Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'

  • 75 Vastauksia
  • 34808 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« : 10.05.2011, 00:40:47 »
Tervehdys

Tämä projekti on aloitettu vuonna 2005 silloiselle landian foorumille. Olisikos tämä nyt sitten kolmas foorumi johon tätä rustataan.

Kyseessä siis vuosimallin 1987 Volvo 480 ES


2003


Tiivistettynä, mitä autoon on tehty ja teetetty 2005-2011.

- Ruostepaikat poisteltu ja putsailtu
- Etu ja takapuskurien rungot uusittu
- Tuulilasi vaihdettu, katon ruostereiät korjattu ja auto maalattu alkuperäisellä värillä 2008
- Alkuperäinen, täydellinen Volvon korisarja hommattu, maalattu ja asennettu
- Uudenmalliset etuvilkku/parkkiyhdistelmät
- Uudenmalliset sumuvalot
- Kirkkaat sivuvilkut ja kirkkaat takasivuhuomiovalot
- Jarruosat ympäri auton, jarruletkut ja osa jarruputkista, jarrukilvet kaikkiin nurkkiin
- Etujarrusatulat päivitetty uudempaan malliin
- Puslat uusittu joka väliin.
- Uudet Konin keltaiset iskarit joka nurkkaan
- Hausserin madallusjouset (Eibach) -20-30mm
- Vaihdettu puolinahkasisusta (Jaquard)
- Orkkislisävarusteena Palm Beach ratti
- Valonviejä maalaili takavalot uuteen uskoon
- Takaloosteri vuorattu Vibroplastilla
- Orggis raitisilmasuodatin jälkiasennettu
- Orggis kattoteline hommattu

2009 laukesi kannentiiviste pitkään jatkuneiden teho-ongelmien kruunuksi. Viallinen yhdistelmä taisi olla pa**a kansi ja rikkinäinen Ecu. Uudella eculla ja alkuperäisellä kannella tuntuisi heposia olevan taas enemmän tallella. Kun tuon rikkinäisen kannen otin autosta viikko sitten irti, se oli halki. Lisäksi 3 sylinterin pakoventtiili oli osunut mäntään jossain välissä.

Mitä pitäisi vielä tehdä...

- Varaosa-autossa odottelee B18FT vielä pääsyä 480:n konetilaan.
- Uudehko T25 odottelemassa vaihtoa T20:n tilalle
- ECU lähtee jossain vaiheessa Hollantiin modattavaksi, sieltä odotellaan melko maltillista ~150 hepoa normivärkeillä.
- Kun tehopuoli alkaisi olla kunnossa, voisi ihmetellä jarrupuolta. Jostain pitäisi saada tehokkaampaa tarviketta nykyisten tilalle - ainakin eteen.

Kuvia nykykunnosta 2011:








« Viimeksi muokattu: 10.05.2011, 00:47:14 kirjoittanut DaKyy »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #1 : 10.05.2011, 18:32:26 »
Tuli ropailtua hanskalokeron takaa puhallinta parempaan iskuun. Siivosin lehdet pois ropellin välistä ja suihkuttelin vähän öljyä tuulettimen moottoriin, rupesin toimimaan vähän pienemmällä metelillä. Nyt ei tuonne pääsekään enää niin helposti roskia, kun raitisilmasuodatin on paikallaan.

Samalla kun hanskalokero oli poissa paikaltaan niin nykäisin soittimen irti kojelaudasta. Edellisestä autosta jäi ylimääräiseksi I-sotecin Isoamp ja Isosub, joten ajattelin ne rykäistä tuohon, kun ei käyttöautossa ole oikein noille paikkaa. Isoampin johdot vaan soittimen ja auton johtosarjan väliin niin homma rokkaa. Vahvistimen perässä on nyt etukajarit ja tuo Isosub. Leikkelin hieman tuota hanskalokeron sisustaa ja vahvistin mahtui näppärästi sinne. Täytyy seurailla miten kuumaksi tuo pääsee..

Isosub on tarkoitettu vararenkaan koteloon - 480:n varapyörä on tuollainen kottikärry-versio, joten sinne tuo subi ei aivan mahtunut. Kuitenkin tuossa on pikaliittimet joten sen tuolta kontista saa tarvittaessa nopeasti pois.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #2 : 11.05.2011, 21:20:03 »
Takakontista löytyi uusi panhard-tanko, tuli hankittua joskus aikoinaan mutten saanut aikaiseksi laittaa sitä paikoilleen. Nykäisin vanhan irti vaikka onhan sekin käyttökuntoinen pintaruosteesta huolimatta. Tuosta voisi joskus pykäillä säädettävän version. Puslatkin olivat vielä yhtenä kappaleena, mutta ehkä tuossa uudessa ne ovat pehmeämmässä kunnossa.




Kuvassa näkyy tuossa vanhassa tangossa jarrupaineensäätimen jousi ja pidike, ne piti tuohon uuteen siirtää. Uudemmissa malleissahan ei ole jarrupaineensäädintä takapäässä.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #3 : 12.05.2011, 14:34:01 »
Vallan hienoa, tuli raapaistua etupuskuria maahan niin että maalipinta lohkesi parista paikkaa ja etuosa aivan naarmuilla. Olihan tälle ajokaudelle jo kaikki 300km takana. Menee maalaukseen vaihteeksi. No, saa samalla sitten paikata takapuskurin takana olevat ruostekohdat pois ennenkuin syövyttävät takapään vallan kelvottomaksi...

Poissa JussiT-5R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
    • JussiT-5R kuva-albumi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #4 : 12.05.2011, 20:06:09 »
Kruisailit tuossa meidän kylän Nesteelläkin keskiviikko illalla (oltiin prätkillä liikkeellä, istuttiin siinä ulkona), silläkö reissulla tuli damaget autoon?

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #5 : 13.05.2011, 04:44:11 »
Juu siinä näyttikin olevan mopedit rivissä... Ei kyllä tuolla reissulla tullut, vaan piti käväistä naapurikylässä vanhempien luo toimittamassa hieman tavaraa. Pihatiellä sitten nokka sepeliin kun oli vähän jyrkempi tulokulma  :-\

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #6 : 19.05.2011, 16:56:41 »


Orggis kattotelineet hommattu. Maksoi huimat 40e. Nyt tarvii enää surffilaudan jonka voi katolle kiinnittää ;)

Lisäksi tuli ostettua uudemman mallin suojat tuohon ohjauspyörän alle... Onkohan se nyt sit viralliselta nimeltä joku rattiakselin suojus tai joku muu. Kuitenkin nuo muoviosat jotka peittää virtalukon. Edelliset oli melko murusina, ja uus virtalukko oli lyhyempi kuin alkuperäinen, joten se jäi niiden muovien sisään.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3057
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #7 : 20.05.2011, 15:03:45 »
On tuo paljon siistimmän näköinen korisarjalla ja kun on puskuritkin korin värissä :pomo:.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #8 : 08.07.2011, 01:08:58 »
Autolla on ajeltu ihan mukavasti tänä kesänä. Turbon tuloa odotellessa, varaosa-autosta irroittelin ecun joka lähtee modattavaksi johonkinpäin maailmaa.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #9 : 21.07.2011, 05:40:00 »
Elokuussa olisi näillä näkymin ainakin 440:stä irtoamassa turbokone, saa nähdä koska sen saa 480:n keulille.

Tarkoitus olisi tuohon koneeseen vaihtaa normi setit, eli vesipumppu, jako- ja apulaitehihnat. Tarvittaessa tiivisteitä, katsotaan millaisia vuotoja on. Kytkin pitäisi vaihtaa johonkin järeämpään. Yksi vaihtoehtohan olisi myöhemmän mallin kytkin, joka on isompi, mutta vaatii vauhtipyörän vaihtamisen ja eri ecun.

T25 odottelee laatikossa, on melkein uusi vekotin. Mahtaako siitä olla mitään iloa jos ecua ei modata sille? Ei viitsisi tuota vanhaa enää kunnostaakkaan.

Poissa Herbert

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #10 : 29.09.2011, 16:01:19 »
Lainaus
Kuvassa näkyy tuossa vanhassa tangossa jarrupaineensäätimen jousi ja pidike, ne piti tuohon uuteen siirtää. Uudemmissa malleissahan ei ole jarrupaineensäädintä takapäässä

No mä kattelinkin ettei mulla ollu tollasta jarrupaineen säädintä ollenkaan, mutta löytyihän se selityskin heti. Onpahan yksi paikka vähemmän mikä menee rikki  ;)
VOLVO 480 TURBO

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #11 : 17.07.2012, 17:37:51 »
Piakkoin auto on katossa kiinni ja moottori tiessään. Hieman tietty arveluttaa toimiva auto hajottaa, varsinkin kun vaihtomoottorin sähköt on vähän niin ja näin. :/ Paljon menee letkua ja putkea uusiksi, toivottavasti löytyisi jostain moottorin johtosarja kokonaisuudessaan niin ei tarvitsisi tuota ruveta korjailemaan.

Tämä nököttää nyt tallin nurkassa:

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #12 : 17.07.2012, 20:16:09 »
Sain tänään purkuoperaatiot siihen vaiheeseen, että apurunko/moottoripaketin voi tiputtaa alas.


Ensimmäinen kappale nokasta irti.


Vakiona näissä vapareissa on kapeampi, olisiko ollut 38cm leveä jäähdytin, niinkuin tässäkin oli. Luovuttaja autossa oli ihan kunnollisen oloinen leveämpi jäähdytin joka menee heittämällä tähänkin, tuo aukko tuossa vasemmalla on normaalisti muovilla vain tukittu. Kaikki tarvittavat reiät löytyy valmiiksi. Valmius on kaikissa autoissa, vapariakin sai leveämällä kennolla jos oli ilmastointi. Letkut ovat tietysti hieman erilaiset.

Lisäksi tässä oli tuuletin hieman erilainen kuin luovuttaja-autossa. Myöhemmistä malleista löytyy propellista enemmän nopeuksia, tässä vanhemmassa taisi olla vain on/off.


Kaikki mahdolliset letkut ja johdot alkaa olla irti. Kytkinvaijeri oli ainoa joka taisi vielä jäädä huomiselle.


Joustinasetelmat jätin paikalleen ja ripustin jarrut niistä nippusiteillä. Tarkoitus olisi vaihtaa uusi moottori tähän apurunkoon, vaihturin apurunko on ruostunut puhki. Ongelmia tuottanee moottorin takakiinnike, joka on erilainen.


Tein tuota pakettia varten toisenkin puukehikon, jonka päälle tuon tiputan. Pitää huomenissa käydä hakemassa pyörät tuon kehikon alle, että saa rullailtua sen auton alta pois.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #13 : 17.07.2012, 21:01:18 »
Näitäkää ei liikaa liikenteessä ole. Viimeks näin 480:sen joku 2 kuukautta sitten, arvosta kun joku näitä jaksaa harrastaa.  :)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #14 : 18.07.2012, 20:50:54 »
Juu, eipä näitä pahemmin näy liikenteessä. Kai siihen on joku syy...  ::)

Jatkoin taas jumppaa tänään:


Auto kiinni kattoon ja pukit pois auton alta.



Laskettiin apurunko kehikon päälle, ja avattiin neljä kappaletta apurungon pultteja, joilla se kiinnittyy auton runkoon. Lisäksi se kytkinvaijeri tuli irroitettua, ja unohtuihan koko hässäkässä vielä vaihteensiirtäjän tanko paikalleen.


Sitten kori nostetaan taas kattoon, että saadaan moottori apurunkoineen päivineen ulos.


Tulihan se sieltä lopulta pois. Onneksi oli noin paljon kaatoa lattiassa että se suorastaan tippui tuolta alas.  :2funny:


Tuli pesaistua tuo vaihtomoottori ja piakkoin pitäisi se nostaa pois tuon apurungon päältä. Kuvassa vakioturbon vieressä "iso" T25 joka pitäisi tuohon istuttaa.
Taitaa selviytyä apurungon vaihtamisesta helposti, näyttäisi olevan identtiset lukuunottamatta tuota taaempaa moottorintuentaa. Senkin vaihtaminen tosin on ihan bolt-on homma.


Ja tämän takia apurunko menee vaihtoon. Tuo omassa autossani oleva apurunko on saanut niin perusteellisen öljykylvyn, ettei siinä ole moisia paikkoja päässyt syntymään.

« Viimeksi muokattu: 18.07.2012, 20:56:00 kirjoittanut DaKyy »

 

Samppasport  Futurez