Proturbo  Autodiagnoosi

XC60 kahinaa auton takaosasta

• 35 Vastauksia
  • 23315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #15 : 01.06.2015, 09:52:43 »
Jipii, taisin päästä samaan kerhoon...

Eli auton takaa kuuluu jurina, ihan kuin pyöränlaakeri. Pyöränlaakereista ei löytynyt vikaa. No aika Biliaan ja tutkimuksiin... -> tuomio, joko perän laakerit pettäneet (arvioi 80% todennäköisyydellä) tai haltex. Ei kuulemma osaa sanoa tarkasti kumpi on mennyt, ennenkuin räjäyttää palasiksi.

Autohan tosiaan XC60 D5 vm 2011 ja ajettu noin 156tkm. Tosin kun katsoin varaosia, niin sama haltex ja perä on myös S80, V70, XC70 etc AWD mallit. Onkohan näitä enemmänkin mennyt? Tosin sanoivat Biliassa, että on näitä muutamia vaihdettu, siis periäkin.

Hintaahan oli noin 3500€ per kipale. Huonolla tuurilla molemmat rikki, eli jopa lähemmä 7K€ paukku. Tosin onneksi myyjäliike maksaa.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2015, 10:05:39 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa veeaa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #16 : 05.06.2015, 06:43:03 »
Hienoa, että liike maksaa, minulla ei ole yhtä hyvä tilanne. Toivottavasti alla oleva helpottaa jonkun kanssakumppanin tuskaa.
140 000 ajettu vm 2010 xc70 alkoi kahista takaa ja kahina paikannettiin perään. Ei vastaantuloa volvolta eikä mahdollisuutta vedota kuluttajasuojaan kun olen toinen omistaja. Koska artisti maksaa alkoi vaihtoehtojen etsintä n 4000 euron menoerälle (uusi perä volvolla maksaa 3543,86) (koska joku sitä kysyy: kyllä,  perässä oli öjyä, jopa vaihdatin perän öljyt 120 000 huollossa ja kyllä, öljy oli todennäköisesti oikeaa, koska se oli ostettu Volvon varaosatiskiltä ja öljypullon kyljessä luki Volvo)
1. Vaihtoehto: korjaminen
On vaikea löytää korjaajaa Suomesta. Itse löysin ja perä purettiin. Kahinan syy oli pienen vetoakselin toisesta kartiorullalaakerin rullista pinta irronnut palasina. (Laakeri skf, made in germany). Remontin kulut: stefat volvolta 95€, vaihdettiin vain vetoakselin kaksi laakeria kun poskilaakerit ok, maksoivat 67€. Työstä kaveri otti 150€. Perä irrotettiin volvolla ja menee kiinni tänään (arvioitu työ n 3,5 tuntia eli n 500€), joten ohuesti jännittää onnistuiko remontti. Kerron lisää kun saan auton.
2. Vaihtoehto: peruskorjattu vaihtolaite
esim Helsten.se tarjoaaperuskorjattua takuu perää, hinta 1650€ eli allelaitettuna vähän yli 2000€. Helppo ja varma vaihtoehto
3. Vaihtoehto: peruskorjattu vaihtolaite Freelander 2
Sama perä kuin volvossa on Freelander2:ssa vm 2006-20014. Hakusana Freelander 2 differrential tuottaa hyvin tulosta. Perän valussa sama tuotenumero kuin minun volvossa en selvittänyt voiko välitykset olla eri, tuskinpa. Freelanderiin periä löytyy mm ebaystä josta peruskorjattu takuuperä oli halvimmillaan 395 puntaa. Erinomainen vaihtoehto (em pienellä lisäsävarmistuksella).
4. Vaihtoehto: Korjauta Latviassa
Latvialainen vaihteisto/voimansiirtokorjaamo RECRO lupasi korjata perän joko, jos se sinne lähetetään tai ajamalla paikan päälle, yö hotellissa ja seuraavana päivänä korjatulla autolla pois, kustannukset perän laitto 450€, perän irroitus ja asennus 220€, työllä on takuu. Sähköposteihin vastattiin heti ja asiallisesti. Keskustelupalstojen mukaan useampi suomalainen BMW on käynyt täällä "yön yli" vaihteistoremontissa hyvin tuloksin. Recroon on n 300 km Tallinnan satamasta. Olisin ajanut tänne ja tuonut kesäjuomat tullessani jos aikataulut olisi mahdollistaneet.
5. Vaihtoehto: Käytetty purkaamo-osa
Suomesta ei juuri tällä hetkellä löytynyt sopivaa purkuosaa. Ebaystä löytyi kaksi purkuosaa. Esim 116 000 ajetusta hinta n 600+postikulut. Tässä vaihtoehdossa tietenkin on pieni riski, onko kaikki ok, hyvää olisi ollut em vaihtoehdossa, että siinä oli Haldex mukana joka olisi jäänyt varaosaksi tai myytäväksi itselle ( sekin maksaa nimittäin volvolla n 3500€)
Muuta:
- Volvon omalla perän varaosanumerolla 36001787ei netistä oikein hyvin löydä vaihtoehtoja, mutta perän kyljessä olevalla tyyppinumerolla P1216638 jo löytyy (minun perässä kiinni olevan Haldexin tyyppi nro P30751697).
- tiivisteet perään löytyvät volvolta (mitään muuta perän osaa ei)
- laakerit ovat yleisiä ja löytyvät "laakerikaupasta"
- kun haet haulla Freelander 2 differential repair kit, löydät korjaussarjan perään jossa on kaikki perän laakerit ja tiivisteet, o-renkaat, pinion mutteri, öljyt (n 140puntaa). Korjaussarjaa myydään saatesanoin "tarvitset sen ennemmin tai myöhemmin"
- perän korjaus vaatii jonkin erikoistyökalun (minun kaveri teki sellaisen itselleen), joten työhön tarvitset ammattimiehen. löysin toisenkin joka olisi työn tehnyt (aikaa vain olisi mennyt kun töitä oli jemmassa) Hän arveli työn osuudeksi 350€
Lopuksi: Nyt kun on tehnyt salapoliisityötä asian eteen käy sääliksi niitä jotka eivät osaa tai halua muuta kuin ajaa autolla, ainakin volvon kohdalla se on kallista, itse jään nyt seuraamaan vaihteistoa ja samalla toivon kulmavaihteen kestävän, Haldeksin kaikki kertovat kestävän hyvin, toki pumpun uusinta tulee kohta. Väkisten joutuu eläkeläinen arvioimaan nelivedolla ajamisen mielekkyyttä suhteessa hintaan.
LOPPURAPORTTI:
Auto on ajossa ja perä on äänetön.
Kustannukset minun kohdallani:
Oman asentajan kulut: Perän purku ja kasaus 150,00, Stefat Volvolta (3 kpl)95,00, Pienen vetoakselin laakerit 2 kpl 67,00 (SKF ja KOYO)
Merkkiliikkeen kulut: Perän irrotus ja asennus: 286,88
Vetopyörästön öljyt: 20,52
4-pyörä suuntauksen tarkastus: 90,00
Koko peräremontti yhteensä: 709,40€
- tietenkin samalla vaihdatin myös Haldex öljyn ja suodattimen, mutta se ei kuulu varsinaisesti peräremonttiin (61,87€)
« Viimeksi muokattu: 05.06.2015, 11:54:44 kirjoittanut veeaa »

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #17 : 05.06.2015, 08:06:28 »
Aivan mahtava yhteenveto tuosta ongelmasta. Itse jännitän tässä, tuleeko auto kuntoon tänään. Tosin ainut mikä rupesi epäilyttämään, kun auton vein toissailtana tähän Herttoniemeläiseen Kiaakin edustavaan autoliikkeeseen korjaukseen, niin tiedustelin minne tämä mun auto on menossa laittoon, niin myyjä tuumasi vain, onko sillä väliä, pääasiahan on että auto tulee kuntoon? hmm... ei ole vahva usko tähän.

Sanoi vain, että menee sellaiseen paikkaan laittoon, missä tämä ongelma tiedetään ja on muutama korjattu.

Mutta toivotaan, että tulee kuntoon ja kestäisi edes jonkun aikaa. Tässä tulikin onneksi hyvin vaihtoehtoja, jos tämä sattuu särkymään uudestaan... Koskaanhan ei tiedä, minkä 400tkm ajetun laittavat tilalle ja done... Tosin mulla on onneksi kuluttajasuojan mukaan oikeus vaatia vuoden takuu sekä osalle ja -työlle, koska liike sen laittaa ja auto on jo yksityisomistuksessa (minulla), eikä auto enää ole laitattavan liikkeen omaisuutta. Tämä perustuu siihen, että korjaamoilla pitää olla nykyään takuu sekä osille ja työlle. Jotenkin jäi vain peen maku koko touhusta. Alussa myyjä oli suorastaan todella asiallinen kaveri, mutta kun tämä ongelma löyty, niin tilanne olikin toinen ja käytös.

Jännä, että mulla tämä on jo kolmas neliveto volle, eikä yhdenkään kanssa ole pahemmin ongelmia ollut nelikon kanssa. Tosin olen öljyt vaihdattanu 100tkm välein kulmavaihteeseen, perään sekä haltexiin aina. Edellisessä S80 on varaosanumeroiden perusteella täysin sama perä sekä haltex, eikä ollut ylimääräisiä ääniä 250tkm kohdalla vielä tässäkään. Mikähän hajottaa samat osat xc60 mallissa herkemmin?

« Viimeksi muokattu: 05.06.2015, 08:10:29 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa veeaa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #18 : 05.06.2015, 08:40:03 »
Näin näyttää menevän, että jotkut kestää, jotkut ei. Kyseessä ei voi olla esim huono laakerisarja koska näitä on korjattu vm 2008, -10, -11 jne, tuurilla mennään
Kyseessähän on Fordin valmistama perä (FoMOCo-lukee kyljessä) ja kaikki viat jotka itse selvittelyni aikana sain selville oli johtuneen pienen vetoakselin laakerin pettämisestä. Lieneekö alimittainen tai voiteluongelmainen. Jos autoosi laitetaan vaihtoperä tai uusitaan laakerointi ja sen jälkeen perä on äänetön (näitä on vaihdettu myös vihellyksen takia) niin matka jatkuu, mekaanisesta osasta on kyse.
Korimallin vaihtuessa 2008 Volvoon tuli Mondeon alusta, samoin näköjään Fordin perä.
Rikkottuiko periä vanhemmissa XC-malleissa, näihin en törmännyt, kuka periä lieneekään valmistanut ?
Ja ainakin Freelander 2:ssa tätä samaa perää näyttää rikkoutuvan ja niitä on myynnissä runsaasti peruskorjattuina saarivaltiossa ja myös korjaussarjoja on saatavana. Kysyin laakereita etsiessäni myös suomen Roverilta perän hajoituskuvia/osia. Ei löydy heiltäkään. Netin syövereistä kuvan löysin, mutta ilman varaosanumerointia.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2015, 12:21:14 kirjoittanut veeaa »

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #19 : 05.06.2015, 10:41:40 »
Monen auton perä hiljennetty RVS lisäaineella. Kannattaa kokeilla ja korkealta ei putoa jos ei toimi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 05.06.2015, 10:51:31 »
Näissä tapauksissa tuskin, jos laakerit on pettäneet ja laakeripinnat muusina... Eriasia on jos hammasrattaat vähän ääntää, mut laakerivikaan en usko ihmeaineiden tehoavan.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #21 : 05.06.2015, 12:23:24 »
Näissä tapauksissa tuskin, jos laakerit on pettäneet ja laakeripinnat muusina... Eriasia on jos hammasrattaat vähän ääntää, mut laakerivikaan en usko ihmeaineiden tehoavan.

Mutta ei kannata kuitenkaan koittaa...

Lisäätehoa.fi

Poissa veeaa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #22 : 05.06.2015, 12:31:49 »
Minun tapauksessa voin vahvistaa, että oikeassa olet, ei kannata :). Kun on laakerin nähnyt ja kuinka sen rullien kiilto on lentänyt palasina irti niin ei paljon taskulaskinta tarvitse niin tietää mikä kahinan aiheuttaa. Jos ajoa jatkaisi olisi seurauksena varmaankin laakerin ja sen ympäristön tuhoutuminen, se auttaisiko joku liukaste jatkamaan matkaa x kilometria ei liene merkityksellistä.

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #23 : 05.06.2015, 14:47:53 »
En tietenkään tiedä miten pahaa kahinaa kyseisen Volvon perä pitää, mutta Transitin, Hiacen, Mersun, Jaguarin, Mitsun kahisevat perät on hiljenneet n. 1000km tökötin lisäämisen jälkeen. Noissa kahina on selkeästi kuultavaa eli kaiketi laakerivauriosta on kysymys noissakin. Itse olen nyt Jaguarilla ajanut 20tkm ilman kahinoita eli jotain se siellä teki...

Lisäätehoa.fi

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #24 : 07.06.2015, 19:05:42 »
No mulla tuota ääntä ei voi sanoa kahinaksi enää. Vaan todella kova volina/jurina, joka varmasti erottuu kabiiniin sekä myös ulos autosta. Tosin ei enää väliä, koska auto on myyjäliikkeellä korjattavana ja pistävät uutta osaa paikalleen. Mutta jos tulevaisuudessa tulee sama ongelma, niin tietää miten lähteä etenemään. Eli varmastikin omassa tapauksessani olisi Latvian reissu se fiksuin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa ralli art

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #25 : 14.06.2015, 22:23:47 »
Niin laittaako ne siellä liikkeessä sen haldexin vai perän uusiksi?
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #26 : 14.06.2015, 22:27:28 »
Itseasiassa ei kumpaakaan. Bilian diagnoosi oli, joko perä tai Haltex. Todellisuus toisella korjaamolla: apukuskin puolen pyöränlaakeri sekä edessä ja takana sökö. Takaa vaihtoivat jo ja äänet hävisi ja edestä vielä vaihtavat ensiviikolla, kun pientä jurinaa antaa 70km/h vauhdissa. Kivenkovaa vielä Biliassa väittivät, että pyöränlaakerit kunnossa.... Että tällaista tällä kertaa :D
V90 T8 2020 Inscription

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #27 : 15.06.2015, 00:47:37 »
Hyviä tuntuu olevan Volvon laakerit jos 150tkm välein pitää uusia koko kierros. No on se halvempaa kuin perän uusiminen, joten onneksi oli vain nuo.

Lisäätehoa.fi

Poissa ralli art

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #28 : 15.06.2015, 06:49:13 »
Oho?!aika mössi merkkiliikkeeltä..
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025