Carcom Oy  Elekma

850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa KORJAUS

  • 73 Vastauksia
  • 30963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #45 : 18.11.2014, 17:33:16 »
Ja jatkuu...

Uusi imm ja ei korjaantunut. Käynti ehkä hieman parempi, mutta "tukehtuu" kunnolla polkaistessa. Vikakoodit edelleen 1-2-1 ja uutena 3-1-1. Mikähän tuo virallisesti tuo uusi koodi? Kierroslukuunko vittaa?
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #46 : 18.11.2014, 18:03:59 »
Boschin IMM vai joku muu?

3-1-1 A2-pistokkeesta on VSS Signal eli Vehicle Speed Sensor Signal.

Auton nopeustieto, ei siis moottorin pyörimisnopeus, tulee joko vaihdelaatikon kyljestä tai ABS-anturilta. Hatara mielikuva on että 10V/Fenix ottais tuon tiedon vaihdelaatikon kyljestä, LH ja Motronic ABS:ltä. Voiskohan olla että tuo 3-1-1 olis tullu vaan siitä, jos autoa on paikallaan poljettu useamman kerran. Kuormituksen perusteella luulee että auto liikkuu ja ABS-antureilta ei tuu tietoa tjms?

Jos se edelleen herjaa tuota MAF signaalia (1-2-1) vaikka on kunnollinen (?) IMM vaihdettu, niin mun mielestä olis loogista tarkistaa seuraavaksi IMM johtosarja, että se on ok.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #47 : 18.11.2014, 18:20:49 »
Boschin IMM vai joku muu?

3-1-1 A2-pistokkeesta on VSS Signal eli Vehicle Speed Sensor Signal.

Auton nopeustieto, ei siis moottorin pyörimisnopeus, tulee joko vaihdelaatikon kyljestä tai ABS-anturilta. Hatara mielikuva on että 10V/Fenix ottais tuon tiedon vaihdelaatikon kyljestä, LH ja Motronic ABS:ltä. Voiskohan olla että tuo 3-1-1 olis tullu vaan siitä, jos autoa on paikallaan poljettu useamman kerran. Kuormituksen perusteella luulee että auto liikkuu ja ABS-antureilta ei tuu tietoa tjms?

Jos se edelleen herjaa tuota MAF signaalia (1-2-1) vaikka on kunnollinen (?) IMM vaihdettu, niin mun mielestä olis loogista tarkistaa seuraavaksi IMM johtosarja, että se on ok.

Boschina tilasin, mut hinnasta oletinkin ettei taida olla eikä ollut. Pitää jatkaa tutkimuksia...
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #48 : 18.11.2014, 20:50:24 »
Vähän tietysti eri autosta kyse, mutta tuossa omassa 740:ssä (LH-Jetronic 2.4) oli edellisen omistajan toimesta ostettu Bilteman IMM ja tyhjäkäynti humppas jotain 500-800 rpm väliä, lämpösenä vielä enemmän niin että meinas kone sammua välillä. Boschin IMM tilalle ja ongelma hävisi.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #49 : 18.11.2014, 21:51:04 »
Vähän tietysti eri autosta kyse, mutta tuossa omassa 740:ssä (LH-Jetronic 2.4) oli edellisen omistajan toimesta ostettu Bilteman IMM ja tyhjäkäynti humppas jotain 500-800 rpm väliä, lämpösenä vielä enemmän niin että meinas kone sammua välillä. Boschin IMM tilalle ja ongelma hävisi.

Ok. Tuo ei kyllä humppaa, vaan välissä käy tietyllä kierroksilla tasaiseen ja välillä röpöttää ja pätkii. Pitää jakoa vielä tarkastella...
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #50 : 19.11.2014, 20:11:57 »
https://onedrive.live.com/?cid=58679EE4C3CDE5B0&id=58679EE4C3CDE5B0%212755#cid=58679EE4C3CDE5B0&id=58679EE4C3CDE5B0%2120160&v=3

Toimiikohan linkki? Alamerkki kohdallaan ja ylämerkit noin. Voiko vika olla jaossa? Äkkiseltään jos hampaan siirtää niin menee aivan pieleen. Vai mitä sanotte?
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #51 : 20.11.2014, 08:44:08 »
Heittää ainakin mulla kirjautumisikkunan.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #52 : 20.11.2014, 09:13:17 »
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #53 : 21.11.2014, 08:55:40 »
Nyt toimii kuvat ja kyllä tuossa on jako kohdillaan nokkienkin osalta. Punanen merkki pitää olla just tuossa takasuojamuovin kulman kohdassa.

Onko tuo eka viesti ajantasalla siltä osin, että mitä on tehty/tarkastettu? Olis helpompi saada kokonaiskuva ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä jos se olis.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #54 : 21.11.2014, 09:03:55 »
Nyt toimii kuvat ja kyllä tuossa on jako kohdillaan nokkienkin osalta. Punanen merkki pitää olla just tuossa takasuojamuovin kulman kohdassa.

Onko tuo eka viesti ajantasalla siltä osin, että mitä on tehty/tarkastettu? Olis helpompi saada kokonaiskuva ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä jos se olis.

Päivitin ekaviestin listaa tehtyjen osalta.
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #55 : 21.11.2014, 15:24:57 »
Ilmasia töitä olis vielä kampiakselin asentotunnistimen vastusarvon mittaus. Sais sen pois mahdollisen vian listalta.

Kampuran asentotunnistin voi todistetusti aiheuttaa joko täyskuoleman tai todella pätkivää käyntiä.

Se löytyy melkein suoraa virranjakajan alapuolelta kytkinkopan päältä, lukee vauhtipyörän kehän hampaita. Musta sormenpään kokonen anturi, yhdellä pultilla kiinni. Sen sekä nokan asentoanturin liittimet löytyy siitä koneen päästä, virranjakajasta vähä oikeelle ja alas.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #56 : 22.11.2014, 13:34:21 »
Varmaakin testattu molemmat anturit (mittaarvot tuossa nokka-anturissa on 1400-1600  ohmia vastusarvo ja kampiakselin anturissa 500  ohmia pintaan) Kun jo 16.10 kyselin noita juttuja. Tuosta mittauksesta löytyy haulla tietoa

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #57 : 22.11.2014, 13:40:03 »
Mittailuja..

Kampiakselin asennon tunnistin 294 ohmia. Mitä pitäs olla?

Nokka-akselin asennon tunnistin
- 1 pinnistä reilu sata ohmia, ja pitäs olla 0 ohmia?
- 2 pinnistä 5,02 v, pitäs olla 5 ok.
- 3 pinnistä vähän vajaa akun jännite.

Mitä noista mieltä?

Ja samaan aikaan tuli vastaus. Olisko nokka-anturi sökö? En ollut noita mitannut. Onko jäänyt huomaamatta viesti. Pitääkö olla käynnissä mitattaessa? Ei liene...
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #58 : 22.11.2014, 19:59:33 »
Eikös tuolla ollut lukemat joissa pitäisi olla.
Bemussa noi arvot liikkuu "Omassani nokka-akselin tunnistin näyttää 1412 ohmia ja kampiakselin tunnistin 573 ohmia. En tiedä onko nämäkään välttämättä "ehjiä" mutta ainakin kone käy ja kukkuu".
Moni noita ei mittaila kunnossa vai silloin kun auto on rikki.

Tuossa noita anturien mittausjuttuja
http://www.rs2000-16v.co.uk/technical/diagnostics/page8.jpg
« Viimeksi muokattu: 22.11.2014, 20:02:19 kirjoittanut Nercs »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.5 20v -96 käyntiongelmaa
« Vastaus #59 : 22.11.2014, 20:02:30 »
Nercs mihin perustuu sun tieto että kampiakselin asentotunnistimen vastusarvo pitäisi olla 500 ohmia?

Volvon oma dokumentti sanoo että vastusarvo pitää olla 200-400 ohmia, eli tuon mittaustuloksen perusteella kampuran anturi on OK. Itsekin oon mitannu vähä reilu 290 ohmia toimivasta kampuran anturista.

Nokan anturissa on tosiaan jotain häikkää, parikin asiaa. 1 pinnin ja maan välillä pitäis olla 0 ohmia, kuten sanoit. 2 pinnin jännite pitäisi vaihdella väliä 0 ja 5 volttia sitä mukaa kun kone pyörii. Ihmettelen miten se voi antaa 5V jos et konetta pyörittäny.

Kannattaa tämä tsekata ajatuksen kanssa läpi: http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/TroubleshootingWithCodes-NonTurbo.pdf
Sivulta 12 lähtee sytkädiagnoosi.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo