Saabeja on ollut..Ja onnistuin tietysti löytämään sen naisenkin, jonka isä on päälle 40v ropannut pelkästään Saabeja omalla pajallaan

9-3 2.0t vm. -02 10tkm-110tkm
Huonoin autoni, mutta silti aika mukava toimiessaan. Koko 100tkm ajan, jonka auto itselläni oli, jäähdytysnesteet vuotivat, välillä syynä oli vesipumppu, pari kertaa meni kannentiiviste jne. Onneksi autossa oli takuu voimassa, sen verran onneton peli, että piti hankkiutua eroon takuun loppuessa. Tulipahan ainakin koeajettu melkoinen määrä autoja, kun sai toistuvien ongelmien takia huollosta ilmaista sijaisautoa.. Hirveä rengasmeteli, ei 140kmh vauhdissa enää radion teho riittänyt. Alusta oli todella löysä, kaarteissa auto tuntui lentävän katolleen, mutta tietysti ettei liian hyvin menisi, niin pintakovahan se oli kuitenkin pienemmissä heitoissa. Ilmastoinnin säätimet jäi käteen ja muutenkin muoviosat tuntui tehdyn ladan standardein.
Positiivisena asiana jäi mieleen notkea moottori ja kohtuullinen kulutus.
Saab 9-5 1.9 TiD vm. 2008 85tkm-109tkm.
Tämä on ehdottomasti paras Saabini. Auto tosin oli itselläni vain reilun 20tkm ajan. Ei mitään vikoja ja kulutus oli 2.5T Volvon jälkeen jotain aivan ihmeellistä. Aika vanha konstruktio, mutta silti oikein toimiva, mutta perusvarusteinen Linear tuntui kyllä facelift S60:n jälkeen hyppäykseltä ajassa taaksepäin sisätilojen laatuvaikutelman suhteen. Yleisolemukseltaan oli aika pappa ja malli-iän huomasi melko hyvin joistain jutuista, kuten ajoasennosta. Maantiellä todella hyvä auto, kaupungissa vähän kankea ja melko karkeasti toimiva manuaali sen seurana ei ollut paras yhdistelmä.
Tällä oli tarkoitus ajella, mutta sitten tuli hyvä tarjous Saab 9-3:sta, johon ei olisi koskaan pitänyt vaihtaa..
Saab 9-3 SS 1.9 TTID vm.2011 (220hp,450Nm) 58tkm-92tkm
Tämä auto herätti ehkä ristiriitaisimmat fiilikset itselläni. Hyvänä päivänä tuntui siltä, että auto on oikein mahtava, mutta seuraavana harmitti ne kaikki huonot ominaisuudet. Vm. 2011 auto ei vaan kertakaikkiaan voi olla niin pelkistetty ja ruma sisältä edes perusmallina. Penkit oli mallia lauta, vaihteisto toimi todella jähmeästi, rengasmeteli oli kova, valot oli huonot, penkit narisi, taustapeili resonoi todella kovaäänisesti vähänkin epätasaisemmalla alustalla jne, mutta ulkonäkö on mielestäni vieläkin todella hyvä, vaikka malilla on jo ikääkin.
Ajo-ominaisuuksista ei voi valittaa, pientä sivutyyliherkkyyttä oli, mutta muuten hyvä auto ajaa. Auton ehdottomasti paras puoli oli TTID-kone, jossa riitti vääntöä alhaalta (ilmeisesti liiaksikin) ja kulutus oli alhainen ja veti hyvin aina punarajalle asti.
70tkm ajettuna auto alkoi pitää ihmeellistä rahinaa tyhjäkäynnillä, ja selväähän se oli, että piti jakopääremppa tehdä. Onneksi sai todella kohtuulliseen 399e hintaan. No ei tämä vielä mitään, ilmeisesti ensimmäinen omistaja oli vedättänyt pienillä kierroksilla ja jo ostettaessa tuntui ihmeellistä nypytystä, kun painoi kaasua 1500rpm tuntumassa. Tätä sitten arvuuttelin loppuun asti ja tulppasin EGR:n jne, mutta ominaisuus vain pysyi. Kaksoismassa ainakin oli täysin väsähtänyt jo 80tkm ajetussa autossa, käyntiääni muuttui melkoisesti kun painoi kytkimen pohjaan. Lopussahan sen huomasi jo ajossa, kun kaksoismassa jousti aivan älyttömästi ennen kuin pääsi vauhtiin kaasua painettaessa vaihteenvaihdon yhteydessä. Ehdin jo tilata uuden kytkinpaketin ja kaksoismassan, mutta olin myös käyny jo pariin kertaan katsomassa Peugeot 508:ia ja sain kuin sain Saabista niin hyvän tarjouksen, että kannatti pistää vaihtoon. Eivät liikkeessä halunneet uutta kaksoismassaa mukaan, vaan heidän mielestään oli ihan fine koko auto kun koeajolla kävivät. Noh sama se minulle..mutta en voi olla tyytyväinen, jos 30tkm/1v omistusajalla pitää uusia jakopää ja kaksoismassa..ja mukaan mahtui muutakin pientä.
Kokonaisuutena voi sanoa, ettei ehkä ihan hirveästi voi ihmetellä Saabin konkurssia. Samoja malleja pienillä uudistuksilla ja kaikista älyttömintä oli, että samat viat vaivasivat autoja läpi vuosien. Mitään ominaisuutta, kuten tota rämisevää taustapeiliä, ei oltu saatu parannettua, vaan samaa ongelmaa oli myös uudessa 9-3:ssa esittelystä alkaen, eli yli kymmenen vuotta.
Nyt sitten mennään ranskalaisilla ja taidan olla vähän rakastunut näihin ranskalaisiin autoihin ja jos nämä eivät kovin hirveästi petä luotettavuuden suhteen, niin tuskinpa tulen muuta enää ostamaankaan.