Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ärrätty 854 T5 1996

  • 21 Vastauksia
  • 8406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Ärrätty 854 T5 1996
« Vastaus #15 : 15.09.2014, 23:15:19 »
Sairaan komee laitos  S* Etenkin väri on pirun koukuttava  :-*

Tarttis itekkin kokeilla vaihteensiirtäjien puslien korvaamista laakereilla. Tuntuiko sulla kädellä yhtään välystä niistä puslissa kun heilutteli ? Vai oliko vaan revenny ? Koitin vähä heilutella ja hieman tuntu klappia itellä. Löytykö muuten Biltemasta molempia prikkoja ?
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Ärrätty 854 T5 1996
« Vastaus #16 : 16.09.2014, 17:06:22 »
Kiitos kiitos  -H-

Ne puslat on itessäänki jo niin pehmosta kumia, että sekin antaa varmaan pienen välyksen tunteen. Luultavasti tuntuma paranee vaikka korvais täysin uudetkin kumipuslat laakereilla.

Biltemasta löytyy noita DIN125 prikkoja. Isompia prikkoja joutuu hakemaan muualta. Esim. Etra myy niiitä.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2014, 17:07:58 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Ärrätty 854 T5 1996
« Vastaus #17 : 16.09.2014, 20:36:30 »
Hieno ja hieno väri! Kiilltotasokin ihan yyber  :D aivan just maaliuunista?
S80 Executive D5 AWD

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Ärrätty 854 T5 1996
« Vastaus #18 : 16.09.2014, 21:24:27 »
Kiitos!

Kiillosta vastaa Autoglymin punanen ja kultanen, korin maalipinta taitaa olla alkuperäinen. Kyllä tuossa maalipinnassa käytön jälkiä näkyy. Voi heti sanoa esimerkiksi sen, että joku edellisistä omistajista on asunut soratien päässä ja joku omistaja on ollut liian laiska nostamaan jalkojaan autoon mennessä jne jne. Kuvat sattuu olemaan edustavia  ;)
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Ärrätty 854 T5 1996
« Vastaus #19 : 06.06.2015, 01:46:01 »
Keväthuolto tuli tehtyä tässä reissuhommien alkamisen kynnyksellä. Tarkoituksena oli vaihtaa jakohihna ja PCV-pöntön letkut. Jakohihnalla oli takana 39tkm/4v ja huohottimen letkut varmaan alkuperäiset, eli 240tkm ajetut. Letkujen vaihtamiseen motivoi ECU:n 2-3-2 vikakoodi sekä vähän, mutta häiritsevästi seilannut tyhjäkäynti.

Homma tyssäs heti alkuunsa kun totesin, että vanteiden lukkopulttien hylsy on jossain muualla kuin mukana. Tarkemmin ajateltuna muistin unohtaneeni sen talviauton hanskalokeroon, joka oli 300 kilometrin päässä. Usko lukkopulttien suojaan varkaita vastaan karisi pois, kun lukkopultti lähti vastakierrehylsyllä auki samassa ajassa, kuin normaalinkin pultin ottaisi irti...

Apulaitehihna oli täysin paska, sekin tuli uusittua. Lisäksi vesipumppu näytti olevan merkittömänä jokin tarvikemalli, eli vaihtoon myös ja Aisin tilalle. Näiden lisäksi myös jakohihnan kiristin korkkas aivan viime milleillä kasaan puristaessa ja päästi nesteet pihalle. Pari kertaa automaattikiristimen onnistuneesti kasaan puristaneena tiedän, miten hitaasti se pitää tehdä. Nyt tuli vaan tunnit täyteen sille.

Vesipumppu tuntui olevan ihmeen lujassa. Viimeinen oljenkorsi oli laittaa hylsy lohkoa vasten ja kammeta pumppua pois rengasraudalla hihnapyörän takaa. Lähti se sitte, mies hyppäs puoli metriä eteenpäin ja pumppu lensi noin 75 km/h konehuoneen seinään. Huomattava ero tarvikepumpulla ja Volvo/Aisin versiolla. Tarvikepumppu jää pyörimään omia aikojaan kun sille antaa vähän vauhtia, vaikka se oli vielä kiinni ja nesteet koneessa. Aisinin versio huomattavasti jämäkämpi eikä jää pyörimään, mutta akselissa on silti välys, mitä ei tarvikemallissa tuntunut.

PCV-letkuista selvisi sen verran, että imuputkeen menevän huohotusletkun klemmari oli kiristämättä ja imusarjan päätyyn tuleva alipaineputki oli poikki. Syy 2-3-2:een ja heijaavaan tyhjäkäyntiin taisi olla tuo jälkimmäinen. PCV-pöntön sisällä ei ollut minkäänlaista kertymää, ihme kyllä vaparin vastaavan joskus nähneenä.

Jakohihna (Volvo) 45e
Vesipumppu (Volvo / Aisin) 100e
Moniurahihna (Motonet) 19,9e
Jakohihnan kiristin (Volvo / Aisin) 99,9e
Huohottimen letkut (Volvo) ~90e
Imusarjan tiiviste (Volvo) 14e

Öljyt tuli vaihdettua kans, vanhoilla takana 6 tkm/10 kk.
Castrol Edge 0W-40 + suodatin (Volvo).

Laitetaan vielä satunnaisia otoksia. Suuttimet lykkäs neulapäästä aika härskin näkösen liejun, kun niitä aukoi 9V paristolla tuola ultraäänipesuris. Näytti olevan pesu ihan tarpeen.

V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Ärrätty 854 T5 1996
« Vastaus #20 : 17.08.2015, 17:24:11 »


Kohta tulee 250 tkm mittariin, jonka myötä vaihtelin pari koneen tukikumia öljynvaihdon lomassa ja heitin vähä vahaa konepellille ja tilkka muuallekin ^

Moottorin etummainen pyöreä kumi, jakohihnan alapään vieressä oleva sekä yläpuolinen tulipellissä oleva kumi meni vaihtoon. Merkittävästi vaikutti varsinkin kaupunkiajoon, kun pitää käyttää 1. ja 2. vaihteita. Ikävä jojoefekti hävisi tyystin.



Vanha vaihdelaatikko tuli purettua, jonka vaihdoin viime vuonna rallatteluiden ja kahinoiden takia. Ainoa asia mikä sisuksissa pisti silmään oli yhden osan puuttuminen tästä kohtaa:



Tuossa vasemmassa reunassa näkyy uratkin missä sen pitäisi olla. Alla kuva missä sama kohta tuon osan kanssa:



Tarkoituksesta ei mitään tietoa. Ohjaa siirtäjää jotenkin tuon ohjuritapin suhteen?

Vahauksen lopputuloksesta vielä kuva.



Siinä kuskin oven peilauksia katsellessa tuli mieleen kommentit Autoglymistä: "eihän sillä saa edes pintaa"... "ei sitä paskaa kannata edes harkita". Meni aivan otsa kurttuun kun moisia alkoi miettiä..

V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Ärrätty 854 T5 1996
« Vastaus #21 : 25.09.2015, 21:20:54 »
Tämä lähti tänään Etelä-Suomeen. Onnea uudelle omistajalle.

Hieman kaduttaa. Rahatukko lohduttaa.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Samppasport  Futurez