RallyBaron  Samppasport

V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä

  • 12 Vastauksia
  • 7022 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Sellainen tapaus, että V70 D3 manuaalilla (vm 2012) kun kiihdyttää reippaasti jossain 1500 rpm tienoilla (yleensä 4- tai 5-vaihteella), alkaa konehuoneesta kuulua ompelukoneen surinaa muistuttavaa ääntä. Ääni on melko voimakas, ja häviää kun kierrokset nousee 2000:n yli. En osaa paremmin kuvailla tuota ääntä, ompelukoneen nopean tikkauksen ääni on mielestäni paras kuvaus. Ääntä ei saa aikaiseksi paikallaan ollessa vaikka kierroksia olisi tuo 1500, eli tulee pelkästään ajossa. Yritin tätä aihetta etsiä monelta foorumilta, mutta en saanut selkoa että mikä se diagnoosi loppujen lopuksi voisi olla? Kandidaatteja oli monia: apulaitehihna ja kiristinrulla (on juuri vaihdettu Biliassa), EGR-venttiilin tukkeutuminen, turbon vikaantuminen, tai se että tuo ääni kuuluu asiaan (pitäisi vaihtaa pienempi vaihde kiihdytykseen :).
Biliassa tutkivat asiaa; apulaite-ja laturinhihnojen ja kiristinrullan vaihdon jälkeen ääni ei kuitenkaan hävinnyt: lopputulema oli, että tämän ei pitäisi olla kovinkaan vaarallinen juttu. Jos ääni kovenee, niin jatkavat sitten tutkimuksia. Nykyään on niin vähän noita manuaalejakin, ja automaatilla ei tuollaista tilannetta kuulemma saa edes aikaiseksi kun laatikko vaihtaa pienemmän vaihteen. Kuitenkin haluaisin tietää mistä tuo ääni voisi johtua; sivuäänet ovat kai aina oire jostakin... Olisko kellään hyvää arvausta/tietoa?

[edit 28.10.2014] Jos jollain edes sattuis olemaan samanlainen V70 D3 manuaalilla, niin kokeile saatko tuon äänen aikaiseksi? Kiitos etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 15:14:46 kirjoittanut kmi »
-- Volvo V90 CC AWD D4 aut. 2018 --

Poissa Maude

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 2.0D Ocean Race -09
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #1 : 28.10.2014, 19:50:16 »
Mites kaksoismassavauhtipyörä?

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #2 : 01.11.2014, 18:18:42 »
Sellainen tapaus, että V70 D3 manuaalilla (vm 2012) kun kiihdyttää reippaasti jossain 1500 rpm tienoilla (yleensä 4- tai 5-vaihteella), alkaa konehuoneesta kuulua ompelukoneen surinaa muistuttavaa ääntä. Ääni on melko voimakas, ja häviää kun kierrokset nousee 2000:n yli. En osaa paremmin kuvailla tuota ääntä, ompelukoneen nopean tikkauksen ääni on mielestäni paras kuvaus. Ääntä ei saa aikaiseksi paikallaan ollessa vaikka kierroksia olisi tuo 1500, eli tulee pelkästään ajossa. Yritin tätä aihetta etsiä monelta foorumilta, mutta en saanut selkoa että mikä se diagnoosi loppujen lopuksi voisi olla? Kandidaatteja oli monia: apulaitehihna ja kiristinrulla (on juuri vaihdettu Biliassa), EGR-venttiilin tukkeutuminen, turbon vikaantuminen, tai se että tuo ääni kuuluu asiaan (pitäisi vaihtaa pienempi vaihde kiihdytykseen :).
Biliassa tutkivat asiaa; apulaite-ja laturinhihnojen ja kiristinrullan vaihdon jälkeen ääni ei kuitenkaan hävinnyt: lopputulema oli, että tämän ei pitäisi olla kovinkaan vaarallinen juttu. Jos ääni kovenee, niin jatkavat sitten tutkimuksia. Nykyään on niin vähän noita manuaalejakin, ja automaatilla ei tuollaista tilannetta kuulemma saa edes aikaiseksi kun laatikko vaihtaa pienemmän vaihteen. Kuitenkin haluaisin tietää mistä tuo ääni voisi johtua; sivuäänet ovat kai aina oire jostakin... Olisko kellään hyvää arvausta/tietoa?

[edit 28.10.2014] Jos jollain edes sattuis olemaan samanlainen V70 D3 manuaalilla, niin kokeile saatko tuon äänen aikaiseksi? Kiitos etukäteen.

Sama homma D5-manuaalin kanssa. Erikoinen siritys kuuluu, jos vedättää isolla vaihteella. Kuulunut aikalailla uudesta asti, joten en ole vittsinyt stressata :).
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa kmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #3 : 01.11.2014, 23:12:41 »
Kiitos tiedosta Bawuka! Helpotti kovasti..
-- Volvo V90 CC AWD D4 aut. 2018 --

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #4 : 03.11.2014, 09:49:20 »
 Katoppas vai singeristä kytkinjouset?
Kaikee ne kiinalaiset keksii ;).

Voimansiirto ongelma todennäköisesti, ettei vaan ominaisuus joka muistuttaa liian aikaisesta vaihtotapahtumasta.....tomaateista kerran ei moista ilmene?

Ei muuta kuin hanaa ,kyllä se siitä selviää 500 000km mennessä viimeistään 8)!
250-300tkm välillä noita kaksoismassoja näemmä vaihdeltu D5 koneisiin joita vähän ostaakseni tutkiskelin alkuvuodesta. Lieneekö mitään yhteistä D3 kanssa ei hajuakaan, ehkäpä olis aika vahvemmin rakennella. Vai halutaanko tehdä heikommaksi tarkoituksella , jotta kauppa käy ja ajokit vaihtuu uuteen nopeammalla kierrolla?
Turvallista matkaa, pidetään valot kunnossa ja heijastimet kävellessä niin säästyy taas ihmishenkiä , kun keli on hieman haastava aamuin illoin pimeää sadetta ym. Näköestettä odotettavissa ::)!

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #5 : 03.11.2014, 10:19:19 »
Katoppas vai singeristä kytkinjouset?
Kaikee ne kiinalaiset keksii ;).

Voimansiirto ongelma todennäköisesti, ettei vaan ominaisuus joka muistuttaa liian aikaisesta vaihtotapahtumasta.....tomaateista kerran ei moista ilmene?

Ei muuta kuin hanaa ,kyllä se siitä selviää 500 000km mennessä viimeistään 8)!
250-300tkm välillä noita kaksoismassoja näemmä vaihdeltu D5 koneisiin joita vähän ostaakseni tutkiskelin alkuvuodesta. Lieneekö mitään yhteistä D3 kanssa ei hajuakaan, ehkäpä olis aika vahvemmin rakennella. Vai halutaanko tehdä heikommaksi tarkoituksella , jotta kauppa käy ja ajokit vaihtuu uuteen nopeammalla kierrolla?
Turvallista matkaa, pidetään valot kunnossa ja heijastimet kävellessä niin säästyy taas ihmishenkiä , kun keli on hieman haastava aamuin illoin pimeää sadetta ym. Näköestettä odotettavissa ::)!
Teksti on kuin radioita häiriköivän Jomppelin suusta ;D
http://www.youtube.com/watch?v=vKAj7LSmeYU
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #6 : 03.11.2014, 12:32:20 »
Kiitos ja anteeks.

Oli liian herkkä paikka, sorry oikeesti ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieliä. Ikävää , jotta näin pääsi käymään.
Koitetaan olla huomaavaisempia.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #7 : 03.11.2014, 13:50:25 »
Kiitos ja anteeks.

Oli liian herkkä paikka, sorry oikeesti ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieliä. Ikävää , jotta näin pääsi käymään.
Koitetaan olla huomaavaisempia.
Et sä mun mieltä ainakaan saanut pahoitettua :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa kmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #8 : 03.11.2014, 15:47:41 »
Joo, kiitoksia vaan vastauksista !
Tuo tieto että jossain muussakin manuaalikoneessa samanlaista ääntä esiintyy, tosiaan lohdutti hieman. Mutta eihän se poissulje mahdollisuutta että ongelmia on, esim. tuo mainittu kaksoismassavauhtipyörä. Jos jatkan vääntöä Bilian kanssa, niin millähän tuon mahdollisen kaksoismassapyörän vian sitten saisi kätevästi todettua ja laitettua Volvo Selekt vakuutukseen ? Onko tietoa ko. rempan kustannuksista?
-- Volvo V90 CC AWD D4 aut. 2018 --

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #9 : 03.11.2014, 15:57:24 »
No hyvä. Ei ollut ainakaan tarkoitus. Siis toraa viljellä...

Tämä saitti kai volvon vikoja varten ja ehkäpä korjausohjeitakin.
Olihan tuo singerin ääni hiukan provosoiva ajatuksen kulkuun.

Saattas johtua voimansiirrostakin?
Miten tuo korjataan ja paljonko maksaa kiinnostanee ketjun aloittajaa myös ,joten kertokaapa ken osaa tai tietää.
Liittyykö kaksoismassa vauhtipyörään ja miten, mitkä jouset vai jokin muu tekijä ja missä siellä kilahtaa ja miksi?
Jossakin tälläkin saitilla nähnyt kuviakin uuden ja kuluneen osan vertailua ym. noissa jousissa jos sama periaate kuin vaikkapa D5 70 .

Minun osalta homma jää tähän, koska en näitä uudempia ole pahmmin suostunut korjailemaan saati millään tavalla noita voisin ymmärtää.

Varmaan saitilla joku bilian asentaja voisi avautua?

Onhan pari tuttua mullakin asentajana bilialla, täytyypi kysästä jos sattuu puheeksi onko törmänneet ongelmaan/ominaisuuteen.
Jos nyt törmätään jossain vaiheessa juttusille....

« Viimeksi muokattu: 03.11.2014, 19:39:48 kirjoittanut Koo Pee »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #10 : 04.11.2014, 07:17:08 »
Tuota kun tarkemmin mietin, niin reippaampi kiihdytys 1500rpm ja varsinkaan 5. vaihteella on kyllä kaukana parhaasta vääntöalueesta, joten voisiko se olla tuohon siritykseen syynä ::)
Automaattia kun yrittää ns. manuualipuolella 1500rpm kiihdyttää 5.vaihteella, niin taitaa automatiikka suosista vaihtaa pienemmälle vaihteelle.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #11 : 04.11.2014, 16:49:46 »
Tuota kun tarkemmin mietin, niin reippaampi kiihdytys 1500rpm ja varsinkaan 5. vaihteella on kyllä kaukana parhaasta vääntöalueesta, joten voisiko se olla tuohon siritykseen syynä ::)
Automaattia kun yrittää ns. manuualipuolella 1500rpm kiihdyttää 5.vaihteella, niin taitaa automatiikka suosista vaihtaa pienemmälle vaihteelle.

Kaukana parhaasta vääntöalueesta ? Ei kai se vaihde siihen moottorin tuottamaan vääntöön vaikuta. Kiihtyvyyteen kylläkin. Pollen mukaan itseltäkin pitäisi löytyä 460nm 1500rpm eli ~98% maksimiväännöstä. Kyllä se vitonen alkaa mukavasti tuostakin vetämään. Automaatti tottakai vaihtaa pienempää, kun ei tuo 6-vaihteinen Geartronicci osaa vääntöä käyttää hyväkseen. Toki tuolla suojellaan myös voimansiirtoa. Olisi kiva tavata tämä vanhakin D5 tuon uuden 8-vaihteisen kaverina. Olisi varmaan makoisa paketti. Tuo 6-vaihteinen Geartronicci murhaa koneen menohalut.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2014, 16:53:20 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 manuaali: ompelukoneäänet kiihdytyksessä
« Vastaus #12 : 04.11.2014, 19:28:28 »
Kaukana parhaasta vääntöalueesta ? Ei kai se vaihde siihen moottorin tuottamaan vääntöön vaikuta. Kiihtyvyyteen kylläkin. Pollen mukaan itseltäkin pitäisi löytyä 460nm 1500rpm eli ~98% maksimiväännöstä. Kyllä se vitonen alkaa mukavasti tuostakin vetämään. Automaatti tottakai vaihtaa pienempää, kun ei tuo 6-vaihteinen Geartronicci osaa vääntöä käyttää hyväkseen. Toki tuolla suojellaan myös voimansiirtoa. Olisi kiva tavata tämä vanhakin D5 tuon uuden 8-vaihteisen kaverina. Olisi varmaan makoisa paketti. Tuo 6-vaihteinen Geartronicci murhaa koneen menohalut.
Nyt kai on puhe tuosta D3 mikä käsittääkseni on 2litrainen missä on alle 300nm vääntöä tuossa 1500rpm kohilla?
Joten kyllä siinä on vissi ero tuohon 470nm.
Kyllä 5.vaihteella kiihdyttäminen on mun mielestä "vedättämistä" tuolla koneella tuolla kierrosalueella.
Manuaaliaskilla tuota voimansiirtoa pystyy suojelemaan vain kuski ;)
Kyllä tuo 6-vaihteinen Geartroni on aivan erilainen tuossa omassa 2014 mallin Xc60, kun aikaisemmassa vm 2009,
Toki tuo uusi 8vaihteinen ois makoisa peli tässä AWD vehkeessä :P
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Autoracing  KL-varaosat