Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B234F turbo C kadettiin

  • 181 Vastauksia
  • 69023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #45 : 12.10.2014, 12:54:59 »
Laatikko valinnassa varmaan viisainta olis sitten kallistua tuohon getrag 262, suht helppo sovituskin. ja ilmeisesti pitäis jotenkin kestää normi käytössä. Tässä nyt yritän järkeillä että hommaanko turbo koneen kytkimen ja laitan tuon m45 laatikon alkuun ja päivittelen sitten kun auto on muuten reilassa..
Kuinkas tuon getragin kans kytkinlevy, mikä akseli tuossa on? jos joutuu eri levyn vielä sille hankkia niin sitten harkitsen vakavasti heti sen hankkimista.. muuten ilmeisesti menee volvon vaihtipyörällä ja asetelmalla?
Mikäli laatikko päivitetään heti niin sitten tulee kyllä ehdottomasti myös parempi asetelma.
Eikös tuon getragin voi tehdä vinokoneen koppaan, vaikka kone tulisikin suoraa? että pitäis onnistua kääntää suoraan tuolla välilaipalla?

Kyllähän tuo kolmosen hajoaminen yleensä johtuu laatikon kuorrrien kiertymisestä/joustosta. mazdasta meni kolme laaktikkoa teiden kuivuttua, kaikista kolmonen. sitte hitsasin 10mm levyä laatikon kylkee vahvikkeeks niin kesti heti kauemman eikä edes kolmonen hajonnut vaan sitte pamahti perästä rattaat keskeltä kahtia. :D
Sitte loppu mielenkiinto.

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #46 : 12.10.2014, 17:33:47 »
Eli siis getrag 262 Soivite laipalla vinokoneen koppaan, silmälakeerille sovite holkki.
SRE- asetelman malli on mikä että käy pottapyörään 228mm? vastaan itse että -763?
Ja kaveriksi ilmeisesti otetaan bemarin esim.325 230mm levy ja tällöin mitään sovituksia ei tartte tehdä asetelmalle?
Näinkö homma laitetaan kuntoon?
« Viimeksi muokattu: 12.10.2014, 17:52:35 kirjoittanut jesse47 »

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #47 : 12.10.2014, 20:16:07 »
Mulla kilpurissa b200:n jatkona 262 sovitelevyllä, volvon keppiteline muutettuna sopivaan pituuteen.
Kytkimenä: http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=26036&cid=&path=&lang=
Asetelmana volvon omassa vauhtipyörässä: http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=26105&cid=1189&path=0,891,959,1189&lang=
Painelaakerina BMW 730:n laakeri hieman muokattuna (en itse tehnyt muutosta mutta voin kysyä kaverilta joka teki).
Getrag tuntuu hyvältä askilta, ehkä hieman hidas. Nopeaa jos haluaa niin kytkyä kehiin ja rahaa palaa...
Välitykset paremmat kuin m47:ssa, peränä mulla 3,7 joka muuttuu 4,1 tai 4,3. Kakkosella menee 100 kmh suunnilleen.
Esim Kuopion asfalttirata menee kolmosella kokonaan märälläkin kelillä : http://youtu.be/VjN2FO5YBMs
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #48 : 12.10.2014, 21:04:44 »
Avasinpa tuossa joutessani tuon lootan. onhan tuossa melko varmasti sama vika kuin lähes kaikissa laatikoissa, hepposet kuoret. tuollasta pierunkuorta koko aski.
Se kolmonenhan hajoaa yleensä sen takia että akselien/kuorien joustaessa hammaskosketus menee pois kohdaltaan ja kosketus  siirtyy rattaan reunaan joka alkaa kuluttaa ratasta kunnes murtuu tai murtuu suoraan. mutta suurin syy siihen on yleensä se että akselit ei pysy samassa linjassa.
Eikö kukaan oo koittanu vahvistaa tuota? sehän on vielä rauta koppa. levyä kylkeen ja parin sentin rako, sen valaa täytee betonia niin lakkaa kuoret kiertymästä.
Jos kukaa ei oo koittanu niin mielenkiinnosta voisin kokeilla.
ei tuo kolmonen niin heikon näköinen ollenkaan kyllä oo, se vaan on yleensä niin keskellä että kärsii eniten joustosta..

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #49 : 12.10.2014, 21:12:00 »
Yksi rallimies sanoi vetäneensä latakasta pannan laatikon ympäri. Kesti kuulemma hieman paremmin.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #50 : 12.10.2014, 21:24:52 »
Yksi rallimies sanoi vetäneensä latakasta pannan laatikon ympäri. Kesti kuulemma hieman paremmin.
Joo no kun itellä kans kokemusta sen verran että selvä vaikutus sillä on kyllä..
3 kertaa hajos kolmonen ja sitten vahvistin kuoret niin neljännestä hajos perä kolmosella kiihdyttäessä..
Pitääpä huomenna tutkia tuota, sitte vielä kunnon vynssit tupaa..

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #51 : 13.10.2014, 13:59:49 »
Joo kyllä nyt sitte ihan mielenkiinnosta kokeilen vahvistaa tuon laatikon.
Eli kuoreen hitsataan 4mm levystä koppa ympärille, rakoa 15-20mm ja väli täytee betonia.
Sitten pohjaan tehään reikä johon hitsataan mutteri ja siitä tulee pultti läpi johon tehään päähän liukupala kovemmasta matskusta, ja säädetään kympin-kahen päähän kolmosrattaan viereen vastaamaan toisio akseliin. tarkoituksena estää akselin sujuminen.
Kattokaas kun kaikkea pitää kokeilla ja näissä kokeiluissa on aina ollut yks hyvä puoli, ihan joka kerta lopuksi saadaan oikeen kunnon räkäset naurut :D

Joo kyselin asetelmia ja päädyin nyt varuiksi kuitenkin tuohon sre asetelmaan kun joku vaan vielä selventää asian että sopii suoraan pottapyörään, mutta onko asia niin että m45 laatikon kanssa otetaan volvon kytkinlevy ja tällöin vauhtipyörää pitää sorvata että asetelma saadaan oikeaan syvyyteen?
Bemarin levylläkö sopis suoraan mutta taasen ei käy kytkin akselille vai onko noissa sama kytkinakseli?
Eli mikä levy siihen otetaan kaveriksi kun käytetään volvon laatikkoa?

Viddu mitä säätöä, alan vahvasti epäillä itelläni jotain ongelmaa luetunymmärtämisessä :D
Näin kirjoitettu tuolla: "Noiden SRE:n mitoitukset on tarkoitettu vakio vauhtipyörälle ja vakiolevylle. Elia laita vaan uusi laadukas vakiolevy on mukava käyttää ja pitää hyvin." eli -763 loppuinen asetelma sopii suoraan vakio levyn kanssa pottapyörään ilman mitään sovituksia? Mikäli näin niin asia on loppuun käsitelty.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2014, 15:14:15 kirjoittanut jesse47 »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: B234F turbo
« Vastaus #52 : 13.10.2014, 17:24:17 »
Mulla oli ysisatkussa sre -763, sorvaamaton pottapyörä, 8,3mm paksu nelilapanen sintterilevy ja yhet normi 8mm prikat laitoin asetelman ja vp:n väliin niin tuli sopiva shimmaus, sorviin kun en sillon sitä saanu. Asetelma on bolt on pottapyörään. Ja m45 lootalle volvon oma kytkinlevy.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #53 : 13.10.2014, 18:40:42 »
Laitatko kuvia sitten laatikon vahvistamisesta. Tarkoitus oli tehdä vastaava tuki sivuakselille mutta getrag "pelasti" operaatiolta.
Volvon askin kanssa mulla oli tämä levy: http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=27485&cid=&path=&lang=
Siis 22-hampaisella boorilla, tuolla myös 10-hampaista...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Jee jee
Vs: B234F turbo
« Vastaus #54 : 13.10.2014, 19:05:57 »
Joo kyllä nyt sitte ihan mielenkiinnosta kokeilen vahvistaa tuon laatikon.
Eli kuoreen hitsataan 4mm levystä koppa ympärille, rakoa 15-20mm ja väli täytee betonia.
Siis niinku ihan oikeestikko? Vaikka betoni nyt ehkä voi olla jossain määrin kovaa ainetta, niin en mä sillä yrittäs mitään laatikkoa vahvistella. Ennemmin hitsais suoraan siihen laatikkoon kiinni vahvikerautaa tai hommaa jo suoraan kestävämmän askin. Välttyis turhalta turaamiselta. Toisekseen tostahan tulee myös ihan jeesuksen painava kötöstys.
!

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #55 : 13.10.2014, 19:37:21 »
Siis niinku ihan oikeestikko? Vaikka betoni nyt ehkä voi olla jossain määrin kovaa ainetta, niin en mä sillä yrittäs mitään laatikkoa vahvistella. Ennemmin hitsais suoraan siihen laatikkoon kiinni vahvikerautaa tai hommaa jo suoraan kestävämmän askin. Välttyis turhalta turaamiselta. Toisekseen tostahan tulee myös ihan jeesuksen painava kötöstys.
Siis ihan oikeasti! eihän tuosta painoa tuu 2-3kg enempää. Kukin tekee tyylillään. mutta paljon pitää hitsata pelkkää rautaa kylkeen että saa yhtä jäykän rakenteen kuin kahdella kopalla joiden väli on lurautettu täytee betonia. kaiken lisäks vähän hitsaamista niin ei vääntyile koppa ja huomattavan nopeaa tehty. kaiken lisäks tää ei oo kauneuskilpailu vaan tarkotus on saada kuoret pysymään muodossaan.
porasin reiän jo laatikkoon ja 20mm pultti tulee akselin tueks :D tää on taas näitä kunnon patentteja! :D
Katotaa sitte kun painetaa m45 laatikon läpi 450-500Nm kolmosella että vaikuttiko ;)
Tää turaaminen voi olla sellanen 350e säästö ja aikaa aattelisin että hommaan menee tunti.
Jos kyse olis kilpurista tms. niin sijoittaisin kunnon laatikkoon.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2014, 19:50:49 kirjoittanut jesse47 »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: B234F turbo
« Vastaus #56 : 13.10.2014, 22:24:16 »
Mä sain about 300hv kokoonpanolla ysisatkulla m47 askista porsimaan kakkosenkin, vähän reilummalla kytkinpommilla, just ja just vinkas 205 leveet takaset. Kolmonen ei tarvinnu ku täyskaasu kiihdytyksen. Entiiä mikä noista askeista hajoo, mut kovin kestävä ei ole. M45 on kai hiukan kestävämpi? mut en usko senkään kovin pitkälle riittävän, tietysti ajosta riippuen ja eihän sulla oo kun ainakin 400-500kg kevyempi auto :D. Mutta jos mielenkiintoa riittää niin mikäs siinä :D Itellä meni kyseisen turboysin kanssa lootajumppa sen verran yli että meni kiertoon ja seuraavaan ahdettuun volvoon tulee suoraan m90 tai 6 vaihteinen getrac :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #57 : 14.10.2014, 07:35:30 »
Olikos näissä m4x vaihteistoissa sivuakseli yhtä puuta , eli ei oo muuta irtoavaa kun laakerit päissä . 

Nii joo , valaahan ne toiset lohkoonki petonianii mikäs tässä nyt niin kummallista on  O0

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #58 : 14.10.2014, 11:25:18 »
joo pitää nyt kokeilla huvikseen, sijottaa sitten vaikka kunnon laatikkoon kun auto toimii muuten ja on leimassa. mikäli tuo hajoaa. kyllähän auton painokin vähä helpottaa.
Saa nyt ainaki kevääseen asti mennä tuolla ja mielenkiintosta nähä että alkaako akseli vastata tukeen ja  millä säädöillä, sitä voi tarkastella hyvinkin helposti.
Tilasin sen sre kytkimen ja volvon vakio levyllä.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B234F turbo
« Vastaus #59 : 14.10.2014, 20:07:00 »
Ennemmin hitsais suoraan siihen laatikkoon kiinni vahvikerautaa tai hommaa jo suoraan kestävämmän askin. Välttyis turhalta turaamiselta. Toisekseen tostahan tulee myös ihan jeesuksen painava kötöstys.


Aika keljua hitsattavaa rautakuorinen M45
Betoni kuulostaa paljon... mielenkiintoisemmalta
Paino ei liene ongelma. Nykyään vaihteisto nostimia hyvin saatavilla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Carcom Oy  Elekma