Race.fi  Puotilan autokorjaamo

v70 savutusdiagnoosi

  • 11 Vastauksia
  • 6065 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Marjamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
v70 savutusdiagnoosi
« : 25.08.2014, 16:25:48 »
Moro!

Volvo v70 2,0t vm.97 n.283tkm

Kaipaisin mielipiteitä ja vinkkejä vikakohteiden poissulkemiseen.

Auto alkanut oirehtia voimakkaalla sinisellä savutuksella. Aikaisemmin, noin vuosi sitten ilmeni pelkästään käynnistyksen yhteydessä sininen hattara joka hälveni hetken kuluttua. Tällä hetkellä sinistä savua ilmenee käynnistyksen yhteydessä, hälvenee kyllä pian varsinkin kylmällä koneella savun ollessa vaalean harmaata melko pitkään. Lämmettyään normaalilämpöön tyhjäkäynnillä alkaa alle minuutin sinistä usvaa leijua auton perässä niin että ahistaa! Savu hälvenee kun lähtee liikkeelle ja kaasuttelee reippaasti. Ajossa savua ei tule/huomaa, mutta paikallaan sininen töpsötys alkaa hyvin pian.

Takapuskuri ei öljyynny, mutta moottori on takaosastaan öljyinen samoin turbon alla tippoja. Öljyä kuluu varsin reippaaseen tahtiin, reilun 2000km pääsee uusilla öljyillä ennen alamerkkiin vajumista. Hyttiin tulee öljynkatkua ja venttiilikannen päällä on öljyä. Huohotinjärjestelmä puhdistettu pari vuotta sitten ja huohotinletkuja ja stefoja yläpäähän uusittu.

Jäähdytinnestettäkin hukkuu jonkunverran ja tuoksuu toisinaan moottoritilassa. Paisuntasäiliön korkissa huomasin juuri halkeaman ja vaihdoin paremman käytetyn tilalle. Ei mielestäni tee normaalia suurempaa painetta järjestelmään.

Sytytystulpat väriltään vaalean harmaat, puristukset vielä normirajoissa.

Venttiilivarren kumit lie hyvin selvä remonttikohde. Erästä asentajaa jututettuani epäili kuitenkin ennemmin turboa. Nesteen vajuminen/vaaleat tulpat mahdollinen kannentiiviste. Epäilynä itsellä myös tuo huohotinjärjestelmä.

Voihan toki olla että autoni on monivikainen yksilö vaatien kaikkien em. epäilyjen remontoinnin, mutta kuinka poissulkea vikalistaa? Jos nuo kaikki tekee miettimättä niin taitaa 4000€ olla vähän remonttirahaa. Suomenkielisillä sivuilla vähän mainintoja savuttavista volvoista, kirjoitelkaapa mielipiteitä!

t. Janne

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1500
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #1 : 26.08.2014, 21:52:17 »
Kannattaa se turbo tarkistaa/tarkistuttaa, ja sitten venttiilivarren kumit vaihtoon. Tulppien vaaleasta väristä en huolehtisi ennen kuin alkavat olla valkoiset, ruiskuvehkeet toimii sen verran laihoilla seoksilla tehtaan jäljiltä.
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #2 : 27.08.2014, 08:36:39 »
Savutukseen en osaa sanoa enempää mitä edellä mainittiin. Tohon öljyyn moottorina takana ja turpon alla, vaihda turbon paluuputken tiivisteet. Eli se mikä on turbos kiinni ja toinen pää lohkossa. Lohkon päähän O-rengas ja tirpon päähän missä on kaksi pultin reikää sekä putken reikä.

Poissa Marjamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #3 : 14.12.2014, 19:08:26 »
Eipä ole aika korjannut tätäkään yksilöä...

Muutamia pikkuremontteja ja havaintoja tehtynä:

Vaihdoin kaikki alipaineletkut, jotka turboon ja imusarjaan kiinnittyvät. Ainakin turbolle menevä hukkaportin kellon letku ja turbiinikoteloon alas kiinnittyvä letku olivat murtuneet poikki. Lisäksi by-pass venttiilin kalvo tuntuu olevan puhki, koska letkuun puhaltaessa kuului suhina/kurlutusta turbon suunnalta eikä vastapainetta tuntunut. Tämä ainakin selittäisi onnettoman alaväännön mooottorissa. Mutta savutukseen tuolla remontilla ei ollut vaikutusta. Huomiona että turbo oli todella öljyinen -> lähtee ensi viikolla Suonenjoelle huoltoon. Toki jos jollakulla huollettu tai takuuvarma ehjä turbo mitsubishi TD04HL-13G myynnissä niin tarjotkaa, numero alla!!

Venttiilikannen päällinen lainehti öljyä, ilmeisesti täyttökorkin tiiviste kovettunut ja huohottimen putki huonosti kiinni paikassaan. Korkin tiivisteen "elvytin"  AT 205 Re-seal -aineella ja ainakin toistaiseksi tihkuminen vähentynyt.

Mitä kaikkia tiivisteitä (alkuperäiset osanumerot?) remonttiin varattava? Turbon ja pakosarjan välistä tiivistettä ei kuulemma saa Suonenjoelta. Ainakin nuo ESE:n mainitsemat  o-renkaat vaihdan.

Janne
040 5847095

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #4 : 15.12.2014, 15:42:17 »
Omat veikkaukset:
-Juurikin tuo turbon öljynpaluuputken o-rengas vuotaa joka sotkee todella hyvin koneen takaosan.
-Venttiilikopan päällä oleva öljy voi olla öljykorkin tiivisteestä tai se muovinen venakopan päälle tuleva kuminen huohotinputki on halki.
-Turbo varmaan remonttia vailla ja tihkuu sen takia itsensä öljyyn. Jos tuo bypass on ollut pelistä pois niin se todellakin selittää huonon alaväännön ja ahdin menee todellä nopeasti väljäksi
-Tuohon jäähdytysnestevuotoon veikkaisin itse ahtimen vesikiertoletkuja. Kaikissa purkamissani nuo ovat olleet turvonneita ja yleensä tihkuneet. Juurikin aiheuttaa pientä nestekatoa ja hajua. Ainakin tuo ahtimen alempi vesiletku kannattaa hakea siniseltä koska letkussa on erikokoiset päät ja näistä yleensä vuotaa. Ylempi vesiletku on ihan perus (10mm?) suora letkun pätkä.
-Tarkasta vielä se huohotus... Itellä ollu tukossa tuo ahtimen ja ilmanputsarin välissä olevassa putkessa oleva haara, jossa on lämmitysvastus (sähköliitin).
Ei riitä, että paineilmalla puhaltaa vaan joutuu esim. meisselillä raaputtamaan karstan pois (muista myös rassata se pikkuhaara auki)

Ota tuo ilmanputsarilta turbolle tuleva imuputki pois ja ota turbon akselista kiinni kärkipihdeillä ja kokeile päittäisvälys (akseli saa käytännössä heilua sivuttain melko paljonkin, mutta päittäisvälystä saa olla muistaakseni max. 0,10mm? Jos ahtimessa tuntuu helvetisti päittäisvälystä nii se monesti on jo entinen, koska se syö "männänrenkaiden" rengasurat väljiksi. Toki ylikokomännänrenkaitakin on vaan helpompi etsiä toinen ahdin rempattavaksi jos akseli on ottanut kipeää.

Mulla löytyy kuvia aika laajasti noista vikakohteista niin laita yv.llä sähköpostiosoite jos tarttet
« Viimeksi muokattu: 15.12.2014, 15:45:00 kirjoittanut Paskakuski »

Poissa Marjamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #5 : 24.12.2014, 00:50:44 »
Turbo kävi huollossa Suonenjoella JK Professional Motorilla, oli kyllä kiitettävää asiakaspalvelua ja nopeaa kaikenlisäksi!!

Imupuolen siipi meni uusiksi, oli kuulemma sorvautunut kulmistaan. Erittäin karstoittunut oli pakosiipi. Muutoin piisasi puhdistus ja laakerointi uusilla tiivisteillä.

Vika ei kuitenkaan ollut kaikkineen turbossa, sama kitku leijuu auton perässä tyhjäkäynnillä. Savutus ehkä hieman väheni mutta silti siniharmaata puksuttaa. Vedot kyllä selvästi parani.

Turbon paluu/syöttöpuolen tiivisteet eivät olleet vuotaneet aikaisemmin, sen verran sain kurkittua peilin avulla lohkon taakse.

Pakosarjaa en aikataulusyistä voinut irroittaa, mutta kolmiosaisen liitosreiän ylimmän kolmanneksen kanava oli selvästi valkoisen karstan peitossa!? Ilmeisesti siis ykköspytyn kanava? Muut kaksi kanavaa mustassa noessa. Turbolta katille lähtevä putki myös tavanomaisen mustan karstan peitossa. Puhaltaako siis ykköspytyn ohi öljyä? Puristukset oli muistaakseni 12 bar luokkaa kun kesällä mitattiin, olisko kolmosessa ollut ainoana huonompi 11,6 tms.

Lyhyen ajelun jälkeen jouduin uusimaan öljynlauhduttimelle tulevan toisen putken. Samalla kurkin alta turbolle ja näkyi öljytippa imupesän alla. Eli yhä jostakin vuotaa. Olisiko nyt muita mahdollisuuksia kuin huohotinjärjestelmä, venttiilivarren kumit, juuttuneet öljyrenkaat? Huohotinjärjestelmä huollettu aikaisemmin, imusarjan alle en sitä pönttöä uusinut vaan liotin vanhan puhtaaksi. Eikä näkyvästi tuksuta öljytikun reiästä. Oliko järjestelmässä vielä jokin venttiili/anturi joka voisi vaikuttaa savuamiseen? Sen huohotinjärjestelmän lämmitysvastuksen olen käyttänyt irti pari kertaa vuodessa ja kolme reikää on mistä näkyy läpi, eli auki on.

Pakkasnesteen katoamiseen löytyi(valitettavasti ja onneksi) muu syy kuin kansi/lohko. Pari vuotta vanha syyläri näyttää tiputtavan päätykappaleen välistä... Onko ne Hella/Behr tuotteet näin huonoja???

Joulun ajan olkoon kottero tallissa, sai sentään ehjän turbon, jakopään hilut, vesipumpun, uudet pakkasnesteet, uudet öljyt ja suodattimen... minä likaiset kynnenaluset! Sellaista elämä vanhan auton kanssa on.

Kommentoikaa jos mielipiteitä piisaa, kiitos kaikista tähänasti saaduista!

Hyvää joulua!

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #6 : 24.12.2014, 12:40:31 »
Vois olla nuo venavarrenkumit vaihdon tarpeessa. Nuo varmaan pystyy vaihtamaan kantta irroittamattaki ku paineistaa sylinterin. Tosin näissähän on "ominaisuus" se, että vuotavat venttiilivarrenkumit karsoittavat venttiilivarren/lautasen. Karsta jossain vaiheessa irtoaa ja menee venttiililautasen/istukan väliin -> pakoventtiilistä puuttuu palanen. Itse ostin tuo oman -96 850 T5 263tkm ajettuna venttiilivikaisena ja  siinä oli juurikin käynyt noin. Jos rupeat haulla lueskelemaan niin nitä venttiilivaurioita on tapahtunut paljon. Itsellä oli rempattu kansi hyllyssä niin 85€ tuli paikallisessa varaosaliikkeesä maksamaan reinzin kansipahvi, elringin tekemät kansipultit, imusarjan- ja pakosarjantiivisteet. Nuo vernavarrenkumit maksaa ehkä 30€ tuon päälle. Muistaakseni reinzin yläpääntiivistesarjaa saa n. 150€ hintaan ja noissa tiivisteissä ei kannata sortua mihinkään edullisempaan skeidaan mm: FAI. Käytät elringiä tai reinzia nii ei ikinä jää kiinni noista :) Jos tuota kantta on tarkoitus rueta roplaamaan nii mulla löytyy kuvia kyseistä rempasta.

Toinen juttu, on tuo ahtimen kompurapesän öljyisyys. Se vanha ahdin on vuotavana kuljettanut tuota öljyä kaikkiin ahtoputkiin ja välijäähdyttimeen. Tuota öljyä tulee luultavasti pitkäänkin varsinki jos et välijäähdytintä huuhtele. Itse otin sen syylärin alle tulevan "pohjamuovin" pois ja porasin alimpaan kohtaan muistaakseni 2mm reiän. Ei vaikuta mihinkään muuhun kuin, että öljy/mahdollinen kondenssivesi pääsee ahtojärjestelmästä pois. Sitäpaiitsi ahtoputkistossa on normaalistikkin jonkun verran öljyä, joten sitä ei tarvitse pelätä. Nyt vaan tuo reikä coolerin pohjaan ja kenno lämpiämään jollakin. :)

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #7 : 24.12.2014, 14:06:02 »
muistaakseni ei voi vaihdella tulppien reist..vaan yläkerta auki... :(

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #8 : 24.12.2014, 17:15:30 »
Joo vaan ite sylinterikantta ei välttämättä tarvitse nostaa pois...  Viisaampi kyllä ottaa koko aparaatti irti, eikä loppuunsa mikään mahdoton homma ole jos esim. pakosarjan mutterit lähtee sovinnolla irti.

Poissa Marjamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #9 : 19.02.2015, 23:59:34 »
Tämä oireilu lienee taputeltu tältä erää...

Venttiilivarren kumien vaihdossa kävi ilmi ettei yhdessäkään pytyssä pysy paineilma. Vuoto alko välittömästi ja kohde oli öljypohjassa, kuuntelin mittatikun reiästä!! No kannen irroitus ohjelmaan ja yksi kannen pultti poikki!!! Sen verran tutkin että pytyissä näky vielä hoonin jäljet eikä sylinteriputken yläpäässä tuntunut minkäänlaista pykälää. Huomenna mäntien irroitus ja kannen purku/tutkinta.

Kuinkas tuo katkennut kannen pultti kaivetaan esille? Katkesi n. 4cm lohkon tasopinnan alapuolelta suunnilleen siitä mistä kierre lohkossa alkaa, ykköspytyn kohdalta pakosarjan puolelta! Eli kolmen sentin pätkä on kierteessä kiinni. Liekö syy sitten siinä että oli valuttanut öljyä pultin reikään ja palanut kiinni? Ykköspytyn pakoaukko oli kaikista paksuimmassa karstassa ja tahmassa.


Poissa Marjamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #10 : 07.03.2015, 15:44:27 »
Aika pitää Projektin päätöspuheet!  :)

Mitä siis tämä pieni pikahuolto piti sisällään:

Kansi kävi koneistamolla: oikaisu ja venttiilien koneistus ja säätö, venttiilivarren kumit uusiksi, 8kpl hydr.nostimia uusiksi

Männät hyppäs pöydälle: puhdistus ja uudet renkaat paikoilleen. Sylinterit hyväkuntoiset, ei pykälää eikä pahannäköistä kulumaa.

Kiertokangen laakerit oli myös tiensä päässä, onneksi tuli avattua.

Katkennut kannenpultti ei irronnut muuten kun hitsaamalla: 14mm hydr.putkea reikään pultin päätä vasten ja 46.00 puikolla saumaa putken sisään. Kolmannella yrityksellä onnistu ja lähti nitkutellen käsin kääntäen irti. Pakosarjan mutteri oli ollut löysällä ykkösen kohdalta ja valuttanut männän ohi tulleen öljyn pakosarjan raosta kannen väliin ja sinne kannenpultin juuren oli muodostunut mielenkiintoinen sotku ja tahma! Tämä liimaus ilmeisesti aiheutti pultin katkeamisen.

Lisäksi kaikki uudet sytytyspuolen roippeet, moottorin tukikumeja, jakohihnan hydr.kiristin (onneksi tuli tutkittua sekin uudestaan) ja läjä uusia tiivisteitä sinne ja tänne.

Alkuun oli meininki että äkkiä pikkusen roplaan ja perheauto taas tielle. Kaikkineen noin kolmen viikon työt, joka päivä tein jotakin ja joskus aamusta iltaan. Ihmeesti viisihenkinen perhe pärjäs kahden hengen lava-autolla ja naapurien kimppakyydeillä. Ensinmmäisen viikon jälkeen luovuin pikahuoltoajatuksesta ja siirsin ajatuksissa projektihommaksi! Katkenneita pinnapultteja siunaantu pakosarjan ja turbon väliin melkolailla vaikka pari kuukautta aiemmin kaikki oli auki ja putsattu.

Ensimmäiset kilometrit on nyt takana ja vielä tuntus toimivan. Syylärin vaihtoon asennoiduttava joku päivä, noin 3,5 vuotta vanha hella/behr tihisee päädystään niin että pieni lätäkkö muodostuu nopeasti. Maahantuojan edustaja oli niin höveli että lupas myydä uuden! >:( Uskaltaako kokeilla muun merkkisiä syyläreitä?

Kiitokset kaikille mielipiteitä ja ohjeita jakaneille.

- Janne

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1097
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 savutusdiagnoosi
« Vastaus #11 : 07.03.2015, 19:54:06 »
Talouden kilometritehtaassa on Nissens kenno ja toistaiseksi on pysynyt nesteet sisällä. ( syylarin osalta, muualta tuo tihkuu tasaisin väliajoin, tdi kylläkin)
Toi tihkuminenhan  voi olla perua vaikka piilevästä kansipahviviasta? Nythän sekin lienee hoidossa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

 

Futurez  Kulkukoira