Autoracing  KL-varaosat

B200K Solex ongelmia!

  • 23 Vastauksia
  • 10150 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
B200K Solex ongelmia!
« : 16.07.2014, 18:03:28 »
Tälläinen ongelma tällä kertaa:

Volvo 740 B200K:lla ei suostu käymään tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä. Eilen alkoi oireilemaan ja katsoin ekaksi imuvuodot ja kaasarin laipastahan sitä löytyi. Tämä korjattiin, mutta ei toimi vieläkään.

Tähän mennessä tutkittu:
 -Seokseia koitettu säätää
 -Tyhjäkäynti solenoidi toimii
 -tyhjäkäynti ruuvi nyt melkein irti, eli pitäisi olla mahd. kova tyhmäkäynti.
 -jakajankansi käytetty irti jos vika olisi siellä -> ehjä


Mistä kannattaisi alkaa etsiä vikaa?
« Viimeksi muokattu: 17.09.2014, 19:46:13 kirjoittanut Ville- »

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #1 : 01.08.2014, 16:04:21 »
 ???

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #2 : 01.08.2014, 16:18:03 »
Alipaineletkut kannattaa tarkastaa. Kaverin B200K:sta löytyi melkein jokaisesta.

Ja siinä kaverin B200K:ssa on se sytytyksen "säätöboksi" (en nyt muista termiä, mutta kuljettajan puolella oleva boksi johon menee alipaineletku kaasuttimesta) jotenkin rikki. Säätää vain ääriasentoon, eli täysin aikaiselle tai täysin myöhäiselle. Käynti todella vaikeaa, ei tehoa, ei vääntöä, vain helvetillinen kulutus.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #3 : 01.08.2014, 16:49:00 »
Kokeilin uutta letkua tuohon kaasarin ja sytytysmoduulin välille. Vuotoa siellä ilmeisesti oli koska nyt käy jo ilman ryyppyä tyhjäkäyntiä, mutta todella tuskaisesti.

Eli jossain vielä vikaa.

Ja siinä kaverin B200K:ssa on se sytytyksen "säätöboksi" (en nyt muista termiä, mutta kuljettajan puolella oleva boksi johon menee alipaineletku kaasuttimesta) jotenkin rikki. Säätää vain ääriasentoon, eli täysin aikaiselle tai täysin myöhäiselle. Käynti todella vaikeaa, ei tehoa, ei vääntöä, vain helvetillinen kulutus.

Tehoa ei nyt ainakaan liikaa ole :D Mikä on helvetillinen kulutus tässä tapauksessa? Perus kaupunkiajossa 14-15L menee helposti. Kierroksia ottaa nyt kyllä ihan iloisesti, eli vain tyhjäkäynti katosi..

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #4 : 01.08.2014, 16:54:34 »
No siis maantieajossa niin sukkasillaan kuin vain voi menee se 13l/100km. Kaupungissa ei viitti edes laskea... :2funny:

Bensa haisee ja mustaa lykkää, polttaa "jossain sarjassa" (todennäköisesti pakosarjassa). Saatiin siten toimimaan "edes jotenkuten", että laitettiin sille säätömoduulille alipaine suoraan imusarjasta 1-pytyn kohdalta.

Kaasari on avattu ja putsattu ja säädetty niin hyvin kuin voi. Toimii hyvin (läpät aukeaa kuten pitää jne), mutta tarvis vissiin huoltosarjan. Ei ole huvittanut ajatella korvauskaasutinta/korjaussarjaa, kun siihen parisataa lisää niin saa sen 2.3l ruiskumosan.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #5 : 01.08.2014, 18:02:01 »
Tutkin vielä vähän tuota tyhmäkäyntisolenoidia. Otin irti ja laitoin virrant päälle, liitin solenoidiin ja ei ensin joka kerta vetänyt, kun koitin maihin, mutta muutamia kertoja kun teki niin alkoi vetämään. Ja nyt toimii kuin pitääkin.

Mielessä on käynyt usia sähköt tuolle solenoidille, mutta mistä vetäisi uuden piuhan?
Monesti ehdotettu puola on vähän hankala, kun tässä 740:ssä on Renix -sytkä.
Eli tälläinen http://aijaa.com/XTkdlr
Voikohan tuolta jostain piuhasta vetää sähkön solenoidille?

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 02.09.2014, 15:12:11 »
Taas päästään ranskalaisen unelman kimppuun  S*  :2funny:  ???

Edellinen Solexi ei enää meinannut pelaa millään, niin laitoin toisen  Cisacin paikalleen. Putsasin kohokammiosta suurimman moskat ja hion laipan suoraksi.


Muuten tuo pelaa hyvin mutta tyhjäkäynti ei pysy asetetussa ja käy tyhjäkäyntiä aika ''rumasti'' .
Imuvuotoja ei löytynyt laipasta.

Mutta koitin piruuttani ottaa solenoidin liittimen irti niin sehän nosti kierroksia.  ??? Edellisellä siksakilla sammui heti kun tuon otti irti.
Koitin sitten säätää tuon tyhjäkäynnin normilukemiinsa liitin irti niin käy taas tosi nätisti.  ???

Siinä bakeliitissä oli pari pientä halkeamaa, mutta ei ulko reunoissa. Tilasin tosin uuden jo Auto-Killasta.


Mitenhän tuon saisi pelaamaan niin kuin pitää?
« Viimeksi muokattu: 02.09.2014, 15:16:12 kirjoittanut Ville- »

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #7 : 02.09.2014, 16:00:18 »
Itsellä oli koho vetäny itseensä reilusti bensaa, painoi paljon enemmän kuin uusi. Aiheutti kaikenlaista harmia käyntiin.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #8 : 02.09.2014, 20:30:05 »
Itsellä oli koho vetäny itseensä reilusti bensaa, painoi paljon enemmän kuin uusi. Aiheutti kaikenlaista harmia käyntiin.

Pitää punnita/vertailla kohoja. Joskus oli mankissa tuota ongelmaa  ::)

Noo en jaksanut tuon kanssa tapella, niin kaivoin tallista Siksakin uusilla tiivareilla ja kalvoilla.
Ei oo kyllä ikinä pellanut noin hyvin  :) Seokset vielä kohdilleen niin on aika hyvä.

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #9 : 04.09.2014, 13:54:48 »
Pitää punnita/vertailla kohoja. Joskus oli mankissa tuota ongelmaa  ::)


Kaivoin autotallista kolme kohoa ja laiton veteen uimaan ja punnitsin.
Tuo tyhjäkäynti ongelmaisen koho oli ihan reilusti juopunut, paino 10g
Kaksi muuta oletettavasti ehjää kohoa painoi 7g.

Punnittu ihan tavallisella keittiövaa'alla.
Paljonkohan moisen kohon paino on uutena?  ???


Sitten toinen kysymys Solexista:

Nyt mulla on paikoilla putsattu kaasutin jossa uudet tiivisteet ja kalvot.
Pelaa muuten helvetin hyvin, mutta tuntuu käyvän aikas rikkaalla.
Nimittäin, kun starttaa kylmää konetta kierrokset nousee n. 2000rpm ja tuntuu kuin tukehtuisi (Rikastin täysillä kylmä startissa). Muilla Sisaceilla kierrokset n. 2300rmp ja käy ihan iloisesti. Eli nyt ryypyn saa laittaa melkein heti pois.
Eikö tämä viittaisi siihen että kone käy tosi rikkaalla?  ???

Säädin bensan pintaa alemmaksi jo pariin otteeseen ja säädin seos ruuvista, mutta ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #10 : 04.09.2014, 14:36:13 »
Kohot pitää uittaa bensassa!!

Ja säädä tyjäkäynnin seoksia pienemmälle. Niin että käy lämpösenä siistiä ~800-900rpm tyhjäkäyntiä.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #11 : 04.09.2014, 15:31:55 »
Nyt on tyhjäkäynti säädetty noin.
Pitää odottaa että kone jäähtyy ja katsoa sitten.

Paljonko muuten tuon seosruuvin kuuluu olla auki ns. Oletusarvona? Jostain jääänyt mieleen että kahdeksan täyttä kierrosta. Silloinhan tuo on jo melkein irti...


940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
« Vastaus #12 : 04.09.2014, 18:34:57 »
Eipä ollut apua tuosta  :-\

Puhaltelin paineilmalla vielä suuttimet, ei tämäkään auttanut.

Aika kumma juttu. Muuten tuo kaasari toimii todella hyvin, lukuun ottamatta tuota ryyppyä  >:(

Mitähän sitten?

Taidan kokeilla vielä uittaa kohoa bensassa...

EDIT: kävin maitokaupassa Volvolla. Joutui kääntämään seosruuvia kiinni siitä kahdeksasta jokusen kiekan, kun meinasi tasakaasulla nykiä.

Kuuluuko näiden kylmästartissa nostaa kierokset edes sinne 2300rpm ryyppy täysillä???

Maanantaina säädätän seokset kohdalleen. Toi ryyppy vaan ihmetyttää...
« Viimeksi muokattu: 04.09.2014, 19:46:56 kirjoittanut Ville- »

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K Ryyppy ongelma(ko?)
« Vastaus #13 : 17.09.2014, 18:36:12 »
Mitähän kunnossa oleva Cisacin kohon tulisi painaa? 7g?

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #14 : 17.09.2014, 19:56:27 »
Vaihteeksi taas ongelmia.  >:(

Oli imuvuotoa kaasuttimen laipasta, jolloin kävi laihalla ja tulpat oli ihan valkoiset. Eikä kyllä kovin nätisti käynnistynyt.

Korjasin imuvuodon. Ja nyt käy ihan hiton rikkaalla. Tulpat pikimustia.
Noh, koitin säätää ruuvista ensin vähän laihemmalle, ei auttanut. Sitten kun ruuvista loppui säätövara. Laskin bensanpintaa alemmaksi ei auta. Vieläkin käy hiton rikkaalla. Putsasin sitten kaikki suuttimet, mutta ei auttanut.

Ajossa vetää tosi hyvin, mutta tyhjäkäyntiä käy tosi epätasaiseen.

Epäilin myös kohon olevan juoppo, mutta kaikki kolme kohoa painoi saman verran (7g), joten sen suljin jo pois.

Nyt tuli sitten pimeä, loppui ideat ja hermot on riekaleina.

Kertokaa viisaammat mikä neuvoksi.  :-\

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

 

Kulkukoira  Proturbo