Eli BC:n perusmalli kannattaa unohtaa.
Volvolla oli aikoinaan ajatusta alustan suhteen, R-sportin"tielläpito sarja". Iskunvaimentimet ja vakaajat. Niillä sai jo kohtuulisen käyttäytymisen sedaniin kun vain vaihtoi takaiskarit R-sportin kovimpiin. Huomioitavaa oli näissä "mieto" sisään vaimennus ja voimakas ulos vaimennus. Sekä taakse 25mm vakaaja.
Samalla tavalla tapahtuu säätö myös Gazissa. Itelle se on toiminut hyvin, mutta niin toiminee myös esim. Bilstein B8. Spaxia saa Rallyracen kautta ns. kisashimmattuna ja niissä säätö vaikuttaa vain toiseen suuntaan.
Aikanaan kokeilin 25mm takavakaajaa 242:ssa yhdessä 24mm etusen kanssa. Lähti rampeissakin vahingossa perä irti kuivalla asvaltilla ja radalla perä pyrki sivulle turhan herkästi. Jos kaipaa reilua yliohjaavuutta niin mikäjottei.
Ok, muistin näköjään väärin tuon iskarin säädön mutta tietysti parempi noin. Mulla on omaan odottelemassa IPD:n 25/22mm vakaajat, AVO:n säädettävät takaiskarit ja tällä hetkellä lyhennetyt farkun kuormajouset jotka voisi olla hyvä vaihtaa joihinkin pehmeämpiin madallusjousiin? Eteen ei ole vielä mitään kunnollista, just Gaz tai BC sinne varmaan joskus tulee.
Kokeile kuormajousilla miltä tuntuu. Helppo vaihtaa löysemmät jouset tilalle kokeilumielessä. BC:n tolppia voisi itsekin kokeilla joskus eteen 240:een, V90:ssä tuntuu hyvältä paketilta. Tarmo_L:n 242 vakiossa ajokorkeudessa uusilla Turbon jousilla ja iskareilla, uretaaniheloilla ja IPD 25/22 vakaajilla oli todella hieno ajaa radalla semislikseillä. Toki turvakaaretkin vaikuttivat ajotuntumaan, mutta käyttäytyi juuri niin kuin toivoa vaan voi. Ei kallistellut eikä merkkiäkään puskemisesta tai yliohjaamisesta.
Jambo, painoarvosta en tiiä, ite ainakin tykkään

Kuulemma 940 aliohjaa herkemmin kovassa ajossa kuin 240, joten sitä ei voi suoraan verrata. Ei ole tullut itse yhtään 940 alustaa tehtyä tai edes oikein seiskaakaan joten paha sanoa kuulopuheita enempää. 16mm on aika riuku joka tapauksessa, kyllähän se vähintään 19mm vakaajan kaipais taakse.