RallyBaron  Samppasport

S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy

  • 7 Vastauksia
  • 5693 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
S60 2.5T aj. 220 tkm alkoi katoamaan ahdot joku aika sitten satunnaisesti. Testerillä tutkittiin ja aluksi ahtoi normaalisti 0.6-0.8 bar luokkaa, mutta hetken ajon jälkeen tippui 0.1-0.2 luokkaan ja autosta hävisi aika suuri osa tehoista. Testeri näytti myös TCV:n arvot (turbo control valve) ja kun ahdot katosivat, jäi TCV 0-10% lukemiin, kun normaalien ahtojen aikana koko skaala 0-100% oli käytössä.

Lueskelin TCV:stä juttuja ja niitä oli hajonnut, joten vaihdoin sen (pikku mötikkä ilmansuodatinkotelon kyljessä). No, ei auttanut.

Lueskelin lisää, ja jollain oli samaa vikaa ja hukkaportin vivusto kulunut. Purin pakosarjan lämpöpellin tieltä autostani, ja kas kummaa, alla löydös:
(sokka poistettu jo kuvan ottoa ennen)


Tuo hukkaporttia säätävä kikkare on siis täysin kulunut muodottomaksi, ympyrän muotoisesta ovaaliksi. Samaten hukkaportin vivussa oleva tappi on kulunut massiiviselle uralle. Ihmettelen, että miten hemmetissä tämä vika ilmeni vasta nyt, vaikka tuo on selvästi ollut jo hyvän aikaa aivan epätarkka toiminnaltaan. En usko myöskään, että tämä on ihan ainoa auto, jossa tuo on kulunut.

Pieni ongelma on nyt, että millä hitolla tuon korjaa. Pitää yrittää saada ostettua tuo kikkare jostain, tai tehdä itse uusi. Mutta hukkaportin vivun tappi onkin hankalampi homma, sillä se on siinä puristusliitoksella kiinni. Pitäisi siis mahdollisesti kehittää jokin holkkiviritys...
Yritin jo säätää tuota kikkaretta tiukemmalle, mutta puoli kierrosta ei auttanut tarpeeksi ja kaksi kierrosta antoi jo vähän liiankin voimakkaat ahdot. Ongelmahan on, että tuon ovaalin reiän takia säätö on aivan epämääräistä, sillä säädin saattaa liikkua, mutta hukkaportti ei aukeakaan.


Vivuston kunnon tarkastaminen on suhteellisen helppoa: Moottorin takaa pakosarjan lämpöpelti irti, joka on kiinni kolmella pultilla (yksi alhaalla ja kaksi ylhäällä). Lämpöpelti siirtyy vasemmalle pois hukkaportin vivuston tieltä, kun lambdan johdon irrottaa kiinnikkeistään ja hieman jumppaa pellin kanssa.

Hyviä ajatuksia voi esittää tuosta korjauksesta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy
« Vastaus #1 : 12.07.2014, 12:31:07 »
Pikku näperrystä tuon korjaus varmaan on, itselle ekana mieleen tulisi, että tuon tangon reiän poraisi suuremmaksi ja sitten tekisi siihen sopivan holkin jossa keskireikä sopiva tuohon tappiin ja ulkokehä sopiva siihen tankoon porattuun reikään..
Siinäkin toki taitaa tulla vastaa jossain vaiheessa kuluminen, ellei löydä materiaalia joka olisi riittävän kovaa ja kestäisi kulutusta.
Joku pieni laakeri voisi olla hyvä, mutta se pitäisi laittaa täysin kuivana, kun rasva kuitenkin palaa noin kuumassa paikassa ja jumittaisi sitten laakeria

Poissa Slx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy
« Vastaus #2 : 12.07.2014, 15:01:17 »
Onkos toi tappi kuinka pahasti kulunut?
Ota tuo osa irti jossa on "ovaalireikä" ja joka on kierteellä kiinni. Selvitä mikä on oikean kokoinen reikä ja hitsauta tuohon täytettä ja poraa uusi sopiva reikä.
Tai jos kysesin osan saa valmiina kaupasta järkevään hintaan niin osta valmiina.

Onhan tuo alkuperäinen kestänyt kymmenisen vuotta joten kyllähän korjauskin taas kestää vuosia.
Chevrolet Cruze 1.8 2010
ex Volvo S60 2.5T 2005 Momentum

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2119
  • Tampere - Pori
Vs: S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy
« Vastaus #3 : 12.07.2014, 17:49:33 »
Yllä oleva konsti on minunkin mielestä hyvä, jotain kuumuutta kestävää rasvaa vaan asennuksen jälkeen, kyllä niitä on ihan jossain Motonetissäkin. Tuo kulunut osa näyttää ihan kaapelikengältä, voiskohan se olla riittävän kovaa materiaaliltaan...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa ToppaUkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy
« Vastaus #4 : 12.07.2014, 21:58:01 »
Kaapelikenkä pehmeää tavaraa, näin sähkärin mutulla..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2119
  • Tampere - Pori
Vs: S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy
« Vastaus #5 : 12.07.2014, 23:14:41 »
Kaapelikenkä pehmeää tavaraa, näin sähkärin mutulla..

Sama ammattiala on itellä  :) Perus kaapelikenkä onkin tosi pehmeätä, jotain kupariseosta, mutta sitten on niitä korkeajänniteversioita, joita ei pysty puristaan kuin koneella ja ei hapetu, jne, se on kovaa kamaa. Silti voi olla liian pehmeää...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy
« Vastaus #6 : 13.07.2014, 15:20:24 »
Onkos toi tappi kuinka pahasti kulunut?
Onhan siinä melkoinen kuoppa, varmaan lähes puolet kulunut pois.

Pikku näperrystä tuon korjaus varmaan on, itselle ekana mieleen tulisi, että tuon tangon reiän poraisi suuremmaksi ja sitten tekisi siihen sopivan holkin jossa keskireikä sopiva tuohon tappiin ja ulkokehä sopiva siihen tankoon porattuun reikään..
Tähän tyyliin varmaan menen. Jos en löydä jostain helposti uutta tangon päätyä, niin joko teen uuden itse teräksestä tai poraan reiän isommaksi tuohon nykyiseen ja holkki väliin.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.5T ahtopaineet hukassa, mielenkiintoinen vian syy
« Vastaus #7 : 27.07.2014, 11:21:49 »
Tämä tuli vihdoin korjattua lopullisesti.

Tein teräksestä vastaavanlaisen kikkareen, joka sopi tuon kuluneen vivun tilalle.
Kuva: http://aijaa.com/qNWjL6
Kuva osasta paikallaan: http://aijaa.com/hINzEi

Tämä uusi on 8 mm korkea koko matkaltaan, kun vanha oli silmukan kohdalta 4 mm. Tämän vuoksi uusi ottaa koko matkalta tukea eikä keskivaiheilla oleva kuluma haittaa sinänsä mitään. Lukkosokka nyt ei mene enää paikalleen, mutta tuskin tuo tuolta mihinkään pomppaa. Taitaa vielä lisäksi ottaa kiinni pakoputken lämpörautaan ennen kuin mahtuu tulemaan ulos tapista.

Tuon säätö on melkoista jumppaa. Oikea säätö tuntui olevan ensimmäinen asento, jossa painekello nitkahtaa aavistuksen ulos päin kun silmukan painaa tappiin. Puoli kierrosta löysemmällä ahtopaineet eivät oikein nousseet kuin vasta 3500-4000 kierroksen kohdalla, jolloin tulikin sitten varsin älytön tehopiikki. Kun sitten tuosta säädin tähän oikeaan asentoon ja lähdin koeajolle, niin ei toiminut vieläkään oikein. Vaati useita täyskaasukiihdytyksiä ja eri asennoilla tehtyjä osakaasukiihdytyksiä, että moottorinohjaus alkoi tajuta miten hukkaporttia pitäisi ohjata. Aluksi ahdot saattoivat kadota sekunniksi-kahdeksi vaihteenvaihdon yhteydessä, mutta homma parani jatkuvasti ja nyt tuntuisi toimivan paremmin kuin koskaan aiemmin.

Jos joku haluaa rakentaa vastaavan kikkareen:
- Kierre on M6x0,75. Ei normaali M6x1, vaan M6 hienokierre siis. Kierretappi tuohon on aavistuksen hankalampi löytää, mutta esim. jossain Bilteman sarjassa on tuo ja IKH:lta ostin itse. M6x0,75 mm kierretapin kaveriksi tarvitaan alkureikä 5,2 mm poralla.
- Hukkaportin vivun tappi on 6 mm. 6 mm reikä on liian tiukka, joten ideaali olisi porata se 6,2 mm poralla.
- Itse tein kikkareeni 10x8 mm neliskulmaisesta terästangosta. Koko homman pituus on 40 mm ja reikä on kierteen alkupäätyyn nähden yhtä kaukana kuin alkuperäisessäkin.

 

Ateho  Elekma