Nyt muuten muistan yhden tapauksen viime syksyltä, joka oli Golfin 1,9 TDi. Siinä tuli tuollainen vastaava vikakoodi "muuttuvan imusarjan säätö", joka lopulta oli vain suomennettu päin prinkkalaa. Itse käytän siis Autocomin laitetta, jossa suomennokset on monesti suoraan sieltä itsestään.
Käytännössä kyse oli ko. Golfissa imusarjan ja ahtoputken välissä olevan kaasuläppäyksikön viasta. Siinä oli hankautunut ko. läppäyksikön piuhat poikki ennen liitintä. Tuo läppähän on nykydieseleissä lähinnä vain ns. "sammutusläppä", jolla estetään sammutuksen yhteydessä tapahtuvat jälkivärähtelyt. Ja DPF-vehkeissä säädellään ilmansaantia regeneroinnin aikana.
Aloin vain miettimään että eihän tuossa 2,4D:ssäkään (kait?) ole käsittääkseni mitään sähköisesti muuttuvaa imusarjaa, joten kannattaa tuo seikka tarkistaa. Muutenkin nuo kaasuläppäyksiköt on nykydieseleissä enemmän tai vähemmän kulutustavaraa. Ainakin Bemuissa ja VAG-tekeleissä. Yleensä tuon läpän vikaantumisen huomaa ensimmäisenä hieman rytkähtävästä sammutuksesta. Eli jos auton sammutus ei tapahdu ns. "smoothisti" ilman värähtelyjä, on se merkki ko. läpän alkavasta viasta.