1989 sedan b200k karvalakki.
Alapallonivelet pitää vaihtaa molemmin puolin, niin ajattelin samalla laitattaa Motonetin madallusjouset ja pyytää niistä leikkaamaan yhden kierroksen pois. Ostoslistalla siis nuo nivelet, jouset, sitten kaasuiskarit, jotka käyn lyhennyttämässä: niin 4 vai 5 senttiä, vai onko sillä suurta merkitystä? Ei liene merkillä mitään väliä, eli tiskillä pyydän vaan jotkut? Autolla on siis kakkosauton virka ja sillä kaasuttelen vain lyhyitä työmatkoja.
Mitä muuta pitäisi ostella? Vai tietty kyllähän tuo pajan setä hakee sitten mitä tarvitsee, mutta jos kaikki tarpeellinen olisi valmiina niin parempi. Alatukivarren puslat (2 kpl?)? Mikäs toi Motonetin listalla oleva "18-1028 Alatukiv.tukitangon pusla 4.04 €" Niitäkö ja montako? Auto on just kyseisen sedän kanssa kurkattu pohjasta, ja ei kommentoinut, että alatukivarsia pitäisi vaihtaa tms. vain nuo pallonivelet.
Sitten iskarin suojakumit? Motonetissa näytti olleen noita palloniveliäkin perustavaraa 12 euroa tai saksalainen 30 euroa. Onko merkitystä?
Kiitos kun jaksatte vääntää rautalangasta

Tässä tiivistelmä kaikista informatiivisistä viesteistä jotka ovat tähän ketjuun päätuneet:
Rallyracelta Spaxin etuiskarit maksavat noin 350e pari alkuperäisillä mitoilla ja halutun pituisella varrella.
Takaiskarit ovat omilla mitoilla noin 240e ainakin Gazina. Niillä jäykkyys säätyy samalla kertaa molempiin suuntiin, Spaxilla vain ulosjousto säätyy. Säätövaraa molemmissa ihan tarpeeksi, luokkaa 36-38 naksua.
Laitoin kesällä 240:seen sen tuningstudion 45/35 sarjan. Perä roikkuu ehkä himpun matalalla.
Mulla ois tallessa vielä vanhat vakiopituset jouset ja mietin, että saisko niistä tehtyä hiukka pidemmät, kun mitä nuo Lesfjörssit on.
Eli kannattaako lyyä vaan jääkiekot pohjalle, (tuleeko leimalla sanomista) vai pätkästä orggis jouset
Noniin kokemuksia tuli hankittua sitten ihan ite. Motonetin Lip Gasit vaihtui Bilsteinin (PNE-3031) kaasuihin, enkä vaihtais mistään
hinnasta takas. Mukavempi, mutta ei silti yhtään löysempi kyyti... ihme hommaa.
Kellään kokemusta tai suoraa vertailupohjaa miten eroaa 200 sarjalaisessa Konin keltaiset tai bilsteinin iskarit toisistaan..
Toiset on säädeättävät ja toiset ei, mutta ulkoisesti toisessa on varsi niin perkeleesti isompi kuin toisessa.. En ole bilsteineillä
päässyt ajamaan joten en tiedän. Moiset olisi hyllyssä, mutta en uskalla vaihtaa konien tilalle jos meneekin paskempaan suuntaa
Keltainen Bilsu ei riitä edes vakio Lesjön etujousien kanssa. Pyörä irtoaa tiestä kuopissa. Bilsteinin varsi ei ole mikään paxu,
vaan se iskari on väärinpäin niin kuin Volvon DeCarbonit. Joissakin tolpissa Bilstein on TOSI tiukka siihen iskarin putkeen,
tarrat saa ottaa pois ja maaleja raapia. Mitään jaystettä ei saa olla etutolpan sisäpinnalla. Iskarin ulkoputken alapäästä voi joutua ottamaan
n. 3 mm pois että saa sen holkkimutterin kiinni.
Bilsteinin b6 on saatavalla 4 erijäykkyydellä 200 volvoon. Itsella odottaa b6 pääsyä auton alle. Omien pamppujen jäykkyyttä en muista,
mutta olivat ainakin aika arvokkaat.
Laitetaas tännekkin nyt infoa. Vakio 200:sen mitta etunavasta kaareen on keskimääräisesti juurikin tuo 395mm... Itse laikkasin Lesjön
jouset siten, että mitta on nyt jotakuinkin 320-325mm.
Ostin uudet Volvon kaasuiskarit Motonetistä 34,90e/kpl ja Alppilen Metallisorvaamo lyhensi niitä 8cm sorvissa samanpäivän aikana sopuhintaan.
Ja käyttökokemuksethan jäävät kertomatta, mutta opetuksen sana on paikallaan.Tosiaan itsellä oli iskareita sorvissa lyhennetty 8cm. Iskareita
"ilmatessa" painoin epähuomiossa iskarit liian pohjaan siten, että uloke pamahti stefasta läpi... Kaasut ja vellit pihalle ja iskarit roskiin...
Ajossa eivät varmasti olisi kovin helpolla pohjanneet...Eli älkäähän painako lyhennettyjä iskareita "pohjaan"
335mm GTSalustasetin jousilla, eli laskee vähän enemmän ku luvatut 4cm
Kaverilla on reilusti madallettu. sillä on 215/45 17 rengas lokarin sisällä.
viime talvena ainaki nuilla renkailla kulki suoraan.
montako kierrosta uskaltaa laikata pois vakio etu jousista ettei lähde pyörimään vakio iskareilla..?? kestääkö vakio iskarit muutaman kierroksen
madalluksen..?? ei viittis yhtään ylimäärästä € laittaa tohon talvi autoon.. vaan vähän alemmas pitäis keulaa saada 
Öbaut kaks kierrosta kai kärsii, ja katsuri ei sano mitään jos on siististi tehty, eikä jousi ole löysänä kun auto nostetaan ylös.
Lesjöt ja muut madallusjouset ovat normaalisti edessä 15mm langalla ja sitä paksumpaa ei vakionakaan löydy mistään. Siinähän ne dieselissä
menevät kuin missä tahansa. Hieman alemmas vaan jää keula kuin bensakoneella mutta tuskin on iso ero.Takana sedanin madallusjouset ovat 13mm
langalla joka toimisi muuten hyvin, mutta progressiivisuuden takia jäävät turhan löysiksi. Farkun sarjassa ois jäykemmät takajouset. Riippuen miten
paljon madaltaa lisää, saa sedanin jousestakin kohtuullisen toiminnaltaan. Eteen iskariksi joko valmiiksi lyhyempi tai jos saa edukkaasti sorvautettua
lyhemmäksi vakiosta kuten tässäkin aiheessa on puhuttu.
Etujousissa on tullut suosittua laittaa katkaistu pää ylös. Jos ollaan siinä rajoilla jousen vapaapituuden kanssa, se tuntuisi pysyvän keula nostettuna
vähän paremmin paikoillaan kun katkaisematon osa on kupissa. Takajousien katkaisu aina yläpäästä, alapäähän supistuu kiinnitystä varten.
En tiiä minkämalliset Bilsteinit oli kyseessä, mut ainaki ne perus mustat B4:t toimii oikein hyvin vakiomittasten Lesjön madallusjousien kans.
tiisselin jousista sai ainakin laikata 2 1/4 kieppiä että pysy vielä kupissaan, muistaakseni 2 3/4 niin alko katsuri mussuttaa et on vähän löysässä jousi
Jos et halua nostaa niin tee niin kuin minä tein ja laita Audi 80:n (1972-1978) etuiskarit niin ei pitäisi heilua kupeissa jos on 3 kierrosta laikattu,
3 1/4 laikatut meinaa hitusen heilua. Sivulla 15 on kuvaa ja hieman enemmän tarinaa. Bilteman "matala" 3 tonnin tunkki menee heittämällä alle.
240 etupään jousituksen (tolpan) kokonaisliikevara on jotain 14 cm. Jos keulaa madaltaa 10 cm eli iskarille jotain 7-8 cm ja jousitus on vakiona jotain 5 cm
kokoonpuristunut niin mun laskuopin mukaan on sisäänjoustovara syöty aika kokonaan.14 cm on mitattu deCarbon iskarista, jossa on sellainen Bilstein-tyylinen
pohjaanlyöntikumi, joka ehkä antaa sentin pari lisää joustoa.
Bilstein Clupsportit ovat vakiona n. 30-40mm lyhemmät.
ja tuossa alla mitä Bilsteiniltä muuta löytyy 240:een.
95087593 Stötdämpare fram. Club Sport. Hårdhet 250/125
95087595 Stötdämpare bak, Club Sport. Volvo 240/140/160
95087601 Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 400/200
95087600 Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 350/150
95087599 Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 300/200
95087643 Stötdämpare bak, rally/racing Volvo 240/140/160 275/200
95087594 Stötdämpare fram, Rally/Racing. Hårdhet 350/150
95087606 Stötdämpare, bak. Rally. Hårdhet 350/130
Eli tarkotus näyttää lähiaikoina vakiojousille laikkaa ainakin edessä. Ärsyttää ku tuo "keulii" tolla vakioalustalla. Kaipaisin kokemuksia/vinkkejä ketkä on noita pätkiny.
Tarkotus ois saaha keula tippumaan semmonen 5-7senttiä. Ei haittais vaikka perä ois vähä korkeemmalla ku keula. Kuinka paljon uskaltaa pätkästä?
2-kierrosta vai kenties enemmän..? Sais kesäks vähän fiksumman näköseks
mulla volvossa on edestä 3 kierrosta ja takaa 2...eikä raavi joka paikkaan
Toimisiko takapäässä hyvin tuo ehdokuseni eli korkeapainekaasut ja farkun kuormajouset, joista nappaa kierroksen tai pari pois? 
Mulla oli eka versio Motonetin kaasut ja kuormajousi (ei lyhennettynä). Pintakova ja epämukava paketti kaiken kaikkiaan.
Toinen kokeilu Bilsteinin B4 iskarit ja sama jousi. Huomattavasti parempi paketti. Ei mitenkään mukava silti. Pintakovuus
yhä tallella. Kun lastasin konttiin 70 kiloa lisäkuormaa, niin silloin toimi jo kivasti.
En tiedä kuinka tuon kuormajousen lyhennys vaikuttaa ajotuntumaan. Muut kertokoon siitä, jos tietoa omaavat.
Jätä noi Motonetin iskarit ostamatta ja ota vaikka nuo B4:set. Ero noiden välillä on nimittäin suuri.
Tänne kaikki 200-sarjalaiseen liittyvät jousi- ja iskarijutut.[/color]
T. Lankku