Proturbo  Autodiagnoosi

Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46

  • 14 Vastauksia
  • 10435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Tuli kesän päätteeksi hankittua S80 2.4D vm. 2004. Vaikuttaa ihan pontevalta, ei kitise eikä kolise kuopissa. Tiedä sitten mitä tämmöiseltä 440 000 km ajetulta voi muuta odottaa. Ilmeisesti vanha taksi, kun jo ekavuonna on ajettu satakuntatuhatta km.

Autossa on polttoainetoiminen lämmitin ajastimella, mutta käyntiin siitä ei saanut edes auton myyjä. Luetutin vikakoodit ja lämmittimen käynnistysyritys tuottaa pienen hurinan pätkän ja sitten se menee OFF tilaan. Koodeja löytyy tasan yksi: CEM-5F46 Glow plug faulty signal.

Nyt kun tuota olisi mukavampi rassailla, voisi yrittää ainakin vaihtaa tuon hehkun ensihätään. Jos aparaatti pitää kaivaa ulos lokasuojasta tuota varten, mitähän muuta siihen kannattaisi uusia?


Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #1 : 24.08.2014, 10:19:29 »
Tuolta löytyy irroitusohjeet lisälämmittimeen:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=491.0

Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #2 : 24.08.2014, 17:40:53 »
Eli taitaa kannattaa purkaa osiksi ja tutkia sitten mitä se tarvitsee.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #3 : 24.08.2014, 18:44:53 »
Eli taitaa kannattaa purkaa osiksi ja tutkia sitten mitä se tarvitsee.

Tästä lähtisin itse liikenteeseen..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #4 : 09.09.2014, 20:55:43 »
Tutkimukset edistyy...

Tuolla on pätevät ohjeet Ardicin irrotukseen ja huoltoon, kiitos niistä.

Haluaisin yrittää tehdä homman itse ja koska siihen menee aikaa, kiinnostaisi tuon vekottimen irrotus purkamatta koko keulaa. Kun tutkin sitä alta päin niin näyttäisi, että koko komeus on pääasiallisesti kiinni apurungon kiinnityspultissa joka menee auton rungon sisään alhaalta päin. Lisäksi näyttäisi olevan jokin yläpään tukilista, jonka myös saa uskoakseni auki alakautta. Liekkö vielä jotain muutakin, en ainakaan huomannut.

Eli jos saisin tuo kapineen irrotetuksi, mahtuuko se tulemaan alakautta pihalle. Kyljessä näyttäisi olevan jokin sähkörasia törröllään, joka voi hyvinkin ottaa puskuriin kiinni.

Pumpun alapäästä saisi vesiletkun helposti irti, Ardicin kylkeen tuleva toinen letku on haasteellisempi mutta jos kapinen valuisi alaspäin siihenkin kai pääsisi käsiksi irrottamatta puskuria.

Kysyn tätä siksi, että yrittäisin välttää kulman purkamisen, koska en aio korjata sitä samalla kertaa ja auto olisi tarpeellinen joka päivä. Korjailisin Ardicin rauhassa jos siitä vaikka vielä pelin saisi ja sitten uittaisin sen takaisin paikalleen samaa reittiä. Ei tarvitisi kahteen kertaa purkaa ja koota auton keulaa. Muovien irtirepiminen kun sitä tuskin tulisi muutenkaan kaunistamaan. Muovinen lokari on minulla poppareilla kiinni, liekkö sitten alkuperäinen vai joku muu kiinnitystapa.

Suunnitelma olisi siis:
- Irrottaa kiinnikelista yläpäästä
- Irrottaa polttoaine letku. Jos ei irtoa sovinnolla sen voisi katkaista ja uusia niin voi olla helpompaa niin.
- Irrottaa tukirauta apurungosta ja hivuttaa kapinetta alas kiinnikerautansa kanssa
- Irrrottaa vesiletku lämmittimen kyljestä, jos kapine tulisi alas.
- Irrotella sähköjohdot, kun kapine olisi alempana

Mahtaako onnistua? Sopiiko tulemaan ulos vai pitääkö kuitenkin puskurin alareunalta saada tilaa lisää ?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #5 : 09.09.2014, 21:52:27 »
S80:ssä mahtuu tulemaan pois sen kummemmin purkimatta (On kuitenkin tosi ahdas, mutta juuri ja juuri mahtuu alaspäin tulemaan pois) mutta esim. S60:ssä ja V70:ssä ei mahdu, mutta koska puskurin irroitus ja kiinnitys on muutaman minuutin juttu, niin ei se liene olevan liian suuri kynnys..
Ratkaisevaa asiassa kuitenkin on se, että mikä auto sulla on..

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #6 : 09.09.2014, 22:42:13 »
Niin, auto on S80, 2004, diesel, etuveto
Ehkä minä olen vähän hidasliikkeisempi. Lasinpesinpesimet, lämmitimen johto, vilkut ja  vielä niitattu siihen sisälokariin. Vähemmän tullut harjoiteltua kun ensimmäinen kärry jossa tuollainen lämmitin ja Volvojakin vain satunnaisesti on pihassa vieraillut.

Mutta eipä sitten muuta kuin yrittämään. Kiitos kovasti kannustuksesta. Täytyy alkaa vuolemaan tulppia niihin letkuihin. Päättelin, että toivoa olisi.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #7 : 09.09.2014, 23:30:25 »
Ei niitä kannata tulpata, letkut täytyy yhdistää, että nestekierto toimii.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #8 : 10.09.2014, 08:31:44 »
Autotarvike liikkeistä saa sellaisia muovisia jatkoputken palasia, eri paksuisia, suoria ja kulmasia, sellainen putkien väliin. Ite kävin Bilteemasta ostamassa 2 lukkopihti suorilla leuoilla,todella hyvä ostos. Ite otin puskurin irti oli tilaa hyin toimia, tosin ei ollu lampun pesureita.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #9 : 10.09.2014, 08:32:30 »
Autotarvike liikkeistä saa sellaisia muovisia jatkoputken palasia, eri paksuisia, suoria ja kulmasia, sellainen putkien väliin. Ite kävin Bilteemasta ostamassa 2 lukkopihti suorilla leuoilla,todella hyvä ostos. Ite otin puskurin irti oli tilaa hyin toimia, tosin ei ollu lampun pesureita.
ps. noi pihdit n. 6e/kpl.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #10 : 10.09.2014, 08:35:05 »
ps. noi pihdit n. 6e/kpl.
ota siitä poltin putken päästä se 5mm pois, mitä suosittelevat, en huomannu lämmitystehoon suurempaa eroa. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #11 : 10.09.2014, 18:46:59 »
No niin,
Hyvin lähti pihalle alakautta. Nyt on pata pesussa. Polttimen putkea lyhensin 5 mm ja liekintunnistimen reikää suurensin millin. Toivattavasti olin ensimmäinen lyhentäjä. Autokin taas ajokunnossa. Olipa helppoa tuo purkaminen, kun oli lukenut ohjeet jo etukäteen  :)

Lämmittimen lämmönvaihdin oli noeton, vain hiukan pölyinen ja pohjakin vielä kupera sisälle päin. Nokea oli sitä vastoin hiukan turbulaattorin kaulalla ja siinä päädyssä, missä on liekintunnistin. Liekintunnistimelle oli vain millinen reikä jäljellä. Liekin tunnistimen silmä oli kuitenkin puhdas ja turbulaattori mielestäni ehjä ja hyvä eikä puhaltimen moottorikaan kurissut, kun sitä paineilmalla pyörittelin. Polttoainetta ei ollut missään. Vesipumpun kunnosta vaan vielä ei mitään käsitystä.

Hehkutulppa oli mykkä. Ei lämmennyt 12 V:lla ja resistanssi yleismittarilla mitattuna ääretön. Olisiko hehkuttanut tarpeettoman kauan tuon liekintunnistimen pienen valoreiän vuoksi ja polttanut hehkun.

Hehkun näkyisi saavan mm. Skandixilta, 49 €.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/ignition/spark-glow-plugs/glow-plug-auxiliary-heating/1024839/

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #12 : 12.09.2014, 19:30:09 »
Kokeilin asentaa tuohon tulppaan tavallisen puikkomallisen hehkun, joka löytyikin sopivasti tallin laatikosta. Eli tyhjensin sen alkuperäisen viallisen tulpan kidukset ja jenkasin kantaan 12x1,25 kierteen uutta hehkua varten. Näitä saa noin 5€/kpl. Alkuperäisen rei'itetty peltitötsä jäi paikoilleen ja uuden hehkun kärki tuli sen sisään. Syvyyttä voi vielä sopivasti säätää tötsän sisässä kun pyöritti uutta hehkua.

Onneksi sain kokeiltua tämän irrallaan auton alla. Piuha juuri ja juuri ylettyi pistokkeeseen. Aparaatti vettä täytteen ja pullon korkit päihin. Tulpan juuri kuumeni, pitkään yritti kolmeen kertaan ja nätisti hurisi mutta ei lupaustakaan syttymisestä.  :'(

Sitä hehkun peltitötsää ei varmaan kannata poistaa, sillä muuten siihen jäisi aika ammottava rako pienen hehkun kärjen ympärille.

Tokko kukaan ole saanut muuta kuin alkuperäisen näköistä hehkutulppaa näissä toimimaan? Ehkä sittenkin olisi kannattanut vaihtaa siihen vialliseen hehkuun uusi lanka.

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #13 : 20.09.2014, 21:50:38 »
Scandixin paketti tuli. Toimituskulu ei ole ihan halvimmasta päästä mutta toimitus oli nopea ja paketti oli ilmestynyt ovelle kun joulupukin tuomana. Scandixin myymä tulppa oli myös Berun tekemä ja selvästi samasta sorvista tipahtanut eli aivan identtinen alkuperäisen kanssa. Vain "Ardic" teksti puuttui tulpan kannasta. Ei muuta kuin uusi hehku paikalleen. Ensimmäisellä yrityksellä puklautti nesteet paisarista, kun ilmeisesti pumpussa oli vielä ilmakupla. Nyt se sitten pöhisee.

Itselläni tuo pakoputki tuli puhaltamaan alaviistoon suunnilleen sen apurungon kiinnityspultin suuntaan, johon Ardicin kiinnikerauta kiinnittyy. Ajan hammas oli syönyt alkuperäisen pakoputken pois ja laitoin kokonaan uuden kurkkuputken metritavarasta. Päättelin, että lämmittimen pohjan korkeudella oleva hilustin olisi pakoputken päätekapple, ainakin se oli samanlainen kuin ilman sisäänottoputken päässä. Oikea suuntako on puhaltaa Ardicin pakokaasut auton alle ?

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainetoimisen lämmittimen hehkutulppa, CEM-5F46
« Vastaus #14 : 15.10.2014, 23:49:45 »
Onkohan kuinka normaalia että tuo Ardicci lähtee käyntiin näin ihan nollakelilläkin heti kun vauhti hidastuu, vaikka lämpömittarin neula on ihan pystyssä.  :idiot2: Pyöri tänään pitkän ajon (yli 100 km) jälkeen, kun koneen pihassa sammutin mutta ei käy, jos pysäyttää reippaasta ajosta ja kuuntelee. Lähtee tyhjäkäynnillä muutaman minuutin kuluttua käyntiin (kun lämmityslaite on toiminnassa) vaikka ei ole edes pakkasta. Minulla on siinä siis se automatiikka edelleen olemassa. Mitään lämpötilarajoja ei taida voida mistään säätää ?

Moottorin termostaatti ei mielestäni vuoda. Ylävesiletku lämpenee vasta sitten, kun kone on kuuma ja neula pystyssä eikä heti silloinkaan. Lämpötilaa en tosin tiedä mutta se auton oman lämpömittarin naula on ja pysyy tarkasti pystyssä ajossa, jopa mielluummin yli kuin alle keskimerkin. Jos termostaatti vuotaisi, ylävesiletku alkaisi ymmärtääkseni lämmetä sitä mukaa kuin konekkin.

Keulan nyt ainakin voisi kai tukkia. Kovin vaan pelkää tuo kone vilustumista vai onkohan jossakin jokin oikein vialla ? 2004 2.4 D:stä on siis kyse.


 

Kulkukoira  Proturbo