Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu

  • 39 Vastauksia
  • 15029 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • savua!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #15 : 18.07.2014, 00:49:08 »
Jos on pokkaa niin vähän pilottia imusarjaan... deekun kanssa on välillä kans sitkeitä ilmaongelmia, kone kun lähtee vähän käyntiin tulee kaikenmaailman ilmat pois kun pumppuun tulee kierroksia ja alkaa löpö virrata.

Eikuniin, näissä ei taida moottorinohjaus tykätä että suoraan sarjaan ruikitaan IMM:n ohi.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #16 : 18.07.2014, 19:28:58 »
kuis kävi?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #17 : 18.07.2014, 22:38:54 »
Tilanne on edelleen sama. Olen nyt pienellä lomareissulla, auto seisoo katoksessa. Poika oli kaverina starttailemassa, yritettiin ilmailla mutta tulos aina sama. Pikku hiljaa se letku valuu tyhjäksi aineesta eli siis vetää ilmaa.

Paluuletkut tai suuttimet itse on mun veikkaus. Voisko noi paluuletkut uusia jollain metritavarana myytävällä pa-letkulla? Minkä kokoista letkua pitäis ostaa?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #18 : 19.07.2014, 00:06:35 »
Kun ei muista ulkoa niin nappaa yksi letku irti ja mittaa tönärillä siitä suuttimen paluulähdöstä tarvittava halkaisija.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #19 : 19.07.2014, 00:33:30 »
https://www.youtube.com/watch?v=1uxJbf6nQj0
Onko tuo tankista tulevan aineen banjoliitin (keskellä filtterin päällä) kunnolla  kiinni? Muistaakseni on herkkä heilumaan tuo oikeaa etupyörää kohti näyttävä lähtö suodattimen päällä.
Paluuaine virtaa tuon päällä takapuolella olevan kellertävän venttiilin kautta, kiertää ja olevinaan lämmittää suodatinta. Noita on mennyt wolkkareista. Letkut irti, koneelta tuleva pulloon tms ja venttiilin päät letkulla yhteen. Häviääkö ilma?
Suuttimien avautumispainehan on n. 200 bar eli aika huonot ovat, jos seisoessa vuotavat.
Pikkuletkut paluupuolelle (3,2 mm) saa n. vitosella dieselpajalta. Ota vain heti se metri kumista, ei kangaspintaista.
Tankki-suodatin-välin voi tarkistaa löpöpulloon laitetulla 8 mm polttoaineletkulla. Korvaa pullolla koko tankki-letkulinja suodattimen liittimelle, sitten tankin päältä lähtö jne. Joskus tankkivaruste on halki tai putki puhki.
Lisämausteena ovat  vielä polttoainelämmittimien "asentajat".
XC70 d5 2005

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1495
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #20 : 19.07.2014, 16:04:44 »
Tilanne on edelleen sama. Olen nyt pienellä lomareissulla, auto seisoo katoksessa. Poika oli kaverina starttailemassa, yritettiin ilmailla mutta tulos aina sama. Pikku hiljaa se letku valuu tyhjäksi aineesta eli siis vetää ilmaa.

Paluuletkut tai suuttimet itse on mun veikkaus. Voisko noi paluuletkut uusia jollain metritavarana myytävällä pa-letkulla? Minkä kokoista letkua pitäis ostaa?

Jos ne suutinten paluuletkut on ne orkkis rättipintaiset niin ne nyt kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Se oli 3 tai 4mm letku, melkein kun ottaa vain pienintä polttoaineletkua mitä mistään löytää...

Ja tosiaan, helppo testi joka valaisee paljon, erillinen astia->suodatin->syöttöpumppu->paluulinja erillispönttöön. Jos ei tuolla toimi kummemmin niin ekana uusi suodatin, sitten se muovihimmeli uusiksi siitä suodattimen päältä ja sen jälkeen pumppu tiivisteremppaan tai vaihtoon.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #21 : 28.07.2014, 12:01:13 »
Jos ne suutinten paluuletkut on ne orkkis rättipintaiset niin ne nyt kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Se oli 3 tai 4mm letku, melkein kun ottaa vain pienintä polttoaineletkua mitä mistään löytää...

Ja tosiaan, helppo testi joka valaisee paljon, erillinen astia->suodatin->syöttöpumppu->paluulinja erillispönttöön. Jos ei tuolla toimi kummemmin niin ekana uusi suodatin, sitten se muovihimmeli uusiksi siitä suodattimen päältä ja sen jälkeen pumppu tiivisteremppaan tai vaihtoon.

Vähän lomailujen jälkeen taas jatkoa tähän....

  • Suutinten paluuletkut oli ne orggikset, rättipinnalla. Ja aika heikossa hapessa. Motonetistä 1m pätkä 3,2mm polttoaineletkua maksoi muutaman euron -> vaihdettiin -> ei vaikutusta.
  • Suodattimen päällä olevan banjoliittimen tiivisteprikat seuraavaksi. Vaihdoin uudet kuparitiivisteet -> ei vaikutusta.
  • Otin suodattimelta irti tankille menevät letkut ja tein irtoletkuvirityksen erilliseen pönttöön -> ei vaikutusta
  • Otin pumpulta suodattimelle menevät ja tulevat letkut irti, pistin puolen litran muovipulloon jonka virittelin kiinni suodatinkoteloon -> ei vaikutusta.

Eli taidetaan olla tilanteessa, että itse pumpun tiivisteet tms. nyt falskaa jostain. Mun järkeilyn mukaan vuoto on jollain tavalla sillä puolella, missä on imu sillä edelleenkään toi ei vuoda ulospäin.

Ja kertauksena oirekuvausta vielä, startatessa pumpun päällä oleva läpinäkyvä letku tyhjenee ilmasta aika nopeasti, mutta erittäin nopeasti starttauksen jälkeen ilmakuplat ilmestyy takaisin ja oikeastaan koko letku tyhjenee dieselistä 1-2 minuutissa sen jälkeen kun starttaus on lopetettu.

Seuraava askel? Pumppu irti ja toinen tilalle vai? Onko jotain muuta mitä vielä kannattaisi kokeilla tai testata?

Mainitsen tässä kohtaa varmuuden vuoksi myös paalauksen vaihtoehtona....  :2funny:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6623
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #22 : 28.07.2014, 16:45:25 »
Eli takaisku on jostain rikki jos se ei uloskaan vuoda.

Tämä tuli mieleen täälläkin.

Muistelisin, että suodattimelle auton alta tulevissa putkissa olisi toisessa pieni musta/valkoinen takaiskuventtiili. Toinen venttiili taisi olla pumpun kannessa siinä urospuolisessa banjossa, mihin tulee myös pieni paluuletku suuttimilta.

Järjestelmä kannattaa yrittää ilmata mahdollisimman hyvin ennen starttailuja. Pelkällä startilla voi hyvinkin mennä akullinen sähköä ja siitä huolimatta auto ei välttämättä vielä käynnisty. Esimerkiksi sellainen kuminen kupla, mitä käytetään perämoottoreissa toimii ihan hyvin. Tankilta suodattimelle tulevaan linjaan vaan se kupla väliin ja sitten armotonta runkkaamista ennen starttia. Monessa autossa sellainen pumppu on siellä alunperinkin, niin periaatteessa sen kuplan voisi vaikka jättääkin sinne paikalleen, jos vaan kestää naftaa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #23 : 28.07.2014, 17:31:03 »
Hmm...

Auton alla oleva takaisku lienee pois laskuista koska olen kokeissa ohittanut ton tankkilinjan. Joten katseet kääntyisi siis tuon pumpun ja suodattimen väliin.

Taidan tänään illalla katsella purkuautosta noi pa-linjat ja vaihtaa ne kokonaan. Huomenna voisi käväistä motonetista hakemassa tuon kuplapumpun.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6623
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #24 : 28.07.2014, 19:53:43 »
Joten katseet kääntyisi siis tuon pumpun ja suodattimen väliin.

Eikö se mahtanut pumpun paluuliittimessä, eli siis tankin ja pumpun välissä  ???

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #25 : 29.07.2014, 22:31:50 »
Rellu Meganessa oli tuo perämoottorin tissi tehtaalta ja siinä oli suuntaisventtiili samassa. Olisiko lähellä lainata kaasutinmoottoreille tehtyä sähköistä bensapumppua? Ilmaa tulee helpommin sisään kuin löpöä ulos.
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=811&highlight=ilmaa
Pumpun akselin stefa??
XC70 d5 2005

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #26 : 30.07.2014, 11:06:18 »
Mulla olis samanmoisia oireita joskus. Vika oli, että tankin päällä mistä lähtee pa-letkut, oli liitin huonosti kiinni, ja sieltä sai ilmaa. Liittimet kunnolla kiinni, jo rupes pelaamaan. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #27 : 30.07.2014, 17:18:29 »
Muistelisin, että suodattimelle auton alta tulevissa putkissa olisi toisessa pieni musta/valkoinen takaiskuventtiili. Toinen venttiili taisi olla pumpun kannessa siinä urospuolisessa banjossa, mihin tulee myös pieni paluuletku suuttimilta.

Nämä nyt testattu. Ja tuohon pumpun kannessa olevaan banjoon ja sen takaiskuun tämä nyt taitaa kääntyä. Sitä kun puhaltelee (ihan huulet kiinni banjoon, mukava dieselin maku suussa...  :buck2: ) niin puhaltamalla kuulee/tuntee kuinka kuula tai vastaava liikkuu sisällä ja ilma virtaa. Kun siitä imaisee, kuula liikkuu takaisin mutta ei sulje ilman kulkua kokonaan.

Volvon alkuperäisvaraosista ei tuota löytynyt lainkaan kun annoin toimeksiannon eräälle nykyisin Volvon orggisosia myyvälle yhteistyökumppanille. Netistä kaivelemalla transporterin kuvia löysin tällaisen:


http://www.partsbase.org/vw/transporter-tr-ar-2001-13040-injection-pump/

Eli tuossa kuvassa siis osa 35, sivulla nimellä "air supply valve". Mistähän tuollaisen sitten saisi? Volkkarin merkkiliikkeestä, dieselhuolloista...?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #28 : 31.07.2014, 09:56:21 »
Hoh, siinähän on varaosanumero. Eli VW-merkkihuollonn tiskille mars, ja tällä numerolla saa osan: 028130122B.
Jäitä housuun!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #29 : 31.07.2014, 19:36:07 »
Ammattilaisen se taas vaati paikan päälle. Ihan yhdistyksen miittiasioihin liittyen miksu tuli käymään mutta katsoi sitten hieman potilasta.

Eipä olekaan ilmavika vaan sähkövika. Järjestelmäreleen maadoittamalla hörähti hienosti käymään. Eli jossain ecun ja releboksi välillä on joku katkos eikä ecu siis maadoita relettä. Sen pidemmälle tätä ei ollut mahdollisuus tutkia, nyt piäisi kytkentäkaavion ja/tai muuten hyvien ideoiden keksiä missä on katkos.

Tosin suunnittelin jo irtopiuhan vetämistä kabiiniin, kytkin väliin ja maihin. Saa samalla köyhän miehen ajoneston. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

KL-varaosat  Race.fi