Autoracing  KL-varaosat

XC60 kahinaa auton takaosasta

  • 35 Vastauksia
  • 23325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonessi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
XC60 kahinaa auton takaosasta
« : 05.07.2014, 09:30:20 »
Tervehdys, tuoreena Volvon omistaja olen törmännyt otsikonmukaiseen vaivaan Volvon kanssa. Auto ostettu liikkeestä joten jonkinlaista takuutakin olisi siksi haluaisin selvittää äänen syyn että ei sitten myöhemmin jää kokonaan itseni maksettaviin jos vika voisi olla isokin. Eli auton takaa (jostain akselistosta/renkaiden kiinityksestä?tms) kuuluu kahinaa/rahinaa ihan kävely vauhdissakin ajaessa sekä noin 60km/h nopeuteen saakka, ääni ei voimistu tai katoa kiemurtelemalla (laakeri) ? Takapyörissä ei oo väljääkään, jarrut rempattu juuri( levyt+palat). Eli voiko pyöränlaakeri oireilla näin volvossa vai voiko liittyä nelivedon vikaan? Eli pyöriikö mikään nelivedon osa hitaasti normaalisti ajaessa eli kun neliveto ei ole päällä että sielä voisi joku kahista vai mikä voi olla äänen syy kun jarrut ja mahdolliset hankaavat letkut kivet Ym on pois suljettu? Onko kellään ollut vastaavaa.kiitos!
Volvo XC60 R-design D5 AWD -10

Poissa jonessi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #1 : 23.07.2014, 20:38:19 »
Tähän ei kukaan vastannut mitään mutta vastaan nyt itse jos jollain myös samoja ääniä kuuluu. Eli haldex kahisee. Joutuu vaihtamaan koko haldexin uuteen. Näitä on kuulemma mennyt järestään vaihtoon n.200tkm kohdalla.
Volvo XC60 R-design D5 AWD -10

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #2 : 26.07.2014, 23:05:01 »
Asia on varmaan asinmukaisesti tutkittu ? Oma käsitykseni on, että ei ne järjestään ole vaihtoon menneet, mutta huollolla tai sen puutteella lienee suuri merkitys. Kun itse ostin xc volvon kyselin merkkiliikkestä miten autoa huolletaan ja minulle vastattiin, että
- haldeksia ei tarvitse huoltaa, koska se kestää auton iän. Totuushan on, että kytkimen öljy tulisi vaihtaa säännöllisesti samoin kuin kytkimessä oleva öljynsuodatin. Saman sukupolven haldexin huoltaa Audi ja vw 60000 välein. Eli jos autosi on huollettu merkkiliikkeessä (huonosti) 200 000 on lähellä auton ikää.
- tarkista samalla miten automaattivaihteisto on huollettu. Minulle vastattiin myös tähän, että se on huoltovapaa ja kestää auton iän. Totuushan on, että öljyn likaantuessa toiminta huononee, kunnes tulee kalliita murheita. Takseihin öljy vaihdetaan 60 000 välein. Miksihän ? Eli jos autosi on saman merkkiliikkeen tai muun asian ohittaneen huoltama niin kannattaa tehdä jotain

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #3 : 27.07.2014, 09:13:06 »
Aika harvalla on mennyt "järjestään vaihtoon"...  ;D

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #4 : 27.07.2014, 11:29:39 »
Asia on varmaan asinmukaisesti tutkittu ? Oma käsitykseni on, että ei ne järjestään ole vaihtoon menneet, mutta huollolla tai sen puutteella lienee suuri merkitys. Kun itse ostin xc volvon kyselin merkkiliikkestä miten autoa huolletaan ja minulle vastattiin, että
- haldeksia ei tarvitse huoltaa, koska se kestää auton iän. Totuushan on, että kytkimen öljy tulisi vaihtaa säännöllisesti samoin kuin kytkimessä oleva öljynsuodatin. Saman sukupolven haldexin huoltaa Audi ja vw 60000 välein. Eli jos autosi on huollettu merkkiliikkeessä (huonosti) 200 000 on lähellä auton ikää.
- tarkista samalla miten automaattivaihteisto on huollettu. Minulle vastattiin myös tähän, että se on huoltovapaa ja kestää auton iän. Totuushan on, että öljyn likaantuessa toiminta huononee, kunnes tulee kalliita murheita. Takseihin öljy vaihdetaan 60 000 välein. Miksihän ? Eli jos autosi on saman merkkiliikkeen tai muun asian ohittaneen huoltama niin kannattaa tehdä jotain
Takseissa 60tkm vastaa varmaan yksityiskäytön 200tkm :pomo:
Kyllähän taksit passaa vatkaamaan noita automaatin öljyjä tyhjäkäynnillä aika monen km edestä..
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #5 : 28.07.2014, 21:43:34 »
Takseihin vaihdetaan laatikkoöljy 60 ja moottoriöljy 20 välein. Siviiliautoissa moottoriöljy 30 välein ja laatikkoöljyn vaihtosuositus 90 välein, mutta varsinaiseen huolto-ohjelmaan se ei kuulu ollenkaan.

Haldexin öljyt ei kuulu huolto-ohjelmaan edes takseissa, mutta asentajan mukaan ne olisi hyvä välillä vaihtaa, vaikka tyhjennysproppua ei koko mokkulassa  edes ole. Itselläni kesti öljyä vaihtamatta 225 kunnes meni vaihtoon.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #6 : 29.07.2014, 21:50:55 »
Niinpä, huoltamattomana Haldex kestää auton iän joka on vaikka 225 000. Volvolla kun sitä ei tarvitse huoltaa ollenkaan, kun kilpailija audi vaihtaa öljyn ja suodattimen 60 000 välein. Maksaako mokkula n 4000€ ? Siinä voi kuluttaja miettiä ostaako Haldex huolletun vai merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan huolletun ja Haldex huoltamattoman n 200 000 ajetun laatu volvon.
Ja sama pätee automaattiin jos sitäkään ei huolleta. Maksaako uusi loota n 7000€ ?
Erikoista huoltosuunnittelua Volvolla.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #7 : 29.07.2014, 22:24:18 »
Niinpä, huoltamattomana Haldex kestää auton iän joka on vaikka 225 000. Volvolla kun sitä ei tarvitse huoltaa ollenkaan, kun kilpailija audi vaihtaa öljyn ja suodattimen 60 000 välein. Maksaako mokkula n 4000€ ? Siinä voi kuluttaja miettiä ostaako Haldex huolletun vai merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan huolletun ja Haldex huoltamattoman n 200 000 ajetun laatu volvon.
Ja sama pätee automaattiin jos sitäkään ei huolleta. Maksaako uusi loota n 7000€ ?
Erikoista huoltosuunnittelua Volvolla.
Ei kai kukaan kiellä vaihtamasta, vaikka moottoriöljyjä 1000km välein :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #8 : 30.07.2014, 16:59:06 »
Niinpä, huoltamattomana Haldex kestää auton iän joka on vaikka 225 000. Volvolla kun sitä ei tarvitse huoltaa ollenkaan, kun kilpailija audi vaihtaa öljyn ja suodattimen 60 000 välein. Maksaako mokkula n 4000€ ? Siinä voi kuluttaja miettiä ostaako Haldex huolletun vai merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan huolletun ja Haldex huoltamattoman n 200 000 ajetun laatu volvon.
Ja sama pätee automaattiin jos sitäkään ei huolleta. Maksaako uusi loota n 7000€ ?
Erikoista huoltosuunnittelua Volvolla.

Itsekin pidän erikoisena ettei ko. kohteet kuulu huolto-ohjelmaan. Vähintään niiden tekemistä tulisi suositella lisätöinä.
Tesla S75D '17

Poissa jonessi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #9 : 30.07.2014, 22:34:06 »
Ei nyt tietysti ihan järestään mene vaihtoon haldex volvoissa mutta asiaan nyt perehtyneenä ja ruotsiinkin yhteydessä olleena kertoivat haldexin laakerin olevan alimitoitettu ja siitä alkaa kahina ajaessa..sanoivat että tulee jokaisesta hajoamaan mutta käytöstä riippuen eri aikoihin.. Itellä 171tkm ja tiedossa toinen jossa sama vika ja ajettu 181tkm samalla paikkakunnalla. Hintaa on 3800€ töineen. Tulee uusi haldex ei voi muuta tehdä. Että kannattaa kuunnella koeajoilla kuuluuko ylimäärästä. Itellä myyjäliike onneksi maksaa laskun.
Volvo XC60 R-design D5 AWD -10

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #10 : 31.07.2014, 06:49:32 »
Kuka sanoi, että laakerit ovat alimitoitetut? Ja missä versiossa?

Poissa jonessi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #11 : 31.07.2014, 08:02:15 »
Ruotsin volvolta josta tuli myös tämä uusi haldex. En tiedä missä haldex mallissa alimitoitettu mutta ainakin 08 ja uudemmissa on tämä "vika". Neliveto siis toimii, ainoana vaan kahina ajaessa joka tulee pahenemaan hiljalleen sietämättömäksi kun laakeri väljenee väljenemistään.
Volvo XC60 R-design D5 AWD -10

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #12 : 31.07.2014, 23:11:20 »
Mikä on "Ruotsin Volvo" ?

Jälleen kerran omissa ja lähipiirin vehkeissä on ollut uskomatonta tuuria, kun yksikään ei ole lauennyt. Eniten ajettu on taksi pk-seudulla, josta jäi eläkkeelle 320 tkm. ajettuna, nyt mittarissa on melkein 400 tkm..

EDIT: vai koskeeko tuo mystinen alimitoitus muuten vain XC60:iä, sama haldex taitaa olla läpi malliston?
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 23:15:05 kirjoittanut D5GT »

Poissa jonessi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #13 : 01.08.2014, 14:25:34 »
Ihan kun olisi aistittavissa pientä hikeentymistä edellä kirjoittaneella.. Mutta ideahan tässä on Se neuvo ja varoituksen sana autoa ostaville että mikäli vähänkin kuuluu perästä kahinaa/rahinaa tms. Niin tällaista vikaa on ollut yleisesti ja lasku on iso. Ei tästä sen enempää ja erittäin hyvä että hannuhanhiakin on olemassa joilla,ei tätäkään vikaa ole tullut :)

edit. Sama haldexihan on kaikissa. Ja vikaa on ilmennyt muissakin korimalleissa missä kyseinen mötikkä auton pohjassa on. Mystisestä sitten en tiiä on Se Semmonen mystinen juttu..
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 14:27:08 kirjoittanut jonessi »
Volvo XC60 R-design D5 AWD -10

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
« Vastaus #14 : 02.08.2014, 09:41:30 »
Ei mistään hikeentymisestä ole kyse ja ei asiaa mun mielestä voi päättää noin, että toisilla on ollut "tuuria". Keskeisempi kysymys on kustannusten jako asiakkaan ja Volvon välillä.

Tollaiset mystiset "kaikki hajoaa" "joku sanoi" on syytä kertoa avoimesti, jotta tiedon luetettavuus voidaan arvioida. Aika paljon samantyyppisä legendoja pyörii, esim. ardic/webasto automaattikäyttö, hiukkassuodatin, egr.. Siksi taustat on syytä tietää kunnolla, ennen kuin hysteriaa alkaa leviämään.

Jos ja kun omat kokemuksesi on tuollaisia ja jollain muullakin oli vastaava niin ihan yksittäistapauksesta ei ole kyse. Toisaalta itse en tunne yhtään näiden uuskoristen haldex ongelmaa ja nelikkoja on useita lähipiirissä ja itselläkin ollut - suurimmalla osalla on varsin paljon kilsoja mittarissa..

Kysytään toisen kerran: Mikä on mainitsemasi "Ruotsin Volvo"  -lähde, joka kertoi, että näissä olisi kaikkia haldex vehkeitä koskeva suunnitteluvirhe = tyyppivika, joka pitäisi valmistajan toimesta korjata. Ja jos, "Ruotsin Volvo" on sen myöntänyt, niin sama koskee kotimaatakin ja korjauksen hinnan pitäisi olla 0 eur..

EDIT: Yritin etsiä tietoa muilta foorumeilta laihoin tuloksin, onko muille osunut silmiin juttuja laajasta ongelmasta? vai onko kyse siitä ns. normaalista ilmiöstä, ettei missään autossa ole yhtäkään osaa, joka olisi 100% luotettava - kaikki hajoaa joltakin, muttei kaikilta, joko poikkeavan käytön, satunnaisen valmistus- tai asennusvirheen johdosta.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2014, 12:26:20 kirjoittanut D5GT »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo