Ateho  Elekma

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 1884 Vastauksia
  • 303426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6095
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1200 : 22.01.2017, 09:57:11 »
VOLVO XC90 T8 Twin Engine AWD (2015-)
http://www.defa.com/file/ac05aea13364/412773.pdf

Kappas. Tuo voiskin olla hyvä. Vaikka ei pitäs tarvita, mutta mieluummin lämmittää sähköllä kuin lörsällä...
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Kesämiitti Kemora 17.8.

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1201 : 22.01.2017, 11:44:12 »
Kappas. Tuo voiskin olla hyvä. Vaikka ei pitäs tarvita, mutta mieluummin lämmittää sähköllä kuin lörsällä...

Samaa mieltä, mutta tuo ohje ei nyt T8:n ohjeen osalta kerro mistä sähkö tulee ja miten vastusta ohjataan. Edelleen tuntuisi oudolta, että auton pitäisi olla kahden piuhan varassa parkissa.. Pitää ruveta selvittämään tätä tarkemmin.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10004
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1202 : 22.01.2017, 12:43:04 »
Samaa mieltä, mutta tuo ohje ei nyt T8:n ohjeen osalta kerro mistä sähkö tulee ja miten vastusta ohjataan. Edelleen tuntuisi oudolta, että auton pitäisi olla kahden piuhan varassa parkissa.. Pitää ruveta selvittämään tätä tarkemmin.
Taitaa olla että vaatii kaksi töpseliä. Tästä hybiridistä en tiedä, mutta bensa drive-e koneissa on vakiona sähkövastus lämmityslaitteen kanavissa. Mutta jos auton ottaa tehdas webastolla niin nuo vastukset otetaan pois. Onko näissä sähkövehkeissä kuitenkin molemmat?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1203 : 22.01.2017, 14:04:23 »
Kun aiemmin foorumilla kysyin, niin vastaus oli, että autossa on joko vastukset tai webasto...

« Viimeksi muokattu: 22.01.2017, 14:06:58 kirjoittanut D5GT »


V70 D5A -09

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10004
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1204 : 22.01.2017, 14:05:30 »
Kun aiemmin foorumilla kysyin, niin vastaus ole, että autossa on joko vastukset tai webasto...
Jos oikein ymmärtänyt niin hybrideissä on aina vakiona webasto. Eli vastusta ei olisi silloin koskaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1205 : 22.01.2017, 14:08:43 »
Niin, Suomessa. Lämpimämmissä maissa vastukset.


V70 D5A -09

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1206 : 22.01.2017, 14:19:51 »
Jos oikein ymmärtänyt niin hybrideissä on aina vakiona webasto. Eli vastusta ei olisi silloin koskaan.

Tehtaalta lähtiessä kyllä näin, mutta absoluuttisesti "koskaan" ei nyt pidä paikkaansa. Jos lukaiset linkkaamani Defan ohjeen, niin ei siinä poisteta ymmärtääkseni mitään olemassa olevaa vastusta. Defan letkulämppärin mukana tulee näemmä myös kierrätyspumppu ja ilmeisesti jonkinlainen ohjausboxi. Sähkökytkennöistä tuo linkkaamani ohje ei kuitenkaan kerro jostain syystä mitään. Enkä vielä löytänyt muutakaan ohjetta. Pitää vielä tutkia mitä esim Calix tarjoaa.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10004
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1207 : 22.01.2017, 14:34:14 »
Tehtaalta lähtiessä kyllä näin, mutta absoluuttisesti "koskaan" ei nyt pidä paikkaansa. Jos lukaiset linkkaamani Defan ohjeen, niin ei siinä poisteta ymmärtääkseni mitään olemassa olevaa vastusta. Defan letkulämppärin mukana tulee näemmä myös kierrätyspumppu ja ilmeisesti jonkinlainen ohjausboxi. Sähkökytkennöistä tuo linkkaamani ohje ei kuitenkaan kerro jostain syystä mitään. Enkä vielä löytänyt muutakaan ohjetta. Pitää vielä tutkia mitä esim Calix tarjoaa.
Siis se vastus ei ole vesitilassa vaan jos oikein ymmärtänyt niin ilmaputkistoissa jossa sillä lämmitetään sisään tulevaa ilmaa. Näin ainakin on muilla merkeillä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1208 : 22.01.2017, 14:44:14 »
Siis se vastus ei ole vesitilassa vaan jos oikein ymmärtänyt niin ilmaputkistoissa jossa sillä lämmitetään sisään tulevaa ilmaa. Näin ainakin on muilla merkeillä.

Juu kyllä. Mutta siis Ainakin Defa tarjoaa ratkaisua, että olisi sekä pa-lämmitin (tehtaalta) että sähkölämmitin (jälkiasennettava Defa). Ilmeisesti kaikissa versioissa kuitenkin kabiinia lämmitetään myös. Mutta siis millähän se tehdään.. pitää varmaan kohta lukea se auton manuaali.. ;) Joku toisella foorumilla (en muista millä niistä) luettelin pitkän listan lämmittimiä, joita T8 versio sisältää.

En sitten tiedä onko tuolle letkulämppärille oikeasti tilausta jos Volvo on nämä miettinyt valmiiksi. Periaatteessa vaan olen sitä mieltä, että jos sähköllä voisi lämmittää niin mieluummin sillä aina kun mahdollista, kuten TOK tuossa aiemmin tokaisi. Mutta että eri kaapelilla.. höh.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10004
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1209 : 22.01.2017, 14:50:38 »
Juu kyllä. Mutta siis Ainakin Defa tarjoaa ratkaisua, että olisi sekä pa-lämmitin (tehtaalta) että sähkölämmitin (jälkiasennettava Defa). Ilmeisesti kaikissa versioissa kuitenkin kabiinia lämmitetään myös. Mutta siis millähän se tehdään.. pitää varmaan kohta lukea se auton manuaali.. ;) Joku toisella foorumilla (en muista millä niistä) luettelin pitkän listan lämmittimiä, joita T8 versio sisältää.

En sitten tiedä onko tuolle letkulämppärille oikeasti tilausta jos Volvo on nämä miettinyt valmiiksi. Periaatteessa vaan olen sitä mieltä, että jos sähköllä voisi lämmittää niin mieluummin sillä aina kun mahdollista, kuten TOK tuossa aiemmin tokaisi. Mutta että eri kaapelilla.. höh.
Letkulämmitin ei ole hyvä lämmittämään sisätiloja. Defan ratkaisuissa on aina se jalkatilaan tuleva lämmitin. Paras olisi jos auto osaisi itse hyödyntää latauksessa ollessa omaa sähkölämmitintä. Ja jos vielä lämmitäisi auton moottorinkin. Kaikki tämä vielä sillä yhdellä töpselilä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 373
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1210 : 22.01.2017, 15:17:15 »
Defan letkulämppärin mukana tulee näemmä myös kierrätyspumppu ja ilmeisesti jonkinlainen ohjausboxi.

Ko ohjausboxi on 220v -> 12v muutaja, kiertovesipumppua varten.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1211 : 22.01.2017, 15:38:42 »
Ko ohjausboxi on 220v -> 12v muutaja, kiertovesipumppua varten.

Näin arvelinkin, ja ilmeisesti autoon ei tuo syöttöpuoli (220v) mitenkään integroidu. Ainakin Defan sivulla on komponenttilistalla "normaalit" kaapelit. Damn jos näin :(
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa TPK1980

  • Pyykkääjä
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: -4019
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1212 : 22.01.2017, 17:10:35 »
. Ja jos vielä lämmitäisi auton moottorinkin. Kaikki tämä vielä sillä yhdellä töpselilä.
Miksi se moottori pitäisi lämmittää?
Jos ajettu matka on lyhyt että selviää sähköllä niin turhaa energian hukkaa lämmittää moottoria.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1213 : 22.01.2017, 17:15:30 »
Sen takia, kun se käynnistyy kylmällä lämmetäkseen käyttölämpötilaan...


V70 D5A -09

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1214 : 22.01.2017, 17:20:50 »
Miksi se moottori pitäisi lämmittää?
Jos ajettu matka on lyhyt että selviää sähköllä niin turhaa energian hukkaa lämmittää moottoria.

Jos matka on lyhyt, asia onkin suunnilleen kuten kirjoitat. Mutta ajatellaan tilanne, että - syystä tai toisesta, painat kaasua rivakammin tai akku kuitenkin hyytyy - ja polttomoottoria tarvitaan. Jos sattuu olemaan pakkanen tai jopa kova pakkanen, voi olla kyseenalaista kun polttomoottori moottoritien rampilla kiskaistuu täysin kylmänä käyntiin ja sieltä vielä otetaan tehoakin saman tien ulos. Tämän johdosta ymmärtääkseni T8 helposti pakkaskeleillä käyttää joitain minuutteja polttomoottiria, vaikka ajo tapautuisikin sähkömoodissa. Kuulemma "webaston" käyttö ennen lähtöä estää tämän, ja samaa ideaa hakisin sillä, vaikkapa Defan, letkuvastuksella. Omaa kokemusta ei vielä ole, mutta näin isot pojat toisaalla kirjoittavat.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

 

Futurez  Proturbo