Samppasport  Futurez

B200K Solex ongelmia!

  • 23 Vastauksia
  • 10148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #15 : 17.09.2014, 22:45:55 »
Neulaventtiili laskee läpi. Mullakaan ei nyt ole myydä sulle ehjää Cisacin neulaventtiiliä, kun toivon mukaan ei tarvi niihin enää kajota.
Jäitä housuun!

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #16 : 17.09.2014, 22:54:24 »
Neulaventtiili laskee läpi. Mullakaan ei nyt ole myydä sulle ehjää Cisacin neulaventtiiliä, kun toivon mukaan ei tarvi niihin enää kajota.

Mulla on tuossa neljä siksakkia. Yhdessä ainakin on hjuva venttiili. Eikä tuollakaan ole ajettu paljon mitään, mutta koitetaan huomenna toista.

Näin jälkiviisaana on hyvä todeta että kun nää Solexit alkoi temppuilemaan, olisi pitänyt ostaa se Weberi tuohon.

Joku päivä vielä otan noi Solexit ja menen pihalle varttumaan vesilintuja...
« Viimeksi muokattu: 17.09.2014, 23:01:27 kirjoittanut Ville- »

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #17 : 18.09.2014, 11:15:52 »
Ei ollut neula venttiilin vaihdosta apua...
Mikähän hitto tota riivaa...

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #18 : 18.09.2014, 11:30:30 »
Siis eikö se tyhjäkäyntisuuttimen kiinniruuvaaminen vaikuta mitään?

Toimiiko se tyhjäkäyntipiirin sähkösolenoidi oikein?

Meneehän 2-läppä kunnolla kiinni, ettei jää kanittamaan raolleen?

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #19 : 18.09.2014, 11:42:56 »
Siis eikö se tyhjäkäyntisuuttimen kiinniruuvaaminen vaikuta mitään?

Toimiiko se tyhjäkäyntipiirin sähkösolenoidi oikein?

Meneehän 2-läppä kunnolla kiinni, ettei jää kanittamaan raolleen?

Jos tyhjäkäyntiruuvin ruuvaa kiinni niin ei käy.

Solenoidin liittimen kun ottaa irti virta päällä niin kärki tulee ulos.

2. Kurkun toppari ruuvi on ainakin ''nollilla'' ja saako itse läppää edes kanittamaan?

Onkohan muuten 1. ja 2. kurkun läpät samanlaisia ettei olisi menneet sekaisin kun irroitin ne ennen laipan oikaisua?

Eli käy ihan hiton rikkaalla, putkesta tulee aika mustaa ja haiseekin kunnon bensakrematoriolle... Ja käy tosi epätasaiseen. Ajossa ei huomaa mitään.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2014, 11:44:38 kirjoittanut Ville- »

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #20 : 18.09.2014, 12:02:38 »
Omuitusta....

Vähän "haiskahtaisi", että yksi vaihtoehto on että siellä on nyt läppä/läpät liian auki. Tyhjäkäynnillä joutuu olemaan rikkaalla, että käy.

Tyhjäkäyntihän kuuluisi säätää niin, että olikohan seosruuvi jonku 5-7 kierrosta auki ja 1-akselin topparista käynti kohdilleen.

Todellisuus on tarua ihmeellisempää. Kaverin B200K:n solexia ei saanut "käymään" alle tonnia nätisti. 950-1000rpm oli sitten semmoinen siisti käynti, päästöistä läpi meni kun laittoi kaikki sähköherkut päälle (puhallin täysille, penkinlämmittimet päälle ja takaikkunan lämmitin päälle), tuolloin tippui sinne 800rpm tuntumaan nättiä tyhjäkäyntiä.


Tuosta läppien erosta en mene takuuseen, mutta kaikki kaasuttimet mitä on ajansaatossa tullut purettua, on läpät/läppä (yksi tai useampikurkkuinen) ollut "toispuoleinen". Eli reunat on viistetty niin, että läpän ollessa kiinni läppä on kurkkuun tiivis. Väärinpäin läpän asentaminen joko jumittaa läpän tai ei ole enään tiivis.

Ja nyt tulikin mieleen, siinä kaverin siksakissa oli todella, siis todella v*ttumainen saada läpät juuri "oikeinpäin" takaisin paikoilleen. Eivät millään meinanneet mennä, piti jotenkin laittaa tyyliin 90° käännettynä ja paikoillaan pyöräyttää oikeaan asentoon (että sai ruuvit kiinni). "väärinpäin" (viisteet väärään suuntaan) meni helposti, mutta tällöin läppä/läpät jäivät joskus aavistuksen kantamaan (ei aina). Meni reilu tunti kun tuskailin niitä läppiä sinne oikeinpäin. En kyllä keksi miksi oli niin vaikeat saada paikoilleen, kaikissa muissa purkamissani kaasuttimissa se läppä ei ole edes mennyt väärinpäin paikoilleen. :idiot2:

Mutta varmistu nyt ensin kaikesta muusta ennenkuin purat taas kaasuttimen palasiksi. Tarkasta mm. ryypyn vivusto, ryyppyläppä (aukee täysin), vaijerin kunto (ei takertele) jne.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #21 : 18.09.2014, 13:25:20 »
No voi prkl. Sehän oli 2. kurkun läpää sen verran raollaan että reikä oli täysin esillä. Eli ihan puhdas asennusvirhe  :tickedoff:

Kiitoksia vain neuvoista!

No tietääpähän nyt tämänkin jatkossa. Virheistä oppii, kuulemma. ¨

Taitaa olla tänäpäivä muutenkin harvassa ne 18-vuotiaat jotkaa ajaa ja korjaa kaasaripelejä...

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #22 : 18.09.2014, 13:32:03 »
Taitaa olla tänäpäivä muutenkin harvassa ne 18-vuotiaat jotkaa ajaa ja korjaa kaasaripelejä...
Nostan hattua. -H-
Eikä kaasareissa mitään pahaa ole, yksinkertaisia (mutta nykyään jo kuluneita) pelejä. :D Oikein tehty ja säädetty kaasutinkone on vain jotenkin niin perkeleen kiva keksintö (enkä nyt puhu soleksista ollenkaan tai vakio vinokoneesta).

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200K Solex ongelmia!
« Vastaus #23 : 19.10.2014, 10:06:26 »
Minäpäs käytän tätä topickia apuna...

Kaverin 745 1985 B200k ja Solex Cisac.

Täälläkin useaan otteeseen ihmetellyt ääneen laitteen toimivuutta. Noh, eilen pääsin taas ajamaan ko. laitetta ja havaintoja:
-käy aivan helvetin rikkaalla. Esim. kylmänä jos vetää ryypyn päälle, moottori kirjaimellisesti hukkuu bensaan. Tulee musta pölähdys ja erittäin voimakas palamattoman bensan haju. Rytkyttää ko valametti ja sammuu, täytyy siis kylmänä käynnistää ilman ryyppyä.
-Alhaisilla kierroksilla ei liiku mihinkään. Paras veto on arviolta 1/4-1/2 kaasulla, kaasun pohjaan painaminen ei vaikuta mihinkään mitenkään. Hankala lähteä jyrkkään ylämäkeen kun tukehtuu.
-Yli 3500rpm kun kaasun painaa pohjaan, alkaa liikkumaankin ja kiertää kohtuu iloisesti rajoittajaan asti. Liikkuu toki laiskasti ja voimakkaasti bensa haisee (musta pöhähdys putken päästä), mutta selvästi kaasun pohjaan painaminen auttaa jo näillä kierroksilla.
-Lämpimänä tyhjäkäynti ok, mitänyt bensa haisee ja sylkee palamatonta bensaa/mustaa huntua putken päästä. Erittäin voimakas bensan haju auton ympärillä. Seosruuvi ei vaikuta oikein mitenkään käyntiin/vetoihin.
-Tasakaasulla ~1500-2500rpm nykii, juuri siten kuin ajaisi ryyppy päällä (tukehtuu).
-Käyntiinlähtö lämpinänä todella pitkä starttaus (jos ei anna kaasua) ja hissuksiin pytty kerrallaan alkaa pyörimään. Lämpinänä ilman kaasua ehkä 7-10 sekunnin starttaus ja jää käymään.
-Kulutus maantiellä tasaista 80km/h ennakoiden 11,7l/100km. Kaupungissa varmaan 20l/100km.
-Lämpimänä jos ryypyn vetää päälle, ensin nousee kierrokset, sitten hyytyy ja sammuu. Ei lähde käyntiin ellei starttaa pitkään kaasu pohjassa (kastelee varmaan tulpat).

Kakkoskurkku toimii herkästi ja aukeaa kuten pitääkin kierrosten lisääntyessä. Tyhjäkäynnin seossäätö ei tosiaan tunnu vaikuttavan mitenkään mihinkään. Sillointällöin yskäisee imusarjassa kaasua painettaessa (sytytyksen alipainesäädön alipaine otettu imusarjasta, koska kaasuttimen kurkulta otettuna ei toiminut ollenkaan).

Mikä helvata tota vois vaivata? Kaasutin tammi/helmikuussa uä-pesty, tarkastettu ja koho säädetty. Koho testattu bensassa, eikä ainakaan tuolloin sukeltanut.

Bakeliittilaippa on kostea, voisiko olla kiero laippa tai bakeliitti halki? Pikkuisen kirin kaasuttimen kiinnitysmuttereita ja ehkä ihan aavistuksen parani (todella vaikea sanoa kun toimii muutenkin niiin hämärästi). Voisiko koho olla finaalissa ja kaasutin tulvia kurkkuihin? Voisiko ongelmana olla se sytkäyksikkö (siis missä on alipainekello ja sijaitsee kuskin puolen iskaritolpassa, harmaa mötikkä)?

Jako ok, tulpat & johdot vaihdettu 500km sitten, jakaja vielä vanha (hankala paikka ja käyttöauto) ja auto muutoin hyvässä kunnossa. Jarrutehostaja vuotaa hitusen (sihinä kuuluu kun sammuttaa), mutta en usko vaikuttavan niin paljoa että sekoaisi sen vuoksi.

 

RallyBaron  Samppasport