tarinaa isketty...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5844
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #1 : 01.07.2014, 02:34:48 »
On juttua ollut aiemmin 850/x70 volvojen muuttamisesta nelivetoiseksi kuten myös 200/700 volvoista. Ei oikeen onnistu :-\.

Esim. 850 ja 850 awd on kaksi eri mallia trafin näkökulmasta. Myyntinimi sama mutta joku tyyppimalli(?) eri. Tämän vuoksi 850 etuveto mallia ei ole koskaan saanut nelivetona eikä näin ollen ole mahdollista saada sitä vastaamaan tehtaalta ulostullutta nelikko versiota. Vielä vähemmän c70. Vetotavan muutos suomessa on erittäin "ei ei juttu". Tylsää näin harrastajan kannalta :(.

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #2 : 01.07.2014, 08:00:23 »
Mallisarjatulkinnat on tuttua huttua. Muutoskatsastuksen ja erikoisluvalla muutosluvan hakemisen eroavaisuudet on niinikään melko hyvin ymmärretty. Erään toisen merkin ja mallin välillä yllätyin iloisesti, ennakkoon oli jo valmiiksi siipi maassa, kun Trafiin soittelin, mutta puhelun jälkeen hypin jo ilosta, Trafin silmissä 4" pidemmällä akselivälillä ollut auto oli mallisarjamerkinnältään sama kuin lyhyemmällä akselivälillä ollut ja siten tuohon lyhyempään oli sovellettavissa myös mallisarjan suurin ja tehokkain moottori vertailumoottoriksi. Puhelu Trafiin kyllä kannattaa, aina.

Vikassa V8-Magazinessa oli juttua FHRA:n ja Trafin välisestä yhteistyöstä nimenomaan lupakäsittelykäytäntöjä vaativien projektien käsittelyaikojen nopeuttamiseksi yhdessä FHRA:n tarkastajien kanssa. Hakivat erityisesti vetotavan muutoksiin liittyviä projekteja, mitkä olisivat esimerkkitapauksia edellä mainitun yhteistyön ja käsittelyprosessin kehittämisessä isoksi avuksi. Perinteisempiä moottorinvaihto projektia heillä jo oli työn alla. Siis muutosluvan tarvitsevia. Kannattaa lukea juttu aiheesta. Mikäli tuo yhteistyö tuottaa tulosta, on siinä merkittävää parannusta luvassa viranomaistahon ja harrastajakunnan väillä.

En ollenkaan pitäisi mahdottomana projektina, varsinkaan, kun ottaa huomioon OEM osien bolt-on käypäisyyden niinkin suurissa määrin, kuin mitä edellisessä viestissäni olen selvittänyt. Tehot/iskutilavuus ei muutu. Jarrut on käytännössä samat (AWD specifit levyt takana), etupään jousitus ihan sama, taakse käy FWD iskunvaimennin vaikka laittaisi AWD akselin. Akselipainojen muutos saattaa Trafia kiinnostaa ja ainakin luotettava selvitys taka-akselin kehikon kiinnityspisteiden lujuudesta tullee osoittaa.

Vieläkö kuulostaa liian toivottomalta? Minusta ei, vaikka luokittelen itseni inho-realistiksi. :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #3 : 01.07.2014, 09:00:35 »
Luulisi onnistuvan. On suomessa yksi Fiat Coupe Turbo 4wd, auto siis jota on saanut vain etuvetoisena. On saman valmistajan toisen henkilömallin (Tempra) nelivetojärjestelmä siirretty akseleineen, apurunkoineen päivineen Coupeen. Katsastusproseduurista en tarkemmin tiedä, mutta käsittääkseni Coupe/Tempra taka-akselit ovat likipitäen samanlaisia (kiinnityspisteet jne).

Joskus kyselin tutulta katsastajalta kiemuroita kaksivetoisen muuttamisessa nelivetoiseksi ja totesi ainoan "mahdollisuuden" olevan muutoslupa.
Tähän neuvoi juuri, että esimerkikis 850 tapauksessa akseleiden ripustukset/eroavaisuuden ja niiden selvitykset, kiinnityspisteiden erojen selvitykset (miten toteutettu molemmissa ja miten eroaa) jne. Enkä edes uskoisi tuohon mitään "valmistajan lappuja" tarvittavan, jos vain on 4wd ja 2wd koppa verrattavissa. Toki C70:stä ei ole awd:tä, mutta pohjalevy lieneen sama.

Tuost 700/900 -sarjan "nelivetoimisesta" joku oli tässä hiljattain täällä kirjoittanut ihan pitkän pohdinnankin ohimennen. Kuinka "bolt on" kyseinen olisi tehdä sekoittelemalla audin ja volvon osia. Esimerkiksi TDI -tekniikka, Audin laatikko, volvon taka-akseli ja etupäähän sitten pyörännapoihin ratkisu ja tilaratkaisuja. Kukaan ei vain vielä ole tehnyt.

Suomesta löytyy kuitenkin V8-tekniikalla oleva vissiin 150cm maavaralla oleva tieliikennelaillinen ykköskoppainen Escort, auto jota taatusti ei ole saanut nelivetoisena, V8:lla tai korotetuilla akseleilla.

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #4 : 01.07.2014, 10:02:48 »

Eikös tuo näytä ihan siltä, kuin 850/X70 AWD:n taka-akselin pitäisi näyttää. Jotenkin kovasti tutun oloinen. Eli se mitä C70 pohjalevystä puuttuu, on nuo isot kumipuslat ja niiden paikat/asennuspisteet/reijät tmv. Täytyy tosiaan vähän tutkia tuota oman auton pohjaa, että miten on toteutettu originaalisti tuo kiinnitys ja miten vaikeaa sen muokkaaminen olisi C70 pohjalevyyn.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6000
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #5 : 02.07.2014, 22:40:27 »
Ei ole kyllä kuvan akselisto sinne päinkään. Miltä v70:n akselisto näyttää.
:smoke:

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5844
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #6 : 02.07.2014, 22:48:24 »
Eikö tuo oo 960/S90 multilink?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #7 : 02.07.2014, 22:57:16 »
Eikö tuo oo 960/S90 multilink?
siltä ainakin noin niinku äkkiä katsoen näyttäis

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #8 : 02.07.2014, 23:11:49 »
Suomesta löytyy kuitenkin V8-tekniikalla oleva vissiin 150cm maavaralla oleva tieliikennelaillinen ykköskoppainen Escort, auto jota taatusti ei ole saanut nelivetoisena, V8:lla tai korotetuilla akseleilla.
Tuttu auto, joka on kuitenkin tehty vapaampien rakentelu säädösten aikaan. Ja kun auto ei ole edes tyyppihyväsytty niin ei voi verrata. Ja muistankohan ihan väärin että olis Rangen akselit yms. Eli kori vaan vaihtunu.
Hitto kun ei voi muistaa kun on rakentajan kans jutellu. Aikaa on vuosia.

C70 malliin onnistuu varmasti kun tyyppihyväsyttää tai tettää VTT:llä testit. Ihanan kallista.  :-\ Mutta ei muutakun eteenpäin niin pitkälle kun ratkee onnistuuko. Tsemppiä haaveelle.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #9 : 02.07.2014, 23:23:54 »
Tuollainen Esco oli ilmeisesti toinenkin joskus 90 luvun alussa mut se oli tehty lada nivan 4WD tekniikalla. En tii sit oliko se virallisesti edes kilvissä mutta kyl pojjaat sill ainakin katuliikenteessä ajelivat.

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Mk1 C70 AWD?
« Vastaus #10 : 03.07.2014, 10:08:12 »

No nyt varmaan se oikeampi kuva.

Jätetäänkö se Escortin spekulointi muualle ja keskitytään tässä tähän otsikon aiheeseen, jookosta...? (Sinänsä Mk1Escort kiinnostaa kovastikin, sillä sellainen lepää omassakin tallissa.)

Trafin muutosluvilla toteutettua autoa ei tarvitse katsastaa kuin konttorilla. VTT:n sotkemista tähän ei siis tarvita.

 

Proturbo  Autodiagnoosi