No, jatketaan samalla linjalla.
Ensikosketus pintakiinnityslämmittimeen 2008. Luulin vehkeen olevan rikki, kun 0-keleillä ei tunnin esilämmityksellä ollut mitään vaikutusta. Auto huoltoon ja piankos sain tiedo, että lämmitin kyllä lämpenee, kun sitä kädellä koittaa.

Siitä lelusta oli kuitenkin pitänyt ihan oikeaa rahaa maksaa, mistä suivaantuneena kaivoin kaikki mahdolliset dokumentit esiin. Jep, eipä nykykoneisiin (kyseessä 1,4 l bensaturbo) Defa eikä Calix tarjoa kuin pintakiinnityslämmittimiä, jotka nimensä mukaisesti kiinnitetään jollain pultti/jousipantavirityksellä
lohkon kylkeen. Väliin kuuluu jopa laittaa tietokoneen rassaasille tuttua piitahnaa. Hyvin on kentällä essonbaarin asiantuntijat, jotka kivenkovaan väittävät näitä
öljypohjaan asennettaviksi säteilylämmittimiksi 
Tehoa kun on 250-300 W, niin ei sillä kuuhun mennä. Jatkotutkiskelu paljastikin, että lämmitysajat pitää tuplata, nollakelillä 2 h ja kunnon pakkasilla väh. 3 h, mutku tolpasta saa vain 2 h kerrallaan...
Seuraavaksi hakuun parempi ratkaisu. Defalla tarjolla letkulämmitin + erillinen kiertopumppu. Mutta se on tee-se-itse sarja. Pumppu toimii 12 V jännitteellä, joten tarvitaan lisäksi akkulaturi ja pitää askarrella/teettää kytkentä, joka kytkee pumpun päälle vai, kun 230 V virransyöttö letkulämmittimelle on päällä. Saa suorittaa...
Calixilla on em. 500 W nimellistehoinen letkulämppäri, mutta sen teho säätyy lämpötilan mukaan ja Calix väittää, että vehkeen saa "ylikellotettua" 700 W asti, kun siihen liittää kiertopumpun! Myös Calixin pumppu toimii 12 V jännitteellä, mutta sen mukana tulee myös virtalähde, jossa Calixin johtosarjan liittimet. Ei tarvi siis alkaa mitään ohjausboxeja kehittelemään pellin alle.
No, jäljellä vielä TT-Thermo. Joka sattumoisin on saanut mainetta siitä, että vehje kusee saappaaseena, kun tiivisteet pettävät. Puhumattakaan siitä, ettei mitkään kumikaapeli ja normi shukopistoke pellin alla -viritykset todellakaan ole laillisia - vakuutusyhtiö voi sanoa kiitos ei, jos auto kärtsää. No, jokin aika sitten tuli myyntiin malli, missä on panssarikaapeli ja Defan johtosarjaan käypäset liittimet. Tämä kehuttiin muutoinikin olevan parannettu ts. enää ei pitäisi vastuksen kärähtämisen vaivata.
Sellaisen teetin ex auton pellin alle. Hemmetin kiva vehje alkuun. Nollakelillä 1 kW malli lämmitti moottorin liki normi käyntilämpöön. Sen 2 viikkoa, minkä laite toimi. Sitten alkoi tolpan vikavirtasuoja laukoa satunnaisesti. Sitten alkoi jo (kesämökillä, missä vikavirtasuojaa ei ollut) 16 A sulake palaa... sitten ei toiminut enää mikään. Vehje pois ja normi pintakiinnityslämppäri tilalle. Tässä vaiheessa se Defan johtosarja veetutti ihan kunnolla, kun olin maalannut itseni nurkkaan tämän Calixin pumppukiertopaketin suhteen.
Vastuun kanto? Onko se jotain syötävää? Luonnollisesti TT-Thermon kanta oli, että asennusvirhe, ei korvata. Ei käsittääkseni ole mitenkään harvinainen tapaus tämä - olin nettikeskustelujen perusteella päätynyt siihen, että TT:n kanssa tällainen ongelma voisi suht isolla todennäköisyydellä tulla eteen, mutta valmistajan täydellinen välinpitämättömyys kyllä yllätti.
BTW kysessä nimenomaan tiivisteiden pettäminen, minkä seurauksena jäähdytysneste pääsee pumpun moottoriin yms. ja koko paska menee oikosulkuun. TT-thermo höpisee vain vastuksen palamisesta huonon ilmauksen seurauksena ja mitä viimeeksi kävin sivujaan katsomassa, niin nyt on myynnissä 3. sukupolven malli, jossa on edellisen mallin viat korjattuna. Ihan kuin olisin kuullut tämän ennenkin...
Pysykää kaukana.