Carcom Oy  Elekma

850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu

  • 39 Vastauksia
  • 15001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #30 : 31.07.2014, 20:32:35 »
Tämmöinen löytyi:

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/850%20Wiring%20Diagrams/TP3917201%20850%201997%20Wiring%20Diagrams.pdf

Nyt hieman perehtymään asiaan noiden perusteella. Toki jos joku osaa vinkata jonkun nopean vihjeen, niin kertokaa ihmeessä.

EDIT: katsellaanpa sittenkin vuosimallia 1997, ei tuossa -96 kaaviossa ollutkaan TDI-koneesta mitään... ???
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 20:36:17 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #31 : 31.07.2014, 21:45:28 »
Se relehän on kytkentäkaaviossa merkinnällä 2/32

Tässä kuvassa.
Näkyy myös potentiaaliset vikapaikat ympyröitynä tuossa maadoitusjohdossa





Tuola kuvassa näkyy liitin 24/43  mutta tuo kytkentäkaavio on vajavainen, eikä se sisällä johtosarjakuvia.
-99 mallin V70 kytkiksestä löytyy tuo liitin tälläisestä paikasta




Kyseinen liitin on musta ja näyttää tältä, sekä on 8-napainen
Etsimämme johto on navassa 2 ja väriltään oranssi mustalla raidalla

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #32 : 31.07.2014, 22:22:17 »
Olin juuri kirjoittamassa, että 2/32 on se rele ja postaamassa hienoa kuvaakin, mutta miksu taas ehti ensin. :D

Tuota johtosarjakuvien puutetta jäin hieman pähkimään, kaivelin sitä 96 mallin kuvaa muttakun siinä ei ollut lainkaan dieselin kytkiksiä.

Mun järjellä helpoin olisi aloittaa tuosta 24/43 liittimestä. Jos liitin itsessään yhdistää ok, niin siitä maadoittamalla selvinnee onko vika ecun vai releen päässä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6622
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #33 : 31.07.2014, 22:39:23 »
Eikö ajonesto katkaise just tuon releen ohjauksen?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #34 : 31.07.2014, 22:41:28 »
Jos löydät tuon liittimen ja se on suht helpossa paikassa, niin tee tälläinen mittaus sillä flukella, vaikka jo ennen liittimen avaamista.




Ensin tuo musta ja puna johtoinen mittari-mittaus
Tunkeudu vaikka jollain neulalla kakkoseen sieltä johdon ja eristekumin välistä, työnnä rele paikalleen niin, että saat vielä mittapiikin sinne jalkaan tai pökkää johdon pätkä releen kanssa sinne jalkaan ja johto törröttää sitten vähän ulkona.
Sytytysvirta päälle, mittaa jännitettä, kokeile kaikkia tasajännite alueita, koska väärä alue ei välttämättä näytä mitään.
Jos tuossa mittauksessa ilmenee mittarissa jännitettävoltin/volttien luokkaa, tarkoittaa se, että vika on tuolla välillä  (normaalisti tuollainen väli ei hävitä jännitettä juuri yhtään, eli on luokkaa 0,0jotain)

Jos siis jännitettä löytyi, kaksi vihreää mittausta kertoo, että mille välille jännitehäviö jää.




Toki voit kytkeä rautanaulan siltä relekannalta akun + napaan ja katsoa, että mistä alkaa savuamaan, vika on todennäköisesti sitten siellä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #35 : 31.07.2014, 22:45:56 »
Eikö ajonesto katkaise just tuon releen ohjauksen?

Onhan tuo mahdollista, en paljoa mittaristoa katsellut, mutta mun mielestä sielä ei palanu ajonestonvalo ollenkaan, mutta ei kyllä syttynyt myöskään moottorin vikavalo... Taavi varmaan osaa noista valoista kerto enemmän.


Valojen palamattomuushan toki saattaa viitata johonkin muuhun jännitteensyöttö-ongelmaan... esim. joku sulake palanut...
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 22:56:12 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #36 : 31.07.2014, 23:08:31 »
Eikö ajonesto katkaise just tuon releen ohjauksen?

Olisiko näissä sitten noin helppoa ajoneston ohittaminen? Hyppylangalla maadoittaa releen ja siinä se. En siis tietenkään mitään tästä tiedä, kunhan vaan ihmettelen.

Moottorin vikavalo ei tosiaan syttynyt missään vaiheessa. En osaa yhtäkkiä sanoa, onko tuo lampun palamattomuus ollut jo aiemmin vai vasta tässä yhteydessä tullut. Sen tiedän, että palaneiden lamppujen merkkivalo ei ole toiminut enää hetkeen aikaan, tuosta en vaan ole välittänyt.

Taidan kuitenkin aloittaa tuolla mun huippukalliilla ja mahtavalla yleismittarilla mittailun miksun hienojen piirrosten pohjalta huomenissa. Pidän sammutinta lähellä jos nyt innostun rautalankaa kokeilemaan! :D

Valojen palamattomuushan toki saattaa viitata johonkin muuhun jännitteensyöttö-ongelmaan... esim. joku sulake palanut...

Noi sulakkeet kyllä kävin läpi pariinkin otteeseen, mutta ei tee välttämättä pahaa käydä vielä kerran.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #37 : 31.07.2014, 23:54:08 »
Noi sulakkeet kyllä kävin läpi pariinkin otteeseen, mutta ei tee välttämättä pahaa käydä vielä kerran.


Sulakkeet on hyvä käydä läpi tälläsellä




Sytytysvirta päälle.
Kynän johto auton runkoon, mittaa jokainen sulake sulakkeen molemmista päistä, katso, että valo syttyy joka kerta.
Jos valo ei syty kummastakaan päästä sulaketta, tarkasta nämä sulakeet, että mitä ne on , eli kuuluukokaan tässä käyttötilanteessa virtaa tullakkaan.
Jos valo syttyy vain toisesta päästä, sulake on särki (joo, miten sulake voi olla kala... en tiä, mutta niin se vaan voi olla.)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #38 : 01.08.2014, 12:37:45 »
Mitattu Miksu ohjeiden mukaan. Tulos on aika selvä. 24/43 liitin itsessään on ok, mutta mittaus releen ja liittimen väliltä kertoo että sillä välillä on vika. Veikkaisin releen kantaa.

Nyt koetan äheltää tuota kantaa/boksia auki siten että pääsisi kurkistamaan onko kanta ok.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu
« Vastaus #39 : 01.08.2014, 13:20:20 »
Pakko on olla johdon poikki jostain väliltä...

Noh, vedin nyt toisen johdon erillään johtosarjasta releeltä liittimelle. Toimii, joten olkoon noin nyt sen aikaa että ajan muumitalolle illansuussa, josta lähtö kohti Alastaroa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

RallyBaron  Samppasport