Samppasport  Futurez

T8/T6 hybridin kulutus

  • 6 Vastauksia
  • 1082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Imot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
T8/T6 hybridin kulutus
« : 08.06.2020, 11:54:52 »
Kaikilla on varmaan tiedossa, että näillä hybrideillä ei "ihan" päästä valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin :D. Mutta jos oikein yrittää, niin pääseehän näillä toki aika kohtuullisiin arvoihin. Lyhyitä matkoja kesäkeleillä pystyy ajelemaan täysin sähköisesti, mutta pidemmällä matkalla sähkö loppuu varsin nopeasti kesken. Jos asettaa naviin määränpään, koittaa auto optimoida poltto- ja sähkömoottorin käyttöä matkan eri vaiheisiin. Käytännössä olen kuitenkin todennut, että käsisäädöllä pystyy alittamaan helposti auton oman optimoinnin tuloksen. Ja eihän sitä matkalla usein ole paljon muutakaan tekemistä kuin säätää... Käsisäädöllä tarkoitan, että ajotilaksi valitaan Pure ja tarpeen mukaan laitetaan keskinäytöstä päälle sähkön säästö myöhempää ajankohtaa varten.

Kysymykseni liittyy tuohon matka-ajon optimointiin. Oma oletukseni on, että kun tasainen nopeus on 80-100 km/h, on polttomoottorin käyttö järkevämpää kuin sähkömoottorin. Alle 80 km/h kannattaisi sitten mennä sähköllä, yli 100 km/h aina polttomoottorilla koska sähköä kuluu suhteessa matkaan järjettömästi (kuten myös bensaa). Olenko ihan hakoteillä? Onko muilla ollut samanlaista harrastuneisuutta ja kokemuksia sähkön/bensan kulutuksesta eri nopeuksilla?

Matkamittarin nollauksen jälkeen mulla on nyt tullut pääosin 200 km:n siivuja matka-ajoa yhteensä 2200 km ja keskikulutus on ollut 5,1 l/100 km.
V60 T8 Inscription '20

Poissa Häätäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #1 : 08.06.2020, 12:23:39 »
Pidemmällä matkalla olen käyttänyt navia, jolloin auto saa itse päättää sänkön ja bensan välillä. Mielestäni pelaa yllättävän hyvin! Kulutukset on T8:lla viime aikoina pyörineet tankkauksissa 3-6l/100km välillä ja joka tankillisella on ollut matka-ajoa vähintään 400km, josta 200km "tyhjällä" akulla.

Paikalla tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #2 : 08.06.2020, 13:39:05 »
OP:n kanssa aika samoilla linjoilla. Navia ei ole tullut yhden kokeilun jälkeen käytettyä, koska
- se ei osaa meille kotiin
- useimmiten tulee ajettua A-B-A, eikä jaksa näppäillä montaa määränpäätä
Viime aikoina olen vähän kokeillut myös charge-moodin käyttöä maanteillä, ja pikaisesti vaikuttaa siltä, että silläkin voi säästää pelkkään holdin käyttöön verrattuna - onko muilla minkälaisia havaintoja tästä?
V90 T8 Business Inscription MY20

Poissa Imot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #3 : 08.06.2020, 13:57:12 »
Täytyykin koittaa tuota chargea.
V60 T8 Inscription '20

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7334
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #4 : 08.06.2020, 15:24:40 »
Viime aikoina olen vähän kokeillut myös charge-moodin käyttöä maanteillä, ja pikaisesti vaikuttaa siltä, että silläkin voi säästää pelkkään holdin käyttöön verrattuna - onko muilla minkälaisia havaintoja tästä?

Minäkin olen ollut havaitsevinani että charge-sähköllä-charge-sähköllä -sykli tuottaa alemman bensankulutuksen pitkällä matkalla. Tieteellistä dataa ei ole.

Oma oletukseni on, että kun tasainen nopeus on 80-100 km/h, on polttomoottorin käyttö järkevämpää kuin sähkömoottorin. Alle 80 km/h kannattaisi sitten mennä sähköllä, yli 100 km/h aina polttomoottorilla koska sähköä kuluu suhteessa matkaan järjettömästi (kuten myös bensaa). Olenko ihan hakoteillä? Onko muilla ollut samanlaista harrastuneisuutta ja kokemuksia sähkön/bensan kulutuksesta eri nopeuksilla?

Bensalla ajamisen kulutushan on pienimmillään maantieajossa, joten jos bensalla joutuu ajamaan, sitä kannattaa käyttää nimenomaan korkeimmissa vauhdeissa mitä matkalla on, ja käyttää sähkö hitaaseen/pysähtelevään ajoon (taajamat). Optimaalisinta on lähteä täydellä akulla ja saapua perille tyhjällä. Se että missä kohti vaihtaa bensalle tai loppumatkan takaisin sähkölle on sitten optimointikysymys niin että sähkö juuri ja juuri riittää perille ja bensalla tulee ajettua se nopein osuus.
745 B230F -89, 765 B280 -85, XC90 T8 -17

Poissa volvoandy

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #5 : 14.08.2020, 01:11:49 »
Onko kuinka moni päässyt T6 tai T8 pluginilla matka-ajossa alle 9 tai 8 litran vai meneekö jopa vähemmällä? Eniten kiinnostaisi XC60 T8 ja varsinkin V90 T8...? Jos ajaa vaikka 25000 km vuodessa ja on sekalaista ajoa, niin kumpi on kannattavampi : D4 dieseli vaiko T6 tai T8 hybridi? Jotain laskin http://diesel-laskuri.net/ ja bensa kyllä vei aina voiton 200-300e kuluvoitolla dieseliin nähden... Mutta se kuuluisa väliraha  :'(
Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. 2017 119 tkm https://www.spritmonitor.de/en/detail/1068522.html
Exät 2 BMW X3 F25 3ltr+E61 520, 1 Opel ja 5 Pösöä...

Poissa MY18

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #6 : 16.08.2020, 19:49:11 »
XC90 T8. Matka-ajossa aika lailla 7-8l/100km riippuen onko keskinopeus lähempänä 90 vai 100km/h (ja kuinka paljon ohittelee rekkoja). Nopeus vaikuttaa myös siinä mielessä paljon, että vaikka olisi Hold-mode päällä, niin voi mennä lievässäkin alamäessä pitkäänkin sähköllä jos nopeus on alle 90km/h, mutta jos on 110 mittarissa, niin bensakone on päällä koko ajan aivan jyrkimpiä alamäkiä pois lukien. Diesel on varmasti parempi jos ei tule paljoa kaupunkiajoa. Itsellä keskikulutus on noin 5l/100km kesällä ja 7l/100km talvella, kun kaupunkiajoa tulee vähintään puolet kokonaisajoista (noin 30 000km vuodessa). 

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo