Elekma  Autoracing

V50/S40 D5 vetarit

  • 43 Vastauksia
  • 14974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #30 : 22.07.2016, 11:20:59 »
Tietoisku:

Kaikkien automaattivaihteistolla varustettujen 5-sylinteristen V50 ja S40 vetarit ovat keskenään yhteensopivia (poislukien AWD).

Vetarien alkuperäiset osanumerot volvolla:

Kuskin puoli: 36000550
(36000183, 36000439, 36000441, 36000548, 8603119, 8603121, 8603819, 8603821)

Matkustajan puoli: 36000559
(36000559, 36000184, 36000449, 36000450, 36000558, 8603120, 8603122, 8603820, 8603825)

Vaikka onkin vanha aihe niin ajattelin lisätä oman kokemukseni:

Omaan 2005 V50 2.4 automaattiin laitoin vetariksi purkuosan joka oli peräisin 2011 V50 D5 automaatista. Sopi suoraan paikalleen. Kummankaan vetarin numerot ei kyllä täsmännyt yhteenkään noista yllämainituista. Oletan että loota on sama noissa automaateissa riippumatta siitä onko kone dieseli vai bensa? Näin siis viisi sylinterisissä.
C70 T5 2006 Summum

Poissa Luke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #31 : 24.10.2016, 21:14:11 »
Kuinka teillä tärinä vetareissä ilmenee? Heti kun lähdette ajamaan vai vasta myöhemmin?

Itsellä omassa vm.06 automaatti D5:sessa on ilmennyt myös tärinää, mutta se alkaa vasta kun autolla on ajettu vähän aikaa ja "kone lämpeää". Tärinä tuntuu eniten hieman yli 80 vauhissa kun antaa vetoja ja tosiaan vasta kun on kerennyt jonkun aikaa ajella. Kun alkaa täristää niin koko kori vatkaa oikein kunnolla, mutta ratti ei niinkään.
Korjaamolla asiasta keskusteltiin ja todettiin vaan, että ei kannata alkaa vaihtaa vetareita, jos ne eivät niistä johdukkaan.
Onko kellään kokemusta vastavasta?
V50 D5 -06

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #32 : 24.10.2016, 23:02:41 »
Kun tärinä on selkeää, pysähdy, annan auton käydä tyhjäkäyntiä ja nosta konepelti. Jos kone heiluu selvästi tyhjäkäynnillä, luultavasti moottorin tukikumit ovat lopussa. Minulla vastaava oireilu (täristi kiihdyttäessä kun oli ajettu pidempi matka) lakkasi tukikumien vaihdolla.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Luke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #33 : 25.10.2016, 12:38:59 »
Kun tärinä on selkeää, pysähdy, annan auton käydä tyhjäkäyntiä ja nosta konepelti. Jos kone heiluu selvästi tyhjäkäynnillä, luultavasti moottorin tukikumit ovat lopussa. Minulla vastaava oireilu (täristi kiihdyttäessä kun oli ajettu pidempi matka) lakkasi tukikumien vaihdolla.
Kiitos vinkistä! Täytyy vilkaista ne näin aluksi.
V50 D5 -06

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #34 : 16.05.2017, 23:46:20 »
Jaahas ja jatketaanpa tästä... Tosiaan viime kesänä tukikumien uusinta rauhoitti tärinät mutta kevään mittaan ilmestyi takaisin. Autosta on parin - kolmen vuoden sisään vaihdettu etupäähän seuraavat osat:
- iskarit
- raidetangon päät
- alatukivarret kokonaisina
- moottorin kaikki kolme tukikumia/ripustinta

Olen testaillut ajaessa että tärinä ilmenee pahiten 80 - 120 km/t vedättäessä. Vapaalla lasketellessa tai aivan pintakaasulla ei täristä, ei myöskään alle 60 km/t vauhdissa eikä jarruttaessa. Käytössä oleva vaihde ei vaikuta tärinään tai sen taajuuteen eli vauhtipyöräongelma on poissuljettu. Samoin pyörien epätasapaino sillä tärinä esiintyy samalla tavalla kesä- ja talvirenkailla. Lisäoireina etupäästä kuuluu jonkinmoista mekaanista kohinaa joka voimistuu pitkän ajon jälkeen. Pyöränlaakerit eivät luultavasti tätä aiheuta sillä ratin kääntely ei vaikuta ääneen eikä tärinään. Tärinä tuntuu selkeimmin edessä apukuskin puolella.

Oma diagnoosini on että ainakin apukuskin puolen vetoakseli on finaalissa, samoin sen kannatinlaakeri. Mitä mieltä olette? Taidan vaihdattaa molemmat vetarit kerralla... Autolla ajettu reilut 250 000.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #35 : 17.05.2017, 14:08:31 »
Kun tärinä on selkeää, pysähdy, annan auton käydä tyhjäkäyntiä ja nosta konepelti. Jos kone heiluu selvästi tyhjäkäynnillä, luultavasti moottorin tukikumit ovat lopussa. Minulla vastaava oireilu (täristi kiihdyttäessä kun oli ajettu pidempi matka) lakkasi tukikumien vaihdolla.

Täristikö paikaltaan lähtiessä eniten vai jossain tietyissä nopeuksissa/ kierroksissa, jos vaan satut muistaan?

Omassa autossa tärinä pahimmillaan paikaltaan lähtiessä ja matalilla kierroksilla. Mitä enemmän kierroksia/ vauhtia niin sitä vähemmän tärisee.

Mietin josko olisi kuitenkin moottorin/ vaihdelaatikon tukikumit vaihtotarpeessa kuin vetarit. D5 moottori itellä automaatilla ja täriseehän se vähän tyhjäkäynnillä mutta ei mitenkään erikoisemmin.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #36 : 17.05.2017, 21:29:14 »
Minun autossa tärinä esiintyi ja esiintyy kovemmissa nopeuksissa ja pidemmän ajon jälkeen. Lopussa olleet tukikumit vahvistivat alkavaa ongelmaa ja kuten sanoin, se hävisikin käytännössä kokonaan ensin kun kumit oli vaihdettu. Nyt se on siis palannut enkä keksi muuta mahdollisuutta kuin vetoakselit.

Kolme vuotta sitten auto täristi pahasti jarrutuksissa ja se taas korjaantui alatukivarsien vaihdolla eteen.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #37 : 18.05.2017, 10:16:17 »
Mulla alkoi vetarin tärinä aluksi liikkeellelähdössä ja pienissä nopeuksissa, aivan kuin olisi käynyt vajailla sylintereillä.
Parissa päivässä alkoi täristää aina kun kiihdytti ja äkkiä ajaminen kävi mahdottomaksi.

Korjaamolla sanottiin että oikea vetari aivan loppu ja vasemmalla alkavaa väljää.

Oikea vaihdettiin ja tärinät loppui.

Ajettu oli n. 230000km
V50 d5 -10

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #38 : 22.05.2017, 12:20:33 »
Jännää että oireet alkavat noin erilailla. Minun auto on täysin ajettavissa alle 80 km/t vaihdeissa mutta nyt se oire ryömii selkeästi alaspäin päivä päivältä eli vika kehittyy nopeasti. Kohta ei pysty enää ollenkaan ajamaan yli satasta. Pitää etsiä uudet vetoakselit samantien eli taidan vaihdattaa molemmille puolille vaikka vika on selkeästi oikealla.

Kumma kun SKF:lläkin on vetareita vain automaattilaatikkoisiin, eivät ilmeisesti käy 6-vaihteiseen manuaaliin. Jos jollakulla on tiedossa 6-vaihteiseen manuaaliin sopivat OEM-koodit niin tänne vaan. Toki yritän myös etsiä niitä täältä ja muualta.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #39 : 22.05.2017, 12:22:59 »
D5 manuaali M66-laatikko matkustajan puolen vetoakseli 36002452

Ja tuolta edelliseltä sivulta jo löytyikin yksi... :D Oletan että M66 -laatikolla varustettujen 5-sylinteristen akselit ovat samalla tavalla vaihtokelpoisia kuin automaatinkin.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #40 : 22.05.2017, 14:01:50 »
Vähän Googlaamalla löytyi lisää vaihtoehtoisia koodeja:

Reference OE/OEM Number:
OE NUMBER (for reference purposes only):
Ford: 1477841
Ford: 1798101
Ford: 4N51-3B436-XK
Ford: RM4N51-3B436-X1K
Volvo: 86032497
Volvo: 86032570
Volvo: 360001820
Volvo: 36000555
Volvo: 30640878
Volvo: 8603249
Volvo: 36000446
Volvo: 36000182
Volvo: 36000072
Volvo: 8603815
Volvo: 36002452

Ja nämä on listattu sopivaksi 2.4, 2.4i, T5 ja D5 -moottorisiin 6-vaihteisella manuaalilla. En mene takuuseen että kaikki koodit viittaavat kokonaiseen vetoakseliin.

Lisäys:
Tuo 8603815 näyttäisi olevan pelkkä ulompi nivel.
Nämä ovat varmuudella kokonaisia vetoakseleita:    360001820, 86032497, 86032570, 36000555

Lisäys 2:
MySwedishparts listaa että 36000446 korvaa nämä koodit: 36000072, 36000182, 8603249, 8603815 eli nämäkin ovat kokonaisia vetoakseleita (paitsi ehkä tuo viimeinen joka on ulompi nivel).
Osa 30640878 taas on pelkkä akselin päähän tuleva pultti.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2017, 14:26:19 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #41 : 22.05.2017, 22:08:16 »
Prkl, pitääkö tämä tosiaan käydä hakemassa siniseltä? Varaosaliikkeissä on T5:n vetoakseleita mutta vain automaattilaatikkoiselle ja sen pituus on 933 mm. Manuaalille pituus olisi 960 mm. Kummallista, luulisi että manuaalilaatikkoisia on melkein yhtä paljon liikenteessä kuin automaattejakin.

Jenkkilässä Rockauto.com:issa olisi yksi vaihtoehto mutta se on suorastaan epäilyttävän halpa, SURTRACK/TRAKMOTIVE VO8064 66,82 €.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #42 : 23.05.2017, 18:20:33 »
No löytyihän sentään kun Googlasi (lähes) kaikki vaihtoehtoiset osanumerot läpi... Suomesta ei taida löytyä muuta kuin Biliasta.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/wheel-drive/drive-shaft-parts/drive-shaft-front-right/1055044/
Pistin tuolta tilaukseen tuon tarvikeosan. Volvon alkuperäisosan hinta on todella suolainen, saas nähdä kärsiikö päätöksestä sitten jatkossa.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50/S40 D5 vetarit
« Vastaus #43 : 02.06.2017, 22:23:17 »
Vetoakseli tuli Scandixilta nopeasti ja hyvin pakattuna. Lisäksi toimituskulut olivat olemattomat pakkauksen kokoon nähden - akseli oli pakattu kuin se olisi lasia. :D

Asennus oli tänään ja ensivaikutelman perusteella tärinäongelma hävisi kokonaan ja auto muuttui muutenkin hiljaisemmaksi. Sisempi nivel oli aivan lopussa, samoin kannatinlaakeri. Kokeilen huomenissa moottoritiellä isompia nopeuksia.

LISÄYS: Joo, kyllä ongelma on kokonaan hävinnyt.

Pyysin muuten samalla korjaamoa tarkistamaan kaikki pyöränlaakerit siltä varalta että osa hankaavasta äänestä olisi ollut peräisin niistä mutta olivat kuulemma kunnossa. Tämä tarkoittaa sitä että vasemmassa etupyörässä oleva SKF:n laakeri on nyt kestänyt n. 86000 km kun Volvon alkuperäiset (2 kpl) kestivät 75000 km. Nykyäänhän Volvo taitaa ostaa SKF:ltä laakerit mutta ei välttämättä alunperin.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2017, 19:52:57 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

KL-varaosat  Race.fi