Carcom Oy  Elekma

Rosteri pakoputki

  • 9 Vastauksia
  • 5550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 426
Rosteri pakoputki
« : 30.08.2014, 21:37:04 »
Aloin tuossa miettimään että ainoa keino lisätä matkustusmukavuutta ja pienentää bensankulutusta on vaihtaa 2" "viriputki" vakioputkeen kun en muutakaan syytä löydä mielestäni kohtuuttomalle bensankulutukselle ja sitten kun tuo pärisee niin perkeleesti eikä edes kulje. No joo, uusia pakoputkiahan saa kaupasta mutta kun niitähän saa nykyään myös ruostumattomina versioina niin ajattelin sellaisen hommata. Sitten iski epävarmuus kun luin netistä juttua tyyliin "halkeaa tärinästä helpommin", "lämpölaajenee enemmän" ja "Ääni on kovempi" ym. niin pitääköhän nämä kuinka hyvin paikkansa kun kyseessä on tehtaalla tehty putkisto? Kokemuksia kaivataan :hello:

Tämmöstä kuolataan nyt:
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=VO30401

Eniten huolettaa toi valurautaiseen pakosarjaan kiinnitettävä rosteri putki että miten se yhdistelmä sit kestää kun ne lämpölaajenee erilailla.


Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #1 : 30.08.2014, 22:59:08 »
Rosteri tosiaan murtuu tavallista putkistoa herkemmin, ääni voi myös olla paljon "terävämpi" tavalliseen rautaputkistoon verrattuna. Mutta esimerkiksi noilla 'haitari'-pätkillä saa vääntelyn putkistosta pois, ja hyvä kiinnitys koriin, niin sinulla on "ikuinen" putki.

Itsekin oon suunnittelemassa amukkaan rosteriputkistoa, tosin en vakioputkisto-versiota.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1141
  • www.vrcf.fi
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #2 : 30.08.2014, 23:10:56 »
Muuten en asiasta mitään tiedä , mutta miten toi kulutus kauheasti putkella muuttuu ? Pärinä tietenkin voi loppua ,
mutta ...?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 426
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #3 : 31.08.2014, 10:43:23 »
Se oli joku virtausnopeus/pakopulssi mikä lie juttu. Sopivan kokoisella putkella pitäisi kuulemma pakokaasujen imeytyä sylinteristä nopeammin pois lisäten tehoja ym. Nyt B18 virikone vie yli 10l/100km 80km/h matka-ajossa ja b20 melkein samoilla osilla ja vakioputkella 7l/100km. B18 koneessa kollektori on 2" ja koko putki myös ja ei ole enää oikein muita syitä jäljellä miksi vie bensaa enemmän kun välitykset on samat. Jos ei muuhun niin ainakin meluun vaikuttaa putken vaihto.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #4 : 31.08.2014, 12:41:17 »
Kun sulla on alkuperäinen valupakosarja siinä niin on varmasti ainakin riittävästi pako-vastusta. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 426
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #5 : 31.08.2014, 16:42:59 »
Joo, mitähän tän kanssa nyt tekis... :-\ olishan se kiva jos olis hiljaisempi orkkisputki mut sit joutuu ottaan toisen tankin pois ja sit vituttaa kun joutuu tankkaamaan joka reissulla. :buck2:

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 426
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #6 : 06.11.2015, 20:41:00 »
Nyt on hommattu VP-autopartilta ferritan rosteriputki duettiin ja oon kyl hieman pettynyt osien laatuun, ei luulis olevan kovin vaikeeta tehdä oikean muotoisia ja kokoisia putkia jotka menis heittämällä paikalleen. Kyllähän ton voi heittää tonne sitten kun siltä tuntuu, joutuu ehkä hieman jotain osaa vääntelemään ja takomaan.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #7 : 07.11.2015, 12:44:38 »
Toi B18 virikone kiteyttää asian. Sulla on siellä päin prinkkalaa oleva moottorikombo, eli kaasarissa väärät suuttimet ja väärät välitykset tolle koneelle.

B20 koneessa on 10% enemmän kuutiotilavuutta ja siten about samanverran lisää vääntöä, eli välitykset sen mukaiset. Sitten jos B20 kone on ollut vakio B20A, siinä on 160Nm@2300rpm, eli todellinen traktorikone joka tarvitsee mahdollisimman pitkän välityksen.

B18 koneessa sulla taas varmaan on "kireempi" nokka ja sit joku weberin "virikaasari", siellä on vääntöhuippu sit varmaan 3500-4200rpm välissä. Tämä kone tarvitsee paljon tiheämmät välitykset kun vakio B20A.

4 tahti moottorissa pakoputken vastapaineella ei ole suurta merkitystä, se tuo alakierroksilla pientä lisävääntöä, mutta yläkierroksilla jos menee tukkoon, ni vähentää tehoja. Siksi monessa tämän päivän saksalaisautossa ainakin on läppä takimmaisessa pakopöntössä, joka on suljettuna pintakaasulla ajaessa.

Sitten myös monessa autossa on ollut jo lähes 15v täysin rosteriset pakoputket (mm. isot Audit, mersut, BMW... jaguar... kaikki kalliimmat pelit), kestävät aivan mainiosti siellä. MUTTA niissä on kiinnikkeet suunniteltu oikein. Jos putkisto on liian "löysä" tai kireästi kiinni korissa, niin se tottakai hajoaa herkemmin kun tavallinen rautainen.

Se että pakosarja on valurautaa ei suuremmin vaikuta asiaan.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 426
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #8 : 07.11.2015, 18:31:08 »
K-nokka ja weber dgv löytyy molemmista koneista, viriviri. Kyl toi nykyään vie vähemmän kun vaihdoin sylinterikannen jossa pakovenat ei ole uponnu kanteen ja hiljeni samalla pakoputken höpinä vaikka se on vieläkin äänekäs. Täytyy täs lähiaikoina vaihtaa putki samalla kun vaihtaa bensatankin joka on alkanut vuotaa.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 426
Vs: Rosteri pakoputki
« Vastaus #9 : 09.08.2016, 19:28:52 »
Laitettiin Duettiin rosteriputki pari päivää sitten kiinni ja ollaan ainakin toistaiseksi oltu tyytyväisiä. Raportoidaan lisää kestävyydestä jos sille on aihetta, niinkin saattaa joskus käydä ettei autosta jää jäljelle muuta kuin tuo pakoputki. ::) Ei tosiaan pörise enää ja pystyy satasen vauhdissa keskustelemaan ohjaamossa normaalisti. Maantiellä 90km/h paikkeilla on aika kova kumina mutta ei se haittaa kun yleensä ajetaan 80 tai satasta. Tässä vehkeessä on harvempi 3.9:1 perä joten alkuperäsellä 4.55:1 välityksellä se kumina on varmaan 80km/h paikkeilla. Rosterin haju oli aika voimakas alussa mutta kyllä se siitä sitten rauhottu.

Asennus oli aika helppo jos ei oteta huomioon vanhojen viritelmien purkamista tai modaamista.
Tuli huomattua semmonen että VP-autopartsin uudet moottorin tukikumit on liian ohuita. Ne aiheuttaa sen että moottori on alempana kuin normaalisti joten alkuputki
osuu etupalkkiin niin piti sitten laittaa takaisin pysyvä väliaikainen viritys eli Amazonin tms. vaihteiston tukikumit jotka oli lähempänä oikeaa paksuutta niin mahtu paremmin putki sinne. Nyt vaan kiinnittää entistä enemmän huomiota sisustan räminöihin ja venttiilien raksutukseen. :D Nyt voi jopa radiota kuunnella.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron