Tarvittiin talouteen toinen auto ja ite en olis välittäny alkaa perehtymään mihinkään pikku riisikippoihin tai muihin (budjettiin ei montaa merkki- /koko vaihtoehtoa sattunu), onneks nettiautosta löyty kohtuu hinnalla vielä reippaasti leimaa omaava 363(?)tkm ajettu -97 V40, 1,8l koneella ja manuaali laatikolla Kajaanista.
Seiskalla sitä lähettiin kattomaan ja mukaanhan se tarttu, onneks.
Auto oli seiskan lailla aivan karvalakkimalli. Peilien käsisäädöt ei toimi muutakuin samalla peiliä kädellä kääntämällä, niistäkin matkustajan peili kääntyy ajan myötä ulospäin. Takapuskurista puuttuin toinen "evä" (miksilie kutsutaankaan oikeesti) ja saman puolen roiskeläppä, puskuriin kenties osunut jokin, kun siinä ei ole enää ruuvin paikkoja roiskeläpälle ja liikkuu käsin kyseiseltä puolelta enemmän mitä toiselta.
Autossa mainittiin konepellin lakkavaurioiden lisäksi viaksi ääntävä ohjaustehostimenpumppu, no niinhän siellä joku kuulu vinkuvan. Sain mukaan toisen pumpun, mutta siinä oli lähtö väärään suuntaan, joten sai jäädä hyllyyn ja tilasin edullisesti uuden pumpun Virosta. Sen kummemmin ääntä tutkimatta huhtikuussa vaihdoin pumpun ja ihmettelin edelleen kuuluvaa ääntä, ei tullut edes katottua mitä apulaitehihnan kiristimelle kuuluu hihnan samalla vaihtaessa. Kävin ostamassa stetoskoopin ja päädyin tulokseen, että laturihan se siellä sitä rallatusta pitää eikä tehostimen pumppu, sen vaihdon aika tulee kunhan budjetti antaa uuden laturin verran periksi.
Vähän kuviakin autosta


Huonoa kuvaa sisältä

Lakka vauriota

Pumpun vaihtoa

Tämän hetkistä näkymää, pinkki hirvitarrakin näkyy


Sisustaankin tuli vaihdettua kaikki muut valot jo ledeihin paitsi aurinkolippojen meikkipeilien valot. Keskikonsoliin tuli kokeiltua teippailuakin bilteman hiilikuitukalvolla, muuten onnistu hyvin, mutta jäi kunnolla puhistamatta ja epäilen pinnoilla olleen edelleen silikonisprayta kun ei aina meinannu teippi tarttua ja pari kohtaa irvistää nyt kuumien kelien jälkeen.
Ensi viikolla pitäis vihdoin käydä konepellin kimppuun ja näillä näkymin tulee vedettyä se vaan mastonin 121, kuten myös listat ja roiskeläpät.
Samalla vaihdan jakohihnan, koska ei ole tarkkaa tietoa onko hihna vaihdettu miten tarkkaan edellisillä kerroilla ja nyt mittarissa jo 370tkm.
To do list:
Laturin vaihto
Konepellin ja listojen maalaus
Jakohihnan vaihto
Maata kohti, keulinta hallintaan.
Vanteet vaihtoon (16" tai 17")
Takalasien tummennus
Takavalojen ja äärivalojen tummennus (äärivalot ehkä ensin kirkkaisiin)
Pienten pintaruosteiden fiksaus
Peilit vaihtoon (sähkö)
Sähköikkunat
Sisustan kunnolla teippaus
(jos vastaan tulee esim kolaroitu, ehjäkoneellinen t4 niin tekniikan vaihto, joo helpompi olis ostaa se suoraan, mutta enhän mie tee asioita helposti)