Elekma  Autoracing

V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus

  • 12 Vastauksia
  • 5567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus
« : 12.09.2014, 07:57:23 »
Noniin.. taas pääsin kokemaan uutta tämän auton kanssa.
Aamulla kurvasin päiväkodin pihaan ja jarrupoljin oli yhtäkkiä muuttunut kiven kovaksi eikä jarrutehoja saanut peliin ollenkaan.
Onneksi oli tilaa pysähtyä.
Auton sammutus ja uudelleenkäynnistys sai polkimen pehmenemään takaisin.

Mietin, että todennäköisesti tehostin meni johonkin vikatilaan, mutta yhtäkään valoa ei tauluun syttynyt tästä?
Eikö kuitenkin ole sen verran fataali vika, että vikavalon pitäisi syttyä jos siellä jotain tapahtuu?

Onko edes muita vaihtoehtoja oikein kuin tuo tehostimen oikkuilu? Mitä kaikkea mun kannattaa nyt tarkistaa tosta autosta ennen ajoon ottoa?
Jos jollain mukavalla kaverilla olis Vantaan lähistöllä vikakoodin lukijaa niin voisin tulla käväsemään ja tarkistelemaan mitä löytyy  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 30.09.2014, 13:24:28 kirjoittanut mir0k »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7126
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D Jarrut
« Vastaus #1 : 12.09.2014, 08:53:27 »
Heitin kuukleen seuraavaa: https://www.google.fi/#q=Volvo+V50+hard+brake+pedal

Monessa jutussa mainittiin ao. testit... :)

test 1:Turn on ignition but do not start engine. Depress and release pedal a few times. You should hear your electric vacuum pump run.

test 2:After car is driven and engine is warm, allow it to idle 10 seconds and then turn off ignition without touching brake pedal. After 20 minutes go back to car and depress brake pedal and determine whether it depresses with normal low effort or is it hard and a bit higher.

I think you have two problems. Your check valve on booster is leaking or the booster itself is leaking away the vacuum when you drive with engine loads that have you in boost condition where there is no vacuum. Second problem is the electric vacuum pump that car is equipped with is not working.
Electric vacuum pump will provide vacuum while boosted and would hide the booster or check valve leak normally.
Your first brake depress while driving is before throttle closes and gives vacuum from engine and gives you the hard pedal since something is losing the normally stored vacuum in booster that would not allow this.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut
« Vastaus #2 : 12.09.2014, 13:42:23 »
Pitää tutkia noita itse, kun pääsen auton luo.

Epäilyn kohteina nyt ensimmäisenä on tuo sähköinen pumppu ja sen takaiskuventtiili.
Pieni lenkki autolla on ajettu tällä välin ja kuulemma ei saa vikaa toistettua millään ajon aikana.  :-\

Eli vaikka vaihtaisin pumpun niin ei voi välttämättä tietää koskaan onko vika siinä vai yllättääkö jossain tilanne taas.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D Jarrut
« Vastaus #3 : 12.09.2014, 17:16:19 »
Tuossahan on mekaaninen alipainepumppu jota nokka-akseli pyörittää.
Joskus vuosia sitten noihin vaihdettiin alipainepumppuun takaiskuventtiilejä, löytyy aiheesta trafiltakin myös tieto.

Löytyy tuosta
http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat?q=Jarrujen+alipainetehostimen+takaiskuventtiili#vclass=&mark=&model=


Tuo voisi olla mahdollinen vian aiheuttaja, jos ei tuohon autoon ole tuota tehty (jos tuo auto nyt siihen kampanjaan kuuluikaan)..   tai vaikka olisi tehtykin, niin voi siinä silti olla vikaa.

(alipainepumpulta kun irroittaa muoviputken, joka menee jarrutehostajalle ja sen jälkeen ruuvaa pumpusta sen putkenpätkän irti, niin sieltä tulee venttiili ulos, sisältää jousen ja sellaisen sulkumokkulan.)
« Viimeksi muokattu: 12.09.2014, 17:20:54 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut
« Vastaus #4 : 12.09.2014, 20:17:01 »
Kiitos infosta Miksu!
Pitää tutustua tuohon venttiiliasiaan. Epäiltiin ettei sitä venttiiliä saa vaihdettua / korjattua erikseen ollenkaan.

Soittelin bilialle päivällä jo, kun löysin tuon ko. takaisinkutsun. Takaisinkutsu ei koskenut kyseistä yksilöä.
Ei halunnut ottaa mitään kantaa tutkimatta autoa.

Eniten nyt häiritsee se tosiasia, että auto toimii taas aivan normaalisti. Yritin saada monin konstein ongelmaa toistumaan, muttei mikään keino tuntunut onnistuvan..
Maanantaina tarkistetaan vikakoodit työpaikalla jos sieltä jotain löytyisi.

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut
« Vastaus #5 : 28.09.2014, 17:39:24 »
Vähän tilannepäivitystä.

Nyt aamuisin autosta tehot kateissa, kunnes auton starttaa uudestaan parin metrin ajon jälkeen. Samoin jarrut kovana, kunnes joko odottaa pitempään tai starttaa auton uudestaan.
EGR jäähdytyksestä on tallentunut vikakoodi.

Suunnittelmissa käydä EGR kimppuun, mutta toi irroitus on vähän haastellinen. :)
« Viimeksi muokattu: 07.10.2014, 07:58:38 kirjoittanut mir0k »

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut
« Vastaus #6 : 30.09.2014, 07:38:36 »
Irroitin EGR piuhan eilen illalla.

Tänä aamuna samat ongelmat. Jarrut lähti pelaamaan, kun valutti ruudusta ensin auton ja vähän aikaa polki poljinta.  :idiot2:

Kierrokset nousee kiihdyttäessä, mutta ei vetoa. Turbo poissa pelistä?
Auton uudelleenkäynnistys = Normaali toiminta ja vetoa löytyy iloisesti jo +1500rpm paikkeilta.

Mä en nyt enään ymmärrä yhtään mitä mun pitäs lähteä metsästämään  :tickedoff:

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus
« Vastaus #7 : 07.10.2014, 08:35:04 »
Jarruosasto: Vika rajattu nyt kahteen todennäköisimpään vaihtoehtoon. Jarrupääsylinterin jarrupaineanturi tai alipainepumpun takaiskuventtiili.
Tuo paineanturi tuntuu nyt todennäköisimmältä eri oireiluiden ja satunnaisuuksien takia. Muutama viikko menee odotellessa osaa.. mutta kun halvalla saa niin jaksaa odotella.

Moottoritehojen vika edelleen mysteeri.

Päivittelen sitten lisää, kun saan tuon anturin käsiini. Jos höpinöistäni jollekkin edes olisi apua.  :)

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus
« Vastaus #8 : 13.10.2014, 09:49:22 »
Tilasin sittenkin pikana uuden alipainepumpun.
Tuli sellainen olo, että ongelmat ovat tuossa alipainejärjestelmässä ja nyt tuo on vaihdettu.

Toistaiseksi jarruissa eikä tehoissa ole ollut mitään moitittavaa. Saattoi jopa osua kerralla oikea osa vaihtoon  ;)
Todennäköisesti siis se pumpun takaisiniskuventtiili jumitteli. Nyt testaillaan muutama päivä vielä.

Poissa voldemort

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus
« Vastaus #9 : 04.11.2014, 10:53:52 »
Loppuko ongelmat?

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus
« Vastaus #10 : 04.11.2014, 13:31:22 »
Kyllä tuo alipainepumppu korjasi ongelmat.
Vaihto oli suht helppoa, kun oli sopiva avain sinne ahtaaseen väliin. Suosittelen myös hankkimaan noukkijan, koska pari kertaa tipahti pultti turhan pahaan paikkaan :)

Monenlaista epäilystä ehti olla, mutta onneksi tuli kerralla vaihdettua oikea osa.

Poissa Mika Mäntylä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus
« Vastaus #11 : 19.04.2017, 09:53:48 »
Itsellä on ollut hiljan samaa vikaa, eli käynnistämisen jälkeen jarrut ovat olleet vähän kateissa. Mutta mutta, tässä on ollut paljon muutakin ongelmaa, nyt uusimpana moottorin tehottomuus, kuin turbo ei oikein toimisi. Ei vikakoodeja ainakaan tuolla omalla halpislukijalla luettuna. Vaikuttaako jarrujen alipainepumppu jotenkin moottorin tehoihin?

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D Jarrut / EGR / Moottorinohjaus
« Vastaus #12 : 04.07.2017, 08:02:47 »
Tästä on jo aikaa pari vuotta, kun tuon pumpun kanssa painin.. mutta mutta.

Se alipainepumppu vaikuttaa jarruihin ja turboon ainakin. En ole katsonut, minne letkut menevät sen kummemmin.. eli voi vaikuttaa johonkin muuhunkin ihan hyvin.
Eli vaikuttaa.

 

RallyBaron  Samppasport